Aplikace ERTMS/ETCS v ČR Specifikace požadavků na aplikaci systému ERTMS/ETCS v ČR M. Stolín Výzkumný ústav železniční ZZ = staniční a traťové zab. zař.
Aplikace ERTMS/ETCS v ČR FAQ aneb „Než na to zapomenu...“ ETCS je zabezpečovač, nikoli automatizační prostředek!!! Nevybavený (Unfitted) = není ETCS ZZ = staniční a traťové zab. zař.
Specifikace požadavků na aplikaci systému ERTMS/ETCS v ČR Zabezpečovací zařízení – současný stav ZZ ZZ = staniční a traťové zab. zař. ZZ = staniční a traťové zabezpečovací zařízení
Specifikace požadavků na aplikaci systému ERTMS/ETCS v ČR Aplikace ETCS úrovně 1 LEU GSM-R Euroradio LEU LEU LEU ZZ „Inteligentní“ L1 – propojení LEU <-> IXL
Specifikace požadavků na aplikaci systému ERTMS/ETCS v ČR Aplikace ETCS úrovně 2 ZZ Level 2,5 – logika v RBC, ze ZZ se stává Object Controller GSM-R Euroradio RBC
Specifikace požadavků na aplikaci systému ERTMS/ETCS v ČR Aplikace ETCS úrovně 3 RBC Jen vybavené vlaky. Low-Cost varianta GSM-R Euroradio
Specifikace požadavků na aplikaci systému ERTMS/ETCS v ČR Specifikace zajišťují interoperabilitu, nedefinují systém jediným možným způsobem Pro aplikaci ETCS u ČD je nutno definovat zvolenou úroveň rozhraní na vozidle rozhraní k exist. traťovému zařízení koexistence se současným LVZ definice národních hodnot a dalších parametrů strategie pro testování a migraci
Specifikace požadavků na aplikaci systému ERTMS/ETCS v ČR Vhodnost jednotlivých úrovní – kriteria přechod na ETCS nesmí zhoršit současný stav nutnost současného provozu i nevybavených vlaků nezasahovat výrazně do nově vybudovaného zařízení koridorů do budoucna je cílovým stavem úroveň 3 rozumný poměr ceny a poskytované funkčnosti
Specifikace požadavků na aplikaci systému ERTMS/ETCS v ČR Úroveň Vlastnosti L1 Bodový zabezpečovač – zhoršení proti LVZ L1+Infill Možné řešení, ale náklady neúměrné efektu L2 RBC znamená investici navíc, ale přinese lepší funkčnost Dobré podmínky pro přechod na L3 L3 Řešení není zralé Pouze vybavená vozidla Ad L1+Infill: Infill rádiem, rádio GSM-R, raději rovnou L2. Další náklady plynou z propojení LEU (předstih informace) a z navázání na stavědlo místo na návěstidlo. Pro L2 dále mluví: elektronická stavědla na koridoru, příprava na L3. Možnost postupného odstraňování návěstidel.
Specifikace požadavků na aplikaci systému ERTMS/ETCS v ČR Rozhraní na hnacím vozidle ER ATO ODO EB PS EVC DMI STM-LVZ BTM
Specifikace požadavků na aplikaci systému ERTMS/ETCS v ČR Traťové vybavení ETCS úrovně 2 ZZ Level 2,5 – logika v RBC, ze ZZ se stává Object Controller GSM-R Euroradio RBC
Specifikace požadavků na aplikaci systému ERTMS/ETCS v ČR Brzdné křivky pro současný stav 200 160 90 1000 1500 1000 1000 1000 900 Statický profil Dynamický profil
Specifikace požadavků na aplikaci systému ERTMS/ETCS v ČR Koexistence s LVZ – STM modul supluje funkci LS zobrazení návěstního znaku na DMI ALE problém bezp. zobrazení zelené funkce živáku vs. potvrzení omezující návěsti
Specifikace požadavků na aplikaci systému ERTMS/ETCS v ČR Národní hodnoty a další parametry např. rychlostní linity (Nevybavený, Posun, SR, ...), parametry MA (sekce, time-out, bod nebezpečí, ...), reakce na chybu (linking, ...) Pro pilotní úsek co nejjednodušší volby
Specifikace požadavků na aplikaci systému ERTMS/ETCS v ČR PROBLEMATICKÁ MÍSTA Přejezdy měly by nebýt pomalý vlak odkládá výstrahu rychlý vlak žádá o předčasnou výstrahu Soulad s optickou návěstí v podstatě není možný otázka Stůj Posun
Specifikace požadavků na aplikaci systému ERTMS/ETCS v ČR MIGRACE v úrovni 2 Palubní část Traťová část Jízda Nevybavené vlaky – beze změny Vybavené vlaky bez ETCS, ale LVZ STM mód ETCS Plný dohled zcela nevybavená Nevybavený TESTOVÁNÍ – dle strategie dodavatele