software pro dopravní plánování OmniTRANS software pro dopravní plánování Souhrnná prezentace Žilina, 8..3. 2007 OmniTRANS |
Přehled Představení OmniTRANS Koncept OmniTRANS Ukázka OmniTRANS Co OmniTRANS je? Proč byl tento software vyvinut? Koncept OmniTRANS Program byl vyvinut pro optimální dopravní plánování Pracovní plocha OmniTRANS – přehled Funkčnost software a dopravní modelování Verze OmniTRANS Ukázka OmniTRANS Dotazy
1. Představení OmniTRANS
Co je OmniTRANS? OmniTRANS je všestranné prostředí pro plánování dopravy využívající nejnovější softwarové technologie. Byl vyvinut aby: Překlenul mezeru nedorozumění mezi tvůrci modely, úředníky plánující dopravu a manažery činícími rozhodnutí. Uspokojí potřeby pro: lepší názorné rozhraní pro stavbu a analýzu modelu správa dat, informace pro plánování dopravy přizpůsobitelný proces tvorby modelu
Proč byl vyvinut? Vyhnout se koncepci černá skříňka Starší koncepty softwarů způsobovaly několik problémům: Špatná kvalita zobrazení a prezentace výsledků Nedorozumění mezi experty, kteří staví model a úředníky plánujícími dopravu, mezi manažery a politiky Špatná dokumentace o množství souborů a variant projektu Úpravy dopravní sítě a manipulace s daty stála čas, finance a úsilí Špatné hledání chyb Nedostatek důvěry ve výsledky Omezené možnosti analýzu více druhů dopravy
Proč byl vyvinut? OT vyvinul Goudappel Coffeng (NL) za účelem zvýšení produktivity a kvality modelování OmniTRANS by vyvinut aby: Nejprve pouze pro vlastní potřeby Modeloval více druhů dopravy současně Sjednotil dopravu, územní plány a dopady na životní prostředí Umožňoval modelovat situace se změnami v dopravní síti a s různými poptávkami po dopravě Ukládal a spravoval data o různých objektech Graficky zobrazoval a prezentoval výsledky dopravního modelování ve vysoké kvalitě. Umožňoval dynamické modelování
2. Koncepty OmniTRANS
Job Engine Grafické rozhraní Správa dat Idea OmniTRANS Job Engine Grafické rozhraní Správa dat The idea behind OmniTRANS was quite simple. And as it was developed by people with vast experience of the needs of traffic and transport consultants and their clients, it was also quite practical. It was to develop a modelling system which provides: [1] A framework for managing the complex inter-relationships required for multimodal transport and land use planning, and traffic engineering. [2] Fast processing of transport modelling procedures, using a complete and open scripting language, with simple application of standard routines. [3] Modern and efficient graphical user interface with intuitive menus, toolbars, dialogues, and wizards for generation of high quality presentation and reports.
Správa dat Idea OmniTRANS Job Engine GUI Data – mnoho dimenzí – multidimenzionální data Relační databáze (RDBMS) vytvořena, tak aby po podporovala data pro modelování všech druhů dopravy v jednom modelu Správa dat popisujících dopravní infrastrukturu, služby a dopravní poptávku Zvládla kombinaci různých variant nabídky a poptávky The idea behind OmniTRANS was quite simple. And as it was developed by people with vast experience of the needs of traffic and transport consultants and their clients, it was also quite practical. It was to develop a modelling system which provides: [1] A framework for managing the complex inter-relationships required for multimodal transport and land use planning, and traffic engineering. [2] Fast processing of transport modelling procedures, using a complete and open scripting language, with simple application of standard routines. [3] Modern and efficient graphical user interface with intuitive menus, toolbars, dialogues, and wizards for generation of high quality presentation and reports.
Job Engine Idea OmniTRANS GUI Správa dat Nástroj pro vývoj a spouštění modelu Objektově orientovaný programovací jazyk (OJL-OmniTRANS Job Language) Třídy a metody pro širokou řadu objektů a procesů v dopravním modelování Šablony pro standardní metody Výměna dat s dalším software nebo pracuje jako hostitel pro další programy The idea behind OmniTRANS was quite simple. And as it was developed by people with vast experience of the needs of traffic and transport consultants and their clients, it was also quite practical. It was to develop a modelling system which provides: [1] A framework for managing the complex inter-relationships required for multimodal transport and land use planning, and traffic engineering. [2] Fast processing of transport modelling procedures, using a complete and open scripting language, with simple application of standard routines. [3] Modern and efficient graphical user interface with intuitive menus, toolbars, dialogues, and wizards for generation of high quality presentation and reports.
Grafické rozhraní Idea OmniTRANS Job Engine Správa dat Geografické informační systémy OmniTRANS - GIS s objektově orientovaným programováním Grafické rozhraní pro práci s modelem, databází a job enginem Grafické zobrazování výsledků a nástroje pro nastavení Tvorba, úpravy a změny v síti Průvodce pro standardní metody (správy, mapy, importy, atd.) The idea behind OmniTRANS was quite simple. And as it was developed by people with vast experience of the needs of traffic and transport consultants and their clients, it was also quite practical. It was to develop a modelling system which provides: [1] A framework for managing the complex inter-relationships required for multimodal transport and land use planning, and traffic engineering. [2] Fast processing of transport modelling procedures, using a complete and open scripting language, with simple application of standard routines. [3] Modern and efficient graphical user interface with intuitive menus, toolbars, dialogues, and wizards for generation of high quality presentation and reports.
Inteligentní nástroj pro dopravní plánování Trvale udržitelné dopravní plánování bere v potaz různé účely cesty, druhy dopravy, čas a socioekonomické faktory . OmniTRANS identifikuje tyto aspekty jak klíčové dimenze modelu: P-M-T-U Purpose-Mode-Time-User Účel cesty – druh dopravního prostředku-čas cesty-uživatelem definované
OmniTRANS pracovní plocha I Ukázky: Otevření modelu - šablony Seznámení s pracovním prostředím – nástrojové lišty, okno dopravní sítě, varianty, informace, data, job engine, nastavení projektu, Nastaveni projektu - dimenze modelu, typy komunikací, uživatel definované typy, socio-ekonomická data, definování hromadné dopravy Stavba dopravní sítě – zóny, centroidy, dopravní uzly = křižovatky, komunikace – typ, křižovatkové pohyby, data ze sčítání dopravy, zastávky hromadné dopravy, linky HD The OmniTRANS desktop provides an ideal working environment for many transport planning tasks. It provides tools to make model development as easy as possible, and manages the data according to the structure you define, so you don’t need to keep track of numerous computer files relating to various modes, purposes, or scenarios. In OmniTRANS, all of that model administration work is done for you. After all, the software was developed initially to make life easier for our large in-house consulting group and their clients. That provides for more productive working, enhanced quality of the modelling and presentation, and reduced costs. Most importantly, it greatly extends the scope of modelling analyses in support of sustainable transport options, which had been difficult and costly to include in an integrated model, and were often dealt with in a rudimentary way using spreadsheets or other software. [1] To compose your model, you can choose from a range of basic object types: Areas / Zones / Nodes / Links / Turns / Counts / Screenlines / Stops or Stations / Lines / Services / Maps [2] Each of these objects can be associated with a set of dimensions, and [3] a range of attributes – which you can also define. For example, a road entering the city centre may have 3 lanes open in the morning, but only 1 lane in the evening, as the capacity is required for the other direction. Instead of having a separate model for each period, in OmniTRANS you can specify this according to the period dimensions defined. The frequency of public transport services and even their stopping patterns can change throughout the day. Instead of making a copy of your model for each period, you just specify how the services change during the day. The rest of the model is unchanged. You can build relationships between land use and transport objects, such as an accessibility or land use forecasting model, traffic impact assessment, or freight planning. You can also build dynamic route guidance systems or lane controls into your model. OT also offers a growing library of business graphics for you to enhance your model.
OmniTRANS pracovní plocha II Ukázky: Projekt management a varianty – vytvoření varianty, nová dopravní poptávka, nová dopravní nabídka, správa variant, kopírování dopravní sítě, super mode Data pro dopravní modelování informace o zóně -> Dopravní poptávka -> Rozdělení dopraní poptávky Job engine Analýza a prezentace výsledků The OmniTRANS desktop provides an ideal working environment for many transport planning tasks. It provides tools to make model development as easy as possible, and manages the data according to the structure you define, so you don’t need to keep track of numerous computer files relating to various modes, purposes, or scenarios. In OmniTRANS, all of that model administration work is done for you. After all, the software was developed initially to make life easier for our large in-house consulting group and their clients. That provides for more productive working, enhanced quality of the modelling and presentation, and reduced costs. Most importantly, it greatly extends the scope of modelling analyses in support of sustainable transport options, which had been difficult and costly to include in an integrated model, and were often dealt with in a rudimentary way using spreadsheets or other software. [1] To compose your model, you can choose from a range of basic object types: Areas / Zones / Nodes / Links / Turns / Counts / Screenlines / Stops or Stations / Lines / Services / Maps [2] Each of these objects can be associated with a set of dimensions, and [3] a range of attributes – which you can also define. For example, a road entering the city centre may have 3 lanes open in the morning, but only 1 lane in the evening, as the capacity is required for the other direction. Instead of having a separate model for each period, in OmniTRANS you can specify this according to the period dimensions defined. The frequency of public transport services and even their stopping patterns can change throughout the day. Instead of making a copy of your model for each period, you just specify how the services change during the day. The rest of the model is unchanged. You can build relationships between land use and transport objects, such as an accessibility or land use forecasting model, traffic impact assessment, or freight planning. You can also build dynamic route guidance systems or lane controls into your model. OT also offers a growing library of business graphics for you to enhance your model.
OmniTRANS funkce a jejich modelování Nový přístup k modelování všech druhů dopravy současně Discrete choice a vzájemná vazba mezi územním plánem a dopravou Metody odhadu matic za účelem zvýšení mohutnosti dostupných dat
OmniTRANS funkce modelu Makroskopické modelování přidělení dopravní poptávky Používá jednoduché tvary dopravní poptávky nebo volbu času odjezdu
Verze OmniTRANS RealTime WebServer Krátkodobé predikce stavu v dopravní síti, časové délky cest, požívá aktuální informace Samostatný systém řízení dopravy Umožňuje veřejné správě poskytovat aktuální dopravní informace veřejnosti Základ pro různé aplikace modelu, které jsou přístupné přes internet
Dokumentace Součásti dokumentace je výukový program, průvodce pro začátečníky a návod k programovacímu jazyku Ruby Mezinárodní technická podpora a komunita uživatelů Internetové zdroje – forum, stahování materiálů: www.omnitrans-international.com www.ruby-lang.org
OmniTRANS – výzkum a vzdělání Otevřená architektura OmniTRANS – ideální pro výzkum, vzdělávání vývoj modulů. Podpůrné služby – kurzy a podpora univerzit Lecture pack – podporuje výuku teorie dopravního modelování, učebnice pro studenty, materiály pro pedagogy, výukové dopravní modely Podpora inženýrských a postgraduálních studijních programů.
OmniTRANS - životopis OmniTRANS by poprvé představen v Holandsku v roce 2001. Od té doby ho používá více než 80 místních a regionálních úřadů, většina univerzit a nezávislí konzultanti. Od roku 2004, kdy by program představen mezinárodnímu trhu byly OmniTRANS aplikace vyvinuty v těchto zemích: Hong Kong Čína Tajvan Velká Británie Irsko Belgie Francie Itálie Australie Kanada USA Česká Republika? Slovinsko
Dotazy? Děkuji za pozornost www.omnitrans.cz kazda@pbaprague.cz Overview presentation Žilina, 8. 3. 2007 OmniTRANS |
Závěr