SLOVOTVORNÝ ROZBOR a MORFEMATICKÝ ROZBOR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STŘÍDÁNÍ HLÁSEK PŘI ODVOZOVÁNÍ SKUPINY HLÁSEK PŘI ODVOZOVÁNÍ
Advertisements

SLOVA ODVOZENÁ ODVOZOVÁNÍ
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI. Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI.
Digitální učební materiál
Tvoření slov Odvozování
SLOVNÍ ZÁSOBA ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ ODVOZOVÁNÍ
Gramatika Tvoření slov I
květ 87.1 Stavba slova kvete květen květina Květa květináč odkvete
Identifikátor materiálu: např. ICT2-1-1
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby odvozováním, skládáním a zkracováním. Ke každému slovotvornému.
Geometrický parametr reaktoru různého tvaru
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY TVOŘENÍ SLOV
Číslo v digitálním archivu školy
Přednáška P7 Božena Bednaříková
MORFOLOGIE ČEŠTINY přednáška P5
MORFOLOGIE ČEŠTINY Přednáška č. 2
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Elektronická učebnice - I
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Mgr. Michal Oblouk STAVBA SLOVA MORFÉMY.
Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
STAVBA SLOVA SLOVA PŘÍBUZNÁ
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Tvoření slov Odvozování
Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr
SLOVNÍ ROZBORY Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Dobešová, V. Fialová: PRŮVODCE.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Morfologie I - seminář CJA009 (C41/C13) seminář pro I. cyklus studia
Odvozování je to způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony a přípony, příp. jen koncovku. - v českém jazyce je odvozování nejčastějším.
Přednáška P11 Božena Bednaříková
Morfologi Oversikt Morfologi OrddanningBøyning.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
POSTUP PŘI SLOVOTVORNÉM ROZBORU
Slovotvorný rozbor zjišťujeme ve slově 2 části:
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ odvozování Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_ 0 5 Téma: Slovotvorba a způsoby tvoření slov Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Slovotvorný rozbor zjišťujeme ve slově 2 části:
ŘEČ JE NEJDOKONALEJŠÍ VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDEK.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
KOMPLEXNÍ VĚTNÝ ROZBOR
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
VY_32_INOVACE_14_Stavba slova
* Porovnávání zlomků Matematika – 7. ročník *
Slovní rozbory VY_32_INOVACE_34_682
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Lomené algebraické výrazy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Jazykové praktikum (UJPQ) – tvarosloví 1
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

SLOVOTVORNÝ ROZBOR a MORFEMATICKÝ ROZBOR Vítězslav Jahn

Rozdíl mezi SR a MR Hlavní rozdíl je mezi separováním jednotlivých slov Slovotvorný rozbor – nejprve určíme slovo základové, to, co zbylo, se pak nazývá slovotvorný prostředek Morfematický rozbor – separace na nejmenší části slova (morfémy, afixy): prefix, radix, sufix, flektivní sufix

Slovotvorný rozbor Zjišťujeme, jak bylo slovo utvořeno Dále dělíme na:  Slovo základové – slovo, ze kterého bylo nové slovo utvořeno  Slovo odvozené – nové utvořené slovo  Slovotvorný základ – to, co mají slovo odvozené a základové společné, např. lesní - lesník → lesní

Příklad slovotvorného rozboru Slovo základovéSlovo odvozenéSlovotvorný základ hrad hradba hrad obraz obrazný obraz smutnět zesmutnět smutnět plat doplatek plat ryba rybička ryb

Morfematický rozbor Spočívá v tom, že separujeme slova na nejmenší části (morfémy) Hledáme:  Prefix (předpona) – stojí vždy před kořenem slova  Radix (kořen) – ta část slova, ke které se dále připojují ostatní části  Sufix (přípona) – stojí za kořenem slova, ale před koncovkou  Flektivní sufix (koncovka) – část slova (většinou samohláska či infinitivní koncovka u sloves), která se jde dále skloňovat

Postup separace chybička radix (kořen) sufix (přípona) flektivní sufix (koncovka) Zde můžeme následně vidět, že -a je koncovka, protože to můžeme dále skloňovat, např. chybička – chybičky – chybičkám

Příklady k procvičení vytvořte slovotvorný a morfematický rozbor Nenápadný - Spisovatelka - Kolečko - Pojmenovat - Nákladní - Vyrážka - Stařenka - Odporník -

Použité zdroje