Zpracování digitální fotografie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační a komunikační technologie ročník Základy focení – základní pojmy Bohumil Bareš.
Advertisements

Počítačová grafika.
Základy fotografování kompozice snímku
Jak fotografovat bouřky a blesky
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
JAK POŘÍDIT KVALITNÍ SNÍMKY PRO PROJEKTY V POZEMNÍ FOTOGRAMMETRII METODICKÝ NÁVOD
Ostříš 2010 Nastavení foťáku a jeho ovládání. Foťáky fotomobily - nejde nastavit skoro nic kompakty namiř a foť pokročilejší kompakty (ultrazoom, skoro.
Animovaný film Jak na to? Ruční animování pohyblivých částí
Praktikum pozorovací astronomie
Základy digitální fotografie
Popis produktu: Perfektní kombinace rychlosti a kvality, nový 15,1 Mpix CMOS snímač a obrazový procesor DIGIC 4 v kombinaci s vysokou kvalitou fotografií.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Reguluje množství světla, které prochází objektivem fotoaparátu Značí se f Skládá se z řady čísel: f1 f 1,4 f2 f2,8 f4 f5,ž f8 f11 f16 f22 f32 f64.
Tato prezentace byla vytvořena
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Úprava fotografie v ZME Mgr. Ivana Pechová. Úvod do grafiky Úvod do grafiky Úvod do grafiky Úvod do grafiky Parametry ovlivňující kvalitu fotografie Parametry.
Grafický editor GIMP (8) Úpravy fotografií – aneb ne vždy se nám barevná fotografie podaří nebo se nám lépe hodí černobílá „Dostupné z Metodického portálu.
Technické údaje. * Při výběru fotoaparátu máme možnost volit mezi velkým množstvím přístrojů. * Vodítkem při výběru toho pravého mohou být kromě ceny.
Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je.
MT. Světlo a expozice  Množství světla dopadající na objekt Denní doba Počasí Černá/bílá Barvy Jas.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Digitální videokamery
VY_32_INOVACE_FOTF11260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
KVALITA DIGITÁLNÍCH SNÍMKŮ V KONTEXTU POZEMNÍ FOTOGRAMMETRIE ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE FAKULTA STAVEBNÍ KATEDRA GEOMATIKY Listopad 2013Studentská.
Přehled a parametry digitálních fotoaparátů
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ Digitální fotoaparát
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Digitální fotoaparáty
Počítačová grafika.
Digitální fotografie. Digitál se představuje:  digitální zrcadlovka – nejblíže klasice  kompaktní fotoaparáty  EVF: zrcadlovky bez zrcadla  3 základní.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
F IREMNÍ GRAFIKA ( ŠKOLA FOCENÍ ) Tomáš Mucha. Z ÁKLAD ÚSPĚCHU – „ HEZKÁ “ FOTOGRAFIE Pravidlo třetin Zlatý řez Perspektiva - prostor Linie a diagonály.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Atmosféra – rychlost záběru VY_32_INOVACE_Mul4r0112Mgr. Jiří Mlnařík.
Lotus NotesJiří Beran Počítačová grafika. Lotus NotesJiří Beran Základní dělení počítačové grafiky: 1) Vektorová grafika – obrázek bereme jako množinu.
Základní pojmy, základy teorie a praxe
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁT 1 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Vlastnosti digitálního fotoaparátu
Počítačová grafika.
Astronomická fotografie
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Digitální fotografie 1.část ZS 2009 Pojem digitální fotografie Barevné modely Formáty digitálního obrazu Typy digitálních fotoaparátů Základní úpravy digitální.
Písemka. 01. pomocí minimálně 4 obrázků vysvětlete rozdíl mezi bitmapovou a vektorovou grafikou bitmapová grafika Vektorová grafika.
Digitální fotoaparáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Co to je, jak na to…. HDR – pár ukázek na úvod…
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základy VY_30_INOVACE_GR_781. CO JE TO GIMP ? Název vychází ze zkratky GNU Image Manipulation Program, což česky znamená GNU program pro úpravu obrázků.
Přístroje pro astronomii 2
Fotografování (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa Číslo DUM: III/2/VT/2/3/44 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Grafický editor GIMP (8) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk  vyvážení barev  napodobení černobílé fotografie Dostupné z Metodického portálu
Fotoaparát.
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (1) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_04 TÉMA: VYNÁLEZY.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Příklad měření MTF digitálního fotoaparátu podle normy ISO 12233
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kódování obrazu Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Grafický editor GIMP (8)
Úpravy fotografií v Adobe Lightroom I.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa
1) LIDSKÉ OKO AKOMODACE =děj vyklenování či zplošťování čočky – umožňuje zaostřování Oko je vyplněno kapalinou Rohovka je průhledná (vchod světla) Průchod.
Transkript prezentace:

Zpracování digitální fotografie Aneb astrofoto od vyfocení po zpracování Petr Skala

Stučný přehled toho co zde uslyšíte Co si nachystat před focením Příprava techniky na pozorovacím místě Různá nastavení Zpracování Různé techniky a programy Program Picture view 3.0 Program Iris Program Adobe Photoshop (jen ve skratce a ve zbytku času)

Co si nachystat před focením Nějáký fotoaparát či CCD Objektiv (vhodný pro focení vybraného objektu) Drátěnou spoušť nebo jiné dálkové ovládání Pořádnou montáž Náhradní baterie Rozmyslet si cíl focení Spoustu trpělivosti!

Příprava techniky Ustavení montáže bez dobře ustavené kvalitní* montáže budou fotografie vždy rozmazané v kopuli velmi jednoduché (někdo to udělal za nás) v terénu pomocí polárního hledáčku, nebo tzv. driftové metody *kvalitní – bez periodické chyby a dostatečně robusní

Příprava techniky Zaostření Pomocí : značek Hartmannovy masky histogramu parfokálního krátkoohniskového okuláru

Metody astrofotografie Různá nastavení Metody astrofotografie Širokoúhlá na pevném stativu Širokoúhlá na pohyblivé montáži (poinovaná/nepoint.) Pomocí teleobjektivu na pohyblivé montáži V primárním ohnisku dalekohledu Parfokální (za okulárem)

Různá nastavení Expozice Podle typu objektu a metody jeho snímání se volí různě dlouhé expozice Expozice je omezena pozorovacími podmínkami (v Praze budou expozice mnohem kratší než někde za městem) Dalším omezením je i kvalita foťáku nebo CCD kamery, ale i montáže

Různá nastavení Expozice Přehled typů exponování Slabé objekty (galaxie, mlhoviny) expozice jsou tak dlouhé jak nám okolnosti dovolují Objekty s vysokým rozmezím jasností (komety,galaxie) několik různě dlouhých expozic které nám zachytí objekt ve všech detailech Jasné objekty (Měsíc,Slunce) expozici nastavíme tak aby bylo co nejnižší ISO (a zároveň šum)

ohnisková vzdálenost objektivu oblast kolem deklinace 45 stupňů Různá nastavení Expozice pro širokoúhlé focení na pevném stativu a bodové hvězdy Velikost stop, které na obrazu vykreslí jednotlivé stálice, záleží na řadě faktorů. Jejich délku L v milimetrech snadno vypočítáte na základě vztahu L = (t.F.1,5.cos δ)/13,750 , kde t je délka expozice v sekundách, F ohnisková vzdálenost objektivu fotoaparátu v milimetrech a δ deklinace hvězdy. ohnisková vzdálenost  objektivu nebeský  rovník oblast kolem  deklinace 45 stupňů nebeský  pól 28 mm 25 sekund 40 sekund 90 sekund 50 mm 12 sekund 20 sekund 45 sekund 135 mm 5 sekund 7 sekund 16 sekund

Různá nastavení ISO (citlivost) čím vyšší ISO tím nižší odstup signálu od šumu V praxi se používá na deep-sky ISO 8OO až 1600 a na planety a jiné jasné objekty co nejnižší (u nikona je použitelná max. ISO 800)

Různá nastavení Formát a rozlišení Při ostření se hodí mít nějaké nízké rozlišení a pokud to jde tak i nenáročný formát Na pokusné obrázky stačí obyčejný JPG (u nikona 3 hodnoty komprese) Na ukládání plnohodnotných dat použít formát bez komprese (RAW, BMP, TIFF) Nejlepší rozlišení je to největší

Různá nastavení Ukládání dat Je dobré si při focení do notesu ukládat data jednotlivých objektů do odělených složek (hodí se hlavně u darkframů různých délek, lehko se pomýchají a ztíží nám život)

Zpracování Pro správné zpraconání je nutné vědět, co foťák dělá při snímání (tzn. pochopit princip). Z toho pak můžeme vycházet při eliminaci nežádoucích vad na obrazu.

Zpracování Mějme soustavu foťák, dalekohled a okolí Při dlouhé expozici se nám na obrazu mohou objevit (a většinou objeví) tyto vady: Offsetový šum – šum převodníků Dark current – termický šum Vinětace a prachové zrna Těchto vad se chceme zpracováním zbavit a poté výsledné snímky sečíst pro zvýraznění focených oběktů. A tímto tématem se budeme zabívat po zbytek přednášky

Offsetový šum – šum převodníků Zpracování Offsetový šum – šum převodníků Objeví se na jakkoli dlouhé expozici Podle typu snímače se může měnit vzhled Při snímání se světlo mění na náboj, ten se poté na převodnících mění na použitelnější veličiny a tady dochází ke vzniku ofsetu ( k pixelům se přičítá nejaká konstanta ) Offsetu se dá zbavit tak, že se snímá minimální možná expozice při zavřeném objektivu a tento snímek se odčítá od foceného obrazu

Zpracování Termický šum Jak je slyšet z názvu jde o šum závislý na teplotě (to znamená, že se dá omezit chlazením snímače) Dnes vycházejí CMOS lépe než CCD Vzniká při samotném snímání ve snímacích buňkách vlivem spontáního uvolňování elektronů, naštěstí jsou na tento šum náchylné jen některé buňky a proto je na dvou stejně dlouhých expozicích šum téměř totožný Jde se ho opět částečně zbavit pomocí „dark framu“ tím, že se při zavřeném objektivu nasnímá stejně dlouhá expozice jako focená scéna a odečte se od ní Pozor dark frame trpí i offsetem a proto ho od něj musíme odečíst

Vinětace a prachové zrna Zpracování Vinětace a prachové zrna Další nechtěný artefakt: prachová zrna jsou buď na dalekohledu nebo na snímacím čipu. Vinětace vzniká při okraji obrazu. Snímací buňky mají maximální citlivost, když na ně dopadá světlo kolmo a jestliže nedopadá, tak se to projeví jako pozvolné tmavnutí obrazu. Těchto jevů se dá zbavit pomocí tzv. „flat fieldu“. Jde o obrázek který se nasnímá proti rovnoměrně osvětlené bílé ploše. Tímto snímkem se pak vydělí snímaná scéna. Pozor, i flat field trpí offsetem a termickým šumem a proto se musí nasnímat i dark frame pro flat field se stejně dlouhou expozicí a odečít od něj tento dark i offset

Zpracování Kromě raw snímků musím nasnímat: Offset: 5-9 snímků Dark frame: 5-9 snímků Flat field: 5-9 snímků Flat dark frame: 5-9 snímků Všechny tyto snímky se zmediánují a vytvoří tak tzv. master (někdy tzv. super) snímky (master dark, master flat, master offset), které budou odpovídat nejběžnějším hodnotám daných sníků. Tyto master snímky jsou právě ty, které použijeme při úpravách. Kuchařna pro vaření astro obrázků:

Zpracování Máme-li všechny snímky zbavené různých vad pak můžeme přejít ke druhé části zpracování a tou je sčítání snímků Sčítáním se zvyšuje odstup signálu od šumu a to s odmocninou počtu snímků (to znamená že 1000 snímků s expozicí 1s není to samé jako 10 expozic po 100s) Abychom mohli obrazy sčítat musí být obrazy sesazeny („registrované“) (hvědy na všech snímcích musí být na stejných místech) Je jasné, že sčítání, ale i předešlé úpravy většího počtu snímků bez speciálního programu bude časově a psychycky dost náročné

Zpracování Programy Picture wiew - velmi dobrý program umožňující snad všechny možné úpravy obrazu včetně sčítání a odečítání. Na internetu je možné stáhnout i trial verzi na 30 dní (ale dá se stáhnout „vylepšení“ a pak je tento program bez omezení) Program není automatický- umožňuje sečíst snímky, které jinde automaticky nejdou složit, ale sčítání velkého počtu símku nedoporučuji (z vlastní zkušenosti)

Zpracování Programy Registar plně automatický profesionální program, s kterým sice nemám žádné zkušenosti, ale hodně astrofotografů ho vlastní a všude na něj jsou slyšet jen samé chvalospěvy Bohužel tento program není zadarmo (asi 150USD). Což amatéra od používání asi odradí

Zpracování Programy Iris – další program pro zpracování astro snímků umožňuje všechny úpravy o kterých byla řeč výše plus fotometrii, spracování spekter, navádění některých typů dalekohledů, a další různé speciální funkce a to vše automaticky Nejlepší na něm je to, že je zadarmo Dále se budu zabívat právě tím, jak v tomto programu pracovat

Zpracování Iris Poměrně často updatovaný program Má dobrou podporu v pobobě tutoriálů Podle mě je po pochopení základní ideje programu i velice jednodochý na ovládání Některé funkce jsou opravdu profesionální ( např. Richardson-Lucy deconvolution algorithm který slouží pro opravení rozmazaných snímků na HST) +další funkce (a není jich tam málo)

Zpracování Iris Program lze stáhnout zde: http://www.astrosurf.com/buil/us/iris/iris.htm Jako nejlepší tutoriál k naučení (základů) ovládání Irisu doporučuji tento (je ze všech asi nejlepší co se týče korektnosti použití funkcí a je i nejnázornější). http://www.astrosurf.com/buil/iris/tutorial3/doc13_us.htm

KONEC