Přežití knihoven a knihovníků: vize nebo iluze? Vladimír Karen Albertina icome Praha s.r.o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1/22 Je INSPIRE pro soukromé firmy příležitostí? Jitka Faugnerová CENIA, česká informační agentura životního prostředí Zvolen,
Advertisements

UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
Digitalizační pracoviště MKP SDRUK sekce IT, Olomouc února 2007.
(Ne)diskriminace ICT v České republice
Služby jako fenomén dnešní doby. Úloha služeb Rozvoj terciéru Podniky obohacují svou nabídku o doprovodné služby Servis je něco více než jen dodávka Společnost.
Tvorba výměnných fondů, jejich cirkulace a distribuce Definice závazného standardu výkonového ukazatele pro práci s výměnnými fondy Struktura výkonového.
© Copyright Siemens Business Services Global network of innovation Siemens Business Services: Vedoucí poskytovatel eGovernment řešení v Evropě Pasová agenda.
Marketing VY_32_INOVACE_ Marketing - metoda řízení, která se zaměřuje na potřeby zákazník - každý výrobek je totiž určen jiné cílové skupině (cílová.
Základní škola Strž Dvůr Králové nad Labem, Česká republika Our school in a box Our school Naše škola To je velká krabice. This is a big box.
Školení zaměstnanců web + intranet v Praze.
E-learning? LOL !! Ing. Jaroslav Čech, iCORD Int. CEO.
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky.
© 2010 IBM Corporation Stanislav Michelfeit, IBM IDC ČR, Služby – výzkum a výuka IT jako služba SSME - Service – Science, Management and Engineering =
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
, Elektronické služby knihoven prakticky, Praha Portál STM Lucie Hejná Státní technická knihovna
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Siemens Enterprise Communications Ondřej Nový Key Account Manager Siemens Enterprise Communications, s.r.o. Praha, Siemens Enterprise Communications.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Úloha informačních technologií ve státní správě Robert Hernady Senior Systems Engineer Microsoft.
Důsledky zákona o svobodném přístupu k informacím pro veřejné knihovny Bakalářská práce FF MU V Brně, Ústav české literatury a knihovnictví, kabinet knihovnictví,
Seminář KOMTERM, 21. duben 2010 Dipl. - Ing. Roman Baláž, MBA Generální ředitel SPP CZ, a.s. 1 Bezpečnost dodávek – nevyhnutná podmínka zákazníka.
Zvyšování kvality poskytovaných služeb - efektivní řízení servisní péče Konference SIS2010, Brno Petr Bříza, Versino CZ, s.r.o.
Internet jako nástroj vlivu ? Dana Bérová
Marika Janoušková Area Sales Manager, Central and Eastern Europe.
Propagace Monika Ferdová, Radka Hejzlarová,
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Reklama na internetu zdarma ne všude je třeba platit Radek Volf |
Přehledové články Struktura - příklady Duchowski, A breadth-first survey of eye-tracking applications, Behavior Research Mehotds, Instruments&Computers,
úvod pojetí a obsah marketingu
GIS??? Ve státní správě Karel Charvát. GIS?????? Je správné používat v souvislosti s využíváním prostorových informací ve státní správě, ale i v komerčním.
Seznam.cz – závazek úspěchu? … najdu tam, co neznám ! Tomáš Búřil,
Využití informačních a komunikačních technologií (ICT) Informační systémy ve státní správě.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Marketing ? Marketing!. Jaroslava Štěrbová Marketing je procesem … plánování a naplňování koncepce, oceňování, propagace a distribuce myšlenek,
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_20_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
IVIG 2005, Systém informačního vzdělávání na UNC-CH Hana Landová ÚISK FF UK & SIC ČZU v Praze.
Přežití knihoven a knihovníků v konkurenci Internetu: vize nebo iluze? Vladimír Karen Albertina icome Praha s.r.o.
Marketing v pojišťovnictví února 2007 E :45 – 17:15 hod.
Aplikace teorie information commons v Ústřední knihovně Přírodovědecké fakulty MU Klub vysokoškolských knihovníků SKIP Zdeňka Dohnálková Prosinec 2006.
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
Jsou muzejní knihovny knihovnami veřejnými? Jarmila Okrouhlíková Knihovna UPM
Podpora procesu transformace pobytových sociálních služeb v MSK Úvodní konference k projektu Sanatoria Klimkovice.
MARKETINGOVÝ MIX.
Marketingová strategie veřejné a univerzitní knihovny
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Nový obor - počítače v medicíně a biologii  Proč je management informací ústřední otázkou v biomedicínském výzkumu.
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
Typy počítačových sítí Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel.
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Projekt DP – POT MKH DIS1 téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku autor: Petr Kuchař,
Informační vzdělávání Nové trendy, web 2.0. IG a web 2.0 Decentralizované služby, kooperace, agregace zdrojů, princip aktivní účast uživatelů Důsledky.
Projekt BP – POT MKH DIS1 téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku autor: Petr Kuchař,
15. prosince 2005Efektivní zdravotnictví v podmínkách Ústeckého kraje Regionální zdravotnický informační systém Martin Zeman.
Petr Mikšovič CEO, SOVA NET, s.r.o. Význam on-line strategie v B2B.
MARKETING. Marketing Metoda řízení, při níž se zaměřujeme na potřeby zákazníků 1. výběr vhodné cílové skupiny 2. výběr marketingových nástrojů.
ZDROJE INFORMACÍ NA TUL Marta Zizienová FS / informační výchova.
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
Marketing informačních služeb – proč, nač a jak ? Vladimír Karen Albertina icome Praha s.r.o.
Název školy: SŠEP Studénka. o. p. s. Autor: Ing. Libor Jedlička Název: VY_32_INOVACE_01_1.1_1.1.1 Téma: Podstata marketingu a internetu Datum ověření:
VY_62_INOVACE_ – Přímé bankovnictví Autor Ing. Hana Sůvová
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
A – FORUM CS A KVALITA Mgr. Bc. Jan Vojvodík A – FORUM CS
Lidé, procesy, partnerství
Autor práce: Michaela Janová
Přístupnost , univerzální design a přístupnost
Marketingový mix VY_32_INOVACE_41_823
Lidé, procesy, partnerství
Transkript prezentace:

Přežití knihoven a knihovníků: vize nebo iluze? Vladimír Karen Albertina icome Praha s.r.o.

Ideální svět  Průkazku do knihovny má každý občan.  Knihovna patří k nejpříjemnějším místům, kde lze strávit čas.  Knihovna je virtuální informační centrum otevřené 24 hodin denně.  Knihovna je první místo, kam všichni chodí pro informace i potěšení.

Realita  Podle průzkumu zveřejněného v r je knihovna až na 11. pozici v seznamu míst, kam se lidé obracejí pro informace! Rivkah K. Sass: Marketing the worth of your library, Library Journal, Jun 15, 2002

Motto  Bude-li Blanické vojsko chtít být Čechům v budoucnu co platné, musí nutně přezbrojit! Jára Cimrman, Blaník

Potřebujeme nové dovednosti

marketing ! Řešení nabízí

Zeptej se svého vyhledávače

Co je marketing  Marketing se [v knihovnách] často považuje za kombinaci public relations, propagace a technik prodeje.  Marketing však znamená uspokojování potřeb zákazníků. Shontz, Parker, Parker: What do librarians think about marketing? The Library Quarterly, Jan 2004

Změny paradigmat  Knihovna jako budova, kam je třeba přijít  knihovna jako souhrn služeb, z nichž řada je dostupná po síti  Knihovník = archivář a poskytovatel dat  knihovník = analytik, interpret a dodavatel informací/znalostí  Financování jako výsledek vyjednávání ředitel- zřizovatel  financování poskytovatele služeb uživatelům  Knihovník jako „arbitr“ potřeb uživatelů  existujeme, abychom poskytovali uživatelům informace, které potřebují Rajesh Singh: Developing relationship marketing with customers: A Scandinavian perspective. Library Management Vol. 24, 2003

Potřebujeme marketing?  Je na místě prezentovat informace jako komoditu, kterou knihovníci nabízejí za snížené ceny.  Velké nedostatky např.  marketing EIZ  hodnota informací  hodnota personálu Eric Lease Morgan: Marketing Library Services. Computers in Libraries 18 (Sept 1998)

Globální konkurence  Tradice knihoven: středisko poskytující přístup k psaným informacím  prostor pro konkurenci ze soukromého sektoru, ostatních knihoven  pokud není o knihovně slyšet, pak ji uživatelé obejdou  Uživatelé ocení jako poskytovatele informací pouze knihovnu, která zná, dovede sdělit a naplnit svou funkci  kvalitně  jasně  včas  Marketing je metoda, jak knihovna může dosáhnout své nové pozice v informačním průmyslu

Potřeby zákazníků  Pociťované a skutečné potřeby  Svět podle Googlu  Infobezita: rešerše v Googlu = hromady hamburgerů a hranolek  Infodieta: rešerše v placených zdrojích = malé dávky skutečně hodnotných a výživných informací James Morris, School of Computer Science, Carnegie Mellon University

Potřeby zákazníků  Cíl: přimět uživatele, aby místo www zdrojů diskutabilní kvality začali používat vysoce kvalitní informace, které nabízíme  Trik: „aby jim salát voněl a chutnal jako fast food“  Výzva: použitím pokročilých řešení (software) zpřístupnit vysoce kvalitní výsledky uživatelům, kteří nejsou experty rešeršéry Steven J. Bell: The Infodiet: How Libraries Can Offer an Appetizing Alternative to Google. The Chronicle of Higher Education

Potřeby zákazníků  Relevance tradičních služeb knihoven/IS je diskutabilní  např. růst objemu dostupných informací x kapacita uživatelů, aby se stihli zorientovat  požadavek na nepřetržitý přísun informací namísto nutnosti navštívit občas knihovnu/IS  ? využití tzv. „alertů“ (autom. SDI)

Vztahy se zákazníky  Většina knihoven stále uznává transakční přístup k poskytování služeb namísto aby budovaly své vztahy se zákazníky  Komunikace = základ rozvoje vztahů  Kontakt = základ interakce ve službách  Atmosféra vztahů  kvalita  sdílení informací  Jak komunikují naše knihovny se svými uživateli?  Jak komunikují se svými zaměstnanci?

Interní zákazníci  Postarejte se o své interní zákazníky, o externí zákazníky se pak postarají oni sami. R. Raina: Total Quality Management in Library and Information Services, Infuse

Tedy marketing ano… … ale kde na něj vzít peníze?

Ještě neznám všechny odpovědi, ale už začínám klást ty správné otázky.

Gerilový marketing

 … používá nekonvenční metody, aby dosáhl konvenčních [marketingových] výsledků  … slouží k rychlé návratnosti bez potřeby velkých investic času nebo peněz  Gerilovou taktiku používáme tehdy, pokud je organizace malá a/nebo nemá dost prostředků, aby mohla čelit silnému a opevněnému protivníku. Shari Caudron: "Guerrilla Tactics" IndustryWeek, July 16, 2001 Jay Conrad Levinson

Gerilový marketing  Základní předpoklady:  kreativita  dobré vztahy s cílovou skupinou  odhodlání zkoušet mnoho různých taktik a „zbraní“ (ale konzistentní přístup!)

Gerilové taktiky  buďte proaktivní  angažujte se osobně  rozmazlujte své zákazníky  humor vytváří atmosféru  buďte energičtí  vzdělávejte se  propagujte se všude, kde se dá – i na nečekaných místech (branding)  zvěte zákazníky do knihovny – i když zrovna nepotřebují informace  nenechte se odradit

Použitá literatura

Děkuji za pozornost. Vladimír Karen Albertina icome Praha s.r.o.