Druhá mocnina dvojčlenu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozklad mnohočlenů na součin - vytýkání
Advertisements

IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady A: VÝRAZY Autor: Petr Halama – Mgr. Alena.
Lineární rovnice 8.-9.ročník
Tvorba výrazů s proměnnou
Sčítání, odčítání mnohočlenů. Počítej zpaměti: 1.8x 6 – 7x 6 = 2.x 3 + x 3 = 3.5y 2 - 5y 2 = 4.2a 2 + 2a 2 = 5.2x 3 y – xy 3 + 3x 3 y + 2xy 3 = 6.2ko.
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: NEROVNICE Autor: Mgr. Alena Štědrá Název.
Název projektu: Učení pro život
Doplňte i, y HOR - , NAD – LKA, SCHOD -, T – LKO, MOT – KA,
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice- riskuj.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Vzorce na umocnění.
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Užití Pythagorovy věty – 5. část
Užití Pythagorovy věty – 2. část
Užití Pythagorovy věty – 1. část
Rozdíl druhých mocnin.
Matematika – opakování 4
Rovnice se závorkami.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Určení hodnoty číselného výrazu
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Tvorba číselných výrazů
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Procvičování vzorce.
Násobení mnohočlenů.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Násobení, dělení mocnin
Násobilka 8 VY_32_INOVACE_091, 5. sada, M ANOTACE
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ RACIONÁLNÍCH ČÍSEL 2
Anotace Prezentace, která se zabývá dělitelností přirozených čísel. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci rozliší násobek a dělitel. Speciální.
Téma: RACIONÁLNÍ ČÍSLA - ÚVOD
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znájí a umí využívat Newtonovy zákony.
Sčítání, odčítání mocnin
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají a umí využívat Newtonovy zákony.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Základní škola praktická a základní škola speciální
Téma: Trojčlenka Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_098.
ICT M 5.R. Počítáme s velkými čísly III Anotace: Prezentace obsahuje příklady k procvičení učiva počítáme s velkými čísly. Prezentace je prezentována.
ICT M 5.R. Desetinná čísla
Násobilka 6, 7, 8, 9 VY_32_INOVACE_090, 5. sada, M ANOTACE
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem kladkostroj.
Žáci procvičují znalosti o stavbě věty,souhlásek, samohlásek. Autor
Součin mocnin se stejným základem
Rovnice se zlomky.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Anotace Žáci zvyšují slovní zásobu, učí se naslouchat krátkému textu a dále jej reprodukovat… AutorMgr. Eva Dvořáková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Naslouchat.
Otázky osobní, sociální zralost Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec.
Umocňování mocnin.
Téma: DĚLENÍ CELÝCH ČÍSEL 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_032.
ICT M 5.R. Desetinná čísla kolem nás
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Anotace Žáci si zvyšují slovní zásobu, učí se soustředěně naslouchat mluvenému textu, reprodukují text, probíhá asociace dle obrázků Autor Mgr. Eva Dvořáková.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
ROZKLAD MNOHOČLENU UŽITÍM VZORCŮ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_01_C_19_Rozklad mnohočlenu.
Sčítání a odčítání do zpaměti VY_32_Inovace_01KJ-1
Matematické rozcvičky (písemné násobení) VY_32_Inovace_05KJ-1
Písemné dělení (čísla do ) VY_32_Inovace_13TK-1 Mgr. Ivana Tkadlecová
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_30_Převody jednotek hmotnosti- procvičení.
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
Výrazy-algebraické vzorce
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_84_M8
Transkript prezentace:

Druhá mocnina dvojčlenu

Musíš umět: (a + b) 2 = a2 + 2ab + b2 (a – b) 2 = a2 – 2ab + b2 a2 – b2 = (a + b) (a – b)

Proveď: ( a + x ) 2 = ( 4 + y ) 2 = ( p – q ) 2 = ( 3a + 2b ) 2 = ( 2 – t ) 2 = ( 1 – 8y ) 2 = ( 3m 2 n – 1 ) 2 = (3a 3 – 10b 2 ) 2 = (p 2 q 3 + pq )2 = ( 0,2y – 10z ) 2 =

Výsledky: ( a + x ) 2 = a 2 x 2 + 2ax + x 2 ( 4 + y ) 2 = 16 + 8y + y 2 ( p – q ) 2 = p 2 – 2pq + q 2 ( 3a + 2b ) 2 = 9a 2 + 12ab + 4b 2 ( 2 – t ) 2 = 4 – 4t + t 2 ( 1 – 8y ) 2 = 1 – 16y + 64y 2 ( 3m 2 n – 1 ) 2 = 9m 4 n 2 – 6m 2 n + 1 (3a 3 – 10b 2 ) 2 = 9a 6 – 60a 3b 2 + 100b 4 (p 2 q 3 + pq )2 = p 4q 6 + 2p 3q 4 + p 2 q 2 ( 0,2y – 10z ) 2 = 0,04y 2 – 4yz + 100z 2

Složitější příklady – rozlož podle vhodného vzorce: ( x – 0,6 ) 2 = ( – x + y ) 2 = ( – 4x +5y) 2 = ( – 6x 2 + 7y ) 2 = ( – x – 2y ) 2 = ( – a 2 – 3b 2 ) 2 = ( 0,1c – 0,2d) 2 = ( 𝒚 𝟐 – 3 ) 2 = ( 𝒛 𝟐 – 0,3 ) 2 =

Složitější příklady – rozlož podle vhodného vzorce: ( x – 0,6 ) 2 = x2 – 1,2x + 0,36 ( – x + y ) 2 = y2 – 2xy + x2 ( – 4x +5y) 2 = 25y2 – 40xy + 16x2 ( – 6x 2 + 7y ) 2 = 49y2 – 84x 2 y + 36x4 ( – x – 2y ) 2 = x 2 + 4y +4y2 ( – a 2 – 3b 2 ) 2 = a4 + 6ab + 9b4 ( 0,1c – 0,2d) 2 = 0,01c2 – 0,04cd + 0,04d2 ( 𝒚 𝟐 – 3 ) 2 = 𝒚𝟐 𝟒 – 3y + 9 ( 𝒛 𝟐 – 0,3 ) 2 = 𝒛2 𝟒 – 0,3z + 0,09

Napiš dané trojčleny jako druhé mocniny dvojčlenů: Vzor: 4a2 – 20a + 25 = (2a – 5) 2 m2 – 2mp + p 2 = 9a 2 + 24ab + 16b 2 = 25 + 10a + a2 = z 2 – 2z + 1 = 4x2 – 4xy + y2 = u 2 v 2 + 24uv + 144 = 16 – 56xy + 49x 2 y 2 = r 4 + 4r 2 s + 4s 2 = 0,01p 2 – 0,2prs + r 2 s 2 =

m2 – 2mp + p 2 = ( m – p )2 9a 2 + 24ab + 16b 2 = ( 3a + 4b )2 Výsledky m2 – 2mp + p 2 = ( m – p )2 9a 2 + 24ab + 16b 2 = ( 3a + 4b )2 25 + 10a + a2 = ( 5 + a )2 z 2 – 2z + 1 = ( z – 1 )2 4x2 – 4xy + y2 = ( 2x – y )2 u 2 v 2 + 24uv + 144 = ( uv + 12 )2 16 – 56xy + 49x 2 y 2 = ( 4 – 7xy )2 r 4 + 4r 2 s + 4s 2 = ( r2 + 2s )2 0,01p 2 – 0,2prs + r 2 s 2 = ( 0,1p – rs )2

Doplň dané výrazy na druhou mocninu dvojčlenu: p2 – 2pq + ? r2 – ? + 25 m2 + ? + n2 ? – 8mn + 16n2 4a2 + ? + 9b2 1 – 2x + ? u2 – ? + 16v2 ? – 6xy + y 2 9 – 6z + ?

p2 – 2pq + q2 r2 – 10r + 25 m2 + 2mn + n2 m2 – 8mn + 16n2 Výsledky: p2 – 2pq + q2 r2 – 10r + 25 m2 + 2mn + n2 m2 – 8mn + 16n2 4a2 + 12ab + 9b2 1 – 2x + x2 u2 – 8uv + 16v2 9x2 – 6xy + y 2 9 – 6z + z2

Doplň tak, aby platila rovnost: ( x + ? )2 = x2 + 4xy + ? ( ? – 7v )2 = 16u2 – ? + ? ( ? – 3b )2 = ? – 12ab + ? ( ? – ? )2 = 36m2 – ? + 25n2

Doplň tak, aby platila rovnost: ( x + 2y )2 = x2 + 4xy + 4y2 ( 4u – 7v )2 = 16u2 – 56uv + 49v2 ( 2a – 3b )2 = 4a2 – 12ab + 9b2 ( 6m – 5n)2 = 36m2 – 60mn + 25n2

Zdroje: Prom.pedagog Josef Trejbal, PaeDr. Eva Kučinová, Mgr.Fantišek Vintera – Sbírka úloh z matematiky II pro 8. A 9.ročník ZŠ, SPN , r. 2000, ISBN 80- 7235-111-7 Karel Kindl – Sbírka úloh z algebry pro základní devítileté školy, SPN, Praha v roce 1979 RNDr. Ivan Bušek, PhDr.Vlastimil Macháček, Bohumil Kotlík, Milena Tichá – Sbírka úloh z matematiky pro 8.ročník základní školy, SPN 1992, ISBN 80-04- 26090-X

Označení výukového materiálu: VY_32_INOVACE_ICT 2.3 M Anotace: Prezentace určená do hodin k samostatné práci žáků. K použití je nutný dataprojektor. Po procvičení ve výuce je možné zveřejnění na www stránkách školy k procvičení pro nepřítomné žáky. Autor: Mgr. Lenka Svozilová Jazyk: Český Očekávaný výstup: Žák procvičuje rozklad a složení vzorce (a ± b) 2 = a2 ±2ab + b2 Speciální vzdělávací potřeby: Žádné Klíčová slova: Druhá mocnina dvojčlenu Druh učebního materiálu: Soubor příkladů k procvičování Druh interaktivity: Aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělání: Základní vzdělávání – 2.stupeň Typická věková skupina: 12-15 let / 8. ročník