Přežití knihoven a knihovníků: vize nebo iluze? Vladimír Karen Albertina icome Praha s.r.o.
Ideální svět Průkazku do knihovny má každý občan. Knihovna patří k nejpříjemnějším místům, kde lze strávit čas. Knihovna je virtuální informační centrum otevřené 24 hodin denně. Knihovna je první místo, kam všichni chodí pro informace i potěšení.
Realita Podle průzkumu zveřejněného v r je knihovna až na 11. pozici v seznamu míst, kam se lidé obracejí pro informace! Rivkah K. Sass: Marketing the worth of your library, Library Journal, Jun 15, 2002
Motto Bude-li Blanické vojsko chtít být Čechům v budoucnu co platné, musí nutně přezbrojit! Jára Cimrman, Blaník
Potřebujeme nové dovednosti
marketing ! Řešení nabízí
Zeptej se svého vyhledávače
Co je marketing Marketing se [v knihovnách] často považuje za kombinaci public relations, propagace a technik prodeje. Marketing však znamená uspokojování potřeb zákazníků. Shontz, Parker, Parker: What do librarians think about marketing? The Library Quarterly, Jan 2004
Změny paradigmat Knihovna jako budova, kam je třeba přijít knihovna jako souhrn služeb, z nichž řada je dostupná po síti Knihovník = archivář a poskytovatel dat knihovník = analytik, interpret a dodavatel informací/znalostí Financování jako výsledek vyjednávání ředitel- zřizovatel financování poskytovatele služeb uživatelům Knihovník jako „arbitr“ potřeb uživatelů existujeme, abychom poskytovali uživatelům informace, které potřebují Rajesh Singh: Developing relationship marketing with customers: A Scandinavian perspective. Library Management Vol. 24, 2003
Potřebujeme marketing? Je na místě prezentovat informace jako komoditu, kterou knihovníci nabízejí za snížené ceny. Velké nedostatky např. marketing EIZ hodnota informací hodnota personálu Eric Lease Morgan: Marketing Library Services. Computers in Libraries 18 (Sept 1998)
Globální konkurence Tradice knihoven: středisko poskytující přístup k psaným informacím prostor pro konkurenci ze soukromého sektoru, ostatních knihoven pokud není o knihovně slyšet, pak ji uživatelé obejdou Uživatelé ocení jako poskytovatele informací pouze knihovnu, která zná, dovede sdělit a naplnit svou funkci kvalitně jasně včas Marketing je metoda, jak knihovna může dosáhnout své nové pozice v informačním průmyslu
Potřeby zákazníků Pociťované a skutečné potřeby Svět podle Googlu Infobezita: rešerše v Googlu = hromady hamburgerů a hranolek Infodieta: rešerše v placených zdrojích = malé dávky skutečně hodnotných a výživných informací James Morris, School of Computer Science, Carnegie Mellon University
Potřeby zákazníků Cíl: přimět uživatele, aby místo www zdrojů diskutabilní kvality začali používat vysoce kvalitní informace, které nabízíme Trik: „aby jim salát voněl a chutnal jako fast food“ Výzva: použitím pokročilých řešení (software) zpřístupnit vysoce kvalitní výsledky uživatelům, kteří nejsou experty rešeršéry Steven J. Bell: The Infodiet: How Libraries Can Offer an Appetizing Alternative to Google. The Chronicle of Higher Education
Potřeby zákazníků Relevance tradičních služeb knihoven/IS je diskutabilní např. růst objemu dostupných informací x kapacita uživatelů, aby se stihli zorientovat požadavek na nepřetržitý přísun informací namísto nutnosti navštívit občas knihovnu/IS ? využití tzv. „alertů“ (autom. SDI)
Vztahy se zákazníky Většina knihoven stále uznává transakční přístup k poskytování služeb namísto aby budovaly své vztahy se zákazníky Komunikace = základ rozvoje vztahů Kontakt = základ interakce ve službách Atmosféra vztahů kvalita sdílení informací Jak komunikují naše knihovny se svými uživateli? Jak komunikují se svými zaměstnanci?
Interní zákazníci Postarejte se o své interní zákazníky, o externí zákazníky se pak postarají oni sami. R. Raina: Total Quality Management in Library and Information Services, Infuse
Tedy marketing ano… … ale kde na něj vzít peníze?
Ještě neznám všechny odpovědi, ale už začínám klást ty správné otázky.
Gerilový marketing
… používá nekonvenční metody, aby dosáhl konvenčních [marketingových] výsledků … slouží k rychlé návratnosti bez potřeby velkých investic času nebo peněz Gerilovou taktiku používáme tehdy, pokud je organizace malá a/nebo nemá dost prostředků, aby mohla čelit silnému a opevněnému protivníku. Shari Caudron: "Guerrilla Tactics" IndustryWeek, July 16, 2001 Jay Conrad Levinson
Gerilový marketing Základní předpoklady: kreativita dobré vztahy s cílovou skupinou odhodlání zkoušet mnoho různých taktik a „zbraní“ (ale konzistentní přístup!)
Gerilové taktiky buďte proaktivní angažujte se osobně rozmazlujte své zákazníky humor vytváří atmosféru buďte energičtí vzdělávejte se propagujte se všude, kde se dá – i na nečekaných místech (branding) zvěte zákazníky do knihovny – i když zrovna nepotřebují informace nenechte se odradit
Použitá literatura
Děkuji za pozornost. Vladimír Karen Albertina icome Praha s.r.o.