Kolonialismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolonizace v 19. a počátku 20. Století.
Advertisements

Kolonialismus.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Marcela Holíková Anotace: Tento výukový materiál slouží k výuce zeměpisu na základní škole. NÁZEV TEMATICKÉHO CELKU.
Světové jazyky. Na světě dnes existuje kolem jazyků Pouze maximálně 7000 je považováno za samostatné U většiny je obtížné určit hranici mezi jazykem.
Velká válka geografie Jitka Němčanská Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je.
VY_32_INOVACE_Fi_III_14 Název Státy světa podle původu a počtu obyvatel Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP.
Zeměpisné objevy v 17. a 18. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3608_Zeměpisné objevy_v_17_a _18_století.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Obyvatelstvo Asie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-3 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Zeměpis, průmysl Ročník: 9.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Asie- Čína Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda Název: VY_52_INOVACE_1502_Indie Téma: Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Fi_III_26 Název Odlišný stupeň rozvoje států Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Druhá světová válka – úvod Název sady: Moderní dějiny.
INDICKÝ OCEÁN. Mezi oceány je na …….. místě. Rozloha: 74 mil km 2 3. Rozkládá se mezi 4 kontinenty: Afrika, Asie, A……………… a A………………… ustrálie ntarktida.
VY_32_INOVACE_Fi_III_12 Název Svrchovanost státu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Asijské opakování Bajkal Mrtvé mořesushi Himálaj rýžové pole.
ANOTACE Materiál je určen k získání informací o tom, kde a jak žijí lidé na Zemi. V úvodní výkladové části se žáci seznámí s rozložením obyvatelstva na.
1. Světová válka Odstrčil Petr. První světová válka před rokem 1939 známá jako Velká válka, nebo světová válka byl globální válečný konflikt probíhající.
AFRIKA. Afrika je třetí největší kontinent po Asii a Americe s celkovou rozlohou km², což představuje 20,3 % celkového povrchu souše na Zemi.
Název: Železniční doprava ve světě Autor: Jiří Čekal Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Dopravní zeměpis světa Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Austrálie. Historie: 1606 – objevena Holanďany (Portugalci asi dříve) konec 18.st. – počátek britské kolonizace – trestanecké kolonie 19.st. – „zlatá.
Matyáš Fornůsek 5. ročník ZŠ
ČESKÁ REPUBLIKA a státy světa.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Cesta na dno Mariánského příkopu
Extrémní oblasti na naší Zemi
EVROPSKÁ UNIE – VZNIK A VÝVOJ
POLOHA, ROZLOHA, ČLENITOST
Obyvatelstvo Evropy Počet obyvatel – asi 731 mil. (2009)
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
MEZINÁRODNÍ VZTAHY V PŘEDVEČER PRVNÍ SVĚTOVÉ VÁLKY
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Světová a národní gastronomie
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Pojmy Asie.
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Anotace Žák se seznámí s problematikou teorie státu Autor
Název školy: Základní škola T. G
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Francie Napoleona III..
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
USA – MNOHONÁRODNOSTNÍ STÁT
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Zeměpis 7. ročník
SVĚTOVÝ OCEÁN, KONTINENTY a OSTROVY
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Britské impérium.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
1. světová válka Josef Petera ZŠ Nový Hrádek
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_28_ZEMĚPIS
Studená válka – 2. fáze uč. 101 – 102 PS 35.
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Téma hodiny: Afrika – opakování formou kvízu
Střední Amerika Jelínek, Svoboda.
STUDENÁ VÁLKA M. Kryška.
Velká Británie.
Kolonialismus.
SEVERNÍ AFRIKA Rastislav Švec.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Zapomenutá a přitom bohatá část světa
Dekolonizace Země „třetího světa“.
Kolonialismus.
1. světová válka.
Pohyb a rozmístění obyvatelstva na Zemi
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ČEŠI A NĚMCI SMĚŘUJEME K SAMOSTATNOSTI
Transkript prezentace:

kolonialismus

Poslední čtvrtina 19. stol Poslední čtvrtina 19. stol. - vrcholí závody o koloniální rozdělení světa - Afrika, Asie, Oceánie Koloniální země: Británie, Francie, Rusko, Německo, Portugalsko, USA, Japonsko, Belgie, Holandsko 1914 - 72 milionů km2 a 560 milionů lidí pod koloniální nadvládou (více než 1/2 pevniny a 1/3 obyvatelstva světa) Afrika – 1870 - kolonizována 1/10 Afrika -1890 - kolonizováno 9/10

Motivy expanze do kolonií Zajištění surovin a odbytišť průmyslových výrobků Odvrácení pozornosti od domácích problémů Strategický (=vojenský) význam Prestiž Idea kolonialismu byla podložena ideou nadřazenosti bílé rasy a její civilizace

imperialismus Úsilí mocných, většinou vyspělých, evropských států podrobit si cizí území a jejich obyvatelstvo Imperium = latinsky říše To vedlo ke sporům mezi evropskými státy a následně vyústilo v 1. světovou válku Koloniální panství v 1909: Británie: 29 560 km2 - 349 milionů obyvatel Rusko: 16 654 km2 - 27 milionů obyvatel Francie: 5 948 km2 - 43 milionů obyvatel Německo: 2 657 km2 - 12 milionů obyvatel

Britské impérium Největší (čtvrtina lidské populace a pětina zemského povrchu) Do 1900 - Británie největší námořnictvo Britské kolonie korunní = s převahou barevného obyvatelstva - (Indie a kolonie v Africe) kolonie s převahou bílého obyvatelstva (Kanada, Austrálie, Nový Zéland, jižní Afrika) - počátkem století dosáhly statutu dominia a vytvořily Britské společenství

V druhé polovině 19. století patřila Británie mezi největší impéria - patřila jí čtvrtina lidské populace a pětina zemského povrchu. Za nejdůležitější Britskou državu byla považována Indie (dnes: Indie, Pákistán a Bangladéš) v roce 1876 přeměněna na samosprávné císařství námořní přístup k Indii střežen od Gibraltaru přes Kypr, Suezský průplav po Aden a Perský záliv

soupeření o Afghánistán (vstupní bránu do Střední Asie) s Ruskem 1880 území získali Britové britský protektorát Persie (naleziště ropy) rozdělena na sféru britského a ruského vlivu

snaha vybudovat v Africe souvislý pás kolonií od Egypta do Kapska 1869 otevřen Suezský průplav - Británie skoupila akcie, aby měla kontrolu obsadila Egypt a Súdán

1899 - 1902 – 2. búrská válka vyvrcholil dlouholetý spor mezi bílými holandskými (Búrové) osadníky v jižní Africe (zlato, diamanty) a britskými přistěhovalci Británie ovládla jižní Afriku

2. búrská válka záminkou k ozbrojenému zásahu Británie spory mezi anglickými přistěhovalci a holandskými usedlíky (Búry) z počátku vítězí Búrové genocida, válečné zločiny 1902 - zánik búrských republik 1910 – Jihoafrická unie

Francie: Afrika (saharská -Alžírsko, Tunisko, Maroko, subsaharská a povodí řeky Kongo - Francouzská rovníková Afrika a Senegal) a Indočína (dnešní Vietnam, Laos, Kambodža) Belgie: povodí Konga Holandsko: dnešní Indonésie Itálie: 1. kolonie v roce 1885 (přístav Masava při Rudém moři) a část somálského pobřeží, pokus o ovládnutí Habeše (dnešní Etiopie) 1896 porážka italských kolonizátorů habešským císařem Menelikem. USA: hospodářské a politické ovládnutí stř. a již.Ameriky, 1898 anexe Havaje, obsazení Kuby a Filipín, zájem o Čínu Německo: (podobně jako Itálie) - vých. a jz.Afrika, Togo, Kamerun, Tichomoří (malé ostrovy), vliv v Osmanské říši, pronájem území na pobřeží Číny