Plasticita CNS (přizpůsobivost) = schopnost přizpůsobit se nejrůznějším změnám vnitřního i vnějšího prostředí - přežití Funkční úroveň Buněčná a molekulární.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přehled a receptory Viktor Černý, 5.kruh (2006-7)
Advertisements

Centrální nervová soustava- mozek
4. Neuron.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Nervová soustava soustava řídící
Centrální nervový systém
Nervová soustava Olga Bürgerová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
1 Fenomén plasticity dospělého mozku Plasticita A. v reakci na behaviorální změny, učení B. v reakci na poškození nervového systému 1. krátkodobá (hodiny)
VÝVOJ A SELEKCE T LYMFOCYTŮ V THYMU FcgR FceRI TCR BCR B-cell NK-cell Mast-cell T-cell   CD16     NK-cell    Mast-cell        
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_07_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Paměť a učení.
NERVOVÁ SOUSTAVA SZŠ A VOŠZ PŘÍBRAM.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Neexistuje zlatý standard, pouze konvergence fyziologických metod
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Non-cell-autonomous action of STAT3 in maintenance of neural precursor cells in the mouse neocortex Takeshi Yoshimatsu, Daichi Kawaguchi, Koji Oishi, Kiyoshi.
-Změna konformace jako podstata řízení - cytokinetiky – -inhibice b. dělení-
Vyšší nervová činnost.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Creating Formulas Prepared by : Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Scissor Jack (Nůžkový zvedák)
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Glie. Glie jsou početnější než neurony Neúčastní se –Aktivního vedení nervového vzruchu –Přenosu signálů a zpracování informací Regulují iontové prostředí.
Anatomie pro psychiatrii
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Bioremediace a biodegradace
Poznámky k základnímu strukturálnímu uspořádání NS
Cytoskelet.
CENA - PRICE - PREZZO - PRIX - PREIS - PRECIO Jitka Dvořáková duben 2015.
Institute of Anatomy, 2nd and 1st Medical Faculty R. Druga
E COSYSTEMS Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
2014 CELL DIVISION Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
8/1 The video task 1. The balls are made of a) steel b) iron c) wood 2. The water based liquid is there to.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anežka Závorková Roman Máčalík.  proces vzniku nových neuronů  nejvíce se odehrává v prenatálním období  vliv testosteronu, estrogenu, prolaktinu.
Alzheimerova choroba – typ cukrovky? Andrea Kuzmová 4. roč. 2008/2009.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
1 H2020 Smart, green and integrated transport Zoltan Horvath Intelligent Transport System Department, Space activities and R&D Evropská podpora výzkumu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
NERVOVÁ SOUSTAVA 29. prosince 2012 VY_32_INOVACE_110101
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
TĚLNÍ TEKUTINY 6. února 2013 VY_32_INOVACE_120111
Mezibuněčná komunikace Inaktivní osteoklasty
LIMBICKÝ PŘEDNÍ MOZEK A AMYGDALÁRNÍ JÁDRA
Tematická oblast ANGLIČTINA: Maturitní ústní zkouška Datum vytvoření
Přenos signálu na synapsích
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Společnost (Society) B2
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
TELENCEPHALIC CORTEX - NOMENCLATURE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Revison of the 2nd semester
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Landscape and climate II.
WHAT IS BLUE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Prognóza Exportu Raiffeisenbank a Asociace exportérů Praha
Transkript prezentace:

Plasticita CNS (přizpůsobivost) = schopnost přizpůsobit se nejrůznějším změnám vnitřního i vnějšího prostředí - přežití Funkční úroveň Buněčná a molekulární úroveň Systémová úroveň Nejvyšší v rané fázi postnatálniho života, podnětné prostředí (deprivace –> sociální debilita) V dospělosti klesá – ovlivněna pohybovou aktivitou

Plasticita CNS Buněčná a molekulární úroveň Strukturální změny při příjmu, zpracování a ukládání signálů krátkodobé (změna polohy a citlivosti receptorů v postsynaptické membráně; senzitace a inhibice kanálů – dočasné konformační a konfigurační změny) dlouhodobé (proteosyntéza, proteolýza, enzymy, růstové a trofické faktory) = > strukturální změny - např. ztluštění dendritických trnů - nové receptory, fosforylace mikrotubulů Základem funkčních změn je Synaptogenese Neurogenese Gliogenese

Funkční rozšíření korového představenstva při stimulaci Trénink opic v úlohách vyžadujících používání prstů 1-4 Po několika měsících tréninku - rozšíření korového představenstva těchto 4 prstů (nepoužívaný - zmenšení) rehabilitace

Signálová nedostatečnost (deprivace) – zraková kůra Apikální dendrity – snížení počtu dendritických trnů zraková deprivace, poškození oka (myší novorozenec) Valverde in Maršala J., 1983, Tkanivá a orgány človeka

Učení a paměť = plastické změny na buněčné a molekulární úrovni - nové receptory, fosforylace mikrotubulů, neurogeneze v GD

Pracovní paměť (nové vs. známé stimuly) -umožňuje integraci a manipulaci informací za účelem vedení myšlení, emocí a chování Scopolamin - blok muskarinových Ach-r => poškození paměti pro nové stimuly (Alzheimerova choroba - Ach) známá informace (prefront., parietal c-x)- nepotřebuje acetylcholin. Známý vstup odpovídá vzorci excitačních glutamátových spojů mezi neurony = excitatační synapse s vyšší citlivostí danou předchozím učením, nové synapse (opakování stimulu), nové spoje nová informace (parahip c-x) - možná s cholinergní aktivací vnitřních mechanismů – každý z neuronů má vnitřní mechanismus autoaktivity, pro kterou není třeba předchozí modifikace synapsí Brain mechanisms underlying working memory for novel and familiar stimuli. Previous work suggests that working memory for familiar stimuli is mediated by excitatory recurrent connections between neurons in prefrontal cortex and parietal cortex, as indicated by the arrows connecting the white discs that represent neurons. We propose that these recurrent connections are insufficient for working memory for novel stimuli. In contrast, we suggest that working memory for novel stimuli is mediated by neurons in parahippocampal cortices. These parahippocampal neurons have intrinsic mechanisms for persistent spiking activity, involving single cell regenerative mechanisms (represented by arrows within the white discs) that do not require prior synaptic modification. TRENDS in Cognitive Sciences 2006, Vol.10 No.11 Michael E. Hasselmo and Chantal E. Stern

Mozkové obvody - pracovně-prostorová paměť 1. 2. 3. stimul 5-HT1B 5-HT1A n. raphe 4. 5. glutamát acetylcholin Figure 1 Schematic representation of the main cerebral circuits underlying spati al memory. Information from the external environment reaches cortical areas (Cortex) from where they are carried, through the entorhinal cortex, to be processed by the hippocampus. The product of intrahippocampal processingis sent to the Subiculum and to cortical areas (Cortex). This cortico– hippocampo–cortical communication allows for the consolidation of information into long-term memory. These pathways (in blue) are glutamatergic in nature. Cholinergic afferences (in orange) from the nucleus basalis magnocellularis (NBM) and the septum-diagonal band of Broca (Septum) exert an excitatory regulation on this circuit. The question is then, how does serotonin modulate these communications and thus play a role in learningand memory? (5-HT?). Each anatomical structure is signaled by black arrows on autoradiograms of brain sections labeled for the 5-HT1A receptor (e.g., Hippocampus) and the 5-HT1B receptor (e.g., Subiculum; adapted from Buhot et al. 2003b). Information from the external environment reaches cortical areas (Cortex1) from where they are carried, through the entorhinal cortex 2, to be processed by the hippocampus 3. The product of intrahippocampal processingis sent to the Subiculum 4and to cortical areas (Cortex5). This cortico– hippocampo–cortical communication allows for the consolidation of information into long-term memory. Buhot M-Ch., Learning Meory 2003, 10: 466-477. 7

Transmitery v paměťových okruzích Ach GABA glu 5-HT glu the septo-hippocampal and basalo-cortical complexes. Schematic representation of data obtained by different authors by usingelectrophysiolog y, microscopy, and neurotransmitter release methods. The functional consequences of the activation of the 5-HT1B receptor are indicated by downward arrows for its inhibitory effect on the target neuron. See text for further explanation. Ach Buhot M-Ch., Learning Meory 2003 10: 466-477. 8

Paměťový disk Prefrontální c-x Temporální c-x Talamus Hypothalamus B. olfactorius C-x prefrontalis Hippocampus Amygdala mozek potkana Prefrontální c-x Temporální c-x Rhinální c-x (parahipokampální,entorinální, perirhinální) NE HIPOKAMPUS !!! podílí se na zpracování zejména časo-prostorových vztahů

Prostorová paměť (časově prostorová orientace)

Morris water tank Morris, Garrud, Rawlins and O’Keefe, (1982) Place Navigation is Impaired in Rats with Hippocampal Lesions, Nature 297, 681-683 ,

“Place cell” (buňky místa) aktivita v hipokampu je buněčné vyjádření prostorové orientace umístění ostrůvku v bazénu Aktivita 8 neuronů ve vztahu k místu v bazénu při plavání 8 CA1 place cells: neuronální „mapa“

„Theta cells“ (interneurons)

Hipokampové dráhy (place cells) “Place-by-direction” cells Place cells-interneurony (zaznamenávají směr hlavy) “Sensory-side” place cells “Motor-side” place cells Theta rhythm Theta cells x

Germinální zóny zralého CNS Subependymová zóna laterál. mozkových komor Vznik nových granulárních buněk v gyrus dentatus je nezbytnou součástí zpracování signálů v hipokampu. Blok proliferace = paměťové poškození Subgranulární vrstva gyrus dentatus Čichové bulby Okolí míšního kanálu Neuronální kmenové buňky - multipotentní

Proliferující buňky (BrdU) Z těchto buněk mohou vznikat jak nové glie, tak neurony GD habenula Cc - migrace C-x SEZ - Subependymální zońa ventrikulů 2. Light microscopic image of BrdU immunhistochemistry of the hippocampus from a rat given the mitotic marker BrdU 2 h earlier (proliferation time point). BrdU-positive cells are dark brown and the cell counterstain is a light pink. The first panel shows a low-power micrograph of brain regions depicted in panels a–e. Newly born cells are found in many brain regions, including SGZ of dentate gyrus (a), habenula (b), caudal SEZ (c), corpus callosum (d), and overlying neocortex (e). As shown in high magnification insets in (a,c–e), newly born cells labeled with BrdU are irregularly shaped and often appear in clusters. Proliferating cells in SGZ (a) and in rostral SEZ (rostral to panel (c)) have the potential to become neurons. Recent studies also suggest the neurogenic potential of several other brain regions [19,53–56]; (see, however, Refs.[57,58]). Newly born cells are found in many brain regions, including SGZ of dentate gyrus (a), habenula (b), caudal SEZ (c), corpus callosum (d), and overlying neocortex (e). irregularly shaped, appear in clusters. Proliferating cells in SGZ (a) and in rostral SEZ (rostral to panel (c)) have the potential to become neurons. Clinical Neuroscience Research 2 (2002) 93–108 To be or not to be: adult neurogenesis and psychiatry Amelia J. Eisch*, Eric J. Nestler

Multipotentní lidské kmenové buňky hNEP’s could be induced to differentiate into neurons, astrocytes, and oligodendrocytes using different culture conditions bFGF and NT3 resulted in a high percentage of b-III tubulin positive cells indicating the potential for neuronal differentiation. Cells cultured for 5 days in the presence of fetal calf serum stained positively for GFAP and presented a morphology consistentwith the presence of astrocytes in culture. Cells treated with bFGF for 2 days and then switched to a medium containing PDGF and T3 for 10 days stained positively with antibodies againstO4 and GalC consistent with the presence of oligodendrocytes. Purified hNEP cells were exposed to bFGF (A, D, E) or to PDGF 1 thyroid hormone (B, C) for 5 and 7–10 days, respectively and stained with cell type specific antibodies (A) anti-b-IIItubulin (B) A2B5 (B) O4 (C) anti-GalC and (E) anti-GFAP and appropriate secondary antibodies Multipotentní lidské kmenové buňky mohou diferencovat v neurony, astrocyty, oligodendrocyty bFGF and NT3 => high percentage of b-III tubulin+ cells (A) => antibodies A2B5+ => neurons (D) fetal calf serum => GFAP+ => astrocytes (E) bFGF (2 days) + PDGF and T3 (10 days) => antibodies agains O4 and GalC => oligodendrocytes (B,C) Purified hNEP cells were exposed to bFGF (A, D, E) or to PDGF 1 thyroid hormone (B, C) for 5 and 7–10 days, respectively and stained with cell type specific antibodies (A) anti-b-IIItubulin (B) A2B5 (B) O4 (C) anti-GalC and (E) anti-GFAP and appropriate secondary antibodies. M. Mayer-Proschel et al. / Clinical Neuroscience Research 2 (2002) 58–69 17

Poškození CNS -reaktivní astrocyt -produkce rústových a trofických faktorů int les The reaction of astrocytes (hippocamal injury)

Spontánní regenerace v CNS - neurogeneze Zvýšená neurogeneze po poškození - indukována růstovými faktory, které ve zvýšené míře produkuje aktivovaná astroglie (BDNF, Growth-Insulin-like Factor, GIF1, FGF) Proliferace do místa poškození - chemotaxe Imunoznačené (doublecortinem) nové granulární neurony s apikálními dendrity a rekurentními bazálními dendrity v krysím g. dentatus hippokampálního komplexu krysy. Dendrity mají jak lamelipodia (hvězdičky), tak filopodia (šipky). Výřezy v dolní části (200x) ukazují umístění neuronů zobrazených nahoře (1000x) (Z Ribak et al. 2004, with permission). Nové granulární neurony s  dendrity v potkaním g. dentatus hipokampu (Ribak et al. 2004)

Změny paměťových schopností pohybová aktivita => zvýšená koncentrace např. bFGF, BDNF => více proliferujících buněk --korelace počtu proliferujících buněk s kognitivní pamětí Pravdivost přísloví “..ve zdravém těle zdravý duch..“ Paměťové poškození: - dlouhodobý stres, epilepsie - snížení pohybové aktivity - choroby s mnohaletou genezí (Alzhaimerova choroba) - vaskulární nedostatečnost v CNS Imunoznačené (doublecortinem) nové granulární neurony s apikálními dendrity a rekurentními bazálními dendrity v krysím g. dentatus hippokampálního komplexu krysy. Dendrity mají jak lamelipodia (hvězdičky), tak filopodia (šipky). Výřezy v dolní části (200x) ukazují umístění neuronů zobrazených nahoře (1000x) (Z Ribak et al. 2004, with permission). Snížení paměťových schopnosti JE PATOLOGIE , není přirozeným projevem stáří

Vysoká plasticita CNS - základem je neurogeneze a synaptogenese Vzniká až několik tisíc nových buněk denně neustálá remodelace neuronových sítí Učení - hipokampus – GD – subgranulární vrstva Funkční substituce při deprivaci např. sensorického vstupu Neurogeneze a synaptogeneze je základem (částečné) obnovy funkcí CNS po jeho poškození

………………..