Optické vlastnosti oka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Světelné jevy Šíření a rychlost světla Odraz a lom světla
Advertisements

Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 3. Dalekohledy.
Zobrazování optickými soustavami
Dalekohledy (Učebnice strana 121 – 123)
Optické vlastnosti oka
Optické vlastnosti oka
Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)
Optické přístroje Miroslav Andrle Petr Neugebauer.
Optické přístroje.
Užití čoček v praxi Lupa (wikipedie)
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
Optické vlastnosti oka
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
Mikroskopy.
19. Zobrazování optickými soustavami
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 3. Dalekohledy Podmínky používání prezentace
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
OKO.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
Dalekohledy.
Digitální učební materiál
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
LUPA A MIKROSKOP Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
LUPA A MIKROSKOP Téma: Obrázky Studijní text
Smyslové vnímání OKO.
Optické přístroje Mgr. Kamil Kučera.
Optické vlastnosti oka
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy Zdroj: Wikimedia. Suitcase icon.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain z WWW:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_19 Fyzika - vady oka Autor: Jana Pěničková Období:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Lupa, mikroskop, dalekohledy Název školy:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
Dalekohledy Kepplerův dalekohled Galileův dalekohled Newtonův dalekohled.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Fyzika - optické přístroje subjektivní Autor:
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Investice do rozvoje vzdělávání.
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Lupa slouží k pozorování malých blízkých předmětů spojná čočka s ohniskovou vzdáleností do 25 cm zvětšuje 10x předmět.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Užití čoček TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_20_ Optické přístroje - oko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Optika - část fyziky zabývající se světlem. Vlastnosti světla Světlo je elektromagnetické vlnění. Šíří se v každém prostředí. Od zdroje se šíří přímočaře.
PaedDr. Jozef Beňuška OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA aneb O akomodaci, brýlích a pod.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
Optické přístroje - dalekohledy
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Z očí do očí.
Optické přístroje Mgr. Kamil Kučera.
Souhrnné otázky, Světelné jevy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Oko a vidění Mirek Kubera.
GEOMETRICKÁ OPTIKA Oko, přístroje.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Optické přístroje, mikroskop a související témata Jana Jurmanová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
1) LIDSKÉ OKO AKOMODACE =děj vyklenování či zplošťování čočky – umožňuje zaostřování Oko je vyplněno kapalinou Rohovka je průhledná (vchod světla) Průchod.
Transkript prezentace:

Optické vlastnosti oka Stavba oka: Komorová tekutina, čočka a sklivec tvoří spojnou optickou soustavu, sítnice představuje jakési stínítko, na kterém se vytváří obraz předmětu. Oční čočka vytváří na sítnici skutečný a převrácený obraz, menší než je pozorovaný předmět.

OKO

Vlastnosti Normální oko mění zakřivení oční čočky podle vzdálenosti pozorovaných předmětů. Nejbližší bod, který ještě vidí oko ostře při největším zakřivení čočky, se nazývá blízký bod. U dítěte se pohybuje vzdálenost blízkého bodu okolo 10 cm, v dospělém věku až kolem 25 cm. Tato vzdálenost se nazývá konvenční zraková vzdálenost (o akomodačním rozsahu 4 D). Nejvzdálenější bod, který vidí oko ostře bez přizpůsobení oční čočky, je vzdálený bod. Zdravé oko ho má teoreticky v nekonečnu. http://www.fnhk.cz/excim/refrakcni-vady-oka/kratkozrakost-myopie http://www.asoptic.cz/kratkozrakost.aspx

Vady oka - krátkozrakost vidíme dobře blízké předměty a vzdálené předměty vidíme špatně vzdálený i blízký bod je posunut blíže k oku obraz vzdáleného předmětu vznikne před sítnicí korekce brýlemi s rozptylkami, ty posunou obraz vzdáleného předmětu na sítnici

Vady oka - dalekozrakost vidíme dobře vzdálené předměty a blízké předměty vidíme špatně vzdálený i blízký bod je posunut dál od oka obraz blízkého předmětu vznikne za sítnicí korekce brýlemi se spojkami, ty posunou obraz blízkého předmětu na sítnici

Vady oka

Jakou čočku mají brýle na obrázku? pokud obličej mírně rozšíří – spojku pokud obličej mírně zúží – rozptylku

Další vady oka šedý zákal – snížená průhlednost čočky (jako bychom se dívali přes zamrzající okno) zelený zákal – zvýšený tlak uvnitř oka způsobuje neostré vidění, jeho neléčení může vést ke slepotě šilhavost – poškození očního nervového svalu astigmatismus – nejběžnější oční vada způsobená nepravidelností čočky, odstraňuje se cylindrickými čočkami

Další vady oka otvorová vada - projevuje se zejména při pozorování jasně svítících bodů: jasná plocha se zdá větší než stejná plocha méně osvětlená barvoslepost – neschopnost rozlišovat některé barvy (obvykle jde o červenou a zelenou) a nejde ji léčit tupozrakost – mozek nedokáže spojit obrazy z obou očí, může se projevit při neléčení šilhavosti v dětství slepota – pouze 5 % nevidomých je úplně slepých!

Poruchy barevného vidění

Test barvosleposti

Barvoslepost

Další vady oka

Další vady oka

Barevná vada čočky

http://www.e-kontaktni-cocky.cz/vady.htm

4.12. Lupa a mikroskop Průměr Slunce je asi 400x větší než průměr Měsíce. Přesto, když se na ně díváme, připadají nám stejně velké. Jak je to možné? Velikost i vzdálenost předmětů opticky posuzujeme pomocí zorného úhlu – to je úhel mezi paprsky, které vycházejí z okrajových bodů daného předmětu a vnikají do našeho oka

Oko je schopno rozlišit dva body od sebe, pokud je vidí pod zorným úhlem alespoň 1´ Pokud chceme pozorovat menší předměty, jejichž zorný úhel je pro naše oko menší, musíme použít nějaké optické pomůcky, které nám tento úhel zvětší, jsou to: Mikroskop lupa

Lupa obraz je neskutečný, přímý a zvětšený je to spojka s ohniskovou vzdáleností menší než 25 cm (ideální vzdálenost pro zdravé oko), předmět se umístí mezi lupu a ohnisko, pozorujeme jej okem umístěným blízko lupy. obraz je neskutečný, přímý a zvětšený zvětšení … maximálně 6 krát. www.modry-klokan-stenovice.cz

Jak to funguje? F’ F

Mikroskop Pokud potřebujeme ještě větší zvětšení, použijeme mikroskop, ten obsahuje dvě spojky s různými ohniskovými vzdálenostmi: spojka blíže k předmětu = objektiv, menší ohnisková vzdálenost spojka dále od předmětu = okulár, větší ohnisková vzdálenost

paprsky se neprotnou – protáhneme je na druhou stranu obraz předmětu přes první spojku se stává pozorovaným předmětem pro druhou spojku, hledáme jeho obraz Jak to funguje? objektiv okulár F2 F1’ F1 F2’ obraz je neskutečný, zvětšený a převrácený paprsky se neprotnou – protáhneme je na druhou stranu

Mikroskop

Použití mikroskopu a jeho zvětšení v biologii, lékařství, mineralogii, … u běžných mikroskopů – zvětšení až 1000krát elektronové mikroskopy – zvětšení až 1000.000krát z historie podle některých zdrojů první drobnohled sestavil roku 1590 Holanďan Z. Janssen roku 1610 se mikroskopií zabýval Galileo Galilei jednoduchý mikroskop sestavil roku 1676 Holanďan Anton van Leeuwenhoek britský geolog Robert Hook popsal roku 1665 konstrukci mikroskopu výpočet zvětšení: z = y´: y … velikost výsledného obrazu děleno velikost vzoru

4.13. Dalekohled slouží k pozorování velmi vzdálených předmětů, zvětšuje zorný úhel a tím jakoby předměty ve velkých vzdálenostech přibližuje a zvětšuje ohniskové vzdálenosti mají opačné velikosti (spojka blíže k předmětu má větší ohniskovou vzdálenost) obraz bývá zvětšený, neskutečný a převrácený

paprsky se neprotnou – protáhneme je na druhou stranu obraz předmětu přes první spojku se stává pozorovaným předmětem pro druhou spojku, hledáme jeho obraz Jak to funguje? okulár objektiv F2 F1’ F1 F2’ paprsky se neprotnou – protáhneme je na druhou stranu

Dalekohledy a jejich rozdělení: podle použité optiky se dělí na: čočkové dalekohledy – refraktory zrcadlové dalekohledy – reflektory druhy dalekohledů: Keplerův (hvězdářský) dalekohled … refraktor (2 spojky) Galileův dalekohled … refraktor (spojka a rozptylka) Triedr … refraktor (obdoba Keplerova dalekohledu zkráceného díky hranolům) Hubblův dalekohled … reflektor Newtonův dalekohled … reflektor Cassegrainův dalekohled … reflektor

Dalekohledy Kvalitu a cenu každého astronomického dalekohledu ovlivňuje celá řada vlastností – počínaje průměrem objektivu, přes konstrukci okulárů až po mechanické uspořádání montáže. Zaleží i na tom, co všechno hodláte sledovat – zda se spokojíte s příležitostním obhlížením těles sluneční soustavy a nebo se chcete vydat na systematickou přehlídku těch nejslabších vesmírných objektů.

Dalekohledy Úkolem dalekohledů je posbírat co nejvíce světla a současně zvětšovat zorný úhel. První vlastnost závisí především na velikosti sběrné plochy objektivu – čím slabší zdroje světla hodláte sledovat, tím větší musí být. Úměrně tomu ale roste cena i hmotnost přístroje. Budete-li těžký dalekohled každý večer vynášet na pozorovací stanoviště, zapotíte se nejen vy, ale i vaši rodinní příslušníci či kamarádi.

4.14. Rozklad světla optickým hranolem Bílé (přirozené) světlo se skládá z několika barevných složek. Pomocí optického hranolu jej můžeme na tyto složky rozložit. Necháme-li světlo dopadat na optický hranol (čtyřstěn nebo trojboký hranol), nastane rozklad světla na jednotlivé barevné složky, které můžeme zachytit na stínítku, kde vzniká tzv. barevné spektrum.

Proč vzniká spektrum? Jednotlivé barevné složky se lámou pod různými úhly, nejvíce se láme fialová složka a nejméně červená složka.

Optické klamy http://www.youtube.com/watch?v=AoUeZyPu5Ew http://www.youtube.com/watch?v=0_H_GTCQirk http://www.youtube.com/watch?v=hVbh3jkgmHU http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=NC30vgLAK98&NR=1 http://www.youtube.com/watch?v=vmkaVoLoFEU http://www.youtube.com/watch?v=xVyYcAI90jw&NR=1&feature=fvwp

Zdroje informací (obrázky a texty): Učebnice fyziky pro základní školy R. Kolářová, J. Bohuněk, I. Štoll, M. Svoboda, M. Wolf, nakladatelství Prometheus 2001 K. Rauner, V. Havel, M. Randa, nakladatelství Fraus 2007 J. Maršák, nakladatelství Kvarta Praha 1993 Pracovní sešit k učebnici fyziky Přehled učiva fyziky S. Pople a P.Whitehead, nakladatelství Svojtka&Co. 1999 Fyzika - přehled učiva základní školy J. Vachek, nakladatelství SPN 1978 Fyzika I. a II. Z. Horák a F. Krupka, nakladatelství SNTL/ALFA, 1976  Věda – hranice poznání C. A. Ronan, nakladatelství Knižní klub 1997 Chemie. Fyzika, astronomie Překlad J. Braun, P. Anderle, I. Haverlík, nakladatelství Albatros 1978

Internetové zdroje: http://www.youtube.com http://fyzweb.cz encyklopedie – wikipedie www.jreichl.com/fyzika/vyuka/vyuka.htm http://www.ian.cz/index.php http://www.techmania.cz http://sedli.mysteria.cz/GS/referat/referat.html http://www.phys.hawaii.edu/~teb/optics/index.html http://www.dsoptik.cz/zdrave_oci.html http://technet.idnes.cz/zakladni-kamen-kazdeho-fotaku-jak-vznika-obraz-v-objektivu-pan-/tec_foto.asp?c=A071025_103506_tec_foto_jlb http://www.ped.muni.cz/wphy/publikace/Jancovic1.html http://www.dsoptik.cz/hypermetropie.html http://www.techmania.cz/edutorium/art_exponaty.php?xkat=fyzika&xser=4f7074696b61h&key=733 http://www.abbe-refractometer.com/abbe-refractometer-brands/