DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Tvarosloví - podstatná jména rodu mužského Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Podstatná jména rodu mužského Ročník prima Datum tvorby 22.11.2012 Anotace Rod mužský, vzory, podstatná jména Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání při výuce Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Podstatná jména rodu mužského Kuš! Každý správný muž, má u sebe nůž.
Podstatná jména rodu ženského Skloňují se podle těchto vzorů: PÁN HRAD (LES) MUŽ STROJ PŘEDSEDA SOUDCE http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d4/Gentleman_in_bowler.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/CastleKarlstein.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/35_let_pra%C5%BEsk%C3%A9ho_metra_-_Den_otev%C5%99en%C3%BDch_dve%C5%99%C3%AD_v_depu_Ka%C4%8Derov_-_Flickr_-_suchosch_%286%29.jpg MASKULINA http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/David_Tennant_kilt.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1a/Sandi_%C4%8Ce%C5%A1ko%2C_Chairman%2C_Studio_Moderna%2C_Slovenia%2C_on_refinancing_of_the_global_economy_-_Flickr_-_Horasis.jpg/800px-Sandi_%C4%8Ce%C5%A1ko%2C_Chairman%2C_Studio_Moderna%2C_Slovenia%2C_on_refinancing_of_the_global_economy_-_Flickr_-_Horasis.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/Judge_Thomas_McCawley.jpg
Procvičování Jezero bylo tak studené, že cítil, jak ho kůže na nohou pálí, jako by vstoupil do ohně a ne do ledové vody. Jakmile zašel hloub, zmáčený hábit ho začal stahovat dolů; teď už mu voda sahala nad kolena a chodidla, v nichž rychle ztrácel cit, se mu smekala v bahně a po plochých, kluzkých kamenech. Žvýkal žaberník ostošest, úporně a rychle; chutnal nepříjemně slizce a gumovitě, asi jako chapadla chobotnice. Když už byl v mrazivé vodě po pás, zůstal stát, polkl a čekal, co se bude dít. Zaslechl mezi diváky smích a věděl, že musí vypadat hloupě, když jen tak vkročil do jezera a nepředvedl žádné kouzlo. Od pasu nahoru, kde byl ještě suchý, mu naskočila husí kůže, a jak byl napolo v ledové vodě a nelítostný vítr mu cuchal vlasy, začal se prudce třást. Na tribuny se raději ani nedíval; smích nabýval na síle a z míst, kde seděli studenti ze Zmijozelu, bylo slyšet pískot a posměšky... Harry Potter a Ohnivý pohár Úkol: Najděte v textu podstatná jména rodu mužského a určete jejich mluvnické kategorie (pád, číslo, rod, vzor)
Procvičování Úkol: Označte podstatná jména, která nepatří do řady. vzor hrad: stůl, slon, útes, pytel, klenot, trojúhelník, král, hotel, datel vzor pán: dravec, učitel, horník, sob, řetěz, František vzor stroj: vůz, peníz, cvičitel, pytel, velitel, kašel vzor muž: bratr, přítel, jitrocel, jednatel, Francouz, Ital vzor předseda: Ota, Jitka, husita, traktorista, Zdeněk vzor soudce: obránce, otec, průvodce, rádce, plavec
Vzory: pán, muž 3. a 6. pád jednotného čísla má vždy koncovku -ovi (Petrovi, Mozartovi, Václavovi) ve spojení s dalším podstatným jménem dáváme koncovku -ovi pouze k poslednímu jménu př. o řediteli Petru Zahradníkovi, spisovateli Karlu Jaromíru Erbenovi
Vzor: předseda 6. pád má vždy zakončení -ovi př. fotbalistovi Otovi Kratochvílovi 1. a 5. pád množného čísla má zakončení na -é př. hokejisté, fotbalisté, husité
Vzor: hrad 6. pád množného čísla je zakončen na -ech, -ích , možná je i koncovka -ách dochází k měkčení hlásky př. balíčcích i balíčkách, pytlíčcích i pytlíčkách, kouscích i kouskách, schůdcích i schůdkách
! Vzor: soudce př. soudce! obránce! zachránce! 5. pád se shoduje s 1. pádem pozor na tvary podstatných jmen zakončených na -ec př. soudce! obránce! zachránce! ALE! otče! letče! světče! !
Procvičování Úkol: Doplňte i/y Vojáci byli pochváleni svými velitel_. Mezi oběma král_ bylo nepřátelstv_. Karlov_ jsem poslal už dva dopis_. Děti si hrály mezi pytl_ zrní. V dutině stromu měli hnízdo datl_. Šakal_ štěkají podobně jako ps_. Nad skalními útes_ kroužili orl_. Z kukel se na jaře vylíhnou motýl_. Myslivec zastřelil dva jestřáb_. Byly tam vysázeny četné větrolam_. Srdečně se rozloučil se svými věrnými přátel_.
Procvičování Úkol: Doplňte do vět podst. jméno v určeném tvaru: V hodinách literatury jsme se učili o (básník Jan Neruda). Předejte prosím tuto žádost (pan předseda Ota Šmíd). Naši (mn. číslo od fotbalista) neuspěli v kvalifikaci na mistrovství světa. V hodinách literatury jsme se učili o (spisovatel Jaroslav Foglar). Zavolej prosím co nejdřív (Honza Kahuda). Naši (mn. číslo od basketbalista) neuspěli v kvalifikaci na mistrovství světa (mn. číslo od basketbalista).
Procvičování obránce chlapec lovec obhájce poslanec rádce Úkol: Utvořte 5. pád obránce chlapec lovec obhájce poslanec rádce
Zdroje: KRAUSOVÁ, Zdeňka a Renata TERŠOVÁ. Český jazyk pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2003, 136 s. ISBN 80-7238-206-3. MELICHAR, Jiří a Vlastimil STYBLÍK. Český jazyk: rozšířený přehled učiva základní školy s cvičeními a klíčem. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-042-5228-1. JOANNE K. ROWLINGOVÁ. Harry Potter a Ohnivý pohár. 4. vyd. Praha: Albatros, 2007. ISBN 978-80-00-01253-7. http://commons.wikimedia.org http://cs.wikipedia.org Ostatní materiál je z archivu autorky Materiál stažen 22. 11. 2012