Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozcvička Urči typ funkce:
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Exponenciální funkce Exponenciální funkcí o základu a nazýváme každou část funkce, která je dána rovnicí: Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Konstrukce lichoběžníku 1
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
. Kvadratická funkce ° Narýsuj: -1 -1
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Konstrukce trojúhelníku
Pojem zlomek a jeho zápis.
Zlomky a desetinná čísla.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozcvička Urči typ funkce: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obvod a obsah rovinného obrazce III.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZLOMKY 7. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Exponenciální rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Jak postupovat při převádění jednotek délky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
Vzájemná poloha dvou kružnic
What Time Is It? – Part 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Středověká velká násobilka devíti
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Středověká velká násobilka
PROVĚRKY Převody jednotek času – 2. část
Najdi dva stejné obrázky
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Převody jednotek objemu − 2. část
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Orofacionální cvičení III.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Převody jednotek času – 2. část
Transkript prezentace:

Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti? Středověké násobení Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti? Vyzkoušej celý postup s násobením devíti, nauč se ho a pokus se přijít na to, jak to funguje.

Středověká násobilka devíti Ve středověku byla znalost spojů násobilky považována za něco zcela mimořádného. Lidé, kteří ovládali zpaměti celou malou násobilku, byli považováni za opravdové znalce. Není proto divu, že lidé ve středověku používali při násobení prsty svých rukou. Byla by škoda, pokud by tato metoda zůstala utajena právě vám. Nyní se společně pustíme do násobilky devíti, tedy do devítinásobků.

Jak na to? Obě ruce položíme dlaněmi na stůl a pomyslně si očíslujeme prsty zleva doprava čísly 1 – 10. 3 2 8 4 7 9 1 10 5 6

A nyní už můžeme počítat Máme-li spočítat například 4 . 9, skrčíme čtvrtý prst. Prsty vlevo od něho udávají počet desítek a vpravo od něho počet jednotek. počet jednotek 3 desítky + 6 jednotek počet desítek 4 . 9 = 36

Vyzkoušej si násobení devíti A teď nezbývá, než si to vyzkoušet s vlastními prsty. Počítej spolu s námi následující příklady: 2 . 9 5 . 9 1 . 9 7 . 9 9 . 9 8 . 9 3 . 9 6 . 9 4 . 9 10 . 9 Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola

2 . 9 Skrčíme druhý prst. 1 desítka + 8 jednotek počet jednotek počet desítek 2 . 9 = 18

5 . 9 Skrčíme pátý prst. 4 desítky + 5 jednotek počet jednotek počet desítek 5 . 9 = 45

1 . 9 Skrčíme první prst. 0 desítek + 9 jednotek počet jednotek počet desítek 1 . 9 = 9

7 . 9 Skrčíme sedmý prst. 6 desítek + 3 jednotky počet jednotek počet desítek 7 . 9 = 63

9 . 9 Skrčíme devátý prst. 8 desítek + 1 jednotka počet jednotek počet desítek 9 . 9 = 81

8 . 9 Skrčíme osmý prst. 7 desítek + 2 jednotky počet jednotek počet desítek 8 . 9 = 72

3 . 9 Skrčíme třetí prst. 2 desítky + 7 jednotek počet jednotek počet desítek 3 . 9 = 27

6 . 9 Skrčíme šestý prst. 5 desítek + 4 jednotky počet jednotek počet desítek 6 . 9 = 54

4 . 9 Skrčíme čtvrtý prst. 3 desítky + 6 jednotek počet jednotek počet desítek 4 . 9 = 36

10 . 9 Skrčíme desátý prst. 9 desítek + 0 jednotek počet jednotek počet desítek 10 . 9 = 90

Matematické zdůvodnění vlevo od skrčeného prstu .... a – 1 desítek vpravo od skrčeného prstu .... 10 – a jednotek celkem 10 . (a – 1) + (10 – a) = 10 . a – 10 + 10 – a = 9 . a Například: 6 . 9 10 . (6 – 1) + (10 – 6) = 10 . 6 – 10 + 10 – 6 = 9 . 6 = 54

Středověká násobilka Zvládli jste násobilku devíti tak, jak ji používali lidé ve středověku? Přišli jste na to, jak je možné, že takto funguje? Pak zasloužíte pochvalu. Naučte středověké násobení devíti své spolužáky. Literatura: Flegg, Graham: Numbers – Their History and Meaning. Andre Deutsch, London, 1983.