Složitější příklady na zákon lomu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
SMĚRNICOVÝ TVAR ROVNICE PŘÍMKY
POZNÁMKY ve formátu PDF
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Světelné jevy a jejich využití
Světlo se po dopadu na jiné optické prostředí
Zákon lomu a odrazu světla - opakování
19. Zobrazování optickými soustavami
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
18. Vlnové vlastnosti světla
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Odraz světla na rovinném zrcadle
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Odraz světla. Zákon odrazu světla
Paprsková optika hanah.
Počítačová grafika III Světlo, Radiometrie – Cvičení Jaroslav Křivánek, MFF UK
0PTIKA 05. Odraz a rozptyl světla
Základní zákony geometrické optiky
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_607_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Odraz světla Předmět: Fyzika.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Fyzika 8. ročník Mgr. M. Kubátová
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
ÚHEL DVOU VEKTORŮ Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Poznámky v PDF.
Planparalelní destička
VY_32_INOVACE_21-04 Pravděpodobnost 4 Geometrická pravděpodobnost.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Lom světla Předmět: Fyzika.
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_608_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Název: BOD, PŘÍMKA, ÚSEČKA
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
Polarizace světla Mgr. Kamil Kučera.
SMĚRNICOVÝ TVAR ROVNICE PŘÍMKY
Odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_2.
Úplný odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_6.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Posunovací pravidla Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník4. ročník.
Kulová zrcadla. vyleštěná kovová plocha zrcadla má tvar části kulové plochy 1.duté zrcadlo: - světlo se odráží od části vnitřního povrchu kulové plochy.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
Obvod trojúhelníku Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPlanimetrie Datum vytvoření Ročník2. ročník.
O DRAZ SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Kyvadlo Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastFYZIKA – Kmitání, vlnění a elektřina Datum vytvoření
Užití Pythagorovy věty Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPlanimetrie Datum vytvoření Ročník2.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
Světlo, optické zobrazení - opakování
Příklady na zákon lomu Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Výpočty ve statistice – test k procvičení
Konstrukce lichoběžníku
Diagramy - opakování Tematická oblast
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Objem tělesa Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
ČOČKY Mgr. Kamil Kučera.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Polarizace
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Statistika - opakovací test k procvičení
Zobrazení předmětu rovinným zrcadlem Vypracoval: Lukáš Karlík
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Základní vlastnosti světla
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Lom světla - příklady Autor: Mgr. Alena Víchová
Transkript prezentace:

Složitější příklady na zákon lomu Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření 13. 11. 2012 Ročník 4. ročník čtyřletého a 8. ročník osmiletého studia gymnázia Stručný obsah Složitější příklady na zákon lomu a odrazu s řešením Způsob využití Žáci si mají na řešení složitějších příkladů procvičit zákon lomu a odrazu, tyto poznatky pak aplikují na příkladech k procvičení. Autor Mgr. Dana Stesková Kód VY_ 32_ INOVACE_ 27_FSTE05 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

Příklad 1 Na dně nádoby naplněné vodou do výšky 10 cm je umístěn bodový zdroj světla. Na hladině vody plove kruhová neprůhledná deska, jejíž střed je nad zdrojem světla. Jaký nejmenší poloměr musí mít deska, aby z vody nad hladinu nevycházelo žádné světlo? Index lomu vody je 1,33.

sin α 1 sin α 2 = n 2 n 1 /∙sin α 2 sin α 1 = n 2 ∙sin α 2 n 1 α1 n2 α2 n1 h . r α 1 =? n 1 =1,33 α 2 =90° n 2 =1 h=10cm=0,1m r=? Určíme mezní úhel α 1 : sin α 1 sin α 2 = n 2 n 1 /∙sin α 2 sin α 1 = n 2 ∙sin α 2 n 1 sin α 1 = 1 ∙sin90° n 1 sin α 1 = 1 1,33 α 1 =48°45′ Určíme poloměr desky r: tg α 1 = r h /∙h r= h∙ tg α 1 r= 0,1∙ tg 48°45′ r= 0,11m

Příklad 2 Na dně jezera leží předmět, který pozorujeme jednak ve směru kolmém na hladinu jezera, jednak ve směru, který svírá s hladinou úhel 60°. Paprsky směřující v obou případech k předmětu protínají hladinu v bodech A a B, navzájem vzdálených 46cm. Určete hloubku jezera. Index lomu vody je 1,33.

sin α 1 sin α 2 = n 2 n 1 sin α 2 = n 1 ∙sin α 1 n 2 α1 n1 α2 n2 A B C h α 1 =30° n 1 =1 α 2 =? n 2 =1,33 AB =x=46cm=0,46m h=? Určíme úhel α 2 : sin α 1 sin α 2 = n 2 n 1 sin α 2 = n 1 ∙sin α 1 n 2 sin α 2 = 1 ∙sin30° 1,33 α 2 =22° Určíme hloubku jezera h: tg α 2 = x h h= x tg α 2 h= 0,46 tg 22° m h= 1,1m

PŘÍKLAD NA PROCVIČENÍ Světelný paprsek dopadá na plochu skleněné desky tloušťky 3,0 cm pod úhlem 60°. Určete délku paprsku v desce a úhel, který paprsek svírá s rovinou desky při výstupu. [3,7cm; 30°]