PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle
PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Co je to skvíz? Skvíz je takové zahrání, kdy jeden z obránců, který drží zádrže v několika (dvou nebo třech) barvách je nucen na kartu odehrávanou hlavním hráčem (HH) - tzv. skvízovou kartu - odhodit tuto zádrž (nebo nízkou kartu od této zádrže), a tak umožnit HH uhrát zdvih, na který původně neměl nárok. East má zádrže jak v srdcové, tak v kárové barvě. Na vysokou trefovou desítku zahazuje HH ze stolu srdcovou devítku a E si může vybrat, zda zahodí srdce nebo káro, v každém případě HH udělá všechny zdvihy.
PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Hrozby Karty, které jsou ve skvízu potenciálními vinéry HH, se ve skvízové terminologii nazývají hrozby V našem příkladu jsou těmito hrozbami srdcová pětka v ruce HH a kárová desítka na stole. Všimněte si, že hrozbou není srdcová devítka stolu, protože ta musí být odhozena na skvízovou kartu předtím, než bude odhazovat East (tedy kdyby měl West vyšší kartu než pětku srdcovou, skvíz by nefungoval). Toto ilustruje jeden z principů skvízu - alespoň jedna hrozba musí ležet za skvízovaným hráčem.
PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Hrozby Hrozba, která není dopro- vázena vysokou kartou, se nazývá jednokartová hrozba (v našem příkladu je to srdcová devítka) Hrozba, která je doprovázena vstupem (vysokou kartou), se nazývá dvou(více)kartová hrozba (v našem příkladu je to kárová desítka)
PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Příklad 1 Do vašeho závazku 3NT vynáší W trefovou dvojku (čtvrtou shora). E bere králem a W si odehrává ještě AQ10 v trefech, následně nese kluka kárového. Dokážete splnit tento závazek?
Příklad 1 Obránci již stáhli 4 zdvihy, zbytek zdvihů musíte udělat vy. PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Příklad 1 Obránci již stáhli 4 zdvihy, zbytek zdvihů musíte udělat vy. Spočtěte si rychlé zdvihy 4 v pikách + 3 v srdcích + 1 v kárech = celkem osm Ke splnění chybí jeden zdvih, což je obvyklý předpoklad, aby fungoval skvíz Podle vrácení kárového kluka má E krále kárového, kluka tedy nepokrývejte, aby dáma kárová zůstala hrozbou proti E Další hrozbou je srdcová dvojka, pokud má srdcovou délku (alespoň čtyřlist E)
Příklad 1 Vezměte esem károvým a odehrajte vysoké karty v pikách PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Příklad 1 Vezměte esem károvým a odehrajte vysoké karty v pikách Nastane tato koncovka: Na poslední pik je E ve skvízu – musí buď zahodit krále kárového (pak uděláte dámu) nebo srdce (pak uděláte čtyři srdcové zdvihy). Všimněte si, že jediné, co musíte sledovat, je král kárový, srdce počítat nemusíte, buď vyjdou nebo nikoliv.
Čtyři podmínky skvízu - BLUE PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Čtyři podmínky skvízu - BLUE Both - Existují skvízové hrozby ve dvou barvách, které zadržuje stejný obránce Loser - Hlavní hráč má pouze jeden ztrátový zdvih, tj. může stáhnout všechny karty až na jednu (N-1) Upper - Alespoň jedna hrozba leží za skvízovaným obráncem Entry - Existuje vstup k alespoň jedné hrozbě ležící proti skvízové kartě.
Základní klasifikace skvízů PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Základní klasifikace skvízů Jednoduchý skvíz – jeden obránce je skvízován ve dvou barvách Dvojitý skvíz – postupně jsou skvízováni oba obránci (každý drží jednu barvu a třetí barvu drží oba) Trojitý skvíz – jeden obránce je postupně skvízován ve třech barvách Trumfové skvízy – i po vypracování skvízu jsou potřebné trumfy kvůli komunikaci mezi listy HH a stolu.
PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Poziční skvíz Kvůli umístění hrozeb funguje jen proti jednomu konkrétnímu obránci A J - - J K Q 10 9 - - - - Q 10 8 7 5 - Srdcová pětka je skvízovou kartou, protože obě hrozby leží za obráncem na W, funguje skvíz jen proti tomuto obránci Pokud by byly karty W a E přehozeny, skvíz by nefungoval, protože stůl by zahazoval před obráncem, který drží zádrže v barvách obou hrozeb.
Automatický skvíz Funguje proti oběma obráncům A J 3 - - - PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Automatický skvíz Funguje proti oběma obráncům A J 3 - - - 10 9 K Q - - - - 10 Q 8 5 J Jednokartová hrozba (trefový kluk) je ve stejné ruce jako skvízová karta (srdcová pětka) Na pětku srdcovou N odhazuje pikovou trojku a trefo-pikový skvíz funguje jak proti W, tak proti E, pokud jeden z těchto obránců zadržuje obě hrozby (pikové KQ i treovou dámu)
PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Zarovnání počtu Aby skvíz fungoval, musí být splněno pravidlo L, tj. hlavní hráč musí mít o jeden zdvih méně než potřebuje K tomu je někdy třeba provést zarovnání počtu zdvihů, tj. včas propustit jeden nebo více zdvihů soupeřům Q J 8 A 5 2 A 7 4 A Q 8 5 10 7 4 3 6 2 K Q J 7 3 10 9 6 9 6 J 10 5 3 10 4 J 9 6 3 A K 9 5 8 4 K Q 8 2 K 7 2 Hrajete závazek 6NT po výnosu králem srdcovým Máte 11 zdvihů na vysoké karty, dvanáctý zdvih může přinést trefo-kárový skvíz
Zarovnání počtu Q J 8 A 5 2 A 7 4 A Q 8 5 10 7 4 3 6 2 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Zarovnání počtu Q J 8 A 5 2 A 7 4 A Q 8 5 10 7 4 3 6 2 K Q J 7 3 10 9 6 9 6 J 10 5 3 10 4 J 9 6 3 A K 9 5 8 4 K Q 8 2 K 7 2 Zkuste si nejprve sehrát partii bez zarovnání počtu. Vezmete esem srdcovým a odehrajete vysoké karty v kárech a pikách Na eso pikové zahodíte ze stolu srdce, ale E není ve skvízu, protože má volnou srdcovou desítku, kterou nyní může zahodit
Zarovnání počtu Q J 8 A 5 2 A 7 4 A Q 8 5 10 7 4 3 6 2 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Zarovnání počtu Q J 8 A 5 2 A 7 4 A Q 8 5 10 7 4 3 6 2 K Q J 7 3 10 9 6 9 6 J 10 5 3 10 4 J 9 6 3 A K 9 5 8 4 K Q 8 2 K 7 2 Aby skvíz fungoval, je nutno propustit obráncům včas jeden zdvih – v našem případě hned první srdce Situace bude nyní jiná – je odehrán o jeden zdvih více a E nemá volnou srdcovou desítku Na pikové eso nemá nyní E co shodit, v ruce máte jednokartovou hrozbu (károvou dvojku) a na stole vícekartovou hrozbu (trefovou osmičku nebo pětku)
Zarovnání počtu Jak sehrajete závazek 6NT po výnosu devítkou pikovou? PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Zarovnání počtu Jak sehrajete závazek 6NT po výnosu devítkou pikovou? West zasáhl do dražby hláškou 2 srdce (6+, blok) A 8 4 3 Q 4 3 K 9 K Q 4 2 9 7 J 10 6 5 2 A J 10 8 5 2 6 10 8 6 4 5 3 2 10 J 9 8 3 K Q K 9 7 A Q J 7 A 7 6 5
Zarovnání počtu A 8 4 3 Q 4 3 K 9 K Q 4 2 9 7 J 10 6 5 2 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Zarovnání počtu A 8 4 3 Q 4 3 K 9 K Q 4 2 9 7 J 10 6 5 2 A J 10 8 5 2 6 10 8 6 4 5 3 2 10 J 9 8 3 K Q K 9 7 A Q J 7 A 7 6 5 Máte 10 zdvihů na vysoké karty, jedenáctý zdvih lehce vypracujete v srdcích Dvanáctý zdvih získáte, pokud se budou trefy dělit 3-2 nebo piko- trefovým skvízem Aby skvíz fungoval, je nutno včas propustit jeden zdvih obráncům V této partii to musí být srdcový zdvih – po vzetí králem pikovým musíte zahrát krále srdcového (toho musí obránce na W vzít, jinak byste měl dva zdvihy v srdcích) Pokud byste zahráli malou do dámy, obránce by eso propustil a zarovnání počtu na skvíz by nebylo provedeno
Zarovnání počtu A 8 4 3 Q 4 3 K 9 K Q 4 2 9 7 J 10 6 5 2 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Zarovnání počtu A 8 4 3 Q 4 3 K 9 K Q 4 2 9 7 J 10 6 5 2 A J 10 8 5 2 6 10 8 6 4 5 3 2 10 J 9 8 3 K Q K 9 7 A Q J 7 A 7 6 5 W vezme druhý zdvih esem srdcovým a vrátí kluka srdcového k dámě stolu Nyní odehrajete dámu pikovou, kárového krále, eso pikové a vrátíte se do ruky k odehrání kár Na kluka kárového zahodíte ze stolu tref a E je ve skvízu
PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Příklad 2 A J 7 Q 10 4 3 A 5 4 5 3 2 4 * cue-bidy A K 9 8 6 5 2 Q 2 Výnos: pikový král A K 6 W N E S 1 P 4 4* 5* 5* 6
Příklad 2 A J 7 Q 10 4 3 A 5 4 5 3 2 4 A K 9 8 6 5 2 Q 2 A K 6 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Příklad 2 A J 7 Q 10 4 3 A 5 4 5 3 2 4 A K 9 8 6 5 2 Q 2 A K 6 Máte 11 zdvihů a téměř jistě káro-pikový skvíz proti W, který zahájil dražbu 1 pikem Musíte propustit 1 zdvih, abyste zarovnali počet, optimální je pustit první pik W vynese do druhého zdvihu trefovou dámu, kterou vezmete, vytrumfuje, stáhnete pikové a trefové eso a budete hrát trumfy do následující koncovky
Příklad 2 J - A 5 - Q - K 3 - 2 Q 2 - PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Příklad 2 J - A 5 - Q - K 3 - 2 Q 2 - Na poslední trumf je W ve skvízu, pokud zahodí dámu pikovou, uděláte kluka na stole, pokud zahodí káro, uděláte eso kárové a dámu károvou. Pozn. Pikové eso není nutno stahovat, ale kvůli jednoznačnosti koncovky, abyste nemuseli piky počítat, je to dobré udělat, sledujete pak jen dámu pikovou, pokud se neobjeví, dohrajete na kára
PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Vienna Coup A 8 Q 7 Máte-li jednu z hrozeb rozloženu tímto způsobem, je někdy vhodné odblokovat eso v této barvě Tomuto zahrání se říká Vienna Coup Někdy je však nutné si eso ponechat, např. pokud je vstupem k jiné jednokartové hrozbě (většinou jde o tzv. křížový skvíz)
Vienna Coup A J 9 6 4 A K Q 2 A 8 7 6 5 7 9 7 J 10 6 5 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Vienna Coup A J 9 6 4 A K Q 2 A 8 7 6 5 7 9 7 J 10 6 5 J 9 5 4 2 K 10 6 3 K Q J 9 3 10 5 4 2 K Q 10 8 3 2 8 4 3 Q 7 A 8 Hrajete 6 piků, W vynáší krále trefového Tref propouštíte kvůli zarovnání počtu, berete druhý tref Máte šanci na dělení srdcí nebo na srdco-kárový zdvih, pokud hráč s dlouhou srdcovou barvou bude držet i krále kárového
Vienna Coup A J 9 6 4 A K Q 2 A 8 7 6 5 7 9 7 J 10 6 5 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Vienna Coup A J 9 6 4 A K Q 2 A 8 7 6 5 7 9 7 J 10 6 5 J 9 5 4 2 K 10 6 3 K Q J 9 3 10 5 4 2 K Q 10 8 3 2 8 4 3 Q 7 A 8 Podívejte se, co se stane, když stáhnete všechny pikové zdvihy až na jeden Poslední pik by měl skvízovat E v červených barvách, protože E opravdu drží srdce i kárového krále Skvíz ale nefunguje, protože ze stolu musíte odhodit károvou osmu, čímž si zablokujete vstup ke kárové dámě.
Vienna Coup A J 9 6 4 A K Q 2 A 8 7 6 5 7 9 7 J 10 6 5 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Vienna Coup A J 9 6 4 A K Q 2 A 8 7 6 5 7 9 7 J 10 6 5 J 9 5 4 2 K 10 6 3 K Q J 9 3 10 5 4 2 K Q 10 8 3 2 8 4 3 Q 7 A 8 Pokud byste ale včas kárové eso odblokovali (Vienna coup), byla by situace jiná Nyní máte jednokartovou károvou hrozbu v ruce, odkud vynášíte svízovou kartu (poslední pik) a ze stolu odhazujete károvou osmu E je nyní opravdu ve skvízu
Vienna Coup A J 9 6 4 A K Q 2 A 8 7 6 5 7 J 9 7 6 10 5 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Vienna Coup A J 9 6 4 A K Q 2 A 8 7 6 5 7 J 9 7 6 10 5 K 6 5 2 J 10 9 4 3 K Q J 3 10 9 5 4 2 K Q 10 8 3 2 8 4 3 Q 7 A 8 Podívejme se na stejný závazek (6 piků), tentokrát ale obě hrozby zadržuje W (čtyřlist srdcový a kárového krále) Co se stane, pokud neodblokujeme eso kárové?
Vienna Coup A J 9 6 4 A K Q 2 A 8 7 6 5 7 J 9 7 6 10 5 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Vienna Coup A J 9 6 4 A K Q 2 A 8 7 6 5 7 J 9 7 6 10 5 K 6 5 2 J 10 9 4 3 K Q J 3 10 9 5 4 2 K Q 10 8 3 2 8 4 3 Q 7 A 8 Co se stane, pokud neodblokujeme eso kárové? Z ruky vynášíme skvízovou kartu – pikovou dvojku W odhazuje káro, co máme odhodit ze stolu? Situace je nejasná – nevíme, jestli je W ve skvízu (pak musíme odhodit srdce a dohrát na kára) nebo jsou srdce 3-3 (pak musíme naopak odhodit káro a dohrát na srdce).
Vienna Coup A J 9 6 4 A K Q 2 A 8 7 6 5 7 J 9 7 6 10 5 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Vienna Coup A J 9 6 4 A K Q 2 A 8 7 6 5 7 J 9 7 6 10 5 K 6 5 2 J 10 9 4 3 K Q J 3 10 9 5 4 2 K Q 10 8 3 2 8 4 3 Q 7 A 8 Opět nám pomůže Vienna Coup – včasné odehrání esa kárového Situace je nyní jasná, na dvojku pikovou shazujeme ze stolu káro a hlídáme pouze krále kárového Pokud se neobjeví, doufáme ve skvíz nebo srdce 3-3, přičemž skvíz funguje proti oběma obráncům a nám je vlastně jedno, kdo zádrže v srdcích a kárech má, pokud je to jeden a tentýž obránce
Vienna Coup E S W N 2 4 P 9 7 5 8 5 2 J 9 5 A 9 7 6 10 8 4 7 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Vienna Coup E S W N 2 4 P 9 7 5 8 5 2 J 9 5 A 9 7 6 10 8 4 7 Q A K J 7 6 3 Q 8 7 6 10 4 3 2 K 10 4 2 J 8 3 A K Q J 6 3 10 9 4 A K Q 5 W vynáší singl dámu srdcovou, kterou E převzal a stáhl další dva srdcové zdvihy, poté vynesl čtvrté srdce Přebíjíte esem pikovým a v dalších třech kolech vytrumfujete Vaší jedinou šancí na splnění je trefo-kárový skvíz proti W (pokud nespadne druhá dáma kárová) Odehráváte AK v kárech a hrajete piky do této koncovky
Vienna Coup E S W N 2 4 P 9 7 5 8 5 2 J 9 5 A 9 7 6 10 8 4 7 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Vienna Coup E S W N 2 4 P 9 7 5 8 5 2 J 9 5 A 9 7 6 10 8 4 7 Q A K J 7 6 3 Q 8 7 6 10 4 3 2 K 10 4 2 J 8 3 A K Q J 6 3 10 9 4 A K Q 5 Na poslední pik je W ve skvízu V této partii Vienna Coup nesmíte zahrát, protože byste neměl vstup na stůl ke károvému klukovi Skvíz funguje pouze jako poziční proti W, pokud by károvou dámu a trefového krále měl E, zahodí podle stolu.
PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Izolace hrozby Podmínka B – obě hrozby musí být namířeny proti stejnému obránci Někdy je nutno jednu hrozbu izolovat K 3 A Q 2 A 10 6 3 A J 5 4 9 6 7 5 2 10 9 7 J 8 6 4 3 J 9 6 Q 8 K 9 8 6 3 Q 10 7 A Q J 10 8 4 K 5 K 7 4 2 2 Hrajete sedm piků po výnosu desítkou srdcovou
Izolace hrozby K 3 A Q 2 A 10 6 3 A J 5 4 9 6 7 5 2 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Izolace hrozby K 3 A Q 2 A 10 6 3 A J 5 4 9 6 7 5 2 10 9 7 J 8 6 4 3 J 9 5 Q 8 K 9 8 6 3 Q 10 7 A Q J 10 8 4 K 5 K 7 4 2 2 Hrajete sedm piků po výnosu desítkou srdcovou Máte dvanáct zdvihů zhora a šanci na 13.zdvih dává QJ sec v kárech nebo skvíz v levných barvách Problém je, že trefy drží oba obránci Vysnapováním trefové barvy ale můžete izolovat trefovou hrozbu v ruce W, který má zároveň třílist kárový
Izolace hrozby K 3 A Q 2 A 10 6 3 A J 5 4 9 6 7 5 2 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Izolace hrozby K 3 A Q 2 A 10 6 3 A J 5 4 9 6 7 5 2 10 9 7 J 8 6 4 3 J 9 5 Q 8 K 9 8 6 3 Q 10 7 A Q J 10 8 4 K 5 K 7 4 2 2 Výnos vezmete králem srdcovým, vytrumfujete a zahrajete eso trefové, tref snap, eso a dámu srdovou a tref snap Trefovou zádrž má nyní jen W, který zároveň drží károvou zádrž Na pikovou desítku je nyní W ve skvízu Skvíz by fungoval i proti E (ze stolu můžete zahodit káro)
Příklad 3 K Q 3 J 9 2 K 8 5 2 A 5 4 A J 10 8 6 4 6 5 3 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Příklad 3 K Q 3 J 9 2 K 8 5 2 A 5 4 A J 10 8 6 4 6 5 3 A 4 Výnos: eso srdcové Q 6 West stahuje AKQ v srdcích a odchází malým trumfem Jak budete hrát? S W N E 1 Dbl Rdbl P 2 4
Příklad 3 K Q 3 J 9 2 K 8 5 2 A 5 4 9 7 5 2 A K Q 7 10 8 4 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Příklad 3 K Q 3 J 9 2 K 8 5 2 A 5 4 9 7 5 2 A K Q 7 10 8 4 J 10 6 3 Q 9 7 K J 8 3 10 9 7 2 A J 10 8 6 4 6 5 3 A 4 Q 6 W stahuje AKQ v srdcích a odchází malým trumfem Je pravděpodobné, že W má krále trefového, a pokud má i károvou délku, bude ve skvízu na levné barvy
Příklad 3 K Q 3 J 9 2 K 8 5 2 A 5 4 9 7 5 2 A K Q 7 10 8 4 PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček Skvízy snadno a rychle Příklad 3 K Q 3 J 9 2 K 8 5 2 A 5 4 9 7 5 2 A K Q 7 10 8 4 J 10 6 3 Q 9 7 K J 8 3 10 9 7 2 A J 10 8 6 4 6 5 3 A 4 Q 6 Kára ale může držet i E, proto musíme nejprve izolovat károvou hrozbu Vytrumfujeme, zahrajeme A a K v kárech a snapneme káro Nyní odehrajeme zbytek trumfů do skvízové koncovky Na pikového kluka je W ve skvízu v levných barvách Všimněte si, že v této partii nefunguje Vienna Coup – eso trefové je potřeba jako vstup ke kárové hrozbě