ZLOBÍ DĚTI VÍC? DĚTI ZLOBÍ JINAK!

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Struktura poradenského procesu
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
a jeho využití u klientů po CMP
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Rodina.
Pomáháme dětem vkročit do života PROJEKT KÁMOŠ. Nejpřirozenější prostředí pro dítě je rodina.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Výstupy z Úvodního semináře
Sociální práce s rodinou 3
Náročné životní situace, konflikty
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Náročné životní situace
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
Systemický přístup v SP
Pedagogická diagnostika
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Autor: Mgr. Dana Forýtková
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Specifické metody SP LS 2014
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Andrea Brožová Doubková
Pedagogická komunikace
MANAŽERSKÉ KOUČOVÁNÍ Milada Blažková
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
KOUČOVÁNÍ Milada Blažková
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Vymezení pojmů funkce rodiny
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Kam kráčíš komunito ? Změny terapeutických komunit v měnícím se světě. Bratislava 2008 Dr. Martina Richterová Těmínová.
Poradna pro oběti násilí – Programy zaměřené na práci s dětmi jako svědky domácího násilí Mgr. Petr Oroszy Centrum nové naděje Frýdek-Místek
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
RANDALL COLLINS TEORIE KONFLIKTU
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Párová terapie násilných osob Mgr. Bc. Michaela Kopečková Mgr. Petra Králová KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH Místo.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Struktura poradenského procesu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociální skupiny a role
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Psychologie učení.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Socializace Kejřová.
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Násilná osoba aneb co s ní
Sociální psychologie.
Školská sociální práce
Bc. Miloslava Vavříková
Andrea Brožová Doubková
Mgr. Veronika Dembická, DiS.
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

ZLOBÍ DĚTI VÍC? DĚTI ZLOBÍ JINAK! Systemická rodinná terapie-účinný nástroj v prevenci sociální patologie ZLOBÍ DĚTI VÍC? DĚTI ZLOBÍ JINAK!

Znaky NAŠÍ DOBY Dočasnost vztahů v partnerské rovině Změna role ženy Změna funkce prarodičů Live in box – menší potřeba být v kontaktu s okolím Lovci a sběrači zážitků Nastavení nových moderních hodnot – výkon, peníze, moc Sociální ovlivňování – reklama, propaganda Dítě – postmateriální hodnota Násilí – součást každodenního života , vyšší míra tolerance

A CO DĚTI? MAJÍ SI S KÝM HRÁT? Přibývá rané deprivace – oddělené spaní, minimum dotyků Ubývá pozitivních stimulujících podnětů, Nedaří se uchránit děti od týrání, zneužívání ze strany rodin Děti jsou vystaveny vyšší intenzitě stresu – změny v CNS Globalizující se společnost klade vyšší nároky na kognitivní fce Dospívání se prodlužuje Více negativních vlivů na vazbu matka-dítě Utváření sociálních dovedností je ohroženo Agresivita (šikana již v MŠ) se stává nástrojem orientace a přežití

SYSTEMICKÝ PŘÍSTUP V TERAPII Zdroje systemického přístupu Sociální systémy – prvky a vztahy mezi nimi jsou stále vzájemně se ovlivňující, cirkulární souvislost Konstruktivismus – „co je nějaké, může být jinaké“. Svět, tak jak jej vnímáme, tvoří = konstruuje náš mozek Teorie komunikace – nositelem významu v komunikaci je kontext (vztahová souvislost). Kybernetika II. řádu – pozorovatel je součástí pozorovaného a je s ním ve vzájemné interakci Teorie Autopoiézy (sebe-tvorba) – živé systémy jsou operacionálně uzavřené, fungují v každém okamžiku optimálně, jejich stabilitu zajišťuje neustálá změna

SysTEMICKÝ TERAPEUT REFLEKTUJE Klient není nositelem problému Problémové chování u klienta je reakcí na problémové dění v rodině Problémový systém se udržuje rodinou a je neustále dotvářen jazykovou interakcí Cílem terapie je nalezení řešení, ne odstranění problému Klient vykazuje problémové chování jen v některých situacích Klient má své zdroje, které mu pomáhají zdolávat překážky Klient je odborník na řešení (cíl), terapeut je odborník na proces (cesta)

JAK VZNIKNE PROBLÉMOVÉ CHOVÁNÍ Pramen : Goolishian a Andersonová 1988, Ludewig 1992 Někoho (rodič, učitel…) při pozorování jednoho či více lidí napadne myšlenka „tady není něco v pořádku“ Tato myšlenka se začne šířit komunikací a problém se stane hlavním tématem, do komunikace se zapojuje čím dál tím více osob. Zúčastnění hledají přijatelné vysvětlení (genetika, diagnostika, minulost jako osud, traumatizující událost…) Všichni zúčastnění se začínají chovat, tj komunikovat tak, jako by z problému nebylo východisko a nebo řešení je v rukou jiných osob. Problém se přesouvá do budoucnosti a jazyk začíná stabilizovat problém.

PROCES TERAPIE Počáteční fáze – získání klienta ke spolupráci, jak klient a rodina definují problém, jak se stalo, že problém vznikl, co chce klient a jeho rodina změnit Střední fáze terapie – detailní práce věnovaná změně navyklých vzorců myšlení a jednání, které udržují problém, postupné předávání odpovědnosti za průběh změn klientovi Závěrečná fáze – rekapitulace, příprava na možné zhoršení a nástin prevence, zpětná vazba klienta, závěrečná intervence terapeuta.

NásTROJE A TECHNIKY TERAPEUTA Sebereflexe, reflexe, pružnost v kontextech, připojení se k jazyku Techniky Zázračná otázka Cirkulární dotazování Podporování zdrojů klienta a pozitivních odchylek Škálování Přerámování Domácí úkoly

SPRÁVNÉ JE TO, CO JE UŽITEČNÉ Každý z nás má své důvody pro udržování postojů k určité situaci Imunita psychiky nám pomáhá přežít situace, které nás ohrožují Externalizace problému přináší úlevu a pomáhá k aktivní spolupráci na řešení ze strany klienta Děti mají rády svoje rodiče a jsou frustrované, bývají-li označeny za viníky nezdaru rodinného soužití Rodiče mají rádi svoje děti a chtějí pro ně to nejlepší. Jsou pod silným tlakem společnosti a jejích institucí, které od nich žádají plnění role občana, role zaměstnance, role rodiče. Jsou frustrovaní, když se jim nepodaří role naplnit. Rodinná terapie - další užitečný nástroj v prevenci sociální patologie