Ptáci Původ Stavba těla.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PTÁCI (Aves).
Advertisements

HATERIE, ŽELVY, KROKODÝLOVÉ
Ptáci - elearning Mgr. Jana Kalová
PTÁCI.
fylogeneze, znaky, stavba těla
Zpracovala Jitka Ciprová
Ptáci Aktivita č. 4: Ptáci Prezentace č. 8 Autor: Pavla Plšková
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Ptáci.
PTÁCI Hana Dundrová Pro 5. třídu ZŠ.
Ptáci.
Digitalizace výuky Příjemce
Anatomie Kapra obecného
Třída: Obojživelníci znaky:
Opakování - člověk VY_3/2_INOVACE_115_Opakování – člověk1
Řád: Šelmy Pes domácí: nezatažitelné drápy
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Člověk a jeho svět Ročník.
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
PTÁCI Prvouka 3. ročník Gabriela Mikulková 2012.
Digitalizace výuky Příjemce
Třída: PTÁCI Aves. Třída: PTÁCI Aves.
Plazi Vypracoval: Osička Jan.
Nadřád: Létaví (Neognathae)
Povrch těla živočichů.
Plazi-želvy a krokodýli
OPĚRNÁ SOUSTAVA.
Ptáci.
Stavba těla ptáků
Třída PTÁCI Ptáci vznikli v druhohorách z plazů. Ptáci jsou obratlovci se stálou tělesnou teplotou. Mají KLOAKU. Mají zobák, kostra většiny ptáků.
Ptáci autor: David Hainall.
CHOVÁNÍ PTÁKŮ Schopnost letu, stálá tělesná teplota a vejcorodost umožňují ptákům velké rozšířění= od tropů po polární oblasti (nejvíce jižní Amerika,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu procvičení předchozího.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Obecná charakteristika
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Ptáci - opakování.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a obecnými znaky třídy.
SAVCI.
Tvar a pohyb těla KOSTRA.
OBRATLOVCI ptáci.
Ptáci – rozmnožování,hnízdění
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
SAVCI Mammalia.
Plazi.
Ptáci I. Aves.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_04_Přírodopis 7.ročník_Chování ptáků Téma: Chování ptáků CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: srpen.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Ptáci Obratlovci Vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Obrázek: Klipart PowerPoint 2007.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
OPAKOVÁNÍ – ZOOLOGIE 7.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Vnitřní stavba těla ptáků 2
Stavba těla savců.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Etologie ptáků.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
zpracovaný v rámci projektu
Ptáci.
Třída: PTÁCI.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Živočichové.
Rozmnožování a chování ptáků
PTÁCI OTEVŘENÉ KRAJINY
Transkript prezentace:

Ptáci Původ Stavba těla

Původ ptáků první ptáci v druhohorách před (140 – 150 miliony let) vývojové pokračování plazů (ptakoještěři a drobní dinosauři)‏ prapták Archaeopteryx

Archaeopteryx velikost holuba, má znaky plazů i ptáků znaky plazů: ozubené čelisti, plné kosti, dlouhý „plazí“ ocas, na křídlech 3 volné prsty s drápy, sternum bez hřebenu pro uchycení létacích svalů znaky ptáků: peří, křídla, let ale jen na krátké vzdálenosti

Vnější stavba těla Suchá kůže, pokrytá peřím Jedinou kožní žlázou je KOSTRČNÍ žláza (k promašťování pokožky) Přední končetiny přeměněny v křídla Zadní končetiny jsou prodlouženy v BĚHÁK, pokrytý rohovinou, holeň a stehno jsou schované v peří

Mají 4 prsty opatřené DRÁPY: (3 prsty směřují dopředu, 1 dozadu) Někdy jsou prsty spojeny plovací blánou

Variabilita v utváření ptačích noh rybák plovací noha krahujec spár (dravci)‏ kormorán veslovací noha vrabec kráčivá noha

potápka lemovaná noha žluna šplhavá noha ledňáček závěsná noha syndaktylní noha rorýs

Zobák jsou protáhlé čelisti je krytý rohovinou nejsou v něm zuby Zobáky jsou různého tvaru, podle druhu potravy

Druhy peří (kožní deriváty)

PEŘÍ Obrysové peří – na povrchu těla (to, co vidíme)

Obrysová pera jsou Krycí (na hlavě a na těle) Letky (na křídlech) Rýdovací (ocasní)

2. Prachové peří – je pod obrysovým, zahřívá a pomáhá udržovat stálou tělesnou teplotu (42◦C)

PELICHÁNÍ (přepeřování) = vyměňování peří

Vnitřní stavba těla Kostra – je pevná, lehká (1/10 hmotnosti)

4 – kostra zadní končetiny 5 – běhák 6 – hrudní kost s hřebenem 1 – ocasní obratle 2, 3 – pánev 4 – kostra zadní končetiny 5 – běhák 6 – hrudní kost s hřebenem 7 – klíční kosti – sáňky 8 – lebka 9, 10 – kostra horní končetiny 11 – lopatky 12 – kost krkavčí

Srovnání kostry přední a zadní končetiny ptáka a horní a dolní končetiny člověka

Kostra – páteř z obratlů, kostra horní a dolní končetiny, lebka, bezzubý zobák Kost hrudní s vysokým hřebenem – upínají se na ni létací svaly Velké kosti jsou uvnitř duté

Křídlo je připojeno k tělu pomocí kostí klíčních (sáňky), kosti krkavčí a lopatky

Anatomie

Vnitřní stavba těla TS - ústní dutina – hltan – jícen (rozšířený = VOLE) - žláznatý žaludek (působí trávicí šťávy) - svalnatý žaludek (rozmělnění potravy) - střeva - kloaka (trus vylučuje společně s močí, protože nemá močový měchýř)

DS Nosní otvory v zobáku Hrtan Průdušnice, průdušky (mezi nimi hlasové ústrojí SYRINX) Plíce Vzdušné vaky

NS a smysly - Mají vyvinutý mozek - Ze smyslů je nejlepší zrak a sluch Tělesná teplota je stálá (kolem 40◦C i více)

VS - nemají močový měchýř - odpadní látka kyselina močová - kašovitá moč - bílé povlaky na trusu

Rozmnožování a chování ptáků

Zápis odděleného pohlaví Ptáci jsou odděleného pohlaví (u některých pohlavní dvoutvárnost) samec samice Zápis odděleného pohlaví

Oplození je vnitřní Samice kladou vejce do hnízda

Mláďata se vylíhnou po různě dlouhé době zahřívání Vyklubou se pomocí vaječného zubu na zobáku

Stavba ptačího vejce vápenatá skořápka papírovitá blána poutko bílek zárodečný terčík žloutek vzduchová komůrka klikni

Postup rozmnožování 1. Vznik hnízdních párů (dočasné nebo trvalé) Námluvy ptáků = TOK (tokání) Námluvy končí oplozením

2. Stavba hnízda – v různých místech (v keřích, v dutinách…) - snášení vajec - zahřívání

3. Líhnutí mláďat Ptáci se dělí na - krmiví (mláďata krmí) - nekrmiví (mláďata nekrmí)

Mláďata krmivých ptáků – líhnou se holá, neopeřená, neschopná samostatné výživy V koutcích zobáků mají pestré zbarvení Dospělí je krmí natrávenou potravou z volete Např. vlaštovky, jiřičky

Mláďata nekrmivých ptáků – líhnou se opeřená prachovým peřím, vidí, samostatně se krmí Např. husy, kačeny, labutě, slepice

Ptačí tahy Je to stěhování ptáků (podle délky dne a nedostatku potravy) Ptáci tažní – každoročně se stěhují na jih a zase se vracejí, hnízdí u nás Ptáci stálí – neopouští hnízdiště u nás Ptáci potulní – po skončení hnízdění se potulují v širším území

Hnízdní parazitismus kukačky obecné Klade vejce do cizích hnízd a sama se o ně nestará