Informační a komunikační technologie 6.-7. ročník Základy focení – základní pojmy Bohumil Bareš.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_09_ICT_529_Jnc
Advertisements

Základy fotografování kompozice snímku
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Základy počítačové grafiky III
Jak fotografovat bouřky a blesky
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
JAK POŘÍDIT KVALITNÍ SNÍMKY PRO PROJEKTY V POZEMNÍ FOTOGRAMMETRII METODICKÝ NÁVOD
Ostříš 2010 Nastavení foťáku a jeho ovládání. Foťáky fotomobily - nejde nastavit skoro nic kompakty namiř a foť pokročilejší kompakty (ultrazoom, skoro.
Základy digitální fotografie
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
19. Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru)
Reguluje množství světla, které prochází objektivem fotoaparátu Značí se f Skládá se z řady čísel: f1 f 1,4 f2 f2,8 f4 f5,ž f8 f11 f16 f22 f32 f64.
Tato prezentace byla vytvořena
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Úprava fotografie v ZME Mgr. Ivana Pechová. Úvod do grafiky Úvod do grafiky Úvod do grafiky Úvod do grafiky Parametry ovlivňující kvalitu fotografie Parametry.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Technické údaje. * Při výběru fotoaparátu máme možnost volit mezi velkým množstvím přístrojů. * Vodítkem při výběru toho pravého mohou být kromě ceny.
Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je.
MT. Světlo a expozice  Množství světla dopadající na objekt Denní doba Počasí Černá/bílá Barvy Jas.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_058 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
* Zařízení, které umožňuje zachytit statické snímky a ty převést a zaznamenat v digitální formě. * Záznam formou obrazových souborů (JPEG, RAW, TIFF)
Alkalické akumulátory
VY_32_INOVACE_FOTF11260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Přehled a parametry digitálních fotoaparátů
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
VY_32_INOVACE_09_ICT_527_Jnc
Základy fotografování (V. Část)
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ Digitální fotoaparát
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Digitální projektory. LCD (Liquid Crystal Display) DLP (Digital Light Processing)
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Základní pojmy Grafiky
Digitální fotografie. Digitál se představuje:  digitální zrcadlovka – nejblíže klasice  kompaktní fotoaparáty  EVF: zrcadlovky bez zrcadla  3 základní.
F IREMNÍ GRAFIKA ( ŠKOLA FOCENÍ ) Tomáš Mucha. Z ÁKLAD ÚSPĚCHU – „ HEZKÁ “ FOTOGRAFIE Pravidlo třetin Zlatý řez Perspektiva - prostor Linie a diagonály.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Technika a technické vzdělávání Dalibor Valenta
Projektory DLP Tento projektor využívá technologii mikroskopických zrcátek (čip DMD – Digital Micromirror Device, který obsahuje tisíce zrcátek mikroskopických.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.17/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Základní pojmy, základy teorie a praxe
Projektory Projektory se používají pro velkoplošné zobrazení počítačového nebo video signálu. Promítaný obraz může být mnohem větší než obraz na klasickém.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Vlastnosti digitálního fotoaparátu
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Digitální fotografie Bohumil Bareš.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Písemka. 01. pomocí minimálně 4 obrázků vysvětlete rozdíl mezi bitmapovou a vektorovou grafikou bitmapová grafika Vektorová grafika.
Digitální fotoaparáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Fotografie. O co se jedná? je proces získávání a uchování obrazu za pomocí specifických reakcí na světlo, a také výsledek tohoto procesu. Zahrnuje získání.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základy počítačové grafiky III
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁTY
Základy fotografování
Fotografování (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Prezentace - youtubeyoutube Optické klamy Spočítej černé puntíky.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa Číslo DUM: III/2/VT/2/3/44 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
Tvorba HDR fotografií Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_04 TÉMA: VYNÁLEZY.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa
1) LIDSKÉ OKO AKOMODACE =děj vyklenování či zplošťování čočky – umožňuje zaostřování Oko je vyplněno kapalinou Rohovka je průhledná (vchod světla) Průchod.
Transkript prezentace:

Informační a komunikační technologie ročník Základy focení – základní pojmy Bohumil Bareš

Základy focení – základní pojmy •Expozice ▫– jde o to, aby se při pořízení snímku dostalo na čip foťáku množství světla, které je tak akorát ▫Nastavuje se pomocí automatiky ▫Expozice tak akorát ▫Přeexponování  Na čip se dostalo více světla ▫Podexponování  Na čip se dostalo málo světla 2

Přeexponováno Podexponováno 3 Když je fotka přeexponovaná, tak na ní vznikají bílá místa, ve kterých už nejsou vidět žádné detaily. Těm místům se říká přepaly. Na této fotce je ve strništi hodně drobných přepalů, díky kterým zmizelo velké množství jeho detailů. Taky je tady úplně přepálená obloha, na které není vidět žádná kresba.

Clonové číslo, čas expozice a citlivost (ISO) •Clonového čísla se odvíjí průměr díry, kterou pouštíš světlo na čip foťáku. • Světlo, které dírou projde, se nechá určitou dobu na čip působit, tuto dobu udává Čas závěrky. • Nastavením Citlivosti (ISO) říkáš čipu, jak ochotně má dopadající světlo přeměňovat na elektrické signály. • Když všechny tyto tři věci nastavíš správně, máš šanci na dobrou fotku. 4

Citlivost (ISO) • V každém digitálním foťáku je čip, který přeměňuje dopadající světlo na elektrické signály, ze kterých se pak „poskládá“ fotografie. •Čím vyšší nastavíš Citlivost (ISO), tím ochotněji čip zaznamenává dopadající světlo. •V ideálním světě bys tedy vždy, když by se ti nedostávalo světla, jen nastavila vyšší ISO a často by bylo po problému. •V reálném světě je ale vyšší ISO krutě zdaněno – platí se za něj digitálním šumem – což znamená, že čím větší ISO tím větší zrnitost fotky (čím menší má fotoaparát čip, tím je horší šum). •V praxi tedy měj ISO vždy nastaveno na tu nejnižší hodnotu, kterou ti foťák dovolí! 5

Clonové číslo •V každém objektivu je clona, která je tvořena sadou neprůhledných lamel. •Lamely umožňují měnit velikost otvoru, kterým do foťáku prochází světlo. •Možná jsi u svého foťáku narazila na některé číslo z této řady: 2.0, 2.8, 4.0, 5.6, 8, 11, 16, 22, … jedná se o tzv. Clonové číslo (F). •Clonové číslo = Ohnisková vzdálenost objektivu / Průměr clony •Čím vyšší je clonové číslo (F), tím menší je průměr clony a tím méně světla projde dál. 6

Čas expozice •Ve foťáku je před čipem tzv. závěrka, která blokuje přicházející světlo. Když zmáčkneš spoušť, tak se tato závěrka na krátkou chvíli otevře a po tuto dobu na čip dopadá světlo, které je následně převedeno na fotografii. •Čas expozice je ona doba, po kterou je závěrka otevřena. Čím delší je čas expozice, tím více světla na čip dopadne. V praxi se nejčastěji používají expoziční časy zhruba v rozmezí od jedné setiny (1/100) do jedné tisíciny (1/1000) vteřiny. •Čas expozice delší než 1/100 se ti už často nepodaří „udržet“, protože při zmáčknutí spouště foťákem mírně pohneš a tím fotku rozmažeš. A pokud použiješ velký ZOOM, tak lze fotku rozmazat i při mnohem kratších časech! 7

Zdroje: • • mlhttp:// ml 8