vytvořený v projektu OP VK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PŮVOD A ZÁKLADY VÝVOJE ČEŠTINY
Rudolf II. rudolfínská doba rudolfínská Praha.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Český humanismus a renezance
Oficiální literatura českého baroka
České země za třicetileté války
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
LATINA A LATINSKÁ LITERATURA V ČESKÝCH ZEMÍCH V DOBĚ BAROKA
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ČESKÁ BAROKNÍ LITERATURA
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
2/ Česká katolická literatura
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
(v českých zemích od první poloviny 17. st., vrchol v první polovině 18. st.)
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
BAROKO - umělecký směr 16. – 18. století
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
3/ Česká exilová literatura
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Literatura doby pobělohorské Mgr. Ludmila Růžičková.
2/ Situace po Bílé hoře Válka falcká
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Renesance a humanismus v Čechách
Jan Amos Komenský 8. ročník.
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
FILIP I. SLIČNÝ Španělský král KAREL V. Španělský král FERDINAND I. Český král „Říše, nad kterou slunce nezapadá“ Maxmilian II. RUDOLF II. Český král.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_17.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): České baroko: Oficiální katolická literatura Tematická oblast: Český jazyk.
Povinné Zvláště důležité Nepovinné Zajímavost TŘICETILETÁ VÁLKA
Název:Jan Amos Komenský Autor: Mgr. Andrea Jílková Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:český jazyk a literatura Ročník:první Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Pedagogická díla J. A. Komenského - kromě Velké didaktiky a Informatoria školy mateřské 4.část.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1 63 Předmět: Český jazyk – Náš svět (Člověk a jeho svět)
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
České země ve 2. polovině 18. století
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Třicetiletá válka Období
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_9SJ-4
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Ve školních lavicích Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Lidová kultura Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Novověk – pobělohorské období a Jan Amos Komenský
ŠABLONA III/2 Jan Ámos Komenský, literatura 8. roč. ,Mgr. L
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18
BAROKO významní představitelé
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Novověk – stavovské povstání a třicetiletá válka
Transkript prezentace:

vytvořený v projektu OP VK Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy: Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu: Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity: III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

Anotace Název tematické oblasti: Literatura pro vyšší gymnázium Název učebního materiálu: Česká barokní literatura Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_CJ0304 Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 2. ročník čtyřletého gymnázia, 6. ročník osmiletého gymnázia Autor: Mgr. Karla Paclíková Datum vytvoření: 13. 1. 2013 Datum ověření ve výuce: 14. 1. 2013 Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: Student chápe a dokáže objasnit společensko-historické podmínky, ze kterých vyrůstala česká barokní literární tvorba. Dokáže ji rovněž časově zařadit a charakterizovat. Metodické poznámky: Materiál lze využít jako oporu pro výklad nového učiva při frontální výuce i pro samostatné opakování studentů před závěrečným shrnutím učiva o českém literárním baroku.

Česká barokní literatura (20. léta 17. st. – 70. léta 18. st.)

Poznámka: české baroko (X barokní kultura Z a J Evropy) spojeno s protireformací → má povahu vysloveně náboženskou - české literární baroko (X výtvarné a hudební baroko) poměrně chudé

Společensko-historická situace - stavovské povstání (zahájeno 1618) = vyvrcholení politických rozporů – šlechta X města, protestantská většina X katolická menšina → Habsburkové zbaveni moci (králem Fridrich V. Falcký, vůdce Protestantské unie), vypuzen také jezuitský řád

změna situace a nové společenské poměry v důsledku porážky nekatolických vojsk (Bílá hora 8. 11. 1620) → trest smrti pro přední účastníky odboje (Staroměstské náměstí 21. 6. 1621) → ztráta majetku odbojné šlechty a měšťanstva + vypovězení ze země → ztráta téměř všech politických práv měšťanstva → emigrace podstatné části vzdělanců nutno připočíst také → hospodářský úpadek země (od počátku 17. st.) → třicetiletá válka → mor

= zákon vydaný Ferdinandem II. (1627 Čechy, 1628 Morava): → působení Obnoveného zřízení zemského = zákon vydaný Ferdinandem II. (1627 Čechy, 1628 Morava): - potvrzena dědičnost Habsburků na českém trůně - omezena práva stavů ve prospěch panovníka a duchovenstva - němčina zrovnoprávněna s češtinou → čeština vytlačována z postavení veřejného jazyka - povoleno jediné katolické náboženství → odchod podstatné části protestantské inteligence do exilu; poddaní nuceni katolickou víru přijmout (pokles počtu obyvatel o více než 1/3)

uzavření tzv. vestfálského míru = konec třicetileté války → konec nadějí českých emigrantů na návrat domů; Habsburkům potvrzeno držení Čech, Moravy a Slezska = vytvořeny předpoklady pro vznik absolutistické monarchie

Odraz této situace v písemnictví - zúžena domácí čtenářská i autorská základna - zaměření literatury = téměř jednostranně náboženské tematické zúžení (tlak a zásahy úřadů a církve, hlavně jezuitského řádu - kontrola celé literární produkce) sílí pocit marnosti světa, úvahy o smrti a posmrtném životě otevřena půda pro ohlasy cizích kulturních vlivů (italská, španělská, německá katolická literatura) – protiváhou domácí potlačované tradice, protireformace ničí svazky s husitstvím a reformací)

rozštěpení literární tvorby: 1. exilová = exulantská (protihabsburské a protikatolické pozice) 2. domácí a) oficiální (podpora rekatolizace a vládnoucího rodu) b) neoficiální literatura (rukopisná, lidová – většinou vyjadřuje protestantské stanovisko, ovlivňuje tvorbu pololidovou – tištěná i rukopisná);

vývoj v literatuře nepříznivý, avšak starší humanistická tradice nezanikla hned (asi do 60. let 17. st.), zpočátku uplatnění vedle nových literárních proudů, zvláště v měšťanské literatuře, u naukových a vzdělavatelských děl u autorů v exilu i domácích

1. Exilová literatura Německo Pavel Stránský – O státě českém = latinský spis - historicky zaměřené dílo, obhajoba předbělohorských poměrů Pavel Skala ze Zhoře – Historie církevní - dějiny křesťanství od počátků do své doby - 10 svazků, nevyšlo tiskem

Slovensko Jiří Třanovský – Cithara sanctorum – Písně duchovní staré i nové = Tranoscius = kancionál, nejpopulárnější evangelický zpěvník (100 vydání)  součástí slovenské literatury

Polsko (nejlépe organizovaná emigrace) Jan Amos Komenský (1592 – 1670) = umělecky nejvýraznější osobnost exulantské literatury a staročeského umění vůbec; poslední biskup jednoty bratrské a) umělecká literatura Listové do nebe = 5 fiktivních dopisů (návaznost na tradici humanistického literárního dopisu), sociální tematika - k tzv. útěšným spisům

- útěšné spisy – vznik z pobělohorské životní nejistoty; a. se utvrzuje ve víře př. Truchlivý to jest Smutné a tesklivé člověka křesťanského nad žalostnými vlasti a církve bídami naříkání - zamyšlení nad rozporem rozumu a citu Přemyšlování o dokonalosti křesťanské

Labyrint světa a ráj srdce (rkp.1623, 1. tisk 1631) to jest Světlé vymalování, jak v tom světě a věcech jeho všechněch nic není než matení a motání, kolotání a lopota, mámení a šalba, bída a tesknost a konečně omrzelost vším a zoufalství: ale kdo doma, v srdci svém, s jediným Pánem Bohem se uzavírá, ten sám k pravému a plnému uklidnění a radosti přichází = rozsáhlá alegorická skladba: autor (poutník) dlouho prochází světem (středověké město) a hledá smysl života (své povolání), marně ve světě (zmatek), nalézá v hluboké víře v Boha (srdce – ráj)

- okrouhlé, obehnáno zdmi, kolem tma - 6 ulic (stavů) středověké město: - okrouhlé, obehnáno zdmi, kolem tma - 6 ulic (stavů) domovní, řemeslníci, vzdělanci, duchovní, vrchnost a správci, soldátský - Brána života (V), Brána rozchodu - rynk - hrad Štěstěny (Z) - královský hrad Moudrosti (královna – světa Moudrost / Marnost) kresba města z rukopisu Labyrintu 1623 obr. 1 průvodci: Všezvěd Všudybud – lidská zvídavost Mámení – zvyk přijímat cizí názory

Kšaft (= závěť) umírající matky jednoty bratrské (tisk 1650) = alegorický text - po vestfálském míru a. přesvědčen o neodvratném konci jednoty bratrské → jako umírající matka se loučí, zanechává závěť + víra ve šťastnou budoucnost národa Kancionál (vydán 1656, práce už ve 30., 40. letech) = sbírka duchovní lyriky; péče o potřeby náboženského života vyhnanců - písně ze starší tvorby, nové (víc než 1/5 K. sám složil nebo přebásnil) 150 žalmů (přebásněno Jiřím Strejcem = spisovatel, žalmista, překladatel B. k., zábřežský rodák (1536))

b) pedagogická literatura Didactica magna = Velká didaktika - obecně o otázkách výchovy a vzdělání Informatorium školy mateřské - matkám a chůvám; výchova v rodině - důraz na estetickou výchovu už v útlém věku Brána jazyků otevřená = názorná jazyková učebnice latiny Svět v obrazech = Orbis sensualium pictus = názorná ilustrovaná učebnice - původně dvojjazyčná, později čtyřjazyčná

Škola hrou = Schola ludus = spis se souborem divadelních her pro školní vyučování ← školní lat. hry mohou prohloubit znalost jazyka

c) literatura pansofická (= vševědná) ! celoživotní úsilí Komenského o vševědnou encyklopedii Cesta světla = Via lucis = spis, připravuje cestu vševědnému programu „Zkrátka neznalost je sama v sobě zlem, protože je temnotou, Znalost, i zla, je dobrá, protože je světlem.“ Všeobecná porada o nápravě věcí lidských = nejvýznamnější z pansofických děl; 7 dílů – nedokončeno - umění a věda mají člověka povznášet a vést ho k harmonickému mírovému životu

2. Domácí literatura a) oficiální nauková literatura Bohuslav Balbín (1621 – 1688) = duchovní, jezuita (misijní, kazatelská činnost), vlastenec (studium minulosti, vnímá neutěšený polit. stav země, hrozí se úpadku národního cítění, postupující germanizace → podezírán z protivládních názorů, pronásledován představenými), literární činnost (rozsáhlé dílo, přes 30 spisů tiskem), jen latina

= nejvýznamnější historické dílo, mnoho svazků; - oblast historie (zpočátku zájem o hagiografii = literatura o světcích a poutních místech) Výtah z českých dějin = nejvýznamnější historické dílo, mnoho svazků; - tisk pozastaven pro a. vlasteneckou a protihabsburskou pozici - součástí Učené Čechy = spis věnovaný literárním a kulturním dějinám Čech; také 1. soupis české literární tvorby od počátků do a. současnosti - literární teorie Nástin humanitních disciplín = popis systému tehdejšího vzdělání + praktické návody pro výuku tvůrčího psaní

- jazyk Stručná, ale pravdivá rozprava o kdysi šťastném, nyní však přežalostném stavu Království českého (rkp. 1672/3) = latinské pojednání - vlastenecká bojovnost (právo národa na vlastní jazyk, kritika odnárodňující se šlechty, národnostní politiky Vídně) → tiskem (1775) na počátku NO Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště českého = vzor pro jiné obrozenské obrany

práce jazykovědné – mluvnice - vznikají jako reakce na stav jazyka té doby – problém = maximálně rozkolísaná jazyková norma; - český jazyk před a po Bílé hoře se liší: - jazyková norma rozkolísaná - vědomí spisovného jazyka však pokračuje (v literatuře čeština užívána stále, problematická oblast vědy – němčina) - nepříznivý stále větší počet Němců na našem území - určitý úpadek českého jazyka až koncem 18. st.; od počátku století literární projevy stále výrazněji zužovány na tvorbu nižšího stylu, jazyk není schopen reagovat v plné šíři na měnící se skutečnost

- povaha jazykovědných prací je rozporná: negativum: v oblasti slovní zásoby se někteří jazykovědci vlastními pokusy tvořit nová slova snaží o očištění jazyka od cizích vlivů; = tzv. puristé, jazykoví brusiči (purismus = brusičství; přehnaná jazyková čistota; nerespektují základní způsob tvoření nových slov v češtině odvozováním a nahrazují ho principem skládání, který není češtině vlastní) pozitivum: je potřeba ocenit úspěšné postižení jiných oblastí gramatické stavby jazyka a snahu obhájit češtinu jako kultivovaný jazyk využitelný v celém rozsahu jazykové praxe

autoři barokních mluvnic: Matěj Václav Šteyer = jezuita   Matěj Václav Šteyer = jezuita - autor sborníku duchovních písní - zakladatel nakladatelství Svatováclavské dědictví, tady vydána Svatováclavské bible (1677 – 1715) = římskokatolický překlad bible do češtiny (katolická protiváha Bible kralické, z níž také text vychází, zbaveno archaismů) Jiří Konstanc = jezuita Lima Linguae Bohemicae, tj. Brus jazyka českého (1667) - latinský název, české dílo; výrazné puristické tendence (objevují se novotvary – patvary, nepoužívané ani samotnými brusiči; podle tohoto díla puristické snahy označované jako brusičství)

Václav Jan Rosa = také básník (světská tvorba) Čechořečnost aneb Mluvnice českého jazyka (rkp. 1672) - titul česky, psáno latinsky - návaznost na humanistickou tradici - z mluvnic 17. a 18. st. odborně nejvýše (přínos např. v popisu slovesa), v předmluvě oslava českého jazyka a národa - reakce na pronikání nespisovných tvarů a cizích slov, slovní zásobu však obohacuje nevhodnými, násilně tvořenými neologismy, ani nevznáší nároky, aby byly používány českým národem, pouze je doporučuje básníkům Jan Václav Pohl = učitel češtiny císaře Josefa Gramatika českého jazyka (1756) - v jeho díle zjevný pokles úrovně jazykovědné literatury - jeho puristické tendence dosáhly až komických poloh

duchovní tvorba - převažují agitační spisy, životopisy svatých, postily, kázání, náboženská rozjímání - zpracovávány legendární látky (v umělé literatuře vymizely v době husitské, často o českých světcích; v 1. pol. 18. st. – v popředí tzv. svatonepomucká produkce; Jan Nepomucký (svatořečen 1729) = v duchu protireformace protiváha Jana Husa) - pěstována náboženská lyrika (umělecky náročná) - patrný ohlas cizích vlivů (it., šp., něm. katolická literatura; přítomnost cizích duchovních)

Bedřich Bridel (1619 – 1680) = autor poezie i prózy, překladatel a profesor rétoriky a poetiky; jezuita, misionář Co Bůh? Člověk? = básnická skladba – umělecky nejvýraznější dílo duchovní lyriky vyššího stylu - kontrastní kompozice – vztah věřící člověk X Stvořitel, protiklad sbližován motivy člověka jako díla Stvořitele Jesličky = sbírka vánočních písní - hluboké lidství, úcta k lidové poezii Život sv. Ivana, prvního v Čechách poustevníka = legendistická práce - próza i verš

Felix Kadlinský (1613 – 1678) = jezuitský profesor, autor duchovní lyriky Zdoroslavíček v kratochvilném hájíčku postavený = básnická sbírka - volné zpracování německé básnické předlohy - pastýřské motivy, idealismus

Adam Václav Michna z Otradovic (asi 1600 – 1676) = hudební skladatel a náboženský lyrik - tvorba ovlivněná šp. barokem (motivy barokní mystiky), oslava Panny Marie (důvěrný vztah, blízký lidovému pohledu) Česká mariánská muzika, radostná i žalostná Svatoroční muzika = kancionály → široký ohlas v další kancionálové tvorbě; obliba i případy zlidovění Loutna česká = sbírka lyrických písní určená k soubornému provedení před náročným publikem

Antonín Koniáš (1691 – 1760) = jezuita, období vrcholného baroka a jeho doznívání = a. kazatelské literatury (← úsilí aktivně působit na věřící v duchu barokního cítění) postila Citara Nového zákona = kancionál (v domácí oficiální tvorbě nejčastěji vydávaný) - záměrná volba titulu (konkurovat nejznámějšímu protestantskému k.) Klíč kacířské bludy k rozeznání otevírající (1729) = soupis zakázaných knih → likvidace nekatolické literatury

drama - do centra vývoje - podporováno představiteli řádových škol v Čechách (jezuité, piaristé) → rozvoj (jezuitského) školského dramatu - vznik mnohdy velmi efektních divadelních představení - repertoár nevázán na národní literaturu - biblické texty, většinou latina

b) neoficiální (= literatura pololidová a anonymní lidová slovesnost; značná odlišnost od tvorby oficiální) pololidová tvorba = přechod mezi tvorbou umělou a tvorbou lidovou; - nevzniká v lidovém prostředí, je však pro lid tvořena, ovlivněna tvorbou lidovou - vzniká a rozvíjí se jako projev literární aktivity nižších vrstev měšťanstva a drobné venkovské inteligence - není anonymní, často je autor znám - nežije v ústním lidovém podání, ale v podobě tištěných kramářských písní a knížek lidového čtení - u nás hlavně v 2. pol. 18. st. a v 1. pol. 19. st.

a) knížky lidového čtení - přinášejí vzdělání + zábavu - témata: středověk humanistická literatura (Faust) lidová (blízko pohádce; číslo 3 v kompozici, šťastný závěr, ďábel jako symbol zatracení se mění v čerta – je možno ho přelstít, pomáhá chudým proti bohatým)

- podoba dřevorytem opatřených tisků b) kramářské písně - podoba dřevorytem opatřených tisků - prodávány na trzích a církevních slavnostech - kramář nabízí výtisky za využití zpěvu, dramatizace textu, motivy písně ukazuje na obrázcích - pestrý, atraktivně zpracovaný obsah - témata náboženská (zprávy o poutních místech, zázraky) i světská (aktuální společenské události – zločin, válka, přírodní katastrofy, milostné vztahy) - mají publicistickou funkci – náhrada zpravodajství

kramářský styl: - aktuálnost (často chtěná, komerční zájem) - senzace, výjimečnost událostí - dramatičnost - sentimentálnost - oslovení publika - ujištění o „aktuálnosti“ - rozvleklé vypravování - stereotypy - poučení a nabádání ke správnému jednání

c) písmácké kroniky a paměti - písmák = člověk z prostého lidu se zálibou v četbě vážné literatury (zpočátku bible); o tom, co četl, o čem hloubal, si dělal poznámky, sám psal; - písmácká literatura často obsahuje opisy důležitých listin, přejaté verše, výpisky z četby atp. – „dokumentuje“ svou dobu   František Jan Vavák = rychtář; nejvýraznější představitel písmácké prózy (Knihy pamětní), zaznamenal i lidové obřadní písně Jiří Volný = ovčák; skládal nenáročné zábavné písně (Veselé písně J. Volného)

d) interludia = intermedia = mezihry - interludium (z lat. inter = mezi, ludus = hra) intermedium (z lat. inter = mezi, medius = střední část mezi dvěma lhůtami) = krátká, většinou komická hra nebo scéna hraná jako mezihra mezi dějstvími samostatné vážné hry; v 17. st. již provozovaná samostatně - hrávali je obvykle učitelé a jejich žáci, hlavně o masopustu a jiných venkovských svátcích - náměty ze selského života, zachycují svízelné postavení rolníků (zdravý smysl pro skutečnost)

Václav František Kocmánek = kantor; autor interludií (kritika sedláka) Lamentatio rusticana (Lamentace venkovanů) = skladba (titul latinský, práce česká) - naturalisticky zachycuje válečné útrapy venkovských lidí (očima člověka o stupeň výše) - obsahuje tzv. selský otčenáš = skladba o selském životě, poslední verše jednotlivých slok postupně skládaly modlitbu e) loutkové divadlo

Zdroj: archiv autorky obr 1: KOMENSKÝ, Jan Amos. http://cs.wikipedia.org [online]. 1623 [cit. 13.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Labyrint_sveta.jpg