Vektorová grafika Říjen 2007 Ing. J. Šanovec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Advertisements

MS Malování I. VY_32_INOVACE_57_MS_Malovani_I.
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Zoner Callisto 4 II. Pracovní prostředí editoru Úpravy objektů Křivky Text Vkládání obrázku Barevná výplň VY_32_INOVACE_60_Zoner_Callisto4_II.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání • Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kreslení, kliparty, obrázky OLE, video
MS Malování II. VY_32_INOVACE_58_MS_Malovani_II.
1. Seznámení 2. Objekty a nástroje
COREL DRAW SEZNÁMENÍ Úvod, seznámení se se systémem Pracovní plocha
CorelDRAW Začínáme… Grafika této prezentace byla vytvořena v programu CorelDRAW.
Vzhled prezentace - šablony
VY_32_INOVACE_E3-13 KRESLÍME RASTROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: ZÁŘÍ 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY RASTOVOU.
Zoner Callisto.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Počítačová grafika (základy práce ve vektorovém kreslicím programu)
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
COREL DRAW - 2 PRÁCE S OBJEKTY
Vysvětlení panelu nástrojů v „Malování“
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf08
Bitmapová (rastrová) grafika
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
INKSCAPE Vektorová grafika.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základy práce ve vektorovém editoru Autor:
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.15/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Rudolf Pečinka, 4.C.  Obor informatiky používající počítače k:  Vytvoření umělých grafických objektů  Úpravě zobrazitelných a prostorových informací.
Počítačová grafika.
Základní pojmy Grafiky
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.16/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Kreslíme rastrovou grafikou I. v programu MALOVÁNÍ
Téma: Vektorizace obrázků -10. díl
Vkládání kreslených útvarů
VEKTOROVÁ GRAFIKA ZONER CALLISTO.
Vektorová grafika Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.14/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Grafika 5 CorelDraw – plošné objekty VY_32_INOVACE_7B5.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dagmar Vítková. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
VY_32_INOVACE_E3-07 KRESLÍME VEKTOROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY VEKTOROVOU.
Malování.
VEKTOROVÁ GRAFIKA Zatímco v rastrové grafice je celý obrázek popsán pomocí hodnot jednotlivých barevných bodů (pixelů) uspořádaných do pravoúhlé mřížky,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vektorová grafika.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR v rámci projektu EU – OP VK, oblast podpory 1.4. Základní škola, Vlašim, Březinská 1702 PROGRAM MALOVÁNÍ Seznámení.
Adobe Flash CS5.5 – seznámení s programem Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
1 Prezentace - Úvod Ing, Jiří Hejhal. 2 Moudrost Nestačí jenom být dobrý. Musí se to dát vědět.
Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)
TVORBA VÝUKOVÉ PREZENTACE I.
INFORMATIKA Kreslíme na počítači.
Bitmapová (rastrová) grafika
Kreslíme vektorovou grafiku (1) v programu Zoner Callisto
Martina Braunerová.  obrázek je složen ze základních geometrických tvarů (body, přímky, křivky, mnohoúhelníky)  je možné libovolné zmenšování či zvětšování.
Corel PHOTO-PAINT Úloha 3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Corel DRAW Úloha 1 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Corel DRAW Úloha 3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ICT_I_S2_19.
Vektorové tutoriály Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
CorelDRAW – prostředí programu (12). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
CorelDRAW – vizitka (20). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Rozdíly rastrové a vektorové grafiky (01). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Inf Složky, soubory a objekty. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CorelDRAW – vlastnosti objektů
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
CorelDRAW – práce s rastrovou grafikou
Zoner Callisto křivky, nástroje alternativního panelu
Vektorová grafika Základy práce s vektorovým editorem - křivky.
Transkript prezentace:

Vektorová grafika Říjen 2007 Ing. J. Šanovec

Vektorová grafika neskládá obrázek z množiny bodů, ale z jednotlivých objektů; obrázek zde je složen z vektorů a křivek; křivky spojují tzv. kotevní body; objekty mohou mít barevnou výplň formou jednolité plochy nebo barevného přechodu (gradientu).

Bézierovy křivky 1 Základem vektorové grafiky je matematika. V sedmdesátých letech francouzský matematik a konstruktér Pierr Béziere vyvinul matematickou metodu, jíž byl schopen popsat libovolný úsek křivky pouze za pomoci čtyř bodů.

Bézierovy křivky 2 Stačí tak znát dva krajní (tzv. kotevní) body, které definují danou úsečku; a dva (tzv. kontrolní) body určující vlastní tvar křivky. Spojnice mezi kontrolním a kotevním bodem je tečnou k výsledné křivce.

Bézierovy křivky 3 Tímto způsobem lze popsat i tu nejsložitější křivku jakou jsme schopni nakreslit. Křivka může být otevřená nebo uzavřená, s výplní či bez výplně.

Výhody vektorové grafiky Hlavní výhodou je možnost v podstatě libovolného zvětšování již vytvořeného obrázku bez sebemenší ztráty kvality. Důležitá je i možnost neustále pracovat odděleně s jednotlivými objekty obrázku. Lze tedy při jakémkoli zvětšení upravovat tvar i barevnost dílčích objektů.

Použití Vektorová grafika je vhodná pro tvorbu log, diagramů, sazbu, animace a jednoduché ilustrace. Editory na tvorbu vektorové grafiky: Draw z OO, Adobe Illustrator, Corel DRAW, Macromedia Freehand. animace pomocí vektorové grafiky v prostředí Macromedia Flash™ CADy.

Základní objekty obdélník, elipsa, čára, text, 3D objekty.

Výběr více objektů Pro výběr více objektů: požadované objekty orámujeme nástrojem Výběr, držíte klávesu Shift a postupně na ně klepneme.

Změny objektů Změna velikosti objektu: objekt označíte výběrovým nástrojem a za úchopové body ho zvětšíte nebo zmenšíte. Rotace a zkosení objektů: na již označený objekt znovu klepnete myší. Objeví se okolo něho šipky, za které můžete objekt otočit nebo zkosit. Otáčíte za šipky v rozích, zkosíte za šipky na bocích. Objekty je možné duplikovat: tato volba je většinou v nabídce Úpravy. Označený objekt smažete klávesou Delete.

Obrys Vzhled objektů určují dvě zásadní vlastnosti: obrys objektu a jeho výplň. Tak můžete dosáhnout téměř libovolného vzhledu každého objektu. U obrysu se nastavuje barva, šířka a druh čáry, u neuzavřených tvarů i zakončení ­ (šipky pod.).

Výplň U výplně se určuje, zda vůbec bude mít objekt výplň, pak samozřejmě barva výplně, dále různé přechody, vzorky, šrafování, textury (vzory). Výplní objektu může být i rastrový obrázek načtený z disku.

Řazení objektů Když začneme umisťovat objekty přes sebe, řešíme uspořádání: Který objekt je nahoře a který pod ním? Vybraný objekt můžete zařadit: dozadu, dopředu, pod stanovený objekt nebo nad něj.

Seskupení objektů Někdy je potřeba pracovat s několika objekty tak, jako by to byl objekt jeden. V takovém případě jednoduše označíte více objektů najednou . Na panelu nástrojů nebo v nabídce pak vyberete jejich seskupení. Od té chvíle se budou chovat jako jeden objekt. Pokud chcete manipulovat jen s některým objektem ze skupiny, musíte objekty od sebe zase oddělit, zrušit skupinu objektů.

Fotografie Ve vektorovém programu je rastr jedním z objektů. Vloží se do vytvářené kresby většinou příkazem Soubor/importovat, případně přetažením z okna složky, ve které se nachází soubor s obrázkem.

Kliparty, jejich použití a úpravy Kliparty jsou vektorové obrázky, které získáte s některými programy nebo jsou také volně dostupné na Internetu. Můžete je vkládat do svých kreseb podobně jako rastrové obrázky. Většinou se vloží jako skupina objektů, kterou můžete zrušit a části klipartu změnit.

Text Text ve vektorovém programu se využívá velmi často, protože v rastrovém programu můžete sice vytvořit text s nekonečně mnoha efekty, ale po sloučení vrstev se stane součástí rastru, je proto dále neupravitelný a také s kvalitou jeho tisku mohou nastat potíže.

Text (2) Text ve vektorovém programu zůstává dále upravitelným textem i s nejrůznějšími efekty a tvarováním. Vektorový program navíc mívá výrazně více typografických funkcí pro formátování textu. Proto ho použijeme tam, kde potřebujete kombinovat text s grafikou a s rastrovými obrázky. Co jiného jsou vizitky, pozvánky, diplomy, letáky, strany časopisů než kombinace textu, rastrů a grafiky?

zDROJE Literatura: Informatika a výpočetní technika Praktická učebnice 2