Co pijí žáci 9. tříd na naší škole?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření pH povrchových vod
Advertisements

TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
KARBOXYLOVÉ KYSELINY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyselost a zásaditost látek
Kyselost a zásaditost látek v domácnosti
Kyseliny a zásady.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Kyselost a zásaditost, indikátory
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Rozlišování látek podle vlastností
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Síla kyselin a zásad.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
Kyselost, zásaditost, pH
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Já jsem kuchař a příjmu kuchaře a číšníki přijďte hned.
CZ.1.07/1.1.10/
Pitný režim a děti Dana Růžičková, DiS., nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí 14. května 2008.
Protolytické reakce.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Kyselost a zásaditost roztoků
Jméno : Ing. Renata Šandová
Stravování při žaludečních a dvanáctníkových vředech
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Acidobazické indikátory
Acidobazické indikátory
HYDROXIDY VY_32_INOVACE_19 - HYDROXIDY.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Neutralizace.
PaedDr. Ivana Töpferová
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Makrobiotika, vegetariánství, dieta batolat a dětí předškolního věku
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
Kyseliny a zásady Měření pH
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Určení pH látek Co je to pH??? Hydroxid = zásadité Kyselina = kyselé Látka.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků pH. Kyselost - kyselina KYSELOST roztoku způsobují vodíkové kationty H + (přesněji oxoniové kationty H 3 O + ) Poznámka:
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Slaminková Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_Výchova ke zdraví TEMA: Zdravá snídaně a.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 04 TEMA: Chemie 8-Jak zkoumáme.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Potravinářské zbožíznalství
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.13_pH Název: pH Číslo.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Ph látek VY_32_INOVACE_1A_17 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Slo_II_15 Hydroxidy ppt.
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
ZDRAVÁ VÝŽIVA VLIV VÝŽIVY NA ZDRAVOTNÍ STAV LIDÍ
PH.
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

Co pijí žáci 9. tříd na naší škole? (pH pitného režimu žáků na naší škole) ZŠ a MŠ F-M, El. Krásnohorské 2254

Co je to pH? Je to zkratka pro „potential of hydrogen“ neboli potencionál vodíku Je to stupnice která udáva kyselost nebo zásaditost látek Stupnice obsahuje čísla od 0 do 14 z toho 0-6 je kyselé, 7 je neutrální a 8-14 je zásadité pH indikujeme buď čidly, nebo pH papírky, nebo různými indikátory, které ovšem indikují buď kyselé nebo zásadité prostředí , například lakmus (kyseliny) nebo fenolftalein (hydroxidy) Fenolftalein indikuje obojí, ale kysliny slabě.

7 pH stupnice 1 2 3 4 5 6 8 9 10 11 12 13 14 Kyselé Neut rá l n í 1 2 3 4 5 6 8 9 10 11 12 13 14 Kyselé Neut rá l n í Zásadité

Využití pH V chemii-k zjišťování pH roztoků Ve zdravotnictví-k zjišťování pH moči, krve, slin, atd. V zemědělství-ke zjištění pH půdy V ekologii-pH deště

Indikátory pH pH papírky-jsou to papírky napuštěné různými indikátory a zbarví se dle pH Lakmus-indikuje kyseliny (zbarví se červené) Fenolftalein-indikuje hyroxidy (fialová barva) Když vyvaříme zelí a necháme nasát do savých papírků, můžeme vytvořit vlastní pH papírky

Co nízké nebo vysoké pH způsobuje? Nemoci z překyselení (viz.další snímek) Neúrodnost půdy Ničení lesů (kyselé deště) Koroze, zvětrávání (kyselé deště)

Nemoci z překyselení organismu Různé alergie, astma a senná rýma Poruchy spánku, migréna Ekzémy Pálení žáhy Padání vlasů Náhlá ztráta sluchu Usazování cholesterolu Rakovina Zubní kazy Řadu dalších nemocí

Kyselinotvorné potraviny-způsobují překyselení Hovězí, ústřice Vše co obsahuje tuku (ty jsou estery glycerolu a vyžších mastných kyselin) Čokoláda, vajíčka Ocet Káva, černý čaj, citron Máslo, smetana, ječmen Tvaroh, měkký sýr

Zásadotvorné potraviny-pomáhají od překyselení Ředkev, ředkvička, brokolice, okurky (nikoliv však kyselé), a další zelenina Houby, meloun, mango Sušené fíky, hrušky Jablečný ocet Fazole, jablka, meruňky, zelený a bylinný čaj Syrové brambory (ty však nedoporučuji) Zajímavost: Plzeňské pivo (je jedno z mála piv na světě, které je podle výrobce zásadité)

Důležité definice pH je číslo, kterým v chemii udáváme látky kyselé nebo zásadité Kyseliny jsou látky, které ve vodném roztoku odštěpují oxoniový kationt H₃O⁺ Hydroxidy jsou látky, které ve své molekule obsahují skupinu OH a kovový nebo amonný kationt Indikátory jsou látky, které změnou barvy indikují jinou látku

Části minivýzkumu Příprava minivýzkumu Formulace problému a hypotézy minivýzkumu Šetření o pitném režimu mezi žáky 9. ročníku Měření čidlem pH vzorků pitného režimu žáků 9. ročníku Tabulkové a grafické zpracování výsledků šetření a měření Závěry měření a doporučení pro spolužáky školy

Minivýzkum – formulace problému a hypotézy Problém minivýzkumu: „Co pijí žáci 9. tříd na naší škole?“ Hypotéza H₀: Naši deváťáci pijí převážně kyselé nápoje. Hypotéza H₁: Naši deváťáci pijí převážně neutrální nápoje. Hypotéza H₂: Naši deváťáci pijí převážně zásadité nápoje.

Charakteristika a postup minivýzkumu V rámci šetření bylo zjišťováno, které nápoje konzumují žáci devátého ročníku ve škole během vyučování Šetření proběhlo u 35 žáků třídy 9. A a 9. B ZŠ a MŠ F-M, El. Krásnohorské 2254 v červnu 2012 Z tohoto celkového počtu bylo 17 chlapců a 18 děvčat Zpracování tabulky o druzích a četnosti nápojů u žáků 9. ročníku ZŠ Měření pH školních nápojů žáků 9. ročníku Příprava a zpracování grafu – nápoje žáků 9. tříd Příprava a zpracování grafu - nápoje děvčat 9. tříd Příprava a zpracování grafu - nápoje chlapců 9. tříd Realizace praktického měření tří vzorků nápojů čidlem pH a graf tohoto měření Interpretace závěrů minivýzkumu Doporučení pitného režimu pro spolužáky

Měření pH školních nápojů žáků Školní nápoj pH Minerální voda ochucená 4, 17 Voda z kohoutku 7, 08 Ovocný čaj 3, 35 Coca Cola 3,93 Kofola 3, 63 Nasycená limonáda „Olé“ 3, 16 Ovocný džus 3, 84

Druhy a četnost nápojů u žáků Chlapci Dívky Školní nápoj 9.A 9.B Celkem Minerální voda ochucená 5 2 4 15 Voda z kohoutku 1 3 Ovocný čaj Coca cola kofola Nasycená limonáda „Ole“ Ovocný džus 10 9 7 35

Graf nápojů žáků 9. tříd

Graf nápojů děvčat 9. tříd

Graf nápojů chlapců 9. tříd

Graf měření tří vzorků čidlem pH Viz příloha č. 1 – měření pH: Voda z kohoutku Nasycená limonáda Olé Pivo „Pilsner Urquell“ pH = 4,96 !!! (světlý ležák, alkohol 4,4 % obj.)

Závěry minivýzkumu Na základě šetření mezi žáky devátého ročníku jsme dospěli k následujícím závěrům: 1, Na základě šetření pitného režimu žáků 9. ročníku byla přijata hypotéza H₀: „Naši deváťáci pijí převážně kyselé nápoje“. 2, Nejvyšší počet žáků ve škole - 15 žáků (7 chlapců a 8 děvčat) pije ve škole minerální vodu ochucenou např. MATTONI (pH = 4,17) 3, Tři žáci pijí vodu z kohoutku (pH = 7,08) 4, Nejvíce kyselý nápoj „Olé“ (pH = 3,16) popíjí ve škole tři žáci. 5, Pivo Pilsner Urquell (světlý ležák) nepatří mezi zásadité nápoje, jak uvádí výrobce tohoto piva.

Doporučení pitného režimu pro spolužáky Z minivýzkumu a šetření pitného režimu žáků 9. ročníku vyplývá, že nejvhodnějším a námi doporučeným nápojem ve škole je voda z kohoutku, kterou můžeme pít přímo ve třídě a v budově naší školy nebo můžeme vodu z kohoutku přisladit i dochutit ovocným sirupem bez „éček“. Také je velmi důležité akceptovat finanční úsporu popíjení vody z kohoutku, která je ve škole zdarma ve srovnání s jinými drahými školními nápoji.

Děkuji za pozornost Autor prezentace: Jan Suchoň Za spolupráci na prezentaci děkuji Ivu Andrlovi a odbornému dozoru RNDr. Pavlu Olšovskému, Ph.D.