Romantismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Vztahy mezi Čechy a Němci
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Románský sloh.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Klasicismus a romantismus
Osvícenství.
Romantismus Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Empír - (z lat. empire = císařství )
Klasicismus umělecký směr 17. století, Francie
VY_32_INOVACE _19 Romantismus
ROMANTISMUS (Přibližně 19. století).
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Z franc. romantique = jako v románu
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Umělecké slohy a moderní umění 6. Romantismus a Secese
Obecná charakteristika Architektura
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Expresionismus Expresionismus - evropský umělecký směr.
Závěr 18. století – poč. 19. století
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
ROMANTISMUS V ČECHÁCH Umění 19. století.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Český jazyk a literatura
Wolfgang Amadeus Mozart Jeho doba - 18.století. Politika  klasicismus (2. polovina 17. stol. a 18. stol.)  umění klasicismu ovlivňovala politická a.
Umělecké směry 19. století
Národní obrození.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
SECESE.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Romantismus.
Evropská kultura na prahu moderní doby
ROKOKO Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3618 _Rokoko Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO Uherské.
 Vývoj dějin ovlivněn Velkou francouzskou revolucí → dobytí Bastily  Rozvoj ekonomiky podporoval víru v neomezené možnosti a schopnosti člověka.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Úvod do romantismu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
ROMANTISMUS.
Test ověřující znalosti z HV
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Mgr. Jana Doubková Dějiny hudby listopadu 2012
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Kultura 1. poloviny 19. století
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
ROMANTISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
Kód: VY_32_INOVACE_8_17 Šablona: III/2
Druhá polovina 19. století (druhé rokoko)
HYGIENA A LÍČENÍ Hygiena byla samozřejmostí.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Transkript prezentace:

Romantismus

Umělecký a filozofický směr a životní postoj Konec 18. století a začátek 19. století Základní znaky = cit, individualita, duše Odvozen od slova román Výchozí podněty hledal v minulosti (ve starověku) a v exotických zemích

Historie Největší rozšíření romantismu v období napoleonských válek Válečné hrůzy a dobrodružství měly vliv na fantazii umělců i jejich publika Zvýšená vzdělanost měšťanů (školské reformy), touha po vzdělání (četbě) Větší finanční síla způsobená podnikáním = kupování knih, hudebních nástrojů…

Goya – z cyklu HRŮZY VÁLKY

Životní styl Společně s romantismem se objevil císařský styl empír a měšťanský styl biedermeier (v německy mluvících oblastech) = skromnější měšťanský zástupce romantismu Zvýšená poptávka po knihách, spotřebním zboží, nábytku… = rozmach řemesel (výroba skla, porcelánu..) Rozvoj technologie – ovlivňoval průběh průmyslové revoluce Hudba = nedílná součást měšťanského života (hra na hudební nástroj = prestiž)

Carl Spitzweg : Biedermeier

Romantismus v umění Uplatnění ve všech uměleckých disciplínách Literatura zachycuje melancholii, stesk a boj proti společnosti Malíři zachycovali ponuré krajiny, ruiny.. Hudba využívá lidových motivů (osamocení, noc, nebezpečí, tajemství..)

Paul Delaroche : Poprava Lady Jane Grey

Romantismus v literatuře Protiklad klasicismu Odrážel prohlubování protikladů mezi idividuem a společností, ideálem a skutečností, uměním a životem Kolébka = Anglie Nejznámější spisovatelé: Karel Hynek Mácha, George Gordon Byron (Anglie), Walter Scott ( Anglie), Victor Hugo (Francie), bratři Grimmové (Německo), Alan Edgar Poe (Amerika), Alexandr Sergejevič Puškin (Rusko)

Romantismus v hudbě charakteristická zdůrazněnou emocionalitou, rozšířením a postupně i překročením tradiční harmonie, silnějším přijímáním impulsů z evropské lidové hudby a častým spojováním hudby s mimohudebními, obvykle literárními myšlenkami (programní hudba) Orchestr byl během 19. století neustále rozšiřován Mezi české skladatele patří Bedřich Smetana (Má vlast) a Antonín Dvořák

Bedřich Smetana Antonín Dvořák

Architektura Ovlivněna minulostí Architekti se inspirovali stavbami jiných kultur nebo epoch Romantická architektura prakticky neexistuje Nejčastěji byl napodobován gotický sloh = novogotické Stavby : zámek Hluboká a Lednice, Národní divadlo

Romantismus v módě Ženská móda: rozevláté sukně ve tvaru kužele, pod sukněmi mnoho spodniček, úzký pas s korzetem, oděv v ramenou více rozšířen, velké klobouky s ovocem nebo květinami, vlasy často sepnuté Mužská móda : frakový kabát (pestré barvy), pod kabátem kostkované vesty, dlouhé kalhoty, v zimě dlouhé pláště s několika límci, hůlka a cylindr na hlavě, knír a postranní licousy

Romantismus v jednotlivých zemích V každé zemi své specifické naplnění a podobu V každém prostředí využil dějiny konkrétního státu Anglie – křížové výpravy, Rusko- napoleonské války… Zobrazení bájných hrdinů (Přemysl Oráč, kněžna Libuše, král Artuš)

dějiny odívání www.ucebnice-dejepisu.ic.cz Simona Školková 3.C zdroje : www.wikipedia.cz dějiny odívání www.ucebnice-dejepisu.ic.cz Simona Školková 3.C