Lišejníky - podvojné organizmy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
M1: LESNICKÁ BOTANIKA LIŠEJNÍKY
Advertisements

LIŠEJNÍKY → LICHENIZOVANÉ HOUBY
skupina: LIŠEJNÍKY (Lichenes)
Lišejníky - podvojné organizmy
Charakteristika hub  Tvoří samostatnou říši – přechod mezi rostlinnou a živočišnou říší  Mají odlišný způsob života, výživy, rozmnožování  Ve srovnání.
Lišejníky Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
HOUBY Vřeckovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
14 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování ovzduší. Životní prostředí Globální problémy lidstva : Populační exploze a s ní spojená potravinová krize v rozvojových.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
LIŠEJNÍKY ( LATINSKY LICHEN). CHARAKTERISTIKA LIŠEJNÍKU -Složené organismy, které podle systému řadíme do říše hub -- mají velmi rozmanitý vzhled a velikost,
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SYSTÉM ROSTLIN Rostliny podle složitosti a stupně vývoje dělíme na nižší a vyšší. Tělo nižších rostlin je většinou jednobuněčné, ale může být i vícebuněčné.
Výživa a hygiena potravin
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Řasy Jsou starobylé nižší rostliny Žijí ve vodě, ve vlhku
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_5/12_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lišejníky 1. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Mechorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Poznávačka řasy až opaskovci.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rhodophyta.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Chytridie, hmyzomorky, zygomycéty Systém podle učebnice pro gymnázia
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lišejníky - Lichenes.
Lišejníky.
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Houby – fungi 3 Houby vřeckovýtrusné.
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Výtrusné rostliny - mechorosty
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_03_Lišejníky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
Přírodopis Plavuně.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
LIŠEJNÍKY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní škola, Hradec Králové
Název školy: Základní škola Městec Králové
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Lesní patra.
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Příprava na písemku Obrázky 1.
VY_32_ INOVACE_ 01_ PŘÍRODOVĚDA 5
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Cizopasné houby Klára Dominová 3.A.
POTRAVNÍ VZTAHY ORGANISMŮ
VY_52_INOVACE_26_Jednobuněčné organizmy- rostliny- učební text
MNOHOBUNĚČNÉ ORGANIZMY Řasy, houby, lišejníky.
LIŠEJNÍKY tundra.
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
výživa rostlin autotrofie heterotrofie saprofytismus parazitismus
Transkript prezentace:

Lišejníky - podvojné organizmy - symbióza (velmi těsná – mutualizmus) dvou organizmů: - vřeckovýtrusné houby (přichycení k podkladu,voda a minerály) - zelené řasy, příp. sinice (organické látky-glukóza) schopni obydlet nehostinné prostředí – pomocí kyselin rozrušují houby skálu – tvoří humus – možnost osídlení rostlinami – rozvoj nového ekosystému průkopníci života

Stavba těla

Nepohlavní rozmnožování lišejníků - odlamování výrůstků na stélce – izidie - tvorba tělísek – několik buněk řasy obalených houbovými vlákny – soredie Uvolňování soredií izidie řasa houba soredie

Pohlavní rozmnožování lišejníků - pouze u houby - může tvořit plodničky 2 typů otvor vřecka s výtrusy stěna vřecka s výtrusy

Typy stélek - podle složitosti stavby: 1) Korovitá 2) Lupenitá 3) Keříčkovitá

1. Korovitá stélka drobná, celá spodní strana přirostlá k podkladu – nelze oddělit

lišejník zeměpisný - žluté nebo šedé povlaky na kamenech, v horách

2. Lupenitá stélka přirostlý střed, volné okraje – do plochy

terčovka bublinatá - velmi častý lišejník, na kmenech a větvích

terčník zední - žluté až oranžové, na kmenech, stavbách, skalách

hávnatka psí - leží na zemi, prorůstá mech

3. Keříčkovitá stélka větvená stélka, přirostlá v jednom místě, snadno oddělitelná

dutohlávka lesní - na zemi, často větší porosty, spolu s následujícím druhem

dutohlávka sobí

dutohlávka třásnitá

pukléřka islandská - léčivka – dýchací ústrojí - příměs do mouky - suchary pro námořníky – nešli do nich červi

provazovka - u nás asi 20 druhů – těžko rozpoznatelné, na jehličnanech - velmi citlivé na čistotu – vymizely – dnes se opět objevují

Význam lišejníků - průkopníci života - potrava sobů .. - potrava lidí - výroba barviv - léčivé – pukléřka islandská - bioindikátory čistoty životního prostředí (reagují na množství SO2 ve vzduchu)