Desetinná čísla (opakování) 5. třída

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DESETINNÁ ČÍSLA.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Energie.
VY_32_INOVACE_M.5.19-Desetinná čísla-prezentace
Reklama Potřebujete nebo chcete vyrobit prezentaci na počítači
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
9 CELÁ ČÍSLA
Čísla 0 – 100, sčítání a odčítání
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Sčítání a odčítání úhlů
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Kolik to stojí?.
Dělení desetinných čísel 3. část
Zápis čísla v desítkové soustavě
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
148,6 cm 154,2 cm 139,8 cm.
Dělitelnost přirozených čísel
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Elektronická učebnice - I
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Zábavná matematika.
zpracovaný v rámci projektu
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
26.1 Zaokrouhlování čísel na desítky v oboru do 100
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Lekce 4 čas.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Dělení desetinným číslem
Téma: Desetinná čísla Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_096.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Dělení desetinných čísel
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Násobení a dělení desetinných čísel
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_479_Desetinná čísla AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK, DATUM:
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
24.1 Písemné sčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
Úkoly nejen pro holky.
Opakování na 1.čtvrtletní písemnou práci
Desetinná čísla Vytvořil: Mgr. Lukáš Doležel
Matematika 5.ročník Poláková J., ZŠ Věšín
14..
Souhrnné opakování desetinná čísla
76.1 Násobení a dělení desetinných čísel přirozeným číslem
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
2.1 DESETINNÁ ČÍSLA Sčítáme 0,123 Odčítáme 11,9 12,04 - 8,69 3,2066
Přednost početních operací
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Predikce chemických posunů
7..
Za předpokladu použití psacích potřeb
2,152 0,9 987, Desetinná čísla 3,14 0,98 1,11 1, ,45 Helena Půlkrábková.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Zaokrouhlování desetinných čísel
Transkript prezentace:

Desetinná čísla (opakování) 5. třída 28,69 15,5 3,722 Desetinná čísla (opakování) 5. třída 7,126 0,40 Veronika Kucharíková

Desetinné číslo obsahuje desetinnou čárku, za ní následují jednotlivé řády: 4,6987 desetiny, setiny, tisíciny, desetitisíciny... Číslo čteme podle posledního desetinného místa 2,531 čteme: dvě celé, pět set třicet jedna

Porovnávání podle velikosti  větší číslo je na číselné ose více vpravo od nuly Př. Porovnejte podle velikosti desetinná čísla 16,87 a 12,35 Čísla budeme porovnávat v jednotlivých řádech: 16,875 a 16,843 desítky 1 = 1 jednotky 6 = 6 desetiny 8 = 8 setiny 7 > 4 Výsledek: 16,875 > 16,843

< > < = < Zapište desetinným číslem Porovnejte desetinná Procvičování Zapište desetinným číslem devět celých sedm desetin třináct celých šestnáct desetin dvacet dva celých tři setiny pět celých osm desetin čtyři celých jedna tisícina Porovnejte desetinná čísla (<,>,=) 68,1 94,36 24,65 22,8 9,051 9,12 12,3 12,30 19,2 19,21 < 9,7 13,16 > 22,03 < 5,8 = 4,001 <

Zaokrouhlování desetinných čísel Postupujeme podle stejných pravidel jako při zaokrouhlování celých čísel. a) Nachází-li se vpravo od zaokrouhlované číslice číslice menší než 4, zaokrouhlujeme dolů. b) Nachází-li se vpravo od zaokrouhlované číslice číslice větší nebo rovna 5, zaokrouhlujeme nahoru. Př. zaokrouhlete na desetiny: 25,34 = 25,30 = 25,3 na setiny: 3,866 = 3,870 = 3,87 na tisíciny: 0,4216 = 0,4220 = 0,422 na jednotky: 12,85 = 13

Zaokrouhlete na desetiny 12,47 = 9,03 = 478,25 = 17,44 = 5,183 = Procvičování Zaokrouhlete na desetiny 12,47 = 9,03 = 478,25 = 17,44 = 5,183 = Zaokrouhlete na setiny 35,129 = 11,052 = 6,140 = 731,025 = 0,089 = 12,5 35,13 9,0 11,05 478,3 6,14 731,03 17,4 5,2 0,09

Sčítání a odčítání desetinných čísel Platí, že sčítáme (odčítáme) desetiny s desetinami, setiny se setinami,tisíciny s tisícinami atd. Platí stejná pravidla jako u sčítání (odčítání) celých čísel. a) sčítání (odčítání) zpaměti b) písemné sčítání (odčítání) př. 0,4 + 3,5 = 3,9 př. 17,896 968,74 15,3 + 8,2 = 23,5 + 2,135 - 35,16 18,9 - 6,6 = 12,3 20,031 933,58 Při písemném sčítání sepisujeme jednotky pod jednotky, desetiny pod desetiny atd. Desetinné čárky musí být pod sebou.

Sečtěte a odečtěte zpaměti 3,08 + 4,9 = 0,6 + 12,5 = 22,8 - 20,6 = Procvičování Sečtěte a odečtěte zpaměti 3,08 + 4,9 = 0,6 + 12,5 = 22,8 - 20,6 = 10,73 - 9,01 = 6,14 + 2,03 = Sečtěte a odečtěte písemně 27,8 78,29 + 53,4 - 16,18 167,274 57,63 + 21,033 - 5,24 7,98 13,1 81,2 62,11 2,2 1,72 8,17 188,307 52,39

Násobení a dělení desetinných čísel čísly 10, 100, 1000 Při násobení desetinných čísel číslem 10, 100, 1000… se posune desetinná čárka doprava o tolik míst, kolik má činitel (10,100…) nul. Př. Vynásobte čísla: 4,50 . 10 = 45,0 4,50 . 100 = 450,0 4,50 . 1000 = 4500,0 Při dělení desetinných čísel číslem 10, 100, 1000… se posune desetinná čárka doleva o tolik míst, kolik má činitel (10,100…) nul. Př. Vydělte čísla: 598,5 : 10 = 59,85 598,5 : 100 = 5,98 598,5 : 1000 = 0,5985

Procvičování Vynásobte 15,45 . 10 = 4,6 . 100 = 7,065 . 100 = 5,78 . 1000 = 0,44 . 10 = Vydělte 498,1 : 100 = 63,5 : 10 = 287,1 : 1000 = 30,72 : 10 = 952,0 : 100 = 4,981 154,5 6,35 460 0,2871 706,5 3,072 5780 4,4 9,520

Násobení a dělení desetinných čísel celým číslem Postupujeme normálním způsobem, ale ve výsledku oddělíme tolik desetinných míst, kolik jich je v čitateli. Př. Vynásobte: 12,45 . 9 112,05 Postupujeme tak, že známým způsobem dělíme a v okamžiku, kdy překročíme d. čárku, zapíšeme ji do výsledku. Př. Vydělte: 36,4 : 7 = 5,2 zk. 5,2 14 . 7 0 36,4

Vynásobte 54,8 69,37 . 7 . 12 Vydělte 1163,8 : 23 = 50,6 zk. 50,6 . 23 Procvičování Vynásobte 54,8 69,37 . 7 . 12 Vydělte 1163,8 : 23 = 50,6 zk. 50,6 . 23 1518 1012 1163,8 0138 00 13874 6937 832,44 383,6

Násobení a dělení desetinných čísel desetinným číslem Řídíme se tímto pravidlem: čísla vynásobíme bez ohledu na desetinou čárku a ve výsledku oddělíme tolik desetinných míst, kolik je jich v obou činitelích dohromady. Př. Vynásobte: 11,5 - 1 d. místo . 7,8 - 1 d. místo 920 805 89,70 - 2 d. místa Při dělení desetinných čísle desetinným číslem využijeme znalosti dělení celým číslem. Dělitel si upravíme do tvaru celého čísla. Př. Vydělte: 9,504 : 2,7 - vynásobíme 10 95,04 : 27 = 3,52 zk. 3,52 140 . 27 054 2464 00 704 95,04 výsledek zpět vydělíme 10 - 9,504

Procvičování Vynásobte 3,15 27,6 . 7,1 . 5,8 Vydělte 5,728 : 3,2 = 57,28 : 32 = 1,79 zk. 1,79 252 . 32 288 358 00 537 57,28 57,28 : 10 = 5,728 315 2205 22,365 2208 1380 160,08

Pro dnešek konec... pokračování příště