Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Advertisements

16.1 Odčítání desítek V obchodě mají 70 krabiček mléka. Balí je po 10.
4.1 Přímka (modelování, rýsování)
20.1 Malá násobilka - násobení
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
15.1 Shapes Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Anglický jazyk Autor: Zuzana Tonderová.
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
Mnohočleny a algebraické výrazy
Rozdíl druhých mocnin.
Elektronická učebnice - I
65.1 Pamětné dělení se zbytkem
86.1 Procvičení a příklady: Násobení číslem 8
Elektronická učebnice - I
36.1 Obvod a obsah kruhu Výpočet obvodu dortové formy.
36.1 Obsahy složitějších obrazců
73.1 Zaokrouhlování desetinných čísel
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
(4r + 2) . 1 −
66.1 Písemné dělení dvojciferným dělitelem
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
15.1 CELÁ ČÍSLA Večer ukazoval teploměr +5 °C a ráno -1 °C.
24.1 Písemné sčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
55.1 Pamětné násobení a dělení (činitel x dělitel násobek čísla 10)
49.1 SOUSTAVY ROVNIC Jsou dány dvě lineární rovnice se dvěma neznámými x – 2y = 1 2x + y = 2 Soustava lineárních rovnic se dvěma neznámými Které z uspořádaných.
80.1 Procvičení a příklady: Sčítání v oboru 1 – 8.
78.1 Procvičení a příklady: Sčítání v oboru 1 – 4. Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace.
29.1 Úsečky- grafický součet, rozdíl a násobek
57.1 Písemné násobení dvojciferným činitelem
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
21.1 Malá násobilka - dělení
1.1 Prostorová orientace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana.
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
31.1 Druhá a třetí mocnina Úkol:
29.1 Síť a povrch kolmého hranolu
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
53.1 Písemné odčítání v oboru přirozených čísel do
26.1 Obsah obdélníku Tatínek chce koupit nový koberec tvaru obdélníku.
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - II
41.1 Rozkládání mnohočlenů pomocí vytýkání a vzorců
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
50.1 Pamětné sčít. a odčít. přirozených čísel v oboru do
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
48.1 SOUSTAVY ROVNIC Jsou dány dvě lineární rovnice se dvěma neznámými x – 2y = 1 2x + y = 2 Soustava lineárních rovnic se dvěma neznámými Které z uspořádaných.
37.1 Písemné odčítání v oboru do 1000
Elektronická učebnice - II
59.1 Objem jehlanu, kužele, koule
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
Elektronická učebnice - II
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
45.1 ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
Elektronické učební materiály - I. stupeň Matematika 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Obvod rovinných obrazců Pojmenuj geometrické tvary a urči kolik mají.
ROZKLAD MNOHOČLENU UŽITÍM VZORCŮ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_01_C_19_Rozklad mnohočlenu.
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
1. Co mají společného násobky těchto čísel?
Elektronická učebnice - I
Transkript prezentace:

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 40.1 Vzorce pro dvojčleny a - b Nejjednodušší dvojčlen nebo a + b Můžeme si počítání s nimi nějak zjednodušit? Ano, v těchto třech případech: 1. (a + b) . (a + b) 2. (a – b) . (a – b) 3. (a + b) . (a – b) Jak? Autor: Mgr. Hana Jirkovská

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 40.2 Co už umíme 1) Poznat typ mnohočlenu Např. Dvojčleny Trojčleny 2) Sčítat a odčítat mnohočleny Např. 3) Násobit mnohočleny Např. 4) Počítat s mocninami Např.

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 40.3 Nové pojmy 1) Úprava součtu na součin vytýkáním Např: Opačné mnohočleny Vytkneme (-1) 2) Místo součinů hovoříme o druhé mocnině dvojčlenů 3

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 40.4 Výklad nového učiva Odvodíme vzorce pro druhou mocninu dvojčlenů: Členy dvojčlenů vyjádříme písmeny a, b Provedeme násobení jednoho dvojčlenu stejným dvojčlenem 1) 2) Podobně odvodíme vzorec pro třetí součin: 3) Tyto vzorce je třeba umět používat zleva doprava i zprava doleva. Bude to třeba v dalším probíraném učivu. Řešené příklady: 1) 2) 3) 4

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 40.5 Procvičení a příklady 1) 2) 3) 4) Obtížnější úlohy: ? Je pravda, že ? Ano, je to pravda. 5

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 40.6 Něco navíc pro šikovné 1) Vypočítej: 2) Vypočítej: 3) Vypočítej: Nápověda: 4) Vypočítej: Nápověda: 5) Odvoďme vzorce pro třetí mocninu dvojčlenů: 6

40.7 CLIL – Square of sum and difference Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematics Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 40.7 CLIL – Square of sum and difference Vocabulary Druhá mocnina součtu – Square of sum Upravený vzorec – a modified formula Druhá mocnina rozdílu – Square of difference Výsledek – result Čtverec – a square Kontrola – control Rozloha zahrady – an area of a garden Dvojčlen – binomial Dosadit – substitute Zadání – An assignment Exercise The garden has a shape of a square. Its side measures (x-4) metres. 1) What is the area of this garden? 2) What would its area be if x is 16 metres? Solution An area of a square: In our exercise: 1) 2) Proof If we substitute into an assignment or into the modified formula, results must be the same. Answer 1) Generally the area of this garden is (x2-8x+16) metres. 2) If we substitute x = 16, the area of this garden is 144 m2. 7

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 40.8 Test 1. Který z následujících trojčlenů je druhou mocninou nějakého dvojčlenu? a) a2 + ab + b2 b) a2 + 2ab – b2 c) a2 – 9 d) 1 – 4x + 4x2 2. Doplňte výraz tak, aby byl druhou mocninou dvojčlenu: ? + 12xy + 9y2 a) 4x b) 4x2 c) 2y2 d) 2x 3. Který výsledek je správný? (a + 3).(a – 3) – (a + 3)2 = a) 6a – 18 b) 2a2 – 18 c) –6a + 18 d) –6a – 18 4. Který příklad má stejný výsledek jako (–a – b)2 ? a) (a – b)2 b) (a + b)2 c) (– a + b)2 d) (a + b).(a – b) 5. Který výsledek je správný? (z4 – 0,1).(z4 + 0,1) = a) z4 – 0,1 b) z8 – 0,01 c) z8 – 0,1 d) z4 – 0,01 6. Vyber výsledek příkladu: a) b) c) d) 7. Kolik je v kině celkem sedadel, když je v něm (x – 7) řad a v každé řadě (x + 7) sedadel? a) x2 – 49 b) x2 – 7 c) x – 7 d) x2 + 49 Řešení: 1. d), 2. b), 3. d), 4. b), 5.b), 6.a), 7.a) 8

40.9 Použité zdroje, citace http://rvp.cz/ Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 40.9 Použité zdroje, citace http://rvp.cz/ F. Běloun a kol.: SBÍRKA ÚLOH Z MATEMATIKY PRO ZŠ, SPN 1993 Odvárko, Kadleček: MATEMATIKA 1 PRO 8. ROČNÍK ZŠ, Prometheus, 2000 Šarounová a kol.: MATEMATIKA 8 II. díl, Prometheus, 1999 Obrázky: http://www.google.cz/imghp?hl=cs&tab=wi

40.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 40.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2011 Ročník 8. ročník Klíčová slova Dvojčlen, vytýkání, druhá mocnina dvojčlenu Anotace Prezentace popisující úpravu výrazů pomocí vzorců pro druhou mocninu dvojčlenu