Tvorba výrazů s proměnnou
Krabička se šesti kusy mýdla stojí v Kč. Kolik Kč stojí 5 kusů mýdla?
5.𝑣 6 Kč
Rychlík jede průměrnou rychlostí s kilometrů za hodinu Rychlík jede průměrnou rychlostí s kilometrů za hodinu. Jakou dráhu ujede za 17 minut?
17 min = 𝟏𝟕 𝟔𝟎 h. 𝒔 . 𝟏𝟕 𝟔𝟎 = 𝟏𝟕 . 𝒔 𝟔𝟎
Ve voze metra je a lidí sedících a k lidí stojících Ve voze metra je a lidí sedících a k lidí stojících. Kolik lidí může jet ve vlaku metra o 6 vozech?
6 . ( a + k )
Jedna ovce dá průměrně 5 kg vlny za rok Jedna ovce dá průměrně 5 kg vlny za rok. Z kolika ovcí získají na farmě m kg vlny za rok?
z 𝒎 𝟓 ovcí
Auto jelo stálou průměrnou rychlostí a ujelo za 3 hodiny a km Auto jelo stálou průměrnou rychlostí a ujelo za 3 hodiny a km. Kolik km by ujelo stejnou průměrnou rychlostí za 4 hodiny?
𝒂 𝟑 . 4 = 𝟒.𝒂 𝟑 km
Na úpravě parku pracovalo c brigádníků. Práce jim trvala v hodin Na úpravě parku pracovalo c brigádníků. Práce jim trvala v hodin. Za kolik hodin při stejném výkonu by provedl úpravu parku jeden pracovník?
za c.v hodin
Auto jelo průměrnou rychlostí v km/h. Jakou vzdálenost ujelo za t minut?
𝒕 minut = 𝒕 𝟔𝟎 hodiny 𝒗 . 𝒕 𝟔𝟎 = 𝒗 . 𝒕 𝟔𝟎
Auto spotřebovalo m litrů benzínu na s kilometrů Auto spotřebovalo m litrů benzínu na s kilometrů. Kolik litrů benzínu spotřebuje na 100 km?
𝒎 𝒔 . 100 = 𝟏𝟎𝟎 . 𝒎 𝒔 litrů
Anička koupila 3 kg mouky po a Kč, 2 kg cukru po b Kč a za 6 Kč rohlíky. Platila stokorunou. Kolik Kč doslala zpět?
100 – ( 3a + 2b + 6 ) Kč
Výdaje na společný zájezd a žáků činily : jízdné j Kč, stravné s Kč, tři noclehy po n Kč, a vstupné d Kč. Vypočtěte částku c, kterou platil každý žák.
𝒄 = 𝒋+𝒔+𝟑𝒏+𝒅 𝒂
Cenu obleku k snížili o p procent. Kolik činila nová cena obleku?
𝒌 - 𝒌 . 𝒑 𝟏𝟎𝟎 = 𝟏𝟎𝟎𝒌 −𝒌𝒑 𝟏𝟎𝟎 Kč
Stroj S1 vyrobil za a hodin k kusů výrobků Stroj S1 vyrobil za a hodin k kusů výrobků. Výkonnější stroj S2 vyrobil za tutéž dobu o 32 kusů více. Kolik kusů výrobků by vyrobily oba stroje dohromady za 3 hodiny?
𝑘+(𝑘+32) 𝑎 . 3
Z jednoho hektaru se sklidí n tun pšenice Z jednoho hektaru se sklidí n tun pšenice. Pšenice se sklízí ze dvou lánů, první má výměru k hektarů, druhý má výměru o 6 hektarů menší. Kolik tun pšenice se sklidí z prvního lánu? Kolik tun se sklidí z obou lánů? O kolik tun pšenice více se sklidí z prvního lánu než z druhého lánu?
k.n k.n + n ( k – 6 ) k.n – n ( k – 6 )
Do nepovinného cvičení z matematiky se přihlásilo m chlapců a o n méně dívek. Kolik je přihlášeno dívek? Kolik je přihlášeno žáků? Kolik žáků je přihlášeno do cvičení z matematiky, jestliže chybějí 3 dívky a 2 chlapci?
m- n m + ( m – n ) m + ( m – n ) - 5
Za jeden rok se z jedné ovce získá m kg vlny. Kolik kg vlny získá z 20 ovcí za jeden rok, z x ovcí za 2 roky, za x ovcí za y let ?
20m m . x . 2 = 2mx m . x . y = mxy
V nádrži je 150 litrů vody, každou minutu do ní přiteče n litrů V nádrži je 150 litrů vody, každou minutu do ní přiteče n litrů. Kolik litrů vody bude v nádrži za t hodin?
150 + 60.n . t
Zdroje: RNDr. Ivan Bušek, PhDr.Vlastimil Macháček, Bohumil Kotlík, Milena Tichá – Sbírka úloh z matematiky pro 8.ročník základní školy, SPN 1992, ISBN 80-04- 26090-X Dr.František Běloun a kolektiv, Sbírka úloh z učiva matematiky základní škol, SPN, Praha 1985, 14-088-85
Označení výukového materiálu: VY_32_INOVACE_ICT 2.3 M Anotace: Prezentace určená do hodin k samostatné práci žáků. K použití je nutný dataprojektor. Po procvičení ve výuce je možné zveřejnění na www stránkách školy k procvičení pro nepřítomné žáky. Autor: Mgr. Lenka Svozilová Jazyk: Český Očekávaný výstup: Žák počítá slovní úlohy pomocí proměnných. Sestavuje výrazy s proměnnými. Speciální vzdělávací potřeby: Žádné Klíčová slova: Výraz s proměnnou Druh učebního materiálu: Soubor příkladů k procvičování Druh interaktivity: Aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělání: Základní vzdělávání – 2.stupeň Typická věková skupina: 12-15 let / 8. ročník