Italské sochařství v období renesance

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

OD RENESANCE PO KLASICISMUS
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_16 Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Gotické výtvarné umění
Michelangelo Buonarotti
RENESANCE A HUMANISMUS
Baroko v Čechách Sochařství 1. část
Itálie Francie Španělsko
Leonardo da Vinci Vrcholná renesance.
Románské sochařství a malířství
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Baroko sochařství.
RENESANCE.
Kulturní dějiny 29. dubna 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Michelangelo Název školy
Gotická kultura.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Přehled nejvýznamnějších malířů
italské raně renesanční umění 15. století
Renesance.
Toskánsko – Florencie I.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Benátská malířská škola
Fra Angelico (1395, Vicchio di Mugello – 18. února 1455, Řím) vlastním jménem Guido di Pietro italský mnich a malíř rané renesance. Obraz dokončen 1440.
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Umění renesance v Itálii (úvod)
ITALSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
RENESANČNÍ SOCHAŘSTVÍ V OBDOBÍ RENESANCE
Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Toskánsko – Florencie II.
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc.  vliv antiky  pozornost na člověka  studium proporcí lidského těla  náměty a symboly: ◦ pieta ◦ sv.
Michelangelo Buonarroti architekt MgA. Lukáš Psík wikipedia
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
Giotto di Bondone MgA. Lukáš Psík wikipedia
GOTIKA ČESKÉ SOCHAŘSTVÍ. Znaky gotického sochařství ● Vertikalita ● Prohnutá osa těla (až esovitá) ● Odhmotnění postav ● Sochy nestojí volně v prostoru,
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Gotika Bolfíková Nikola.
Název školy: ZŠ Průhonice
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Umění renesance v Itálii (úvod)
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_18
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
Italská renesance a humanismus
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Umění renesance v Itálii (úvod)
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Italské sochařství v období renesance Raná a vrcholná renesance Manýrismus

Charakteristika Druhy Techniky Náměty a charakteristické znaky kamenictví (portály, oltářní soch, náhrobky) volná socha (náměstí, nádvoří, interiér) podobizna (hlava, poprsí celá postava, jezdecký pomník) Techniky kamenictví, kovolijectví štuk, polévaná terakota Náměty a charakteristické znaky realistické zobrazení lidského těla; náměty náboženské a mytologické bohatá ornamentika pro dekoraci interiérů: mušle, feston, girlanda; karyatida

Renesanční sochařství: hlavní představitelé Raná renesance Vrcholná renesance Manýrismus Lorenzo Ghiberti (1378-1455) Michelangelo Buonarotti (1475-1564) 1475-1564) Donatello (1386-1466) Benvenuto Cellini (1500-1571) Andrea del Verocchio (1436-1488) Givanni di Bologna (1529-1608)

Lorenzo Ghiberti 1401 soutěž vypsaná na návrh severních dveří florentského baptistéria 1424 dokončeno náměty z Nového zákona realismus; plný objem; životní energie; pohyb

Lorenzo Ghiberti Detail ze dveří baptistéria Izákova oběť

Lorenzo Ghiberti 1425-1452 východní dveře (Rajská brána) inspirace pro francouzského sochaře Rodina výjevy ze Starého zákona 10 scén; seřazeno z hlediska lidského pokroku perspektivně konstruované plastické obrazy

Lorenzo Ghiberti: Detaily z Rajské brány

Lorenzo Ghiberti: Detaily z Rajské brány

Lorenzo Ghiberti: Detaily z Rajské brány

Donatello Donato di Niccolo di Betto Bardi (1386-1466) dramatické konflikty portréty mužů – nositelů životní energie a bojových ctností díla ve Florencii a Padově David sv. Jiří (Or San Michele) sv Jan Evangelista (dóm); postavy starozákonních proroků pro kampanillu sousoší Judita a Holofernes jezdecký pomník kondotiéra Gattamelaty výzdoba oltáře

Donatello: David; sv. Jiří; Gattamelata

Andrea del Verocchio Tvorba: David (kolem 1472) Sousoší Krista a sv. Tomáše (Or San Michele) kondotiér Colleoni v Benátkách (1481-88)

Andrea del Verocchio

Michelangelo Buonarotti Tvorba v období vrcholné renesance a manýrismu Studium sochařství ve Florencii Střídavé pobyty v Boloni, Římě, Florencii, Benátkách Sochařství na prvém místě Raná tvorba opilý Bacchus; Pieta Vrcholná tvorba David; Mojžíš; medicejské náhrobky Manýrismus Madona medicejská; Pieta florentská, palestrinská

Medicejské náhrobky: pozdní tvorba (manýrismus)

Medicejské náhrobky: pozdní tvorba (manýrismus)

Medicejské náhrobky: pozdní tvorba (manýrismus)

Madona medicejská; pieta florentská

Benvenuto Cellini (1500-1571) sochař, zlatník značně ovlivněn Michelangelem práce pro dvorskou společnost dokonalá kovolijecká technika elegantní tvary; protáhlé postavy s malou hlavou, dlouhým krkem a zvýrazněnými boky a šroubovitě stočenými údy

Benvenuto Cellini (1500-1571): Gannymedes; Perseus