Forma a obsah VY_32_INOVACE_45_897

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Násobení a dělení lomených výrazů
Advertisements

Zvláštní druhy betonu VY_32_INOVACE_02_031
Účel a přehled přestaveb budov
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Látky a jejich přeměny VY_32_INOVACE_29_581
Základy organické chemie
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Struktura povrchu VY_32_INOVACE_45_899
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Architektonická kompozice
Aldehydy, ketony VY_32_INOVACE_24_478
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Technické materiály - litina
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Velkoobchod, maloobchod
Zásoby, peněžní prostředky, pohledávky
Klasicismus VY_32_INOVACE_46_933
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Řezání vnitřních závitů
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Vnitřní struktura technických materiálů
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Složení betonu VY_32_INOVACE_02_029
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Regulované soustavy statické
Převody mezi číselnými soustavami 3
Základní typy organických reakcí
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Kreslení základních strojních součástí
Neškodné trhliny VY_32_INOVACE_27_540
Kolíkové spoje a čepy VY_32_INOVACE_31_626
Měření posuvným měřítkem
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Regulované soustavy astatické
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
High Tech VY_32_INOVACE_46_942
Manýrismus VY_32_INOVACE_46_930
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Výrobní činitelé v podniku
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
Živnostenské podnikání
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Starověké Řecko VY_32_INOVACE_46_921
Rozšiřování základů VY_32_INOVACE_27_542
Otázka, přítomný průběhový
Hodnotový systém člověka – Systém hodnot
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Sklady, skladování VY_32_INOVACE_41_829
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Osobní zájmena v čísle množném
Blízký východ a Persie VY_32_INOVACE_46_918
Propagace, reklama VY_32_INOVACE_41_831
Transkript prezentace:

Forma a obsah VY_32_INOVACE_45_897 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Forma a obsah VY_32_INOVACE_45_897 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 45 Anotace Stručné seznámení se vztahem pojmů forma a obsah v architektuře Klíčová slova Forma, obsah, umělecké dílo, účel, pravdivá architektura Předmět Architektura Autor, spoluautor Ing. arch. Ota Zápotocký Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace, následná diskuze Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 3. ročník, žáci 16 – 18 let Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana

Forma a obsah architektonického díla Každé lidské dílo má vždy formu a obsah. Obsah je to, co nám sděluje (např. umělecké dílo, informační leták, …) nebo čemu slouží, jaký účel splňuje (automobil, nářadí, hrníček, …). Forma je to, jak předmět nebo dílo vypadá, jaký má vzhled, formu. Jistě můžeme mít dva předměty, které slouží stejnému účelu, mají stejný obsah, ale jinak vypadají, mají rozdílné formy. Např. osobní automobil. Slouží stejnému účelu, ale co mají různých forem!

Namítnete, automobily přece slouží také různým účelům. Ano Namítnete, automobily přece slouží také různým účelům. Ano. Pak je jen správné, že nákladní automobil vypadá jinak než osobní, silniční jinak než terénní, limuzína jinak než kupé atd. Hovoříme o souladu formy a obsahu. Pokud hovoříme o stavbách nebo o architektonických dílech obecně, ty mají zcela samozřejmě také obsah a formu. Podle obsahu můžeme například rozlišit rodinný dům, obytný nájemní dům, vilu, ubytovnu, ale také školu, divadlo, fabriku, přehradu, dálnici… Každá stavba s jiným účelem by také měla mít jinou formu. Na první pohled má být patrné, že stojíme před divadlem, fabrikou, školou atd. Hovoříme o tzv. pravdivé architektuře.

Není tedy správné, když rodinný domek napodobuje vilu nebo dokonce zámek (podnikatelské baroko!) nebo když hotel vypadá jako panelák, škola jako menší fabrika atd. Estetické řešení, kromě toho, že je vlastně kombinací provozně dispozičního a materiálově konstrukčního řešení, má své vlastní zásady, kterými se budeme podrobně zabývat. Jsou to např. barevné řešení, kontrast, harmonie, rytmus, tektonika, modulace, gradace, měřítko, atd. Svou výtvarně estetickou stránkou působí stavební dílo na psychologickou soustavu člověka a podmiňuje jeho tělesnou a duševní pohodu, jeho náladu; ovlivňuje pozitivně, ale i negativně jeho emocionalitu.

Příklady různých forem:

Otázky pro opakování a k zamyšlení: znáte ve svém okolí nějaké případy architektonických lží? znáte z historie architektury příklady nesouladu formy a obsahu? dokážete jmenovat příklady stejného obsahu a různých forem a naopak? definujte charakteristické rysy forem různých druhů staveb! myslíte si, že je důležitější obsah nebo forma?

Použité zdroje pérové kresby: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje pérové kresby: Pechar Josef a kol., Učebnice architektury pro 3. ročník SPŠ stavebních, 1. vydání Praha: SNTL - Nakladatelství technické literatury 1981, ISBN 000.