RENESANCE A HUMANISMUS V EVROPSKÉ LITERATUŘE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
32_04_34 Renesance - shrnutí Anotace Renesance - shrnutí
Advertisements

Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
William Shakespeare.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Renesance a humanismus
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Renesance a humanismus v Itálii
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Obecné poučení o literatuře
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. května 2012
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Renesance a humanismus
William Shakespeare (1564 – 1616).
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Humanismus.
Soubor testů 3 Mgr. Ludmila Růžičková
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
William Shakespeare.
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
Renesance – Itálie, Francie, Španělsko
renesance a humanismus
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Španělská renesance.
Anotace: Text je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období renesance.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ROMÁN Žánr velké epiky delší časový úsek Pozadí společenských událostí doby Druhy románu: společenský, dobrodružný, fantastický, sci-fi, milostný, psychologický,
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_26-14 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Významní představitelé renesanční literatury
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Literatura období humanismu a renesance
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Literatura období renesance
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
STAROVĚKÁ ORIENTÁLNÍ LITERATURA
Literatura v období renesance
William Shakespeare.
BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
STŘEDOVĚKÁ EVROPSKÁ LITERATURA
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

RENESANCE A HUMANISMUS V EVROPSKÉ LITERATUŘE počátek 14. století počátek 17. století

HISTORICKÝ KONTEXT UDÁLOSTI – FAKTA ÚKOLY: zámořské plavby a objevy (Vasco da Gama, Kryštof Kolumbus, Ferdnando Magalhaes) rozvoj přírodních věd (Mikuláš Koperník, Galileo Galilei, Giordano Bruno, Johannes Kepler) Reformace (Martin Luther, Jan Kalvín, Ulrich Zwingli) upevňování politické moci monarchií umělecký směr RENESANCE ÚKOLY: Vyhledejte obrazový materiál – renesanční architektura – doložte na významných stavbách typické rysy tohoto uměleckého směru. Zvolte jednoho z následujících velikánů doby renesance a na jeho životě a díle doložte mnohostrannost renesančních osobností: LEONADO DA VINCI MICHELANGELO BUONAROTTI

FILOSOFICKÝ ZÁKLAD HUMANISMUS filosofický směr, v popředí jehož zájmu stojí člověk, jeho zájmy, schopnost poznání, touha po svobodě, úsilí o všestranné vzdělávání jazykem je latina Erasmus Rotterdamský: Chvála bláznovství rozvoj teorie politiky (utopické spisy o ideálním státním uspořádání) Thomas More: Utopie Tomaso Campanella: Sluneční stát Francis Bacon: Nová Atlantis Nicolo Machiavelli: Vladař ÚKOLY: Zjistěte, jaké zásady pro fungování ideálního státu hlásali ve svých dílech vedle uvedení autoři. Co znamená pojem UTOPIE v dnešní běžné řeči? Pokuste se napsat úvahu o vaší představě ideálně fungujícího státního celku.

ZNAKY LITERATURY ÚKOLY: vynález knihtisku kolem 1445 (Johannes Gutenbeg) soustředění na člověka a jeho životní potřeby vnášení tabuizovaných témat do literatury satira jako prostředek kritiky společenských poměrů rozvoj národních jazyků v literární tvorbě rozmanitost žánrů – včetně vzniku nových (sonet, novela, esej) ÚKOLY: Charakterizujte následující literární žánry a uveďte autory a díla, která jsou považována za první tohoto žánru. NOVELA ESEJ SONET

ŽÁNRY A FORMY rozvoj poezie, prózy i dramatu komedie – tragédie epos román novela (rámcová novela) esej rozmanité formy poezie (sonet, villonská balada) ÚKOLY: O rámcové novele mluvíme poprvé v souvislosti s Boccacciovým dílem Dekameron. Avšak už v téže době vzniklo dílo postavené na tomto principu v jiné národní literatuře. Zjistěte, o jaké dílo jde, a obě díla porovnejte.

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL ITÁLIE Dante Alighieri Božská komedie – epos (3 části – veršované – přesná forma – alegorie – 3 průvodci – peklo, očistec, ráj - Beatrice) Francesco Petrarca Zpěvník – sonety – milostná poezie (Laura) Giovanni Boccaccio Dekameron – rámcová novela (10 osob vypráví příběhy v 10 dnech) Nicoló Machiavelli Vladař – historickopolitický spis Mandragora - drama

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL FRANCIE Francois Villon Odkaz (Malý testament) Závěť (Velký testament) poezie (tzv. villonská balada) Pierre de Ronsard Lásky Sonety Heleně milostná poezie Francois Rabelais Gargantua a Pantagruel satirický román – kritika soudobé společnosti – označován pojmem groteskní Michel de Montaigne Eseje – filosofické úvahy související s problémy autorovy doby

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL ŠPANĚLSKO Lope de Vega Ovčí pramen (Fuente Ovejuna) – drama – přináší kolektivního hrdinu Tirso de Molina Sevillský svůdce a kamenný host – drama (literární typ don Juan – cynický svůdce žen) Miquel de Cervantes y Saavedra Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha román (literární typ don Quijote – snílek jdoucí za svými ideály navzdory realitě) PORTUGALSKO Luis se Camoes Lusovci – epos (oslavuje současného hrdinu – Vasco da Gama)

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL ANGLIE Geoffrey Chaucer Canterburské povídky – rámcová struktura Christopher Marlowe Doktor Faust – drama (literární typ Faust – touha po poznání i za cenu nejvyšších obětí) Thomas More Utopie William Shakespeare historické hry - Jindřich IV., V., VI., Richard II., III., Julius Caesar komedie - Veselé paničky windsorské, Kupec benátský, Večer tříkrálový, Zkrocení zlé ženy, Sen noci svatojánské, Mnoho povyku pro nic tragédie - Romeo a Julie, Hamlet, Othello, Král Lear, Macbeth poezie - Sonety

SEZNÁMENÍ S VYBRANÝM DÍLEM William Shakespeare divadelní hry komedie: složitý děj, záměny osob, komické situace, pestrý jazyk (charakterizuje postavy), vítězství dobra, zesměšnění hlouposti a zla tragédie: aktuální nadčasové náměty, nedodržuje jednotu místa, děje, času, ostře charakterizované postavy, verš i próza, vliv antiky velmi silný x děj neřídí osud, ale lidská rozhodnutí mnohdy závislá na náhodě V Shakespearových hrách celá řada literárních typů. Inspiroval mnoho dalších literárních děl. ÚKOLY: Na základě seznámení s dějem některých Shakespearových děl charakterizujte následující postavy jako literární typy: OTHELLO HAMLET ROMEO A JULIE KRÁL LEAR

SEZNAM DOPORUČENÝCH POMŮCEK K VYPACOVÁNÍ ÚKOLŮ: POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. Internet – vyhledané údaje ověřovat z několika zdrojů Další knižní publikace – encyklopedie, slovníky, literární přehledy Konkrétní literární díla (školní knihovna, městská knihovna, úryvky v čítankách)

Seznam použité literatury POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury 1. 3. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 239 s. ISBN 80-716-8198-9.