Počítačové modelování dynamických systémů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MALUJEME ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, INFORMAČNÍ
Advertisements

Počítačové modelování dynamických systémů
Počítačová podpora konstruování I 1. přednáška František Borůvka.
Aplikace elektronických obvodů v Multisimu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Dlouhý. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Počítačové modelování dynamických soustav
Počítačová grafika.
Pomůcka pro tvorbu prezentací závěrečné a diplomové práce
IKT PHP PHP Tvorba formuláře - 10 Mgr. Josef Nožička
Formuláře Formuláře lze nalézt téměř na každém webu. Formuláře lze nalézt téměř na každém webu. Použití formulářů: Použití formulářů: Blog Blog Uživatelské.
HUMUSOFT s.r.o. Image Processing Toolbox 3.1 Image Processing Toolbox 3.1 Karel Bittner HUMUSOFT s.r.o.
VY_32_INOVACE_In 6.,7.15 Grafy - vytvoření základních typů grafu Anotace: Žák se seznámí s tvorbou grafu a jeho formátováním v programu MS Excel 2010.
MS Malování II. VY_32_INOVACE_58_MS_Malovani_II.
1. Seznámení 2. Objekty a nástroje
Softwarový systém DYNAST
Aplikační počítačové prostředky X15APP MATLAB - SIMULINK
Konstanty jsou datové objekty jejich hodnoty nelze v programu měnit Deklarace Const jméno = hodnota Příklad: Textový řetězec ZPRAVA Const ZPRAVA = “Zadej.
PHP Zpracování formuláře v PHP - 11 Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Vzhled prezentace - šablony
Modelování v Matlabu procvičení katedra elektrotechniky a automatizace
MATLAB® ( Funkce v Matlabu ).
Počítačové modelování dynamických systémů Simulink 5. cvičení Miloslav LINDA katedra elektrotechniky a automatizace.
Aplikační počítačové prostředky X15APP MATLAB cvičení 3 Zbyněk Brettschneider
Ing.Josef Veselý Označení šablony a vzdělávací sady viz.rozpis.
OS Windows. Tento operační systém byl vytvořen pro snazší ovládání počítače běžnými uživateli. Například stačí jednou definovat připojená zařízení (tiskárny…)
PowerPoint. PowerPoint Co je to PowerPoint? Program PowerPoint slouží k tvorbě prezentace. Pracuje se zde s tzv. snímky. Každý snímek tvoří jednu obrazovku.
Základy práce na PC Ing. Jan Roubíček.
postup tvorby prezentace
ActionScript Moderní počítačové aplikace. Charakteristika Je odvozen od JavaScriptu Integruje do Flashe interaktivní ovládání Umožňuje vytvořit přehledné.
Začlenění multimédií do HTML dokumentu Moderní počítačové aplikace.
Textový procesor (MS Word)
Konstanty u jsou datové objekty u jejich hodnoty nelze v programu měnit u Deklarace Const jméno = hodnota Příklad: Textový řetězec ZPRAVA Const ZPRAVA.
Power Point– sestavujeme prezentaci
Power Point– popis prostředí
Objektově orientované programování - cvičení 1
Základy ovládání operačního systému II Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miloš Nygrýn.
Na hlavním panelu najdeme nejdůležitější tlačítko v počítači – START. Pomocí nabídky START spouštíme programy, aplikace a hry, spravujeme a vypínáme.
2 UDÁLOSTI ONMOUSEOVER, ONMOUSEOUT Odkaz Událost je část kódu vyvolana za určité (uživatelem vyvolané) situace (kliknutí myší, přejetím kurzorem myši,
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Jméno autora Zdeňka Sudová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Základy práce na PC Ing. Jan Roubíček.
POWER POINT 1 Základní pojmy Power Point - základní pojmy.
Databázové modelování
Standardy v týmové práci Přednáška č.6. Standardy Definují množiny společných vlastností pro pojmenované objekty –Hladiny, Styly textu, Typy čar, Kótovací.
Textové soubory Vytváření a zpracování textových souborů.
Formuláře Formuláře uzavíráme do elementů Formuláře uzavíráme do elementů a a Tyto elementy jsou součástí jazyka XHTML, to znamená, že při použití v PHP.
Adobe Flash CS5.5 – seznámení s programem Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
MS WINDOWS Plocha. Plocha  Deska pracovního stolu  Výchozí bod pro práci s PC  Na každém počítači může vypadat různě  Uživatel si ji může sám upravovat.
Mgr. Karel FischerÚprava prezentace1 Změna použité šablony Ke změně šablony mohu použít jednu ze tří možností: a)Formát \ návrh snímku b)V panelu nástrojů.
Aplikační počítačové prostředky X15APP MATLAB cvičení 4
14. června 2004Michal Ševčenko Architektura softwarového systému DYNAST Michal Ševčenko VIC ČVUT.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_10.
Úvod do programování2 Vyučující: Mgr. Vítězslav Jersák Web: xjv.webnode.cz.
Počítače a programování 2 pro obor EST BPC2E PŘEDNÁŠKA 11
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
JavaScript úvod. Jazyky webového vývojáře Dynamická stránka  aktivně mění svůj obsah v reakci na činnost uživatele  zpracování na straně serveru (PHP,
Programování v MATLABu © Leonard Walletzký, ESF MU, 2000.
Databáze MS ACCESS 2010.
Tisky parametry tisku tisk z modelu tisk z rozvržení.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Nastavení systému Windows - pokračování (14). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
HTML pokračování. Co obsahuje každý html dokument? stránka stránka ahoj světe HTML.
Příklad měření MTF digitálního fotoaparátu podle normy ISO 12233
CHOICE příkaz slouží k ovládání dávkového souboru, pomocí toho příkazu, můžete povolit provedeni jen určité části kódu dávkového souboru, ten to kód musí.
Předmět: INFORMATIKA Ročník: VII.
TNPW1 JavaScript Ing. Jiří Štěpánek.
Zoner Callisto Pracovní prostředí editoru
Grafické objekty a uživatelská rozhraní
Simulace dynamických systémů v Matlabu, Simulink
Transkript prezentace:

Počítačové modelování dynamických systémů 6. cvičení katedra elektrotechniky a automatizace Miloslav LINDA

GUI - systém na tvorbu uživatelského rozhranní - možnost užití objektů jako jsou tlačítka, text boxy, edit boxy, list boxy, popup menu a kreslící plochy - uživatelské rozhranní je tvořeno m-filem, který má v kódu deklarované objekty a události, či funkce s nimi spojené

GUI návrhové zobrazení program

GUI - v m-file - užití příkazu uicontrol, který definuje vlastnosti grafických objektů - typické vlastnosti objektů units, position, style, string, value, fontsize, fontweight, foregroundcolor, callback, tag …. - jednotlivé vlastnosti jsou párové a typu string nebo value, podle toho se mění - např.: uicontrol('style','push','string','ahoj', 'fontsize',10)

GUI - v m-file h1=uicontrol('units','normalized','position',[0.55 0.5 0.45 0.15], ... 'style','push','string','start simulace','fontsize',10,'fontweight','bold', ... 'foregroundcolor','blue','callback', 'klik start','tag','start'); - h1 je handle grafického objektu, tedy proměnná jednoznačně určující objekt - units-normalized rozměrový převod z pixelů na x(0-1) a y(0-1) - style definuje styl objektu (push, toggle, edit, text, slider, frame, list, popup, axes, radio, check) - callback definuje vykonávanou funkci pro rozhovací strukturu case její zápis je 'callback','názevprogramu casenávěští'

GUI - v m-file h1=uicontrol('units','normalized','position',[0.55 0.5 0.45 0.15], ... 'style','push','string','start simulace','fontsize',10,'fontweight','bold', ... 'foregroundcolor','blue','callback', 'klik start','tag','start'); - tag určuje handle, protože v m-filu nefunguje přiřazení do proměnné - foregroundcolor, backgroundcolor definuje barvu textu a pozadí zadání buď maticově nebo názvem barvy blue, black užití interaktivního výběru barvy uisetcolor

GUI - v m-file - pokud máme vytvořené objekty v kreslícím plátně figura, lze v programu měnit jakoukoli jejich vlastnost, měněné vlastnosti jsou např. enable, visible - změna vlastností příkazem set set(findobj('tag','push_1'),'enable','off') set(findobj('tag','text_1'),'string','ahoj') set(findobj('tag','edit_1'),'string','8') set(h1,'string','8')

GUI - v m-file - získání dat z objektů příkazem get f_prom=get(findobj('tag','text_1'),'string') a_prom=get(findobj('tag','check_1'),'value') get(h1,'string') - export proměnné z GUI do Workspace assignin('base','a_prom',a_prom)

GUI - v m-file - zdrojový kód aplikace function klik(input) if nargin==0 h=figure('position',[400 400 250 150], ... 'name','klikačka', 'numbertitle','off','menubar','none','resize','off', 'tag','pozadi'); h1=uicontrol('units','normalized','position',[0.55 0.5 0.45 0.15], ... 'style','push','string','start simulace','fontsize',10,'fontweight','bold', ... 'foregroundcolor','blue','callback', 'klik start','tag','start'); else switch(input) case ('start') script tlačítka end

GUI a Simulink - využití možnosti nastavení a ovládání modelu z grafické aplikace GUI - export parametrů, ovládání v real time - nastavení start a stop time simulace pro určité aplikace v rámci jednoho modelu

GUI a Simulink - příkazy pro nastavení simulace set_param(gcs,'stoptime','Inf') set_param(gcs,'stoptime','100') set_param(gcs,'simulationcommand','start') set_param(gcs,'simulationcommand','stop') + další z nabídky simulačních parametrů

GUI a Simulink - příkazy pro práci s daty set_param('klikaci/Constant1','Value',a_prom) b_prom=get_param('klikaci/Constant1','Value') + další z nabídky proměnných objektů (constant, gain …) gui_a=get_param('klikaci/Constant1','Value'); %m-file pro změnu proměnné v objektu constant z 0 na 1 a=str2num(a); a=~a; a=num2str(a); set_param('klikaci/Constant','Value',a);

GUI a Simulink set_param('sys', 'Solver', 'ode15s', 'StopTime', '3000') set_param('sys/Zesileni', 'Gain', '1000') set_param('sys/Zero-Pole','Zeros','[2 4]','Poles','[1 2 3]') set_param('pidreg/PID Controller','P','1'); set_param('pidreg/PID Controller','I','0.5'); set_param('pidreg/Transfer Fcn','Numerator','[2]'); set_param('pidreg/Transfer Fcn','Denominator','[1 3 1]'); % spuštění simulace [t,x] = sim('pidreg'); % zavření všech modelů bdclose('all');

GUI a Simulink Příklad provázání Simulinku s GUI aplikací - možnost spouštění a zastavení simulace - předávání dat do Simulinku - bitové ovládání přepínačů v modelu - volání scriptu v Simulinku přes Block properties, záložka Callback a Open Fcn

GUI - naprogramovaný program lze kompilovat do exe souboru, který lze spustit i na počítači, na kterém není Matlab a je volně šiřitelný - k tomu slouží nástroj deploytool

Images - jelikož je Matlab maticový program, tak se i obrázky načítají jako maticové proměnné - jeden ze způsobů jak načíst obrázek je příkazem k importování dat, dalším je imread - důležitou věcí je aby měl obrázek odpovídající barevný formát ke zpracování, budeme pracovat s formátem ve stupních šedi

Images příkazy imread(‘picture.jpg’) - načtení obrázku z aktuálního pracovního adresáře Matlabu imagesc(X) - vykreslení obrázku, obdobně jako graf, s osami imshow(X) - zobrazení obrázku

Images příkazy rgb2gray(RGB) - převod barevného formátu RGB obrázku na gray imadd(X,Y) imadd(X,50) - přičtení obrázku k obrázku immultiply(X, 1.2) - změna jasu obrázku

Images příkazy binary = X > 100 - převod obrázku ve stupních šedi na BW podle parametru [černá(0), bílá(1)] bwareaopen(X,100) - odstranění malých objektů z obrázku, podle podmínky

Images příkazy bwselect(X,c,r,n) - výběr části obrázku z výchozího obrázku bwfill(X,c,r,n) - vyčistění části obrázku bwmorph(X,'remove') bwmorph(X,'skel',Inf) - obrys objektu v obrázku

Images příkazy bwperim(X,8) - obrys polí v obrázku

zatím konec, možná ještě něco přidám