Mgr. Ivo Kareš, na motivy prezentace Martina Kuny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
snadná tvorba www stránek zadarmo
Advertisements

Nadpis Portál pro komunikaci s občany 1 Portál pro komunikaci s veřejností Portál pro komunikaci s veřejností DATRON, a.s. ing. Jaromír Látal projektový.
Tvorba webových stránek
Pavla Chlebounová 3MA381. Webové stránky Internetový obchod Internetová reklama Tištěná propagace.
Jak naučit zákazníky, aby měli rádi vaši online samoobsluhu Marta Drahovzalová eBusiness manager T-Mobile Konference WebTop
Tutoriál EDS možnosti přizpůsobení Pro administrátory support.ebsco.com.
Jan Syrovátka Jiří Hradský.  Výrobní program orientovaný na výrobu knih pro české i zahraniční nakladatele  Nabízí kompletní výrobu knihy od grafického.
Tvorba výměnných fondů, jejich cirkulace a distribuce Definice závazného standardu výkonového ukazatele pro práci s výměnnými fondy Struktura výkonového.
CSS a HTML 5. HTML 5 HTML5 je nová verze specifikace značkovacího jazyka HTML, která přináší podstatné změny v technologiích webových stránek. HTML5 umožňuje.
 Informací se data a vztahy mezi nimi stávají vhodnou interpretací pro uživatele, která odhaluje uspořádání, vztahy, tendence a trendy  Existuje celá.
Modernizace studijních opor Představení LMS Moodle
SOFTWARE operační systémy
Název: Než začneme s prezentací VY_inovace_32_VT6789_10 Oblast: Výpočetní technika Stručná anotace: Soubor základních pravidel, které by si každý měl uvědomit.
Podpora PR oddělení fakulty moderními ICT
MĚSTSKÝ ROK INFORMATIKY GIS – současnost a budoucnost mapových služeb města Plzně gis.plzen-city.cz Václav Kučera Správa GIS, Správa informačních.
PHP – vkládání souborů a html 5
Seminář knihoven okresu Vsetín MVK Vsetín, Trendy rozvoje knihoven ve Zlínském kraji se zaměřením na malé knihovny.
Tvorba webových aplikací
Prezentace webu studentské společnosti FimArt, o. s. – 1. Internetová strategie webu  Prolinkování s partnerskými weby  Microsite festivalu.
Veřejná správa bez bariér – služba všem občanům Michal Rada (Iniciativa informatiky pro občana)
Praha6.cz Nové trendy v e-publishingu Statické stránky, mapa stránek, menu a fulltextové vyhledávání.
Prostředí pro tvorbu strukturovaných učebních textů Ing. Jiří Přibil Fakulta managementu VŠE Rozvojový grant Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Analýza informačního systému
Tutoriál Vlastní složka My EBSCOhost
Úvod. školní: příprava na předmět Databázové systémy praktický: webové aplikace databázové systémy základy vývoje webových aplikací od návrhu databáze.
Přístupnost jako jeden z aspektů kvalitního webu Autor: Mgr. Radek Pavlíček Metodické centrum informatiky SONS ČR
Radek Pavlíček, duben 2010 Aktuální trendy v přístupnosti.
Relační databáze.
Stipendijní informační portál - Informační Strategie.
Zavádění a údržba informačních systémů
PPC workshop Lukáš Pokorný RobertNemec.com. PPC audit Podle struktury účtu: kampaně, sestavy, slova, inzeráty První věc po převzetí účtu nebo při zjišťování.
Jan Syrovátka Jiří Hradský.  Výrobní program orientovaný na výrobu knih pro české i zahraniční nakladatele  Nabízí kompletní výrobu knihy od grafického.
Autor: Jakub Dubrovský www:  Analýza procesu kontroly silnic  Získat data z GPS  Zobrazit data na mapě  Odesílat data do GPS  Vytvoření.
Lokální počítačové sítě Novell Netware Ing. Zdeněk Votruba Technická fakulta ČZU Laboratoř výpočetních aplikací.
aneb zásady správné tvorby webových stránek Informatika Milan Šimek
E-LEARNINGOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ TVŮRCŮ A UŽIVATELŮ JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ.
Dokumentace informačního systému
Portál - kultura a historie Prahy Ivan Seyček Miroslav Váňa Lada Králová Magistrát hl. m. Prahy ePraha ISSS/LORIS/V4DIS Portál – kultura.
Knihovny okresu Vsetín Ing. Věra Pelcová v roce 2013.
WWW stránky – Úvod Mgr. Lenka Švancarová.
Analýza infromačního systému. Matice afinity ISUD matice – Insert (vkládání dat) – Select (výběr dat) – Update (aktualizace dat) – Delete (vymazání dat)
Informační zdroje v jednotném prostředí: SEN VŠECH KNIHOVNÍKŮ Jan Pokorný, Ústav výpočetní techniky UK.
O službě Webmium WEBMIUM je jednoduchý nástroj umožňující drobným a středním podnikatelům vytvoření a správu profesionálně vypadajících webových stránek.
1 iMUNIS Portálové řešení pro obce Mgr. Jan Brychta Mgr. Tomáš Lechner Triada, spol. s r. o.
Výsledky ankety Univerzitní knihovny ZČU Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU?
Sbírky online v novém webu Českého muzea výtvarných umění v Praze Vladimíra Mazačová, Tomáš Psohlavec, AiP Beroun s.r.o.,
Analýza informačního systému. Podrobně zdokumentovaný cílový stav Paramentry spojené s provozem systému – Cena – Přínosy – Náklady a úspory – …
Přístupnost v praxi aneb jaký smysl mají testy, provedené handicapovanými uživateli Mgr. Radek Pavlíček, RNDr. Hana Bubeníčková, duben 2007.
e-Komunikace nevidomých občanů s veřejnou správou
E-learning v ISu Kontakt na e-technika:
Tvorba internetových stánek V programu Microsoft FrontPage Petr Neterda
Online nástroje pro sběr a administraci dotazníků Ladislava Suchá , Brno Zdroj obrázku: bredmaker, Sxc.hu.
Kurz pro studenty oboru Informační studia a knihovnictví Úvodní hodina Tereza Balabánová Martin Krčál Brno, FF MU,
Databáze MS ACCESS 2010.
Využití sestavy Zobrazení a typy Části sestavy Vytvoření sestavy Ovládací prvky.
Nové stránky vytvořeny v rámci realizace projektu Moderní a efektivně řízená obec Dolní Břežany s reg. č. projektu CZ.1.04/4.1./
Přístupnost (bezbariérovost) důležité kritérium hodnocení expertní tým zrakově postižených uživatelů pod vedením RNDr. Hany Bubeníčkové a Mgr. Radka Pavlíčka.
Univerzita Karlova v Praze Lékařská fakulta v Plzni Oddělení OVAVT Jestliže chcete oživit systém Vaší výuky, „online learning systém“ Vám nabízí? Jednoduché.
Bradáčová, Šaková.  Velmi jednoduchá stránka, jejímž účelem není přímá podpora prodeje zboží, ale marketingová komunikace.  Technické problémy: 
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Zahradnická fakulta v Lednici S4U – Seminář o Univerzitním informačním systému 23. – 25. dubna 2008 S 4 U – Seminář o Univerzitním informačním systému.
Seminář k soutěži Parádní web 21. leden 2014 Ing. Kamil Válek tajemník Městského úřadu Uherský Brod.
Centrum informatizace a výpočetní techniky, Západočeská univerzita v Plznihttp:// Ukázky použití šablony a problémy s jednotným vzhledem.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
23. – 25. dubna 2007 S4U – Seminář o Univerzitním informačním systému 1 Hotel Tatra, Velké Karlovice Portlety, navigace a personalizace UIS Milan Šorm.
Webdesign prakticky Jak probíhá tvorba webu pro střední a velké společnosti?
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
iMUNIS Portálové řešení pro obce
Představení Úvod Celé je to pojaté spíše jako představení služby a jejích možností, nežli konkrétní ukázky Lukáš Čochner.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Mgr. Ivo Kareš, na motivy prezentace Martina Kuny Webové stránky knihovny Knihovna nebo její zřizovatel jako zadavatel webové prezentace Mgr. Ivo Kareš, na motivy prezentace Martina Kuny

Proč vytvářet web knihovny? Specifikace zadání nových www stránek Výběr dodavatele Grafická podoba nového webu Funkčnost Obsah Cena Časté chyby

Proč vytvářet web knihovny? Internet stále více stává jedním ze základních informačních médií Zprostředkování informací o knihovně stávajícím i potenciálním novým uživatelům Zvýšení komfortu uživatelů - využití on-line služeb Kvalitní webové stránky knihovny jsou reklamou i pro zřizovatele – obec Možnost získání dotace na nákup HW a SW

2. Specifikace zadání nových www stránek Zadavatel tedy knihovna, popř. zřizovatel musí být schopen určit, jaké jsou cíle webu, cílová skupina a jak by zhruba měl vypadat, dodavatel zajišťuje na základě těchto informací pouze technickou realizaci a konzultace Obsah je vždy věcí zadavatele

2. Specifikace zadání nových www stránek Nebojte se inspirovat jinde - prohlédněte si webové stránky jiných knihoven Zjistěte si požadavky cílové skupiny – skutečné preference uživatelů se mohou lišit od představ zadavatele Správa webu (doplňování, opravy a úpravy) musí být jednoduchá i pro laika

2. Specifikace zadání nových www stránek Návrhy na obsah a služby seřaďte dle priorit (z pohledu návštěvníka) Dodavatel i vy zjistíte, na čem je potřeba „zapracovat“ nejvíce Sestavte si na papíře mapu webu Musí být logická a vycházet ze standardů, na které jsou lidé na internetu zvyklí Určete základní časový a finanční rámec, ve kterém se chcete pohybovat

3. Výběr dodavatele a upřesnění specifikace Firma Místní zdroje (studenti atd.) Vlastní zdroje (vyškolený pracovník a například využití šablony webu pro malé knihovny) Web by měl být zpracován profesionálně a kvalitně, to ale nemusí nutně znamenat drahé služby profesionální firmy. Optimální řešení se může v každé obci lišit. Vždy je nutné seznámit se s konkrétními aplikacemi, které dodavatel již vytvořil.

3. Výběr dodavatele a upřesnění specifikace Máte-li vybraného dodavatele, dejte mu maximum informací Aby byl výsledek dle vašich představ, musí je dodavatel podrobně znát Pro koho je web určen, jaký je jeho cíl, co bude obsahovat, jak by měl zhruba vypadat, kdy by měl být hotov, kdo se o něj bude starat, atd.

4. Grafický návrh Vždy je dobré vybírat z více variant, návrhů řešení a podrobně pak rozpracovat ten nejlepší Pokud bude web rozsáhlejší, nechte si navrhnout nejen úvodní stránku, ale ještě alespoň jednu další, aby byla grafická představa jasná Grafický návrh by měl být flexibilní – umožňovat přizpůsobení se změnám bez nutnosti přepracování celého webu

4. Grafický návrh Hezký design je prostředek, nikoliv cíl Jde především o obsah, grafika na webu není uměleckým dílem Neprofesionální design se pozná Důležité prvky musí být dostatečně výrazné Menu, vyhledávací pole on-line katalogu, …

4. Grafický návrh Zaměřte se na přehlednost a jednoduchost V „přeplácaných“ stránkách se návštěvník často ztrácí – méně je někdy více Dbejte zejména na obsah a vzhled úvodní stránky Pozor na volbu barev Pozadí a písmo musí být dostatečně kontrastní

4. Grafický návrh Nejčastější chyby: Příliš mnoho grafiky, pohyblivé a extrémně výrazné prvky Snižuje přehlednost, odvádí pozornost od samotného obsahu Nevhodné pozadí a barvy Text musí být snadno čitelný, nepoužívat křiklavé barvy Špatně a málo strukturované texty Nadpisy, řezy písma (normální, tučné, kurzíva, tučná kurzíva), vytváření a oddělování odstavců = vyšší přehlednost. A pozor, uživatelé nebudou číst příliš dlouhé texty!

4. Grafický návrh Navigace (ovládací menu), formátování a rozložení prvků musí být v celém webu jednotné Z každé stránky se uživatel musí dostat jedním kliknutím na úvodní stránku Nezapomeňte na logo a odkaz na zřizovatele

5. Funkčnost Web musí být jednoduchý, přehledný a uživatel se na něm musí bez problémů orientovat (pozor - vnímání zleva doprava a shora dolů) On-line služby a odkazy je nutno uživatelsky testovat a monitorovat jejich funkčnost

5. Funkčnost Struktura webu Navigace Rozdělte web na jednotlivé logické celky (kontakty, otevírací doba, ceník, katalog…) Navigace Uživatel se musí na kterékoli stránce umět zorientovat, vrátit nazpátek nebo pokračovat dál

5. Funkčnost Použitelnost Je třeba si položit základní otázky Je logická struktura webu jasná a přehledná, nebude uživatel hledat informace jinde, než opravdu jsou? Jsou ovládací prvky v souladu se standardy? Používají se jednoduše, jsou konzistentní? (viz http://www.vitdlouhy.cz/clanky/webove-standardy.php) Jsou obsah a pozadí vzájemně dostatečně kontrastní? Je grafika příjemná, nerozptyluje uživatele?

5. Funkčnost Přístupnost Přístupnost = web bez bariér Lidé používají různé technické vybavení a omezují je jejich fyziologické vlastnosti Neomezujme handicapované uživatele Optimalizovat pouze pro svůj oblíbený prohlížeč a rozlišení znamená NEoptimalizovat vůbec Pozor na barvy, velikost písma, roletková menu, validitu kódu, JavaScript Užitečné informace: www.blindfriendly.cz

6. Obsah Obsah je to, proč lidé na web (ne)chodí Jen aktuální a užitečné informace a fungující on-line služby dokáží přilákat nové návštěvníky a těm stávajícím dávají důvod zase se vrátit Aktualizujte, aktualizujte, aktualizujte Na svých stránkách nabízejte co nejvíce aktuálních informací – na „mrtvý“ web, který nemá co nabídnout, lidé pravidelně chodit nebudou Využijte web k propagaci svých aktivit Tato forma reklamy je rychlá, efektivní a v podstatě zdarma

6. Obsah Hlavní témata (1): Základní údaje o knihovně Přehled služeb Otvírací doba, kontaktní údaje, mapka, historie, … Přehled služeb Ceny, detailní popis On-line služby (pokud knihovna vlastní příslušný systém) Katalog (rezervace, kontrola dostupnosti), správa čtenářského účtu (přehled výpůjček, ročních poplatků, kontaktní údaje čtenáře, …), on-line databáze

6. Obsah Hlavní témata (2): Aktuality Akce – pozvánky a zhodnocení Informujte čtenáře o nových titulech, službách, změnách ve fungování knihovny Akce – pozvánky a zhodnocení Pozvěte čtenáře na své akce prostřednictvím webu a po akci nabídněte veřejnosti popis akce či fotky

6. Obsah Hlavní témata (3): Často kladené otázky (FAQ) Nápověda pro „nováčky“ – pomůže oběma stranám Sekce pro média, komerční partnery Komunikace, která nic nestojí a může knihovně přinést další publicitu

6. Obsah Interaktivní web Umožňuje jednodušší vzájemnou komunikaci s uživateli webu Formulář na odeslání e-mailu knihovně Ankety Registrace na akce s omezeným počtem účastníků Chat, návštěvní kniha atd.

7. Cena Vždy závisí na rozsahu webu a dodavateli Nákladnější je především zprovoznění on-line služeb napojených na IS knihovny Každý systém vytvořený na míru je dražší, ale o to kvalitnější Komerční produkty vs. Open Source Větší firmy většinou používají vlastní systémy, za které je ale nutno platit Open Source může být alternativou především pro menší knihovny, které mají velmi omezený rozpočet na tvorbu webu

7. Cena Zjištění cenových nabídek od různých dodavatelů Od několika stovek až po desetitisíce…

8. Nejčastější chyby Vstupní stránka obsahující např. velký obrázek a text „vítejte na našich WWW stránkách“ nenese žádné důležité informace Znamená to zbytečné kliknutí navíc Použití nevhodných barev a grafických prvků Animované ikonky, ozdobné nadpisy, neúčelné pohyblivé prvky Reklamní bannery Snižují přehlednost, obtěžují, odvádějí pozornost od vlastního obsahu

8. Nejčastější chyby Hláška „Optimalizováno pro prohlížeč XY a rozlišení YZ“ Základní prohřešek proti pravidlům tvorby přístupného webu Zapomíná se, že stránky se prohlížejí i přes mobily, PDA, atd. Nejednotné formátování textů v rámci webu Nedodržování základních pravidel přístupnosti Velmi nízká informační hodnota pro návštěvníka Neaktuální informace

Na závěr Roste trend vyřizování běžných záležitostí přes web Knihovna může uživatelů nabídnout podobný komfort jako e-banking nebo e-shopping WWW stránky spoluvytvářejí image knihovny Web knihovny bývá někdy dokonce prvním místem styku knihovny a potenciálního uživatele

Několik tipů na zajímavě zpracované stránky Obecní knihovna Střelice u Brna http://www.streliceubrna.cz/strelice/urad/provoz/knihovna.htm Místní knihovna Urbanice http://www.urbanice.cz/knihovna/cz/index.php Obecní knihovna Mokré http://www.obecmokre.cz/knihovna/ Městská knihovna Vracov http://www.knihovnavracov.wz.cz/ Městská knihovna Dačice http://www.mkdac.cz/