Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 10/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.12_vypocet_casu Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Výpočet času Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení odvození výpočtu času ze vzorce pro rychlost.
Vyberte správné převody času, chyby opravte: 180min=4h 2h30min=2,30h 5h30min=5,5h 6h15min=6,25h 7200s=2h 3h45min=3,75h 1min=1/30 h
Čas pohybu vypočítáme, jestliže dráhu dělíme rychlostí: t=s:v K zapamatování: Čas pohybu vypočítáme, jestliže dráhu dělíme rychlostí: t=s:v
Vyřešte úlohu: Cyklista na oválné dráze jede stálou rychlostí 12 m/s Vyřešte úlohu: Cyklista na oválné dráze jede stálou rychlostí 12 m/s. Za jak dlouho ujede vzdálenost 5 km? Rozbor: Kolikrát se 12 metrů vejde do dráhy 5000 m, tolik sekund pojede. Řešení: v=12 m/s t=5 000/12 s=5 km=5 000 m t=416,6 s t=? [s] t=6 min a 57 s t=s/v Cyklista pojede 6 minut a 57 sekund.
Vyřešte úlohu: Za jaký čas projede automobil trasu z Prahy do Českých Budějovic (150 km), jestliže jede průměrnou rychlostí 60 km/h? Řešení: s=150 km v=60 km/h t=? [s] t=s:v t = 150:60 t = 2,5h = 2 h a 30 min Automobil projede trasu za 2 hodiny a 30 minut.
Vašek má být na hřišti, které je vzdálené od jeho domova 2,5 km v 15 hodin a 30 minut. V kolik hodin musí vyjet na kole, aby byl na hřišti o 5 minut dříve, jestliže pojede rychlostí 12,5 km/h? Úlohu vyřešte a vyberte správnou odpověď: v15 hodin a 11 minut v15 hodin a 12 minut v15 hodin a 13 minut
Dopravní pás při vykládce zavazadel na letišti se pohybuje rychlostí 0,4 m/s. Za jak dlouho se dostane zavazadlo z vozíku k cestujícímu, je-li jejich vzájemná vzdálenost 24 m? Vyřešte úlohu a vyberte správná řešení: za 1 min za 60s za 120 s
Po mostě délky 250 m jede nákladní vlak stálou rychlostí 36 km/h Po mostě délky 250 m jede nákladní vlak stálou rychlostí 36 km/h. Vlak má délku 350 m. Jak dlouho jede po mostě? Úlohu vyřešte a vyberte správné řešení. jede 100 s jede 60 s jede 120 s
2 hod a 35 min 1 hod a 35 min 3 hod a 35 min Jak dlouho bude trvat trénink vytrvalostnímu běžci, má-li v plánu uběhnout 36 km průměrnou rychlostí 5 m/s a 35 minut věnuje rozcvičení? Úlohu vyřešte a vyberte správné řešení: 2 hod a 35 min 1 hod a 35 min 3 hod a 35 min
Dvě letadla startují v témže čase k cíli vzdálenému 400 km Dvě letadla startují v témže čase k cíli vzdálenému 400 km. Jedno letí rychlostí 800 km/h, druhé 1 000 km/h. O kolik minut později přiletí první letadlo za bezvětří k cíli? Úlohu vyřešte a vyberte správnou odpověď: o 12 minut o 6 minut o 10 minut
Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 7. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-265-1. Tesař J., Jáchim F., Fyzika 1 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2007. Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Síla a její účinky-Pohyb těles, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2008. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 galerie Office: www.office.microsoft.com
Metodika prezentace: Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák si nejprve zopakuje důležité informace o pohybu těles. Žák ví, jakými třemi fyzikálními veličinami popisujeme pohyb. Žák zná vzorec pro výpočet rychlosti. Žák ze vzorce pro výpočet rychlosti odvodí vzorec pro výpočet času. Žák umí převádět jednotky času. Žák řeší úlohy na výpočet času.