Moravské dopravní fórum Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb Olomouc, 9. 4. 2018
Přehled projektů v regionu střední a východní Moravy Prioritní projekty: Olomouc – Uničov - Šumperk Otrokovice – Zlín - Vizovice Uzel Přerov, 2.stavba (3. stavba) Hranice na Moravě – Horní Lideč st. hr. Ostrava – Frýdek – Místek – Val. Meziříčí Brno – Přerov Nezamyslice - Olomouc Staré Město u Uherského Hradiště – Luhačovice/Bojkovice/Veselí nad Moravou Celkové investiční náklady (CIN): 94,89 mld. Kč Spolufinancování z fondů EU: CEF OPD2/EIB/národní zdroje Projekty rozvoje železniční dopravní cesty se realizují za účelem (cíle projektů): zkapacitnění trati zrychlení trati (zvýšení traťové rychlosti, odstranění propadů rychlosti) lektrizacee zvýšení bezpečnosti snížení negativních vlivů železniční dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatelstva zajištění bezbariérového přístupu pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace vytvoření podmínek pro další rozvoj nákladní dopravy snížení nákladů na zajištění provozuschopnosti a provozování železniční dopravní cesty zvýšení konkurenceschopnosti železnice vůči individuální automobilové dopravě a posílení páteřní role při zajišťování dopravní obslužnosti jednotlivých regionů a celé České republiky Operační program Doprava 2014 – 2020 (2023) (tzv. OPD 2) míra příspěvku až 85 % předpokládaný objem pro železnici – cca 40 mld. Kč v přípravě 261 potenciálních projektů, které s velkou rezervou pokryjí i dvojnásobné navýšení alokace CEF – Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility) je určen pouze pro projekty v rámci „Hlavní sítě“ TEN-T („Core Network“), předpokládaný objem pro železnici v rámci „národní obálky“ – cca 27 mld. Kč v rámci SŽDC je k financování připravováno celkem 24 projektů
Šumperk – Olomouc (1/2) CIN: 6,32 mld. Kč Realizace: 2019 – 2022 Stav přípravy: vydání územního rozhodnutí 04/2018 Tendr na zhotovitele: 02/2019 (08/2019) Záměry na trati: elektrizace (stejnosměrná soustava 3 kV) Šumperk – Uničov: zvýšení traťové rychlosti až do 100 km/h Uničov – Olomouc: zvýšení traťové rychlosti až do 160 km/h odstranění většiny propadů traťové rychlosti zvýšení bezpečnosti a komfortu cestujících zvýšení bezpečnosti provozu rekonstrukce stanic včetně nástupišť zajištění bezbariérového přístupu pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace nová staniční, traťová a přejezdová zabezpečovací zařízení
Uzel Přerov, 2. stavba CIN: 2,9 mld. Kč Realizace: 2019 – 2021 Stav přípravy: vydání ÚR 05/2018 žádost o SP 07/2018 Záměry: rekonstrukce výhybny Dluhonice a navazujících mezistaničních úseků dokončení modernizace uzlu Přerov zvýšení traťové rychlosti až do 160 km/h nahrazení stávajících dvou žel. přejezdů mimoúrovňovými kříženími
Olomouc – Prostějov – Nezamyslice Realizace: po roce 2020 s vazbou na úsek Brno - Přerov Stav přípravy: probíhá aktualizace studie proveditelnosti s termínem dokončení cca 08/2018 Záměry: modernizace tratě Olomouc – Nezamyslice v návaznosti na rameno Brno - Přerov cílem SP je prověřit možnost realizace: zvýšení traťové rychlosti až do 160 km/h a odstranění většiny propadů rychlosti zdvoukolejnění tratě nebo její převážné části novostavba spojek „grygovská“ a „němčická“ Jednotlivé varianty by měly v zásadě sledovat tyto cíle projektu: Zlepšení technického stavu a parametrů trati č. 301 Olomouc – Nezamyslice Zvýšení konkurenceschopnosti, resp. možnost zavedení páteřních dálkových železničních spojení Brno – Prostějov – Olomouc Zvýšení konkurenceschopnosti regionálního páteřního spojení v ose Olomouc – Prostějov Vytvoření podmínek pro zavedení konkurenceschopných regionálních spojení v dalších směrech Zlepšení parametrů trati pro efektivnější provoz nákladní železniční dopravy Snížení negativních vlivů z železniční dopravy na předmětné trati na životní prostředí a zdraví obyvatelstva Zvýšení bezpečnosti železničního provozu a cestujících Zajištění bezbariérového přístupu pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace minimalizace dopadů výlukové činnosti na dotčené systémy dálkové a regionální dopravy
Hranice na Moravě – Horní Lideč st. hr. (1/3) CIN: 16,4 mld. Kč Realizace: zahájení od 2019 – úsek Val. Meziříčí – Hustopeče nad Bečvou Stav přípravy: aktualizace studie proveditelnosti Záměry: modernizace traťového úseku peronizace stanic a zastávek úprava tratě pro provoz nákladních vlaků o maximální délce 740 m Modernizace železničních uzlů: Valašské Meziříčí, Vsetín,Hranice na Moravě k dalšímu prověření: výstavba novostavby přeložky trati v úseku Hranice n/M – Milotice n/B zrušení stávající tratí Hranice n/M – Milotice n/B Současný stav: Trať je součástí sítě TEN-T Na většině úseků rychlost do 80 km/h Dálková doprava na Slovensko Obsluha průmyslových závodů v okolí Valašského Meziříčí
Hranice na Moravě – Horní Lideč st. hr. (2/3) Novostavbou přeložky (červeně zvýrazněný úsek) je eliminován výrazný a dlouhý rychlostní propad pod 100 km/h za Hranicemi n/M. Přestože jsou možnosti vedení trasy silně omezeny nutností překonat rozvodí mezi Černým a Baltským mořem, podařilo se navrhnout trasu o max. sklonu do 12 ‰, která obsahuje 2 tunely o délce 1250 m a 240 m. Tato stavba umožňuje výrazné zkrácení jízdních dob expresních, osobních i nákladních vlaků. Přeložka je na většině trasy navržena na rychlost 160 km/h, čímž bude dosaženo souvislé rychlosti 140 -160 km/hod prakticky v celém úseku Hranice n/M – Valašské Meziříčí. Zrušení stávajícího traťového úseku Hranice/M – Milotice n/B. Místa současných zastávek budou obslouženy systémem MHD Hranice a prodloužením regionální autobusové linky. V této variantě dochází na rozhodujících relacích k výraznému zkrácení jízdních dob osobních i dálkových vlaků.
Beskydy CIN: 13 mld. Kč Realizace: od 2021 Stav přípravy: Záměry: aktualizace SP pro úsek Frýdlant n/O – Valašské Meziříčí a Studénka – Štramberk s termínem do 11/2018 Záměry: Ostrava-Kunčice – Valašské Meziříčí zdvoukolejnění úseku Vratimov – Frýdek-Místek modernizace a elektrizace úseku Ostrava-Kunčice – Frýdlant n/O (– V. Meziříčí) Frýdek-Místek – Český Těšín projekt na modernizaci a elektrizaci trati nevykazuje ekonomickou efektivitu Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice modernizace a elektrizace trati Studénka – Veřovice modernizace a elektrizace v úseku Sedlnice – Štramberk Úsek z Ostravy do Frýdlantu nad Ostravicí je jedním nejzatíženějších neelektrifikovaných v České republice, denně jím projíždí přibližně 6000 cestujících. Jako ekonomicky efektivní se prokázala investice do celého úseku Ostrava-Kunčice – Frýdlant nad Ostravicí, včetně tratě z Frýdlantu nad Ostravicí do Ostravice a také do úseku Studénka – Štramberk. S ohledem na rozhodnutí Ministerstva dopravy ČR o koncepci zavádění střídavé trakce (25 kV, 50 Hz) je nutné vybrané části studie aktualizovat, protože se předpokládá úspora investičních nákladů a možné prodloužení elektrizace do zastávky Frenštát pod Radhoštěm město, resp. do Valašského Meziříčí. V současné době není stanoven harmonogram stavby. Stavební činnost bude probíhat v několika etapách. Pokud v průběhu přípravy nenastanou závažnější komplikace, může samotná výstavba první etapy začít po roce 2020. Pro úsek Ostrava-Kunčice – Frýdek-Místek – Ostravice se zahájí ještě letos práce na dalším přípravném stupni, dokumentaci pro územní rozhodnutí. V případě jeho získání je možné navázat přípravou samotného projektu stavby, který je zakončen stavebním povolením. Dle rozhodnutí centrální komise začne SŽDC v současné době připravovat úsek Ostrava – Ostravice za 6,8 miliardy korun. Zbylé části projdou aktualizací, lze tedy předpokládat, že dojde k úpravě výše nákladů.
Brno – Přerov CIN: 35,41 mld. Kč Realizace: od roku 2022, soubor 4 staveb Stav přípravy: probíhá zpracování ZP + DÚR Záměry: modernizace trati až na rychlost 200 km/h kompletní zdvojkolejnění trati úrovňové přejezdy nahrazovány nadjezdy nebo podjezdy Zřízení systému ETCS L2 Zrušení 4 ŽST: Rousínov, Komořany u Vyškova, Němčice nad Hanou a Věžky
Otrokovice – Zlín - Vizovice (1/2) CIN: 11,8 mld. Kč Realizace: 2019 – 2023 Stav přípravy: ZP schválen, zahájeno územní řízení, probíhá tendr na zhotovitele DSP Záměry: elektrizace celé trati (střídavá trakce 25 kV, 50 Hz) zdvoukolejnění úseku Otrokovice – Zlín střed zvýšení max. traťové rychlosti na 100 km/hod vybudování terminálu VHD Zlín - střed projekt umožní další rozvoj kontejnerové terminálu METRANS v Lípě nad Dřevnicí vybudování tří mimoúrovňových křižovatek: tř. Osvobození, Otrokovice Prštné, Zlín ul. Podvesná , Zlín Současný stav: Trať je technicky a morálně zastaralá ŽST Otrokovice významný přestupní uzel
Staré Město u Uherského Hradiště – Luhačovice/Bojkovice/Veselí nad Moravou CIN: 4,8 mld. Kč Realizace: 2023 – 2025 Stav přípravy: příprava zadání aktualizace studie proveditelnosti Záměry: zvýšení traťové rychlosti a elektrizace (střídavou trakční soustavou 25 kV, 50 Hz) Bojkovice m.
Další připravované stavby v regionu Změna trakční soustavy na AC25 kV, 50 Hz v úseku Nedakonice – Říkovice Rekonstrukce ŽST Rožnov pod Radhoštěm Rekonstrukce ŽST Holešov Rekonstrukce ŽST Bystřice pod Hostýnem Rekonstrukce nástupišť v ŽST Uherské Hradiště Modernizace a elektrizace trati Kojetín - Hulín
Děkuji za pozornost