Pojem, význam a historie práva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_172_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
Advertisements

Význam a podstata marketingu, jeho historický vývoj
Marketingový mix – Propagace (komunikace)
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_605_5TR_M Autor: Mgr.Iveta Grocholová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_22_6TR_INF Autor: Mgr. David Ryška.
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_180_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová 1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
Numerace v oboru ČÍSEL 1 - 5
ORIENTACE V ŘADĚ ČÍSEL 1 – 3, POROVNÁVÁNÍ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY__INOVACE_163_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová Základní škola.
Procvičování sčítání a odčítání v oboru 0-6
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_165_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Z dějin práva Občanský a společenskovědní základ
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_398_3TR_M Autor: Mgr. Jana Siederová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Sčítání a odčítání s přechodem přes desítku do 12
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_285_2TR_M Autor: Mgr. Iveta Ondruchová.
Sčítání a odčítání s přechodem přes desítku do 11
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_284_2TR_M Autor: Mgr. Iveta Ondruchová.
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_174_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_ 242 _2TR_M Autor: Mgr. Iveta Ondruchová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_006_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_1.
Počítání do 100 po desítkách, porovnávání desítek
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_04_6TR_INF Autor: Mgr. David Ryška.
PÍSEMNÉ NÁSOBENÍ DVOJCIFERNÝM A TROJCIFERNÝM ČINITELEM
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_860_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Geometrická tělesa – Krychle a kvádr
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
opakování malé násobilky
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_271_2TR_M Autor: Mgr. Iveta Ondruchová.
VY_32_INOVACE_SVF34260DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_SVF34160DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_470_4TR_CJ Autor: Mgr. Iveta Grocholová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_05_6TR_INF Autor: Mgr. David Ryška.
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_169_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová 1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
PÍSEMNÉ SČÍTÁNÍ ČÍSEL Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_482_4TR_M Autor:
Písemné odčítání čísel větších než
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_01_6TR_INF Autor: Mgr. David Ryška.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
POROVNÁVÁNÍ ČÍSEL DO 100 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_295_2TR_M Autor:
POROVNÁVÁNÍ ČÍSEL DO 50 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_294_2TR_M Autor:
Písemné Násobení - opakování
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_161_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová.
Norma, právo, forma zákonů
VY_32_INOVACE_SVF34360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_170_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_164_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
odčítání Pojmy menšenec, menšitel, rozdíl
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_602_5TR_M Autor: Mgr. Iveta Grocholová.
PÍSEMNÉ SČÍTÁNÍ Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_625_5TR_M Autor: Mgr.
SČÍTÁNÍ BEZ PŘECHODU PŘES DESÍTKU TYPU Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_296_2TR_M.
sčítání do 100 bez přechodu přes desítku
odčítání do 100 bez přechodu přes desítku
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_404_3TR_M Autor: Mgr. Jana Siederová 1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_11_ZAKLADY_PRAVA.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_SYSTEM_PRAVA_08 Název školyStřední škola služeb, obchodu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
POJEM A VÝZNAM PRÁVA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
4. hodina Systém práva 1. M Plán hodiny: Systém práva
Transkript prezentace:

Pojem, význam a historie práva Střední škola, Bohumín, příspěvková organizace, Husova 283, Bohumín ÚVOD DO PRÁVA Pojem, význam a historie práva © Helena Plačková, 2012 VY_32_INOVACE_15-01-PK VY_62_INOVACE_27-01-SE

CZ.1.07./1.5.00/34.0473 - INTERAKTIVNĚ KE SVÉ BUDOUCNOSTI METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU Název vzdělávacího materiálu Úvod do práva Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_15-01-PK Číslo šablony III/2 Autor Plačková Helena, Mgr. Studijní obory Čtyřleté obory Ročník 2., 3. a 4. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVP Společenskovědní předměty Téma Občan a právo Očekávaný výstup Porozumí právu a jeho vztahu ke státu, odliší morální a právní normu Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s nejdůležitějšími informacemi o právu, morálce a státní moci Datum vytvoření Červen 2012 Druh výukového materiálu Prezentace v PowerPointu Klíčová slova Právo, morálka, vztahy ve státě, státní moc Rozvíjené klíčové kompetence Komunikativní kompetence, kompetence k učení a k řešení právních problémů Použitá literatura a zdroje Viz poslední snímek + archiv autora © Helena Plačková, 2012

Pojem a význam práva PRÁVO - soubor závazných norem vydaných nebo uznaných státem Tyto normy regulují chování společnosti Odchýlení od těchto norem → SANKCE PRÁVNÍ VĚDA - teoretická vědní disciplína studující právní vědy - dělí se na různé podobory

Základní členění práva SUBJEKTIVNÍ PRÁVO – oprávnění jedince chovat se určitým způsobem OBJEKTIVNÍ PRÁVO – soubor pravidel závazných pro všechny členy společnosti Normy HMOTNÉHO PRÁVA – předpisy stanovující pravidla chování a sankce

Dějiny práva PRÁVO ZVYKOVÉ (obyčejové) – existovalo pouze ve vědomí lidí PRÁVO PSANÉ – sjednocení a sepsání práva obyčejového

Z dějin práva 1 800 př. n. l.: kodex babylonského krále Šalamouna 5. století př.n.l. : Zákon dvanácti desek (Lex duodecim tabularum) 6. století př. n. l.: Corpus iuris civilis 9. století: Zákon sudnyj ljudem 12. století: Statuta Konrádova 13. - 14. století: práva stanovována formou nařízení panovníků

16. století: první právní předpisy upravující státní organizace (např 16. století: první právní předpisy upravující státní organizace (např. Zemská zřízení,…) 18. - 19 . století: právní normy dnešního typu (např. tereziánský kodex soukromého práva, v roce 1811 císařský patent Obecný zákoník občanský) 1804: Code civil (občanský zákoník)

PRÁVNÍ VÝVOJ ČESKÝCH ZEMÍ Nejstarší české zákoníky jsou: Dekreta Břetislavova (1039) a Statuta Konráda II. Oty (1189) 1348: právo městské, dvorské, církevní 1811: Všeobecný zákoník občanský (u nás platný od 2. poloviny 20. stol.) 1920: Ústavní listina nově vzniklého Československa 1948: Ústava 9. května 1960: Ústava z roku 1960 1993: Ústava České republiky, platná od 1. 1. 1993

Právní vědomí, spravedlnost, zákonnost Právní vědomí má dvě strany: 1) znalost práva – představy lidí o platném právu 2) názory na spravedlnost – co je a co není spravedlivé SPRAVEDLNOST / NESPRAVEDLNOST ZÁKONNOST (legislativa): stav společnosti, který je v souladu s právem

Použitá literatura: Odmaturuj ze společenských věd, kolektiv autorů, DIDAKTIS 2008 Občanský a společenskovědní základ, kolektiv autorů, COMPUTER PRESS 2011 Společenské vědy pro střední školy, 3. díl, Průvodce pro učitele,kolektiv autorů, DIDAKTIS 2011