EU-8-58 – DERIVACE FUNKCE XIV

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU-8-57 – DERIVACE FUNKCE XIII
Advertisements

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ • Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. • Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 07 Průběh funkce Matematika II. KIG / 1MAT2.
EU-8-59 – DERIVACE FUNKCE XV
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Základy infinitezimálního počtu
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 05 Spojitost a derivace funkce Matematika II. KIG / 1MAT2.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
EU-8-46 – DERIVACE FUNKCE II
PRŮBĚH FUNKCE Autor: RNDr. Věra Freiová
DERIVACE A MONOTÓNNOST, LOKÁLNÍ EXTRÉMY Autor: RNDr. Věra Freiová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
EU-8-52 – DERIVACE FUNKCE VIII
Funkce.
Vlastnosti funkcí Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_94.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU-8-51 – DERIVACE FUNKCE VII
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08A13 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníŘíjen.
EU-8-64 – DIFERENCIÁLNÍ POČET
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_89.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _722 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
EU-8-53 – DERIVACE FUNKCE IX
Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_149 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS2 / 2.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika.
KONVEXNOST A KONKÁVNOST FUNKCE INFLEXNÍ BODY
Posloupnosti a jejich vlastnosti (3.část)
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_85.
Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_147 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS2 / 2.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
EU-8-60 – DERIVACE FUNKCE XVI
Derivace funkce. Velikost populace v čase t 0 je N (t 0 ). Velikost populace v čase t  t 0 je N ( t ). Přírůstek populace za jednotku času je [N(t) –
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Předpokládejme, že velikost populace v čase t  0 lze vyjádřit vztahem
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
PRŮBĚH FUNKCE.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
9. Vlastnosti funkcí – rostoucí a klesající funkce - příklady
12. Průsečíky se souřadnými osami
FUNKCE 17. Mocninná funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
FUNKCE 19. Logaritmická funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
DERIVACE A MONOTÓNNOST, LOKÁLNÍ EXTRÉMY. ROLLEOVA VĚTA: Mějme funkci , která má tyto vlastnosti: a) je spojitá v uzavřeném intervalu ‹a,b› b) v každém.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
FUNKCE TANGENS A KOTANGENS. Definice funkcí tangens a kotangens Funkce tangens a kotangens 2 Funkcí tangens nazýváme funkci, která je dána rovnicí Funkcí.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_32 Název materiáluPrůběh funkce.
FUNKCE 18. Exponenciální funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
Cvičení V této kapitole můžete procvičit probrané téma. Jednotlivá cvičení obsahují správné řešení s postupem. Po zobrazení zadání se dalším(dalšími) kliknutím(kliknutími)
FUNKCE 15. Nepřímá úměrnost
Předpokládejme, že velikost populace v čase t  0 lze vyjádřit vztahem
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
8. Vlastnosti funkcí – monotónnost funkce
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

EU-8-58 – DERIVACE FUNKCE XIV Škola: Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0616 Název projektu: Inovace výuky Číslo a název šablony klíčové aktivity: EU-8 - Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Tematická oblast: Volitelný předmět matematika (matematický seminář) EU-8-58 – DERIVACE FUNKCE XIV (konvexnost a konkávnost funkce) Anotace Definice funkce konvexní a konkávní v bodě i v intervalu. Použití při řešení úloh o průběhu funkcí. Animace jako důležitý prostředek pochopení lokálního významu znaménka druhé derivace. Autor PaedDr. Milan Rieger Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák rozumí definicím funkce konvexní a konkávní v bodě i v intervalu, je schopen řešit jednoduché úlohy na zjišťování konvexnosti či konkávnosti v kontextu úloh o průběhu funkce. Klíčová slova Funkce konvexní (konkávní) v bodě, funkce konvexní (konkávní) v intervalu. Důkaz vět. Druh učebního materiálu Pracovní list / Animace / Obrázky / Testy Druh interaktivity Aktivita / Výklad / Test / Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední vzdělávání Typická věková skupina 17 – 19 let Datum vytvoření 10. 12. 2013

MOTIVACE KONVEXNOSTI A KONKÁVNOSTI FUNKCE V BODĚ x0 Graf funkce f leží nad tečnou t. Graf funkce f leží pod tečnou t. Graf funkce f leží nad tečnou t v libovolném bodě. Graf funkce f leží pod tečnou t v libovolném bodě.

LOKÁLNÍ VÝZNAM ZNAMÉNKA DRUHÉ DERIVACE V BODĚ x0 Pohybující se bod [x; f(x)] je vždy nad tečnou t (pokud je x  x0) . DEFINICE FUNKCE RYZE KONVEXNÍ V BODĚ x0 Předpokládejme existenci derivaci f/(x) v bodě x0. Existuje-li  > 0 tak, že pro všechna x(x0– ; x0)  (x0; x0+ ) leží bod [x; f(x)] nad tečnou t, říkáme, že funkce f je ryze konvexní v bodě x0. t: y = f(x0) + f/(x0) . (x – x0) leží-li bod [x; f(x)] nad tečnou t, potom platí f(x) > f(x0) + f/(x0) . (x – x0).

LOKÁLNÍ VÝZNAM ZNAMÉNKA DRUHÉ DERIVACE V BODĚ x0 Pohybující se bod [x; f(x)] je vždy pod tečnou t (pokud je x  x0) . DEFINICE FUNKCE RYZE KONKÁVNÍ V BODĚ x0 Předpokládejme existenci derivaci f/(x) v bodě x0. Existuje-li  > 0 tak, že pro všechna x(x0– ; x0)  (x0; x0+ ) leží bod [x; f(x)] pod tečnou t, říkáme, že funkce f je ryze konkávní v bodě x0. t: y = f(x0) + f/(x0) . (x – x0) leží-li bod [x; f(x)] pod tečnou t, potom platí f(x) < f(x0) + f/(x0) . (x – x0).

Je-li f//(x0) > 0, potom je funkce f v bodě x0 ryze konvexní. VĚTA (lokální význam znaménka druhé derivace funkce f v bodě x0): Je-li f//(x0) > 0, potom je funkce f v bodě x0 ryze konvexní. Důkaz věty: Máme dokázat, že je funkce f v bodě x0 ryze konvexní. Máme tedy dokázat, že existuje  > 0 tak, že pro libovolné x, pro které platí 0 <  x – x0 < , leží bod [x; f(x)] nad tečnou t (tečna k funkci f v bodě [x0; f(x0)]). Tedy f(x) > f(x0) + f/(x0) . (x – x0). Z předpokladu f//(x0) > 0 plyne, že je funkce y = f/(x) rostoucí v bodě x0. Z toho plyne, že existuje  > 0 tak, že pro   (x0 - ; x0) platí f/() < f/(x0). Pro   (x0; x0 + ) platí f/(x0) < f/(). Zvolme libovolně x  (x0 - ; x0). Podle Lagrangeovy věty (viz materiál EU-8-54 – derivace funkce a monotónnost funkce) musí existovat číslo  (x <  < x0) tak, že platí f/() (x – x0) = f(x) – f(x0). Protože je funkce y = f/(x) rostoucí v bodě x0, platí f/() < f/(x0). Pokud tuto nerovnost násobíme záporným číslem (x – x0), dostaneme f/(). (x – x0) > f/(x0) . (x – x0). Použijeme červeně označenou rovnost, dostaneme: f(x) – f(x0) > f/(x0) . (x – x0), odtud dostáváme f(x) > f(x0) + f/(x0) . (x – x0). Zvolme libovolně x  (x0; x0 + ). Musí existovat číslo  (x0 <  < x) tak, že platí f/() (x – x0) = f(x) – f(x0). Protože je funkce y = f/(x) rostoucí v bodě x0, platí f/(x0) < f/(). Pokud tuto nerovnost násobíme kladným číslem (x – x0), dostaneme f/(x0). (x – x0) < f/() . (x – x0). Použijeme červeně označenou rovnost, dostaneme: f(x) – f(x0) > f/(x0) . (x – x0), odtud dostáváme f(x) > f(x0) + f/(x0) . (x – x0). VĚTA (lokální význam znaménka druhé derivace funkce f v bodě x0): Je-li f//(x0) < 0, potom je funkce f v bodě x0 ryze konkávní. Důkaz věty bude velmi podobný předešlému důkazu.

P2[x2; f(x2)] pod přímkou spojující body P1[x1; f(x1)], P3[x3; f(x3)]. MOTIVACE RYZÍ KONVEXNOSTI FUNKCE V INTERVALU I = (a; b) DEFINICE FUNKCE RYZE KONVEXNÍ V INTERVALU I = (a; b) Funkce f je ryze konvexní v intervalu (a; b) tehdy, když pro každou trojici reálných čísel x1, x2, x3  (a; b) splňující nerovnosti x1 < x2 < x3, leží bod P2[x2; f(x2)] pod přímkou spojující body P1[x1; f(x1)], P3[x3; f(x3)]. Funkce f je ryze konvexní v intervalu (a; b) tehdy, když pro každou trojici reálných čísel x1, x2, x3  (a; b) splňující nerovnosti x1 < x2 < x3, platí nerovnost

P2[x2; f(x2)] nad přímkou spojující body P1[x1; f(x1)], P3[x3; f(x3)]. MOTIVACE RYZÍ KONKÁVNOSTI FUNKCE V INTERVALU I = (a; b) DEFINICE FUNKCE RYZE KONKÁVNÍ V INTERVALU I = (a; b) Funkce f je ryze konkávní v intervalu (a; b) tehdy, když pro každou trojici reálných čísel x1, x2, x3  (a; b) splňující nerovnosti x1 < x2 < x3, leží bod P2[x2; f(x2)] nad přímkou spojující body P1[x1; f(x1)], P3[x3; f(x3)]. Funkce f je ryze konkávní v intervalu (a; b) tehdy, když pro každou trojici reálných čísel x1, x2, x3  (a; b) splňující nerovnosti x1 < x2 < x3, platí nerovnost

f v intervalu (a; b) ryze konvexní. VĚTA (souvislost znaménka druhé derivace funkce f a konvexnosti funkce v intervalu) Jestliže v každém bodě intervalu (a; b) platí f//(x) > 0, potom je funkce f v intervalu (a; b) ryze konvexní. Důkaz věty: Máme dokázat, že je funkce f v intervalu (a; b) ryze konvexní. Máme tedy dokázat, že pro každou trojici reálných čísel x1, x2, x3  (a; b), x1 < x2 < x3 platí nerovnost f(x2) (x3 –x1) < f(x1) (x3 – x2) + f(x3) (x2 – x1). Z předpokladu f//(x0) > 0 plyne, že je funkce y = f/(x) rostoucí v intervalu (a; b). To znamená, že pro libovolná dvě čísla ,   (a; b) platí, je-li  <   f/() < f/( ). Zvolme libovolně x1, x2, x3  (a; b) tak, aby x1 < x2 < x3. Podle Lagrangeovy věty (viz materiál EU-8-54 – derivace funkce a monotónnost funkce) musí existovat číslo  (x1; x2) tak, že platí f/() (x2 – x1) = f(x2) – f(x1). Dále musí existovat číslo  (x2; x3), pro které platí f/() (x3 – x2) = f(x3) – f(x2). Protože je funkce y = f/(x) rostoucí v intervalu (a; b) a  < , platí f/() < f/(). Potom musí platit: VĚTA (souvislost znaménka druhé derivace funkce f a konkávnosti funkce v intervalu) Jestliže v každém bodě intervalu (a; b) platí f//(x) < 0, potom je funkce f v intervalu (a; b) ryze konkávní. Důkaz věty bude velmi podobný předešlému důkazu.

ILUSTRATIVNÍ ÚLOHA 1 Určete, zda je funkce f: y = x2 – 2 x – 3 v bodě x0 = 2 (x0 = 0) ryze konvexní nebo ryze konkávní. Nakreslete graf funkce f, najděte rovnici tečny k funkci f v bodě x0, tečnu zobrazte. Průsečíky funkce s osami souřadnými: f(0) = – 3; f(x) = 0  x2 – 2 x – 3 = 0  (x = – 1  x = 3) y/ = 2 x – 2  y/ = 0  x = 1 funkce f je klesající v intervalu (– ; 1>, funkce f je rostoucí v intervalu <1; + ) funkce f má v bodě x = 1 ostré lokální minimum, f(1) = – 4 y/ = 2 x – 2  y// = 2 y//(2) = 2 > 0  funkce f je v bodě x0 = 2 ryze konvexní. y/(2)= 2 = kt ; T[2; – 3]  t: y + 3 = 2 . (x – 2)  t: y – 2 x + 7 = 0 y//(0) = 2 > 0  funkce f je v bodě x0 = 0 ryze konvexní. y/(0)= – 2 = kt ; T[0; – 3]  t: y + 3 = – 2 x  t: y + 2 x + 3 = 0

ILUSTRATIVNÍ ÚLOHA 2 Určete, zda je funkce f: y = sin x v bodě x0 = /6 (x0 = /2; x0 = 3  /4) ryze konvexní nebo ryze konkávní. Nakreslete graf funkce f v intervalu <0; >, najděte rovnici tečny k funkci f v bodě x0, tečnu zobrazte. funkce f je rostoucí v intervalu <0; /2> funkce f je klesající v intervalu </2; > funkce f má v bodě x = /2 ostré lokální maximum, f(/2) = 1 graf y/ = cos x  y// = – sin x

intervaly monotónnosti, lokální extrémy, ILUSTRATIVNÍ ÚLOHA 3 Je dána funkce f. Určete intervaly monotónnosti, lokální extrémy, najděte rovnici tečny t k funkci f v bodě T[-1; ?], intervaly konvexnosti, konkávnosti. Načrtněte co nejpřesněji graf funkce včetně tečny t. y/ = x2 + 2 x = x . (x + 2) y/ = 0  ( x = 0  x = – 2) funkce f je rostoucí v intervalech (– ; – 2>, <0; + ) funkce f je klesající v intervalu < – 2; 0> funkce f má v bodě x = – 2 ostré lokální maximum, f(– 2) = 10/3 funkce f má v bodě x = 0 ostré lokální minimum, f(0) = 2 T[-1; 8/3 ]; kt = y/(-1) = – 1  t: 3 x + 3 y – 5 = 0 y// = 2 x + 2 = 2 . (x + 1) funkce f je ryze konkávní v intervalu (– ; – 1> funkce f je ryze konvexní v intervalu (– 1; +)

Je-li f//(x0) < 0, potom je funkce f v bodě x0 ryze konkávní. ÚLOHY K PROCVIČENÍ Určete, zda je funkce f: y = – x2 – 2 x + 3 v bodě x0 = – 2 (x0 = 0) ryze konvexní nebo ryze konkávní. Nakreslete graf funkce f, najděte rovnici tečny k funkci f v bodě x0, tečnu zobrazte. Určete, zda je funkce f: y = – sin x v bodě x0 = /6 (x0 = /2; x0 = 3  /4) ryze konvexní nebo ryze konkávní. Nakreslete graf funkce f v intervalu <0; >, najděte rovnici tečny k funkci f v bodě x0, tečnu zobrazte. Je dána funkce f. Určete intervaly monotónnosti, lokální extrémy, najděte rovnici tečny t k funkci f v bodě T[1; ?], intervaly konvexnosti, konkávnosti. Načrtněte co nejpřesněji graf funkce včetně tečny t. NÁROČNĚJŠÍ ÚLOHY K PROCVIČENÍ – dokažte následující věty Je-li f//(x0) < 0, potom je funkce f v bodě x0 ryze konkávní. Jestliže v každém bodě intervalu (a; b) platí f//(x) < 0, potom je funkce f v intervalu (a; b) ryze konkávní. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milan Rieger.

zpět