vytvořený v projektu OP VK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
vytvořený v projektu OP VK
Advertisements

Tropický deštný les.
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES A POLOOPADAVÝ DEŠTNÝ LES
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES.
Tropické deštné lesy VY_32_INOVACE_Ze z 2
Deštné pralesy – pozdě na záchranu?
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr
Amazonka Vojtěch Vinduška
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Tropický deštný les.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
vytvořený v projektu OP VK
Klimatické a přírodní krajiny Ameriky
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
vytvořený v projektu OP VK
Rozmanitost podmínek života na zemi
TROPICKÝ LES - PRALES.
TROPY Život v pralese.
Tropický pás OK.
Iveta Ráčková a Míša Boháčová
Přírodní krajiny světa = vegetační pásy
BIOM - TROPICKÝ DEŠTNÝ PRALES
vytvořený v projektu OP VK
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
vytvořený v projektu OP VK
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tropický deštný les Obr. 1 – Rio Madre de Dios (Peru)
Tropické deštné lesy Anotace
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Zuzana Davidková Opava, 2010
CIZOKRAJNÉ SUCHOZEMSKÉ EKOSYSTÉMY
Biosféra Tropické deštné lesy
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vodstvo ČR Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Afrika - rostlinstvo a živočišstvo
vytvořený v projektu OP VK
TROPICKÝ PÁS Tropický deštný les
Biosféra.
Tropický Deštný Les ‘‘Plíce Země‘‘.
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES. Úvod 6% zemského povrchu přibližně 1/5všech lesů největší „lékárna světa“
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr. Markéta Zákravská Název: VY_32_Inovace_08_10_Tropický pás Téma: Rozmanitost přírody Číslo projektu:
Projekt do biologie a zeměpisu Gymnázium Jakuba Škody, kvinta B Bartók, Gremlica, Pospíšilová, Pumprlová TROPICKÉ DEŠTNÉ LESY.
Klimatické a přírodní krajiny Ameriky
Podnební pásy Elena a Eliška.
Živý = živý obal Země (živé organismy na Zemi). = živá příroda + neživá příroda (organismy + neživé přírodniny) - největší ekosystém je celá Země.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Biosféra – Tropické deštné lesy Tomáš Kvasný Zeměpis červen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu pomocí.
Tropické lesy.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová liána místní obyvatelstvo Tropický prales Amazonie.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 6.ROČNÍK.
TROPICKÝ PÁS Mgr. Renata Šimková Přírodověda 5.tř.
Subtropický podnebný pás
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES v pásu podél rovníku na pevninách i ostrovech
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES v pásu podél rovníku na pevninách i ostrovech
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_02.
TROPICKÉ DEŠTNÉ PRALESY
VY_32_INOVACE_ Tropické pásmo Autor Mgr. Renáta Hořejšková
Jméno autora výukového materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Vzdělávací materiál: Afrika Operační systém: Windows XP Professional
Základní škola, Hradec Králové
Dle kapitoly Afrika – „Pouště i pralesy“
14. Přírodní krajiny světa - vegetační pásy
Tropický deštný les.
Transkript prezentace:

vytvořený v projektu OP VK Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy: Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu: Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity: III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

Anotace Název tematické oblasti: Přírodní zóny Země, světové obyvatelstvo Název učebního materiálu: Vlhké tropy Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_Z0105 Vyučovací předmět: Zeměpis Ročník: 1. ročník čtyřletého gymnázia Autor: Milan Kratochvíl Datum vytvoření: 21.1.2013 Datum ověření ve výuce: 24.1.2013 Druh učebního materiálu: Prezentace Očekávaný výstup: Charakterizuje a na mapě ukáže daný geobiom Metodické poznámky: Frontální a skupinová výuka, práce s mapou, vytyčení nových pojmů

1.1. Vlhké tropy Poloha: oblast kolem rovníku (jižní a střední Amerika, střední a západní Afrika, Madagaskar, jihovýchodní Asie – část, sever Austrálie), tj. pásmo tropických deštných lesů. 1. Oblasti tropických lesů

Obecná charakteristika: oblast bez ročních období s vysokou stálou teplotou (24 – 28°C) a vlhkostí a malým pohybem vzduchu – tzv. skleníkové klima. Klima: velmi pravidelné – celoročně oblast nízkého tlaku. Vlivem neměnného slunečního záření a vysoké teploty dochází od rána k silnému odpařování, po poledni začíná vlhkost padat ve formě deště nad pevninou, v noci prší nad oceánem. Srážky vydatné – bouře. Na jaře a na podzim srážky mohutnější, tzv. zenitální deště. 2. Prales v středoafrickém Gabonu

jihoamerickou (povodí Amazonky a Orinoka) africkou (povodí Konga) Množství srážek – na vodu bohaté řeky s celoročně vysokým průtokem výrazně ovlivňují všechny tři hlavní oblasti: jihoamerickou (povodí Amazonky a Orinoka) africkou (povodí Konga) jihovýchodní Asie (Indonésie, Nová Guinea – krátké ale vydatné toky) 3. Tok Amazonky

Amazonka: nejvodnatější (průtok 175 Amazonka: nejvodnatější (průtok 175.000 m3/s, 20% všeho říčního přítoku), nejdelší (6.300 – 7.000 km – různé výpočty podle hlavních přítoků, delší s Ucayali) a s největším povodím (kolem 7 mil. km2), pramení na svazích And a protéká od západu na východ jižní Amerikou až po ústí do Atlantiku (šířka v ústí – 80 až 150 km) Stoupání hladiny až o 10 m – rozlehlá bažinatá území se slepými rameny, průtoky… 4. Tok Amazonky na družicovém snímku, za pozornost stojí četná ramena, bažiny, přítoky.

1. mechové patro (na povrchu) 2. bylinné patro (do 1 m) Vegetace: tropický deštný les (asi 4,4 mil. km2 = 18% celkové plochy lesů), nejčastější jako tzv. nížinné deštné pralesy, mangrovové lesy (slaná voda, stále zaplavené pobřežní mokřiny), horské deštné lesy (občas též mlžné pralesy – vysoká a stálá atmosférická vlhkost). Velmi vysoká biodiverzita (asi 2/3 druhů rostlin a suchozemských živočichů). Patrovité uspořádání, důsledek boje rostlin o sluneční svit: 1. mechové patro (na povrchu) 2. bylinné patro (do 1 m) 3. keřové patro (do 5 m, může být ale přerosteno bylinami – kapradiny přes 5 m) 4. spodní stromové patro (10 – 20 m,úzké koruny) 5. střední patro (asi 40 m, souvislá „střecha“ korun) 6. horní patro (i přes 60 m, osamělí giganti) 5. Tropický prales v Amazonii s typickým patrovitým uspořádáním

Nadměrný obsah vody v půdě způsobuje, že stromy vytvářejí tzv Nadměrný obsah vody v půdě způsobuje, že stromy vytvářejí tzv. deskové kořeny, které vyrůstají z kmene několik metrů nad zemí V oblastech, kde střídání delší deštivé sezóny se suchým a o něco chladnějším obdobím, lemuje deštný les monzunový (tropický opadavý) les. V asijské monzunové oblasti – Indie, Thajsko, Kambodža, střední Afrika, střední a jižní Amerika. Stromy během období sucha shazují listí, jsou nižší, menší biodiverzita. 6.

Fauna: velmi pestrá, rozdílnost podle zoogeografických oblastí Flóra: velká pestrost - palmy, kaučukovníky, vzácná dřeva (teak, mahagon, cedr, palisandr), množství lián, různé epifyty (nekořenící orchideje a bromélie v korunách stromů získávající vlhkost ze vzduchu). Užitkové rostliny: kávovník, kakaovník, koření (vanilka, skořice…) Fauna: velmi pestrá, rozdílnost podle zoogeografických oblastí j.Amerika: množství druhů ryb – piraně, vodní savci – delfínovec, hadi – anakonda, plazi – aligátor, savci – kapybara (největší hlodavec), mravenečník, lenochod, puma (hlavní predátor), obrovská biodiverzita ptáků, hmyzu 7. Mravenečník

9. Lenochod 8. Piraňa

Afrika: savci – hrošík, hroch, opice (madril), dikobraz, prasata, lidoopi (gorila, šimpanz), okapi, leopard (predátor), hmyz, plazi (krokodýl), ptáci 10. Gorily žijí často v v oblastech s vyšší nadmořskou výškou, tzv. horských deštných lesích

Asie: savci - lidoopi (orangutan), tygr, levhart (predátor), tapír, nosorožec, slon, hadi – kobra, hmyz (pavouci, motýli…), plazi (krokodýli, želvy), ptáci 11. Orangutan

Úkoly: Práce s atlasem – vyhledat oblasti tropických deštných lesů, odhadnout místa horských deštných lesů Terminologie (nová, opakování): Skleníkové klima nížinný deštný les, mangrovový les, horský deštný les průtok epifit

Zdroje: Obr. 1: Tropicke lesy sveta.png. [cit. 2013-21-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 2.0 Německo na www. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tropicke_lesy_sveta.png Obr. 2: Gabon-26730.jpg . [cit. 2013-21-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na www. http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGabon-26730.jpg Obr. 3: Alto Madre from MLC.jpg . [cit. 2013-21-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na www. http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AAlto_Madre_from_MLC.jpg Obr. 4: Amazon 57.53278W 2.71207S.jpg. [cit. 2013-21-01]. Dostupný jako Volné dílo na www. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Amazon_57.53278W_2.71207S.jpg Obr. 5: Amazonian rainforest 2.JPG. [cit. 2013-21-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na www. http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AAmazonian_rainforest_2.JPG Obr. 6: Thai rain forest.jpg. [cit. 2013-21-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 2.0 Generic na www. http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AThai_rain_forest.jpg

Obr. 7: Myresluger2. jpg. [cit. 2013-21-01] Obr. 7: Myresluger2.jpg. [cit. 2013-21-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons - Uveďte autora - Zachovejte licenci 2.5 Generic na www. http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AMyresluger2.jpg Obr. 8: Hoffmann-Sloth upright.jpg. [cit. 2013-21-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na www. http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AHoffmann-Sloth_upright.jpg Obr. 9: Red-bellied Piranha (Pygocentrus nattereri).jpg. [cit. 2013-21-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 2.0 Generic na www. http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ARed-bellied_Piranha_(Pygocentrus_nattereri)_(2891840557).jpg Obr. 10: Gorilla tool use.png. [cit. 2013-21-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons - Uveďte autora - Zachovejte licenci 2.5 Generic na www. http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGorilla_tool_use.png Obr. 11: OrangutanP1.jpg. [cit. 2013-21-01]. Dostupný jako Volné dílo na www. http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AOrangutanP1.jpg Ostatní informace byly vytvořeny z vlastních zdrojů.