Světelná technika Světelné diody.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Světelná technika Světelné diody.
Advertisements

Světelná technika Světelné diody.
Světelná technika Světelné diody.
Světlo je elektromagnetické vlnění různých vlnových délek. Lidské oko vnímá pouze část tohoto spektra. Toto záření nazýváme viditelné. Sousední části.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Snímače teploty Pavel Kovařík Rozdělení snímačů teploty Elektrické Elektrické odporové kovové odporové kovové odporové polovodičové odporové polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_16.
VY_52_INOVACE_04_02_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Možnosti úspor energie při osvětlování Jednoduché tipy a triky využitelné ve škole i v domácnosti.
VY_52_INOVACE_04_01_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Fyzika – Diody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:05_01_32_INOVACE_17.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Vytvořil: David Mašata a Michal Hlaváček. Popis jaderného reaktoru  Jaderný reaktor je zařízení, které umožňuje řízené uvolnění jaderné energie, která.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Světelná technika Výbojové zdroje světla. Nízkotlaké rtuťové výbojové zdroje Lineární zářivky 1.W vlákno s aktivní vrstvou (např. kysličník barya) 2.Elektron.
Vodivost polovodičů. Polovodiče 4 látky, které vedou proud pouze za určitých podmínek 4 jejich odpor při malém zvýšení teploty významně klesá (např. Ge,
1 Elektroinstalace 08 Automobilové osvětlení III Ing. Jiří Špička Projekt: 1.5, Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_EL_08.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_23_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Dioda Anotace:
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_15 TÉMA: VYNÁLEZY.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
1 MNOHONÁSOBNÉ ODRAZY 1. Činitel vazby  12 svíticí plochy 1 s osvětlovanou plochou 2 2. Činitel vlastní vazby  11 vnitřního povrchu duté plochy 3. Mnohonásobné.
Další součástky s jedním přechodem PN Autor: Lukáš Polák.
Normativní požadavky kladené na veřejné osvětlení prof. Ing. Karel Sokanský, CSc. Bc. Petr Šebesta VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta elektrotechniky.
Elektromagnetická slučitelnost
28. Elektrický proud v polovodičích
Pasivní součástky Nejrůznější formy a tvary
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
FOTONÁSOBIČ Šárka Trochtová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Optický kabel (fiber optic cable)
Termika – Fotovoltaika
Polovodičová dioda Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výbojové zdroje světla 2
Elektromagnetická slučitelnost
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Výstupní zařízení – druhy tiskáren
Výstupní zařízení počítače - tiskárny
Počítačová grafika Rozdělení počítačové grafiky, charakteristika jednotlivých druhů.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Další součástky s jedním přechodem PN
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
UMĚLÉ OSVĚTLENÍ V INTERIÉRU.
Světelná technika Svítidla.
Polovodičová dioda Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rezistory a jejich řazení.
Obor: Elektrikář slaboprod Ročník: 2. Vypracoval: Bc. Svatopluk Bradáč
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Světelná technika Světelné diody.
LED SVĚTELNÉ ZDROJE A PŘÍSTROJE
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
TRANZISTOROVÝ JEV.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Výbojové zdroje světla 2
Fyzika 4.A 17.hodina 06:11:34.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Přesný analogový generátor několika tisíc různých barevných světel
Transkript prezentace:

Světelná technika Světelné diody

Světelné diody - LED Co je světelná dioda ? Světelná dioda (LED – Light Emitting Diode) je polovodičová součástka, která obsahuje přechod PN, který při průchodu elektrického proudu emituje optické záření Princip je znám dvacátých let minulého stolení, první použitelné diody se objevily až v roce 1962, modrá LED až 1993, bílá 1995. Významný rozvoj je zaznamenám zejména v posledním desetiletí  technologický vývoj vede ke snížení cen a zvýšení měrného výkonu .

Princip LED Princip Princip: Světelné záření je monochromatické Přiložením stejnosměrného napětí na polovodičový přechod PN v propustném směru dochází v oblasti přechodu k rekombinaci elektron-díra, při které se uvolní množství určité energie, která se vyzáří mimo krystal. Světelné záření je monochromatické

zdroj: https://www.leifiphysik.de VA charakteristiky a měrný světelný výkon zdroj: https://www.leifiphysik.de

Princip LED

Konstrukce LED 1. LED s drátovými vývody - zejména starší konstrukce, omezený výkon, problémy s odvodem tepla. Vývoj ukončen 2. SMD LED - bez drátových vývodů, upraveno pro strojní osazování na desku. Použití LED pásky a žárovky 3. COB LED - v principu SMD LED, mají ale větší plochu. Obsahují desítky až stovky čipů. Mají větší příkony, velký světelný tok. Musí mít masivní chladič 4. Vláknové LED - čipy jsou zapojeny v řadě na skleněném vlákně. „Retro“ žárovky.

zdroj: http://beaconlamps.com Konstrukce diody se dvěma krystaly 1. polovodič s přechodem PN 2. reflektor 3. keramická destička 4. podložka 5. polokulová čočka Konstrukce LED zdroj: http://beaconlamps.com http://www.elkovo-cepelik.cz

Světelné diody Osram

Světelné diody - LED Bílé světlo: Proč ? Z principu funkce světelné diody nelze získat bílé světlo. Proč ? Vytvoření bílého světla bylo umožněno použitím materiálu polovodiče InGaN (nitrid galium a indium)  modrá LED a upravená technologie výroby. K bílému světlu vedou 2 metody: 1. Klasické přímé míšení světla červené, zelené a modré LED * technologicky náročné * nižší jas * vlivem nerovnoměrného stárnutí jednotlivých čipů nežádoucí posuny barvy * nižší index podání barev

Světelné diody Osram

Světelné diody - LED 2. Kombinací modré LED diody a luminoforu (fosfor), který je buzen světlem modré diody. Vzniká žkluté světlo, které lidské oko vnímá jako bílé. - podání barev, Ra = 80, případně i 90 - teoretické maximum - 390 lm/W, současnost 170 lm/W - Tc - od 3000 do 65000 K - životnost - až 100 000 hodin (závislost na teplotě!) - označení L80B50 (50% čipů poklesne za dobu životnosti na 80% své původní hodnoty

Světelné diody Osram

Světelné diody - LED Další vlastnosti (modrá LED + luminofor): * světelný tok desítky až stovky lumenů * maximální teoretická hodnota měrného výkonu - 390 lm/W * současná hodnota měrného výkonu u čipů - 170 lm/W * svítivost je dána reflektorem * nutný odvod tepla

Vlastnosti světelných diod 1. Geometrické parametry * rozmanitost ve vytváření nových svítidel a světelných přístrojů * malé rozměry, možnost koncentrace světelné energie 2. Elektrické a světelné parametry * malé napájecí stejnosměrné napětí (FELV, případně PELV nebo SELV) * sériové a paralelní řazení diod * okamžité odezvy na změny * podle předřadníku stmívatelnost * vysoký jas * vysoká účinnost barevných diod (nejsou filtry) 3. Provozní parametry * vysoká spolehlivost, dlouhá životnost (s rostoucí teplotou klesá) * minimální údržba * závislost na okolních teplotách (čím nižší teplota, tím lépe) 5. Vliv na životní prostředí * neobsahují rtuť * část použitých materiálů lze recyklovat

Náhrada lineárních zářivek trubicovými LED Moderní zářivky s elektronickým předřadníkem patří do energetické třídy A nebo B je varianta jejich náhrady prostřednictví trubicových LED. Záměna je ale vhodná zejména u trubic T8 (průměr 26 mm) s klasickým předřadníkem, které jsou v ČR nejpoužívanější. Výhody: * snížení spotřeby – zářivka T8 s klasickým předřadníkem má měrný výkon 75lm/W, LED náhrada 105 lm/W * provoz bez předřadníku * omezení kmitání světla a stroboskopického jevu * nevadí opakované spínání – vhodné při četném spínání * okamžitý náběh světelného toku * provoz při nízkých teplotách – u zářivek klesá účinnost luminoforu * dlouhá doba života – zářivky s indukčním předřadníkem do 10 000 hodin. LED trubice více než 30 000 hodin * zvýšení účinnosti svítidel – příznivější vyzařovací úhel * neobsahují rtuť

Náhrada lineárních zářivek trubicovými LED Nevýhody: * nižší příkon, menší světelný tok – horší odvod tepla (malá chladící plocha čipu) * nutnost výměny celého svítidla * matná trubice nebo difuzor - snížení účinnosti svítidla * čirá trubice - doporučený difuzor

Světelné diody - OLED Co je OLED ? Princip: OLED je světelná dioda, která je vyrobena z organického materiálu. Může mít velmi malé rozměry, zejména nepatrnou tloušťku (ultratenké vrstvy - 200m). Dá se používat na svítící fólie, displeje, monitory, … Princip: Základem je organický materiál, který po přivedení napětí emituje světlo. Základní pixel se skládá ze tří subpixelů (červený, modrý, zelený). Subpixely jsou dostatečně malé, lidské oko si je spojí a vznikne výsledná barva. „Skládáním“ jednotlivých pixelů lze dosáhnout svítící plochy.

Vlastnosti OLED Vlastnosti OLED diod: * současný měrný výkon do 30 lm/W (potenciál až 250 lm/W) * OLED může být průhledná a ohebná (svítící plocha) * závislost jasu na velikosti napětí je nelineární, do 2V se neemitují žádné elektrony (zbytkové napětí nemá vliv). Výsledný jas plochy je nižší, jednotlivé pixely mají mezi sebou určitou vzdálenost * limitujícím současným faktorem je vysoká cena

Zdroj: Autor děkuje Petru Niesigovi z firmy Elkovo Čepelík za aktivní pomoc při tvorbě prezentačních materiálů. Jiří Plch Světelná technika v praxi Jiří Habel Základy světelné techniky http://www.leifiphysik.de/ http://www.elkovo-cepelik.cz Technologie OLED http://www.svethardware.cz Osram webové stránky a aplikace Materiál je určen pouze pro studijní účely