53.1 Slovní úlohy řešené rovnicí – Směsi a roztoky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Advertisements

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Slovní úlohy – směsi 4..
52.1 Slovní úlohy řešené rovnicí – O společné práci a činnosti
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
16.1 Odčítání desítek V obchodě mají 70 krabiček mléka. Balí je po 10.
Elektronická učebnice - I
10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
řešené soustavou rovnic
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
58.1 Přímá a nepřímá úměrnost
70.1 Porovnávání desetinných čísel
Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
Hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku
Elektronická učebnice - I
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
Elektronická učebnice - I
65.1 Pamětné dělení se zbytkem
26.1 Zaokrouhlování čísel na desítky v oboru do 100
Elektronická učebnice - I
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
25.1 Písemné odčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
73.1 Zaokrouhlování desetinných čísel
75.1 Násobení a dělení desetinných čísel deseti a stem
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
44.1 Písemné násobení jednociferným činitelem
54.1 Slovní úlohy řešené soustavou rovnic o dvou neznámých
Hmotnostní zlomek převáděný na %
ROZTOKY.
54.1 Pamětné násobení a dělení do
(4r + 2) . 1 −
66.1 Písemné dělení dvojciferným dělitelem
Elektronická učebnice - II
20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).
CHEMIE ROZTOKY.
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
24.1 Písemné sčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
55.1 Pamětné násobení a dělení (činitel x dělitel násobek čísla 10)
49.1 SOUSTAVY ROVNIC Jsou dány dvě lineární rovnice se dvěma neznámými x – 2y = 1 2x + y = 2 Soustava lineárních rovnic se dvěma neznámými Které z uspořádaných.
50.1 Slovní úlohy řešené rovnicí – obecně
28.1 Porovnávání čísel v oboru do 1000
76.1 Násobení a dělení desetinných čísel přirozeným číslem
80.1 Procvičení a příklady: Sčítání v oboru 1 – 8.
21.1 Malá násobilka - dělení
složení roztoků, hmotnostní zlomek, procentová koncentrace
Elektronická učebnice - I
31.1 Druhá a třetí mocnina Úkol:
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
Elektronická učebnice - II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
48.1 SOUSTAVY ROVNIC Jsou dány dvě lineární rovnice se dvěma neznámými x – 2y = 1 2x + y = 2 Soustava lineárních rovnic se dvěma neznámými Které z uspořádaných.
59.1 Objem jehlanu, kužele, koule
39.1 Násobení a dělení mimo obor násobilek
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy:žít i při sestav Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_03_Slovní.
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Autor: Ing. Jitka Michálková
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Transkript prezentace:

53.1 Slovní úlohy řešené rovnicí – Směsi a roztoky Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 53.1 Slovní úlohy řešené rovnicí – Směsi a roztoky Úloha Prodavačka namíchala do kornoutu dva druhy bonbonů: půl kilogramu ovocných po 90,- Kč za kilogram a 400 gramů oříškových po 117,- Kč za kilogram. Kolik korun bude stát jeden kilogram této směsi? Smíchat můžeme bonbony, čaje, kávy různé ceny, také pokoje o různém počtu lůžek, lahve různého objemu, ovoce či zeleninu různých cen, různě teplou vodu na koupání či pití, různé léčivé roztoky a spoustu dalších látek. Jak tyto úlohy řešíme? Autor: Mgr. Hana Jirkovská

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 53.2 Co už umíme 1) Řešit rovnice Např. 2) Číst pozorně slovní úlohu, vybrat jeden neznámý údaj za x a ostatní údaje vyjádřit pomocí x. 3) Učivo fyziky – téma o teple Q: Q = m . c . (t – t0) Q ……………….. teplo přijaté, či odevzdané m …………….…. hmotnost tělesa c ………………... měrná tepelná kapacita t, t0 ……………... počáteční a koncová teplota tělesa 4) Učivo chemie – koncentrace látek: Např. Koncentrace 60 % znamená, že ve vodném roztoku určité látky připadá na 100 gramů roztoku 60 gramů rozpuštěné této látky. Na x gramů roztoku připadá 0,60 . x čisté látky. Množství látky v roztoku můžeme uvažovat hmotnostně (g, kg) nebo objemově (ml, l). ! V úlohách neuvažujeme o žádných tepelných, hmotnostních, objemových ztrátách.

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 53.3 Nové pojmy Vhodný postup pro řešení slovních úloh o směsích: Vyjádříme si množství jedné látky. Vyjádříme si množství druhé látky. Vyjádříme si další informace o první látce, např. cenu. Vyjádříme si další informace o druhé látce, např. cenu. Vyjádříme si celkové množství látky ve směsi a informace o něm, např. cenu. Na základě těchto informací sestavíme rovnici a vyřešíme ji. 3

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 53.4 Výklad nového učiva Úloha: Prodavačka namíchala do kornoutu dva druhy bonbonů: půl kilogramu ovocných po 90,- Kč za kilogram a 400 gramů oříškových po 117,- Kč za kilogram. Kolik korun bude stát jeden kilogram této směsi? Postup: Provedeme rozbor slovní úlohy Složky směsi ………………….….. množství ……. cena za 1 kg …….. cena za uvedené množství První druh (ovocné bonbony) …..... 0,5 kg ……….. 90,- Kč ………..… 90 . 0,5 Kč Druhý druh (oříškové bonbony) …. 0,4 kg ……….. 117,- Kč ………… 117 . 0,4 Kč Směs ……………………………... 0,9 kg ……….. x Kč ……………... x . 0,9 Kč Na základě těchto informací sestavíme rovnici a vyřešíme ji Cena jedné složky směsi v uvedeném množství + cena druhé složky směsi v uvedeném množství = cena celkového množství směsi Provedeme zkoušku. Odpověď: Jeden kilogram směsi bonbonů bude stát 102,- Kč. 4

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 53.5 Procvičení a příklady 1) V balírnách mají připravit směs kávy tak, aby 1 kg stál 240,- Kč. Na skladě jsou dva druhy kávy v ceně 220,- Kč za 1 kg a 300,- Kč za 1 kg. Kolik kilogramů každého druhu je třeba smíchat, abychom připravili 50 kg směsi? 2) Kolikaprocentní ocet získáme smícháním dvou litrů osmiprocentního octa se třemi litry čtyřprocentního octa? Řešení: Množství … Koncentrace .... Čistá látka Řešení: 1. druh octa ........ 2 l ……..... 8 % = 0,08 ….. 0,08 . 2 Množství … Cena/kg .... Cena zde 2. druh octa ........ 3 l ………. 4 % = 0,04 ….. 0,04 . 3 1. druh kávy ....... x kg …….. 220,- .….. 220 . x Směs .............. 2 + 3 = 5 l …. x % ............... 0,01 . x . 5 2. druh kávy ... (50 – x)kg …. 300,- … 300 . (50 – x) (x % = 0,01 . x) Směs ................. 50 kg …….. 240,- ....... 240 . 50 Sestavíme rovnici, která vychází ze zákona zachování hmotnosti hmotnost čistých látek před smícháním je stejná jako množství čisté látky obsažené v roztoku po smíchání. 1.druh........... 37,5 kg 2.druh….50 - 37,5 = 12,5 kg Zkouška: Zkouška: Odpověď: Na přípravu směsi je třeba smíchat 37,5 kg druhu za 220,- Kč a 12,5 kg druhu za 300,- Kč. Odpověď: Po smíchání získáme 5,6 procentní ocet. 5

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 53.6 Něco navíc pro šikovné 1) Chceme připravit 200 g 64%ního lihu. Máme 80%ní líh, který budeme ředit vodou. Kolik 80%ního lihu a kolik vody budeme potřebovat? Nápověda: ve vodě je 0 % lihu. 2) Maminka připravila dětem 0,5 litru chladné vody na pití. Smíchala vodu o teplotě 20 °C z lahve se 400 ml studené vody o teplotě 5 °C. Jakou teplotu měl připravený nápoj? Řešení: Řešení: Množství … Koncentrace ….. Čistá látka Množství …… Měrná tepelná ........ Teplota kapacita Líh ...................... x g ……... 80 % = 0,80 …. 0,80 . x 1. voda ... 0,5 – 0,4 = 0,1 l …..... 4,18 ….……….. 20 °C Voda ........... (200 – x)g ……. 0 % ……….…0 2. voda ........... 0,4 l ……………4,18 ………..…... 5 °C Roztok ............. 200 g …….. 64 % ……….... 0,64 . 200 Směs .............. 0,5 l ………… ... 4,18 ……………. x °C Řešení vychází ze zákona zachování energie teplo přijaté se rovná teplu odevzdanému. Líh ........... 160 g Voda ….... 200 - 160 = 40 g Zkouška: Zkouška: Odpověď: Na přípravu 200 g 64%ního lihu je třeba smíchat 160 g 80%ního lihu a 40 g vody. Odpověď: Teplota chladného pití byla 8 °C. 6

53.7 CLIL – Mixtures and solutions Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Mathematics Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 53.7 CLIL – Mixtures and solutions Vocabulary Směsi – Mixtures Měď – Copper Prsten – Ring Roztoky – Solutions Zlato – Gold Hustota – Density Kov – Metal Objem – Volume Obsahovat – To contain Slitina kovů – Metal alloy Hmotnost – Weight Krychlový – Cubic Exercise The ring from copper and gold alloy weights 14,5 grams and its volume is 1,03 cubic centimetres. How much gold and how much copper does the ring contain? Gold density is 19,3 g/cm3. Copper density is 9,0 g/cm3. Capacity = weight : density. Solution Weight … Density .... Volume Gold ............... x ……... 19,3 …….. x : 19,3 Copper ....... 14,5 - x …... 9,0 …. (14,5 – x) : 9 Ring ............ 14,5 ………….……..... 1,03 Gold .................... 9,8 g Copper .................... 14,5 – 9,8 = 4,7 g Proof - Volume Answer There are 9,8 grams of gold and 4,7 grams of copper in this ring. 7

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 53.8 Test 1. V květinářství prodávají růže dvou barev: červené za 15,- Kč za kus a růžové za 18,- Kč za kus. Kolik růží každé barvy je v kytici stojící 81,- Kč? Kytice je navázána z pěti růží. a) 3 růžové a 2 červené b) 4 růžové a 1 červená c) 2 růžové a 3 červené d) 1 růžová a 4 červené 2. Vstupné na divadelní představení je 50,- Kč pro dospělé a 30,- Kč pro děti. Kolik dospělých a kolik dětí navštívilo představení, jestliže bylo prodáno 450 vstupenek a vybráno celkem 17 100,- Kč? a) 185 dospělých a 265 dětí b) 180 dospělých a 270 dětí c) 300 dospělých a 150 dětí d) 270 dospělých a 180 dětí 3. Pokladník vyplatil 1 390,- Kč padesáti mincemi v hodnotě 20 a 50 Kč. Kolik bylo dvacetikorunových a kolik padesátikorunových mincí (v tomto pořadí)? a) 37 a 13 b) 13 a 37 c) 25 a 25 d) 40 a 10 4. Kolikaprocentní roztok získáme, smícháme-li 200 g 28%ního roztoku NaCl a 0,2 kg 42%ního roztoku NaCl? a) 30 % b) 0,35 % c) 35 % d) 40 % Řešení: 1. c), 2. b), 3. a), 4. c) 8

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 53.9 Zdroje http://rvp.cz/ F. Běloun a kol.: SBÍRKA ÚLOH Z MATEMATIKY PRO ZŠ, SPN 1993 Odvárko, Kadleček: MATEMATIKA 1 PRO 9. ROČNÍK ZŠ, Prometheus, 2000 Šarounová a kol.: MATEMATIKA 9 I. díl, Prometheus, 1999 Obrázky: http://www.stuhy.cz/sacky/kornouty.html http://www.toyplanet.cz/blog/pro-male-vedce/ http://www.topzine.cz/kava-je-droga-vsednich-dnu-dozvedte-se-o-ni-vic http://www.connox.de/kategorien/servieren/essig-oel-dressing-spender/alessi-colombina-collection-essig-oel-menage.html http://www.minisvetskolka.cz/rs/aktuality/voda-vodenka.html https://cz.vwr.com/app/Header?tmpl=/microbiology/erlenmeyer_flasks_hgp.htm http://www.web-rychle.cz/www-cleopatradream-cz/eshop/104-1-0K-ZLATO-SPERKY/333-2-PRSTENY

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 53.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2011 Ročník 9. ročník Klíčová slova Směsi, roztoky, slovní úlohy, rovnice Anotace Prezentace popisující způsob řešení slovních úloh o směsích a rovnicích 10