Vektorová grafika Říjen 2007 Ing. J. Šanovec
Vektorová grafika neskládá obrázek z množiny bodů, ale z jednotlivých objektů; obrázek zde je složen z vektorů a křivek; křivky spojují tzv. kotevní body; objekty mohou mít barevnou výplň formou jednolité plochy nebo barevného přechodu (gradientu).
Bézierovy křivky 1 Základem vektorové grafiky je matematika. V sedmdesátých letech francouzský matematik a konstruktér Pierr Béziere vyvinul matematickou metodu, jíž byl schopen popsat libovolný úsek křivky pouze za pomoci čtyř bodů.
Bézierovy křivky 2 Stačí tak znát dva krajní (tzv. kotevní) body, které definují danou úsečku; a dva (tzv. kontrolní) body určující vlastní tvar křivky. Spojnice mezi kontrolním a kotevním bodem je tečnou k výsledné křivce.
Bézierovy křivky 3 Tímto způsobem lze popsat i tu nejsložitější křivku jakou jsme schopni nakreslit. Křivka může být otevřená nebo uzavřená, s výplní či bez výplně.
Výhody vektorové grafiky Hlavní výhodou je možnost v podstatě libovolného zvětšování již vytvořeného obrázku bez sebemenší ztráty kvality. Důležitá je i možnost neustále pracovat odděleně s jednotlivými objekty obrázku. Lze tedy při jakémkoli zvětšení upravovat tvar i barevnost dílčích objektů.
Použití Vektorová grafika je vhodná pro tvorbu log, diagramů, sazbu, animace a jednoduché ilustrace. Editory na tvorbu vektorové grafiky: Draw z OO, Adobe Illustrator, Corel DRAW, Macromedia Freehand. animace pomocí vektorové grafiky v prostředí Macromedia Flash™ CADy.
Základní objekty obdélník, elipsa, čára, text, 3D objekty.
Výběr více objektů Pro výběr více objektů: požadované objekty orámujeme nástrojem Výběr, držíte klávesu Shift a postupně na ně klepneme.
Změny objektů Změna velikosti objektu: objekt označíte výběrovým nástrojem a za úchopové body ho zvětšíte nebo zmenšíte. Rotace a zkosení objektů: na již označený objekt znovu klepnete myší. Objeví se okolo něho šipky, za které můžete objekt otočit nebo zkosit. Otáčíte za šipky v rozích, zkosíte za šipky na bocích. Objekty je možné duplikovat: tato volba je většinou v nabídce Úpravy. Označený objekt smažete klávesou Delete.
Obrys Vzhled objektů určují dvě zásadní vlastnosti: obrys objektu a jeho výplň. Tak můžete dosáhnout téměř libovolného vzhledu každého objektu. U obrysu se nastavuje barva, šířka a druh čáry, u neuzavřených tvarů i zakončení (šipky pod.).
Výplň U výplně se určuje, zda vůbec bude mít objekt výplň, pak samozřejmě barva výplně, dále různé přechody, vzorky, šrafování, textury (vzory). Výplní objektu může být i rastrový obrázek načtený z disku.
Řazení objektů Když začneme umisťovat objekty přes sebe, řešíme uspořádání: Který objekt je nahoře a který pod ním? Vybraný objekt můžete zařadit: dozadu, dopředu, pod stanovený objekt nebo nad něj.
Seskupení objektů Někdy je potřeba pracovat s několika objekty tak, jako by to byl objekt jeden. V takovém případě jednoduše označíte více objektů najednou . Na panelu nástrojů nebo v nabídce pak vyberete jejich seskupení. Od té chvíle se budou chovat jako jeden objekt. Pokud chcete manipulovat jen s některým objektem ze skupiny, musíte objekty od sebe zase oddělit, zrušit skupinu objektů.
Fotografie Ve vektorovém programu je rastr jedním z objektů. Vloží se do vytvářené kresby většinou příkazem Soubor/importovat, případně přetažením z okna složky, ve které se nachází soubor s obrázkem.
Kliparty, jejich použití a úpravy Kliparty jsou vektorové obrázky, které získáte s některými programy nebo jsou také volně dostupné na Internetu. Můžete je vkládat do svých kreseb podobně jako rastrové obrázky. Většinou se vloží jako skupina objektů, kterou můžete zrušit a části klipartu změnit.
Text Text ve vektorovém programu se využívá velmi často, protože v rastrovém programu můžete sice vytvořit text s nekonečně mnoha efekty, ale po sloučení vrstev se stane součástí rastru, je proto dále neupravitelný a také s kvalitou jeho tisku mohou nastat potíže.
Text (2) Text ve vektorovém programu zůstává dále upravitelným textem i s nejrůznějšími efekty a tvarováním. Vektorový program navíc mívá výrazně více typografických funkcí pro formátování textu. Proto ho použijeme tam, kde potřebujete kombinovat text s grafikou a s rastrovými obrázky. Co jiného jsou vizitky, pozvánky, diplomy, letáky, strany časopisů než kombinace textu, rastrů a grafiky?
zDROJE Literatura: Informatika a výpočetní technika Praktická učebnice 2