Procenta Výpočet počtu procent.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Procenta Výpočet procentové části
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Trojčlenka.
Procenta Výpočet počtu procent
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Procenta.
Trojčlenka a procenta Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno jinak, je.
PROCENTA, ÚROKY 7. ročník.
Výpočty přímé a nepřímé úměrnosti.
AZ - KVÍZ Procvičení procent
Zuzana Ondrášová.
Slovní úloha – procenta Běloun 33/36
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ve třídě je 24 dívek a 8 chlapců. Jakou procentuální část třídy tvoří chlapci? Co tvoří základ? Základ je 100 % Základ je celkový počet dětí ve.
Poměr čísel a,b zapisujeme Poměr a : b můžeme zapsat ve tvaru zlomku
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
2.
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Matematika a její aplikace
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – procenta, změna základu 1 VY_42_INOVACE_15 Sada 4 Základní škola T.
Přímá úměrnost Slovní úlohy.
Slovní úlohy se zlomky - řešte následující slovní úlohy samostatně
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – procenta, výpočet základu VY_42_INOVACE_13 Sada 4 Základní škola T.
Matematika 7.ročník ZŠ P r o c e n t a % IV. Základ Creation IP&RK.
Racionální čísla.
P r o c e n t a % II. Procentová část Matematika 7.ročník ZŠ Creation IP&RK.
Procenta.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Procenta v praxi Kolik ušetříme na slevách? Jaké je složení potravin?
Finanční gramotnost: Počítání s procenty. PROCENTA A ÚROK 01 Počítání s procenty 2 Existují 2 skupiny lidí. Ti, kteří úroky platí, a ti, kteří je inkasují.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
P ROCENTA M GR. P ETRA T OBOŘÍKOVÁ. Procenta slouží k vyjádření části celku, stejně jako zlomek nebo desetinné číslo Je-li p reálné číslo, pak jedno procento.
Procenta Prezentace je zaměřená na procvičování slovních úloh na procenta. Obsahuje 6 slovních úloh na procenta řešených trojčlenkou. Autor: Mgr. Eva Černá.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_076.MAT.01 Hospodářské výpočty 5 – PROCENTOVÝ POČET.
Procenta – obchod VY_42_INOVACE_33_01. Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R17_ Procento TEMA: Matematika 7. ročník.
Anotace: Materiál je určený pro 1. ročník učebního oboru, předmět matematika. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názorně vypracovanými.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_10 Procenta.
PROCENTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Konstantinovy Lázně, okres Tachov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_01_Výpočet zlomku.
Procenta. Základní pojmy procento % základ z procentová část č počet procent p.
Poměr v základním tvaru.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Zlomky Porovnávání zlomků..
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Procenta Autor: Mgr. Eva Černá
Zlomky Sčítání zlomků..
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
1.5 Poměr.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
VY_32_INOVACE_044_Trojčlenka
SLOŽENÝ ZLOMEK.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Přímá úměrnost Ing. Kamila Kočová
Pojem zlomek a jeho zápis.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)
Pojem zlomek a jeho zápis.
Procenta - slovní úlohy
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
Poměr v základním tvaru.
Pojem zlomek a jeho zápis.
35 PROCENTA.
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Rovnost, rozšiřování a krácení.
1. 7 Procenta.
Transkript prezentace:

Procenta Výpočet počtu procent

Základní údaje Podstatou příkladů s procenty je vždy práce se čtyřmi základními hodnotami dvou zadaných či počítaných veličin, z nichž jednou jsou procenta. Základ je vždy 100 %. I část celku lze vyjádřit pomocí procent, tzv. počtem procent. Počáteční, celkové množství, tj. základ. Část celku, tzv. procentová část. Ve třídě je 28 žáků, z nichž 7 je dojíždějících. Kolik procent činí dojíždějící žáci?

Zápis příkladu 28 žáků ……………………………… 100 % 7 žáků …………………………………… x % Základ je vždy 100 %. I část celku lze vyjádřit pomocí procent, tzv. počtem procent. Počáteční, celkové množství, tj. základ. Část celku, tzv. procentová část. Ve třídě je 28 žáků, z nichž 7 je dojíždějících. Kolik procent činí dojíždějící žáci? 28 žáků ……………………………… 100 % 7 žáků …………………………………… x %

Postup výpočtu č. 1 – přes jedno procento: Ve třídě je 28 žáků, z nichž 7 je dojíždějících. Kolik procent činí dojíždějící žáci? 28 žáků ……………………………… 100 % 7 žáků …………………………………… x % 100 % …………. 28 žáků 1 % …………. 28 : 100 = 0,28 x % …………. x % …………. 7 : 0,28 = 25 % x % …………. 7 : 0,28 Dojíždějících žáků je 25 %. Dělením. Kolik procent to bude? A jak se určí, kolikrát se něco do něčeho vejde? Tolik, kolikrát se jedno procento vejde do dané části celku, tj. 7. Odpovědí! Čím příklad ukončíme?

Postup výpočtu č. 2 – pomocí trojčlenky: Ve třídě je 28 žáků, z nichž 7 je dojíždějících. Kolik procent činí dojíždějící žáci? 28 žáků ……………………………… 100 % 7 žáků …………………………………… x % 7 ___ . x = 100 28 V jakém poměru se mění počet žáků? 7:28 Počet procent se mění ve stejném poměru jako počet žáků. x = 700 : 28 Číslo se zmenšuje tak, že se vynásobí poměrem zapsaným do zlomku menšího než jedna. 100 % tedy zmenšíme v poměru 7:28. x = 25 % Dojíždějících žáků je 25 %.

Příklady: Na konci zimní sezóny byla bunda, která stála 2000,- Kč, zlevněna o 250,- Kč. O kolik % byla bunda zlevněna? Kolika procentům odpovídá původní „základní“ cena bundy? Kolika procentům odpovídá sleva o 250,- Kč? Původní (základní) cena bundy … 100 % Původní cena bundy, tj. 2000,- Kč … 100 % Sleva bundy, tj. 250,- Kč … x %

Příklady: 2000,- Kč ……………………………… 100 % 250,- Kč ………………………………. x % 250 Na konci zimní sezóny byla bunda, která stála 2000,- Kč, zlevněna o 250,- Kč. O kolik % byla bunda zlevněna? 2000,- Kč ……………………………… 100 % 250,- Kč ………………………………. x % 250 ___ . … bude zmenšen i počet procent. x = 100 Ve stejném poměru, v jakém je zmenšena cena bundy, … 2000 x = 25 : 2 Původní (základní) cena bundy … 100 % Číslo v daném poměru zmenšujeme tak, že je násobíme poměrem zapsaným do zlomku menšího než jedna (tj. čitatel je menší než jmenovatel) x = 12,5 % Původní cena bundy, tj. 2000,- Kč … 100 % Sleva bundy, tj. 250,- Kč … x % Bunda byla zlevněna o 12,5 %.

Příklady: Z 1 600 součástek bylo 44 vadných. Kolik procent součástek bylo bez vady? Kolika procentům odpovídá celkový „základní“ počet součástek? Kolik součástek je bez vady a kolika procentům to odpovídá? Celkový (základní) počet součástek … 100 % Celkový počet součástek, tj. 1600 … 100 % Kolik součástek je bez vady … 1600 - 44 = 1556 Kolik procent je 1556 … x %

Příklady: 1600 součástek …………………... 100 % Z 1 600 součástek bylo 44 vadných. Kolik procent součástek bylo bez vady? 1600 součástek …………………... 100 % 1556 součástek ………………………… x % 1556 … bude zmenšen i počet procent. ____ . Ve stejném poměru, v jakém je zmenšen počet součástek, … x = 100 1600 Celkový (základní) počet součástek … 100 % x = 1556 : 16 Celkový počet součástek, tj. 1600 … 100 % Číslo v daném poměru zmenšujeme tak, že je násobíme poměrem zapsaným do zlomku menšího než jedna (tj. čitatel je menší než jmenovatel) x = 97,25 % Kolik součástek je bez vady … 1600 - 44 = 1556 Bez vady bylo 97,25 % součástek. Kolik procent je 1556 … x %

Příklady: V roce 2000 byla cena za 1 litr benzínu natural 22,50 Kč. Nyní stojí 27,- Kč. O kolik procent se cena zvýšila? O kolik korun se zvýšila cena benzínu a kolika procentům to odpovídá? Kolika procentům odpovídala původní cena benzínu, tedy cena „základní“? Původní (základní) cena benzínu … 100 % Původní (základní) cena benzínu, tj. 22,50 Kč … 100 % Zvýšení ceny benzínu … 27 – 22,50 = 4,50 Kč Zvýšení ceny benzínu, tj. 4,50 Kč … x %

Příklady: 22,50 Kč ………………………….. 100 % 4,50 Kč ………………………………… x % 4,5 V roce 2000 byla cena za 1 litr benzínu natural 22,50 Kč. Nyní stojí 27,- Kč. O kolik procent se cena zvýšila? 22,50 Kč ………………………….. 100 % 4,50 Kč ………………………………… x % 4,5 … bude zmenšen i počet procent. ___ . Ve stejném poměru, v jakém je zmenšena cena benzínu, … x = 100 22,5 Původní (základní) cena benzínu … 100 % x = 450 : 22,5 Původní (základní) cena benzínu, tj. 22,50 Kč … 100 % Číslo v daném poměru zmenšujeme tak, že je násobíme poměrem zapsaným do zlomku menšího než jedna (tj. čitatel menší než jmenovatel) x = 20 % Zvýšení ceny benzínu … 27 – 22,50 = 4,50 Kč Cena benzínu se zvýšila o 20 %. Zvýšení ceny benzínu, tj. 4,50 Kč … x %