Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 1 GEOTECHNICKÝ MONITORING PŘI VÝSTAVBĚ STANICE NÁDRAŽÍ VELESLAVÍN Tomáš Ebermann, Jakub Bohátka, Ondřej Hort Martin Vinter, Stanislav Liška, Martin Čermák Tunelářské odpoledne 1/ března 2013 Praha
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 2 SITUACE Výstavba stanice Nádraží Veleslavín nejsou pouze ražby, ale i hloubená část stanice
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 3 Geotechnický monitoring -IG dokumentace ražeb -měření deformací primárního a sekundárního ostění -nivelační měření sedání povrchu terénu -inklinometrická a extenzometrická měření -IG dokumentace hloubení -měření deformací -měření kotevních sil -inklinometrická měření
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 4 Poznatky z monitoringu hloubené části Výstavba hloubené části se neobešla bez komplikací, které se však daří zvládat. Velkou změnou oproti předpokladům byl přesun technologické části do jámy (původně měla být v ražené části) SNÍŽENÍ RIZIKA PŘI RAŽBÁCH x KOMPIKACE V HLOUBENÉ ČÁSTI
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 5 Poznatky z monitoringu hloubené části Za tyto komplikace částečně může i snaha šetřit na monitoringu za každou cenu, především na monitoringu kotevních sil Za což lze poděkovat především odpovědnému projektantovi stanice paní ing. Elišce Bačuvčíkové Eliška?
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 6 Poznatky z monitoringu hloubené části
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 7 Poznatky z monitoringu hloubené části Šárecké zdravé až navětralé břidlice
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 8 Poznatky z monitoringu hloubené části Deluviální sedimenty Zvětralé šárecké břidlice
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 9 Poznatky z monitoringu hloubené části Zdravé šárecké břidlice
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 10 Poznatky z monitoringu hloubené části Původní návrh monitoringu S stěny rampy a jámy S stěna - Redukovaný rozsah
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 11 Poznatky z monitoringu hloubené části
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 12 Poznatky z monitoringu hloubené části
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 13 Poznatky z monitoringu hloubené části
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 14 Poznatky z monitoringu hloubené části
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 15 Poznatky z monitoringu hloubené části
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 16 Poznatky z monitoringu hloubené části P91
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 17 Poznatky z monitoringu hloubené části
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 18 Poznatky z monitoringu hloubené části Pilota P91 Inklinometr v pilotě P91 Břicho těhotné ženy
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 19
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 20
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 21
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 22 Poznatky z monitoringu ražené části + mimo nadzemní zástavbu => sedání objektů do 12 mm - nepříznivé GT podmínky nadloží SST cca 1,5 D komplikovaná výstavba tramvaj, silnice, sítě, kabelovod, přeložka DN 1000 => relativně značná sedání, nadvýlomy, ovlivnění kabelovodu
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 23 Podélný geologický profil
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 24 Poznatky z monitoringu ražené části
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 25 Poznatky z monitoringu ražené části
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 26 Poznatky z monitoringu ražené části Nadvýlomy v LDV 13. a cca 10 m cca 15 m 3 chemicky injektované jehly důsledné kotvení čelby (pod kabelovodem)
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 27 Poznatky z monitoringu ražené části Ražbami podcházený kabelovod
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 28 Poznatky z monitoringu ražené části Levý výrub : Celkem až 34 mm / 14 mm přímý průchod kaloty LST Sklon 1:680 Pravý výrub: 52 mm / 18 mm od PST Sklon 1:650 Střední výrub: 62 mm / 8 mm od SST Sklon 1:516 Požadavek vlastníka - rozdíl poklesu terén x šachta do 20 mm SPLNĚNO Dopad na kabelovod – rozvoj trhlin, ale zcela bez ovlivnění funkčnosti a bezpečnosti
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 29 Poznatky z monitoringu ražené části Svislá složka – KVG primár prf 06
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 30 Poznatky z monitoringu ražené části Průběh sedání - nivelace prf 03 Sklon kotliny – až 1:230
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 31 Poznatky z monitoringu ražené části Monitoring ražené části stanice NV to není jen sledování primárního ostění
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 32 Poznatky z monitoringu ražené části Příčná složka – KVG sekundár prf 03
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 33 Poznatky z monitoringu ražené části Automatický deformometr na dilatační spáře
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 34 Poznatky z monitoringu ražené části Deformace dilatační spáry LST blok B/C do 1 mm
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 35 Poznatky z monitoringu stanice Nádraží Veleslavín Poučení pro příští projekty: • nepodcenit monitoring vysokých pažících stěn stavebních jam (deformace a kotevní síly) (na rozdíl od deformací nejde dynamometry přidávat na osazené kotvy) • trojlodní stanice má nesporné architektonické přednosti, vlastní provádění je komplikované (doufejme, že se jedná o poslední trojlodní stanici pražského metra)
Geotechnický monitoring při výstavbě stanice Nádraží Veleslavín Tunelářské odpoledne 1/2013, Ebermann, Vinter & spol. 36 Děkujeme za pozornost. Zdař Bůh! I díky geotechnickému monitoringu probíhá výstavba stanice Nádraží Veleslavín bez větších problémů.