PROVOZNÍ ASPEKTY APLIKACE ERTMS/ETCS V ČR Pardubice 25. a 26.10.2004 Ing. Milan Kunhart, CSc. Email: kunhart.milan@azd.cz
Cíle aplikace ETCS v ČR Dosažení interoperability pro vozidla přejíždějící hranice ČR Zásadní zvýšení bezpečnosti – trvalá kontrola strojvedoucího Další cíle: Vylepšení provozních vlastností
Technické řešení vazby mezi zabezpečovacím zařízením a RBC
Provozní důsledky aplikace ETCS L2 v českém prostředí Stav hlavních návěstidel při jízdě vlaku pod dohledem ETCS Možnost optimalizovat jízdu vlaku omezenou rychlostí přes zhlaví Možnost optimalizovat jízdu vlaku při poruchách návěstidel Aplikace přivolávacích návěstí Rušení neprojetých vlakových cest Využití ETCS při posunu ETCS a přejezdová zařízení
Provozní důsledky aplikace ETCS L2 v českém prostředí Stav hlavních návěstidel při jízdě vlaku pod dohledem ETCS Možnost optimalizovat jízdu vlaku omezenou rychlostí přes zhlaví Možnost optimalizovat jízdu vlaku při poruchách návěstidel Aplikace přivolávacích návěstí Rušení neprojetých vlakových cest Využití ETCS při posunu ETCS a přejezdová zařízení
Stav hlavních návěstidel při jízdě vlaku pod dohledem ETCS Hlavní návěstidla nejsou vůbec instalována Hlavní návěstidla jsou instalována, při jízdě vlaku pod dohledem ETCS nesvítí Hlavní návěstidla jsou instalována, při jízdě vlaku pod dohledem ETCS na nich svítí speciální návěst Hlavní návěstidla jsou instalována a svítí na nich normální návěsti
Hlavní návěstidla nejsou instalována
Provozní důsledky aplikace ETCS L2 v českém prostředí Stav hlavních návěstidel při jízdě vlaku pod dohledem ETCS Možnost optimalizovat jízdu vlaku omezenou rychlostí přes zhlaví Možnost optimalizovat jízdu vlaku při poruchách návěstidel Aplikace přivolávacích návěstí Rušení neprojetých vlakových cest Využití ETCS při posunu ETCS a přejezdová zařízení
Optimalizace jízdy vlaku přes zhlaví Systém ETCS je schopen určit velikost omezení rychlosti v rozsahu od 0 km/h do 600 km/h v krocích po 5 km/h, polohu začátku a konce omezení rychlosti s přesnosti 10 cm, 1 m, 10 m. Obojí je systém ETCS schopen určit mnohem přesněji než stávající návěstní systém
Optimalizace jízdy vlaku přes zhlaví
Optimalizace jízdy vlaku přes zhlaví Návrh: Využít možností optimalizace všude, kde to nevyvolá další úpravy zabezpečovacích zařízení (např. prodloužení přibližovacích úseků přejezdových zařízení)
Provozní důsledky aplikace ETCS L2 v českém prostředí Stav hlavních návěstidel při jízdě vlaku pod dohledem ETCS Možnost optimalizovat jízdu vlaku omezenou rychlostí přes zhlaví Možnost optimalizovat jízdu vlaku při poruchách návěstidel Aplikace přivolávacích návěstí Rušení neprojetých vlakových cest Využití ETCS při posunu ETCS a přejezdová zařízení
Optimalizace jízdy vlaku při poruchách hlavních návěstidel Návěstidlo s absolutním významem „stůj“ zakazuje jízdu poruchou – v ETCS interpretovat jako EOA, protože může být vliv na vazbu na PZ
Optimalizace jízdy vlaku při poruchách hlavních návěstidel Návěstidlo s absolutním významem „stůj“ dovoluje další jízdu, ale poruchou více omezujícím způsobem – v ETCS interpretovat v souladu se skutečnými podmínkami v jízdní cestě
Optimalizace jízdy vlaku při poruchách hlavních návěstidel Návěstidlo s permisivním významem „stůj“ – v ETCS k jeho stavu vůbec nepřihlížet
Provozní důsledky aplikace ETCS L2 v českém prostředí Stav hlavních návěstidel při jízdě vlaku pod dohledem ETCS Možnost optimalizovat jízdu vlaku omezenou rychlostí přes zhlaví Možnost optimalizovat jízdu vlaku při poruchách návěstidel Aplikace přivolávacích návěstí Rušení neprojetých vlakových cest Využití ETCS při posunu ETCS a přejezdová zařízení
Aplikace přivolávacích návěstí Kdy se PN používá? Je degradovaný stupeň zabezpečení – v ETCS interpretovat jako OS Je úplné zabezpečení, ale porucha návěstidla, PN je vlastně náhradní návěstí – bylo by možno interpretovat jako FS Použití PN je nařízeno – OS (?) PN na oddílovém návěstidle automatického hradla
Provozní důsledky aplikace ETCS L2 v českém prostředí Stav hlavních návěstidel při jízdě vlaku pod dohledem ETCS Možnost optimalizovat jízdu vlaku omezenou rychlostí přes zhlaví Možnost optimalizovat jízdu vlaku při poruchách návěstidel Aplikace přivolávacích návěstí Rušení neprojetých vlakových cest Využití ETCS při posunu ETCS a přejezdová zařízení
Rušení neprojetých vlakových cest Délka rozhodné vzdálenosti nepostačuje – je třeba ji prodloužit Zpoždění zrušení neprojeté jízdní cesty v délce 3 minuty postačuje, pokud T_NVCONTACT ≤ 40 s
Provozní důsledky aplikace ETCS L2 v českém prostředí Stav hlavních návěstidel při jízdě vlaku pod dohledem ETCS Možnost optimalizovat jízdu vlaku omezenou rychlostí přes zhlaví Možnost optimalizovat jízdu vlaku při poruchách návěstidel Aplikace přivolávacích návěstí Rušení neprojetých vlakových cest Využití ETCS při posunu ETCS a přejezdová zařízení
Využití ETCS při posunu Zatím nerozhodnuto Pravděpodobně bude posun zabezpečen pouze dosavadním způsobem
Provozní důsledky aplikace ETCS L2 v českém prostředí Stav hlavních návěstidel při jízdě vlaku pod dohledem ETCS Možnost optimalizovat jízdu vlaku omezenou rychlostí přes zhlaví Možnost optimalizovat jízdu vlaku při poruchách návěstidel Aplikace přivolávacích návěstí Rušení neprojetých vlakových cest Využití ETCS při posunu ETCS a přejezdová zařízení
ETCS a přejezdová zařízení Z PZ se přenáší informace, zda je zařízení v pořádku. Pokud ano, není žádný vliv na jízdu vlaku Pokud ne, TSR
/