Měření úhlů Stupňová míra (devadesátinná, nonagesimální) je zavedena tak, že pravý úhel je rozdělen na 90 dílů, které se nazývají (úhlové) stupně, značí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úhel Úhel je část roviny
Advertisements

1. ročník S O U GONIOMETRICKÉ FUNKCE PDF Poznámky pro žáky se SPU
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
Konstrukce trojúhelníků
Úhly v trojúhelníku Vlastnosti úhlů v trojúhelníku
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kružnice opsaná trojúhelníku
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Měření času Jednotky času
Rozdělení úhlů podle velikosti
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů
SINOVÁ VĚTA PRO III. ROČNÍK SOU Poznámky pro žáky se SPU DOC PDF
Úhel, rozdělení úhlů podle velikosti
David Kuthan Karolína Korešová Michal Trmal
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Goniometrické funkce Řešení pravoúhlého trojúhelníku
Sčítání a odčítání úhlů
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Sčítání, odčítání, násobení a dělení úhlů (grafické)
Kdo chce být milionářem ?
Druhá mocnina a odmocnina
Povrch hranolu S = 2.Sp + Spl Spl = op.v
Dělitelnost přirozených čísel
Nejmenší společný násobek
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
X. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
POZNÁMKY ve formátu PDF
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
SEMINÁRNÍ PRÁCE MATEMATIKA Created by Petr Nohejl Copyright© 2005 Fšechna práva vyhrazena..
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Dvourozměrné geometrické útvary
Rychlost rovnoměrného pohybu
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Geometrické značky a zápisy
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
20..
Přednost početních operací
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
3. Základní, doplňkové a některé odvozené jednotky soustavy SI
Trojúhelník,kružnice trojúhelníku opsaná
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Měření úhlů.
* Měření úhlů Matematika – 6. ročník *
Sčítání, odčítání, násobení a dělení úhlů (početní)
Digitalizace výuky Příjemce
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
19..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Stupňová a oblouková míra (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Dvourozměrné geometrické útvary
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Dvourozměrné geometrické útvary
Dvourozměrné geometrické útvary
konstrukce, měření velikosti osa úhlu, operace s úhly
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Dvourozměrné geometrické útvary
Úhly Názvosloví Rozdělení úhlů Jednotky velikosti Dvojice úhlů
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Transkript prezentace:

Měření úhlů Stupňová míra (devadesátinná, nonagesimální) je zavedena tak, že pravý úhel je rozdělen na 90 dílů, které se nazývají (úhlové) stupně, značí se °. Kruh má 360°. Přímka rozdělí kruh na dvě části po 180°.

Úhly měříme úhloměrem. Postup při měření úhlů: Značku na středu úhloměru přiložíme k vrcholu´úhlu. Hranu úhloměru přiložíme na jedno rameno úhlu. Přečteme na stupnici, kde protíná druhé rameno oblouk úhloměru. B V α A Velikost úhlu AVB označujeme | AVB|. | AVB| = 27° | AVB| = α Písmeno α označuje úhel i jeho velikost.

Dávej pozor při čtení hodnot na stupnici úhloměru! B V α A Podívej se nejdříve, která stupnice u prvního ramene začíná nulou. Na té stupnici u druhého ramene čti. B β | AVB| = α = 27° , α < 90° C V | CVB| = β = 153° , β > 90° A Procvičení: učebnice strana 10 – 12, cvičení 1, 2, 3, 5, 7, 8, pracovní sešit strana 125 – 126, cvičení 1 – 6.

V běžné praxi se velikosti úhlů udávají většinou ve stupních V běžné praxi se velikosti úhlů udávají většinou ve stupních. Především v technických disciplínách, jako jsou například fyzika nebo elektrotechnika se používá oblouková míra – radián. Hodnota obloukové míry úhlu AVB se rovná délce oblouku kružnice AB, který je průnikem úhlu AVB a kružnice k se středem ve vrcholu V a poloměrem r. Úhlová jednotka obloukové míry se nazývá radián a označuje se rad. B r V α r A V 8. ročníku budeme počítat délku kružnice o = 2 · π · r, (π je Ludolfovo číslo). Radián je hlavní jednotkou rovinného úhlu. Patří mezi tzv. "doplňkové jednotky" mezinárodní soustavy jednotek SI. Při udávání velikosti úhlu v obloukové míře se značka rad zpravidla vynechává.

Rýsování úhlů dané velikosti Narýsuj úhel AVB, | AVB| = 57°. Postup: Na přímce p vyznačíme body A, V. Hranu úhloměru přiložíme na rameno úhlu. Značku na středu úhloměru přiložíme k vrcholu úhlu. B B V A A V Na té stupnici, která u ramene začíná nulou, naměříme zadanou hodnotu, tedy 57°, v tomto místě uděláme značku a spojíme přímkou s vrcholem úhlu V. Na této přímce – rameni úhlu, vyznačíme bod B.

Narýsuj úhel AVB, | AVB| = 143°. Postupujeme stejně jako při rýsování v předchozí úloze. B A V Procvičení: učebnice strana 11, cvičení 4, strana 12, cvičení 7 pracovní sešit strana 126 - 127, cvičení 7 – 9. B V A

Úhlové stupně, minuty, vteřiny Úhly měříme ve stupních. Úhlový stupeň značíme °. Úhly měříme úhloměrem Ve stupních měříme i teplotu, ale v tomto případě se jedná o stupně Celsia, které značíme °C. Teplotu měříme teploměrem. Při přesnějším měření teploty užíváme desetiny či setiny stupně Celsia. Menší jednotky velikosti úhlů než stupně jsou minuty a vteřiny. Jeden stupeň je 60 minut, úhlová minuta se značí '. 1° = 60' Jedna úhlová minuta je 60 vteřin, úhlová vteřina se značí ". 1' = 60"

Převádění úhlových stupňů na minuty: 1° = 60' 2° = 2 · 60' = 120' 3° = 3 · 60' = 180' 4° = 4 · 60' = 240' 5° = 5 · 60' = 300' 6° = 6 · 60' = 360' 7° = 7 · 60' = 420' 8° = 8 · 60' = 480' 9° = 9 · 60' = 540' Převádění úhlových minut na stupně a minuty: 260' = 240' + 20' = 4 · 60' + 20' = 4° + 20' = 4° 20' 260' = ? 260 : 60 = 4 (zb. 20) 20 260' = 4° + 20' = 4° 20' Minuty můžeme vyjádřit i pomocí desetinného čísla. Desetiny ani setiny ale neodpovídají úhlovým minutám, protože 1 stupeň má 60 minut, ne sto! 0,1° = 0,1 · 60' = 6' 0,01° = 0,01 · 60' = 0,6'

Dělení úhlu na minuty si můžeme znázornit na kruhu (hodinách) Dělení úhlu na minuty si můžeme znázornit na kruhu (hodinách). 1° = 60' (1 hod = 60 min) 15' = 0,25° (15 min = 0,25 hod) 30' = 0,5° (30 min = 0,5 hod) 45' = 0,75° (45 min = 0,75 hod) 60 : 10 = 6 6' = 0,1° (6 min = 0,1 hod) 12' = 0,2° 12 : 6 = 2 (12 min = 0,2 hod) 18' = 0,3° 18 : 6 = 3 (18 min = 0,3 hod) 24' = 0,4° 24 : 6 = 4 (24 min = 0,4 hod) 30' = 0,5° 30 : 6 = 5 (30 min = 0,5 hod) 36' = 0,6° 36 : 6 = 6 (36 min = 0,6 hod) 42' = 0,7° 42 : 6 = 7 (42 min = 0,7 hod) 48' = 0,8° 48 : 6 = 8 (48 min = 0,8 hod) 54' = 0,9° 54 : 6 = 9 (54 min = 0,9 hod)

Převádění úhlových minut na vteřiny: 1' = 60" 2' = 2 · 60" = 120" 3' = 3 · 60" = 180" 4' = 4 · 60" = 240" 5' = 5 · 60" = 300" 6' = 6 · 60" = 360" 7' = 7 · 60" = 420" 8' = 8 · 60" = 480" 9' = 9 · 60" = 540" Převádění úhlových vteřin na minuty a vteřiny: 260" = 240" + 20" = 4 · 60" + 20" = 4' + 20" = 4' 20" 260" = ? 260 : 60 = 4 (zb. 20) 20 260" = 4' + 20" = 4' 20" Vteřiny můžeme vyjádřit i pomocí desetinného čísla. Desetiny ani setiny ale neodpovídají úhlovým vteřinám, protože 1 minuta má 60 vteřin, ne sto! 0,1' = 0,1 · 60" = 6" 0,01' = 0,01 · 60" = 0,6"

Obdobně si dělení úhlu na vteřiny můžeme znázornit na kruhu (hodinách) Obdobně si dělení úhlu na vteřiny můžeme znázornit na kruhu (hodinách). 1' = 60" (1 min = 60 s) 15" = 0,25' (15 min = 0,25 hod) 30" = 0,5' (30 min = 0,5 hod) 45" = 0,75' (45 min = 0,75 hod) 60 : 10 = 6 6" = 0,1' (6 s = 0,1 min) 12" = 0,2' 12 : 6 = 2 (12 s = 0,2 min) 18" = 0,3' 18 : 6 = 3 (18 s = 0,3 min) 24" = 0,4' 24 : 6 = 4 (24 s = 0,4 min) 30" = 0,5' 30 : 6 = 5 (30 s = 0,5 min) 36" = 0,6' 36 : 6 = 6 (36 s = 0,6 min) 42" = 0,7' 42 : 6 = 7 (42 s = 0,7 min) 48" = 0,8' 48 : 6 = 8 (48 s = 0,8 min) 54" = 0,9' 54 : 6 = 9 (54 s = 0,9 min)

Převádění úhlových stupňů, minut a vteřin: 1° = 60' = 60 · 60" = 3 600" 5° 24' 46" = ?" 5° = 5 · 3 600" = 18 000" 24' = 24 · 60" = 1 440" 46" = 46" 5° 24' 46" = 18 000" + 1 440" + 46" = 19 486" 256 375" = ?° ?' ?" 256 375 : 60 = 4 272 (zb. 55) 16 3 4 37 175 55 256 375" = 4 272' 55" 4 272 : 60 = 71(zb. 12) 72 12 256 375" = 71° 12' 55" Procvičení: učebnice strana 13, cvičení 9 – 14, pracovní sešit strana 127 - 128, cvičení 9 – 19.