Subsaharská Afrika Černý kontinent.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Marcela Holíková Anotace: Tento výukový materiál slouží k výuce zeměpisu na základní škole. NÁZEV TEMATICKÉHO CELKU.
Advertisements

Problémy světa. Vývoj obyvatelstva a problém výživy Počet a rozmístění světového obyvatelstva Rasová struktura Etnická a jazyková struktura Náboženská.
JIHOVÝCHODNÍ EVROPA BALKÁNSKÉ STÁTY. ÚKOL: S pomocí atlasu do sešitu vypiš státy, které patří do oblasti jihovýchodní Evropy.
EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_ ČLOVĚK A PŘÍRODA – ZEMĚPIS - NA II. STUPNI ZV-LMP Téma: VÝCHODNÍ A ZÁPADNÍ AFRIKA Vzdělávací.
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV Autor: Mgr. Pavla Zrzavecká Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_ZEMĚPIS Téma: Země jižního cípu Ročník: 7.
Asijské Rusko, Dálný Východ Sibiř. Poloha Území v Rusku Přímořská oblast Ležící mezi Uralem a Verchojanským pohořím. Sibiř zaujímá většinu rozlohy Ruské.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Šárka Hájková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Z7_EGYPT TÉMA: Egypt Egypt Datum: září 2012 třída: 7.
Asie Jihozápadní. Obecný úvod  Civilizace  Sumerové  Babylon  Mezopotámie  Arábie  Persie  Osmanská říše  Islám  Sunnité X Šiité  Izrael  Konflikty.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_11_Z8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: Norsko Základní škola Libina, příspěvková organizace,
SEVERNÍ EVROPA Otázka: Které státy řadíme do států severní Evropy?
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena Afrika – SAHARA, SAHEL.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Afrika – Přírodní krajiny Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Afrika Sahara pyramidy v Egyptě.
AFRIKA. Afrika je třetí největší kontinent po Asii a Americe s celkovou rozlohou km², což představuje 20,3 % celkového povrchu souše na Zemi.
Austrálie. Historie: 1606 – objevena Holanďany (Portugalci asi dříve) konec 18.st. – počátek britské kolonizace – trestanecké kolonie 19.st. – „zlatá.
Afrika.
Č í n a Velmoc 22. století. Č í n a Velmoc 22. století.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Globální problémy lidstva
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Fotosyntéza je váš kamarád
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Určeno pro : žáky 2. stupně ZŠ Sekce: základní Předmět : zeměpis
Dekolonizace Afriky a její dopady
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_32_INOVACE_4/09_ČLOVĚK A PŘÍRODA
JIHOVÝCHODNÍ ASIE.
Východní Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola, Hradec Králové
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
NÁZEV ŠKOLY: AUTOR: NÁZEV: VY_32_INOVACE_19 TEMA: ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Čad Oficiálně se nazývá Čadská republika.
Republika Jižní Afrika
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
USA – MNOHONÁRODNOSTNÍ STÁT
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
IRSKO.
JIŽNÍ ASIE Indický subkontinent.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Obyvatelstvo přírodní podmínky mají vliv na rozmístění obyvatel
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_28_ZEMĚPIS
Téma hodiny: Afrika – opakování formou kvízu
Střední Amerika Jelínek, Svoboda.
Asie Jihozápadní.
REGIONY AFRIKY.
Východní Evropa (Ukrajina, Bělorusko, Rusko)
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Státy severní Afriky Mgr.Iva Roubalíková
Přírodní podmínky Kontinentální suché podnebí (pouště)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Jižní Afrika.
SEVERNÍ AFRIKA Rastislav Švec.
Téma hodiny: Makedonie Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník
Zapomenutá a přitom bohatá část světa
VY_32_INOVACE_263_Kanada Šablona Identifikátor školy:
Globální problémy Sociální problémy.
Ústecký kraj Marková Vendula.
Transkript prezentace:

Subsaharská Afrika Černý kontinent

Přírodní podmínky symetričnost kontinentu (podnebí, půdy, vegetace) dvě litosférické desky africká → základ kontinentu somálská deska → oddalování → Velká příkopová propadlina podnebí tropický a subtropický podnebný pás okolo obratníků značné sucho → pouště

Kilimandžáro (Keňa, Tanzanie)

Velká příkopová propadlina

Velká příkopová propadlina

poušť Kalahari

poušť Namib

Přírodní podmínky vodstvo vegetace nerostné suroviny veletoky × bezodtoké oblasti (Okawango) jezera Malawi a Tanganika × Viktoriino jezero vegetace tropické deštné pralesy (problémem deforestace) savany nerostné suroviny velmi značné a různorodé bohatství

Malawi Tanganika

delta Okavango

Viktoriiny vodopády na řece Zambezi (Zambie, Zimbabwe)

přírodní krajiny Afriky

savana

Minulost kolébka lidstva ? vždy opomíjený kontinent „objevování“ od 19. st. (Livingstone, Holub, ...) kolonizace ve 2. pol. 19. st. (vznik problematických hranic) dekolonizace (rok 1960 jako „rok Afriky“) výsledkem časté převraty, občanské války, nepokoje (70 pučů během 20 let apod.) doposud nábožensko-národnostní konflikty

Emil Holub David Livingstone

Obyvatelstvo v současnosti cca 1,25 mld. obyv. (r. 2017) zatímco v r. 2007 „jen“ 950 mil. obyv. extrémní nárůst obyvatel 5,2 dětí na jednu matku demografické problémy vysoký podíl mladé populace (mnohde přes 50 %) nízká naděje dožití (59 let, ale místy i kolem 30-40 let) vysoká kojenecká úmrtnost (někde až 15 %) problém chorob (malárie, tyfus, spavá nemoc, AIDS, tuberkulóza) vysoká míra negramotnosti (běžně přes 70-80 %)

Naděje dožití

Kojenecká úmrtnost

Míra negramotnosti (tmavě modrá je přes 50 %)

AIDS

naděje dožití ve vybraných afrických zemích

Obyvatelstvo tři skupiny obyvatelstva jazyková a národnostní pestrost negroidní rasa – dominantní v celém regionu europoidní – při Středozemním moři (Tuaregové, Berbeři) Khoisan – zvl. skupina na JZ Afriky (Křováci) míšenci – především Etiopie, Somálsko, JAR jazyková a národnostní pestrost více než tisíc původních jazyků → sjednocení díky kolonizaci střety mezi jednotlivými národy uvnitř států

Obyvatelstvo náboženství křesťanství – mírně přes 40 %, jižní a střední Afrika islám – asi 40 %, severní a střední Afrika animistická náboženství – cca 20%, střední a jižní Afrika problém střetávání křesťanství a islámu

Osídlení růst počtu obyv. ve městech (ovšem města nejsou schopna zvládat nápor negramotného obyv. → nevyužitelní pro práci) slumy růst aglomerací (v r. 1950 žádné velké město, v r. 2000 Lagos jako 9. největší na světě, Káhira na 18. místě) velmi vysoká míra migrace (ať už do měst, tak i přeshraniční z hospodářských a politických důvodů)

Kapské město a stolová hora (JAR)

Hospodářství nejchudší makroregion světa (ze 40 nejchudších států patří 30 do subsaharské Afriky → Sahel) překážky rozvoje monokulturní či samozásobitelské zemědělství zaměření na těžební průmysl, nekvalitní služby nedostatečná infrastruktura (často jen těžba → přístav) neokolonialismus politická nestabilita nemoci míra zahraničního dluhu

HDP na obyvatele

Zemědělství nedostatek orné půdy (pouze 6 % z rozlohy celého kontinentu) 40 % pouště a hory, 30 % louky a pastviny úbytek zemědělské půdy spásání, desertifikace, degradace erozí díky růstu populace nadměrný tlak na krajinu nadměrný podíl zaměstnaných (i přes 50 %) monokultury (zavedeny kolonizátory) především západní Afrika – káva, kakao, podzemnice olejná jižní Afrika vyspělejší – bílí farmáři

Těžba Guinejský záliv riftové pásmo JAR těžby ropy (Nigérie) těžba vzácného dřeva v tropických pralesích riftové pásmo obrovské zásoby kovů, drahokamy, fosfáty, aj. JAR velké zásoby uranu, diamantů, platiny, zlata, uhlí, atd.

Jihoafrická republika jediná vyspělá země Afriky vyspělá průmyslová země 40% podíl na těžbě nerostů v Africe, 60% na veškeré výrobě významný producent zlata, uranu, diamantu, kovů, uhlí, ... zemědělství na vysoké úrovni obyvatelstvo etnické i rasové složení velmi pestré politika apartheidu × postapartheid chudoba, radikalismus, vysoká kriminalita

Nelson Mandela, prezident JAR v letech 1994-1999

Kapské město a stolová hora (JAR)

Kapské město a stolová hora (JAR)

Problémy oblasti desertifikace kácení tropických pralesů přírodní katastrofy (kobylky, sucho, nemoci, neúroda, hladomory) Zimbabwe jednostranně zaměřené hospodářství politická nestabilita národnostní a náboženská nesnášenlivost, konflikty Rwanda, Somálsko, Súdán, Čad, ...

Afričtí diktátoři Charles Taylor (Libérie) Robert Mugabe (Zimbabwe)

Afričtí diktátoři Muammar Kaddáfí (Libye) Haile Mariam Mengistu (Etiopie)

Afričtí diktátoři Adi Amin (Uganda) Jeho excelence doživotní prezident, polní maršál Al Hadji doktor Idi Amin, rektor, DSO, ceremoniář, pán všech zvířat na zemi a ryb v moři, dobyvatel Britského Impéria v Africe a především v Ugandě Mobutu Sese Seko (Zair) Mocný válečník, kráčející od vítězství k vítězství, zanechávající za sebou spáleniště

Problémy oblasti korupce postapartheid vysoká míra kriminality

Potenciál lepší využití nerostného bohatství cestovní ruch (národní parky, expediční turismus, rekreace, ...)