VY_52_INOVACE_32_01_čich, chuť

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Obecný princip funkce dýchacího ústrojí – zevní a vnitřní dýchání, transport dýchacích plynů. Stavba stěny dýchacích cest. Dutina nosní, vedlejší dutiny.
Opakování – dýchací soustava
Autor výukového materiálu:
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Lidský organismus - Trávicí ústrojí
Opakování - člověk VY_3/2_INOVACE_115_Opakování – člověk1
MATEŘSKÁ ŠKOLA, ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA, HORNÍ ČESKÁ 15, ZNOJMO EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Chuťové ústrojí - umožňuje vnímat látky rozpuštěné ve slinách nebo vodě - chuťové receptory jsou umístěny v chuťových pohárcích na papilách na povrchu.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Dýchání Filip Bordovský.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO ČICHU
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_97_Chuťové ústrojí AUTOR: Naděžda Čmelová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
Vnitřní ústrojí Uvnitř těla jsou vnitřní ústrojí, která zajišťují všechny životní projevy člověka. Část vnitřních ústrojí je uložena v horní dutině tělní.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ondřej Zeman, 5.B ZŠ Fryšták
DÝCHACÍ SYSTÉM.
Smysly.
Chemoreceptory - prezentace
BIOLOGIE ČLOVĚKA DÝCHACÍ SOUSTAVA
Dýchací soustava.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_01_01_první pomoc při poranění.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_11_01_svaly. POPIS č.4 - na tomto snímku je základní výklad ke svalům, vhodné pro výklad učitele č.5 - na tomto snímku.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._34.CHUŤOVÉ, ČICHOVÉ A HMATOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: CHUŤOVÉ,
VY_52_INOVACE_12_01_ oběhová soustava
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava.
VY_52_INOVACE_24_01_význam kůže
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_33_01_rozmnožování člověka.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Obr. 2 Dýchací systém.
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_03_01_dotyk.
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_35_01_ženské pohlavní orgány.
čichový, chuťový a hmatový
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Prezentace – výklad učiva
VY_52_INOVACE_08_01_opěrná a pohybová soustava
Smyslové ústrojí čichu
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_18_CHUŤ
VLASTIVĚDA 5. ROČNÍK VY_32_INOVACE_08_07_hlavní město - památky.
VY_52_INOVACE_23_01_hygiena vylučovací soustavy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Smyslové orgány.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_15_01_krevní oběh.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Základní škola, Hradec Králové
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Transkript prezentace:

VY_52_INOVACE_32_01_čich, chuť PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_32_01_čich, chuť

POPIS • č.3,9 - na tomto snímku jsou vypsané poznatky o smyslové soustavě čichové, vhodné k výkladu učitele • č.4 - na tomto snímku jsou vypsána tvrzení, která se vztahují k soustavě čichové a úkolem žáků je podtrhnout správná tvrzení • č.5 - na tomto snímku je vložen obrázek stavby čichového ústrojí a úkolem žáků je přesunout název do obrázku • č.6 - řešení k předchozímu úkolu • č.7 - na tomto snímku jsou sepsané věty a slova,která do vět patří, úkolem žáků je přesunout dané slovo do věty tak,aby vzniklo pravdivé tvrzení • č.8 - řešení k předchozímu úkolu

č.13 - na tomto snímku je úkolem žáků vypsat všechny chutě, které náš jazyk rozeznává č.14 - řešení předchozího úkolu č.15 - na tomto snímku je vložen obrázek jazyku s chutěmi,které náš jazyk rozlišuje, úkolem žáků je vepsat jednu chuť, která na obrázku chybí č.16 - na tomto snímku jsou vypsaná tvrzení, ta správná mají žací za úkol podtrhnout

ČICH Specializované chemické receptory mající vztah k nejzákladnějším funkcím – k orientaci, vyhledávání a příjmu potravy a k regulaci dýchání Čichovým orgánem je malé „čichové políčko“ ležící v horní třetině přepážky nosu a stropu nosní dutiny, celková plocha je asi 2,5-3 cm. Čichové buňky – nervové buňky, které svými výběžky tvoří první neuron čichové dráhy, spojením s dalšími neurony v mozkové tkáni vedou čichové vzruchy do kůry na spodní ploše čelních laloků – korové čichové centrum.

PODTRHNI SPRÁVNÉ ODPOVĚDI Čichové ústrojí je uloženo: V plicích V nosohltanu V nosní dutině Čichové buňky sliznice nosní dutiny jsou drážděny: Kapalnými látkami Pevnými látkami Plynnými látkami ve vdechovaném vzduchu

PŘIŘAĎ K PÍSMENU ZVĚTŠENÉ ČICHOVÉ BUŇKY DUTINA NOSNÍ S ČICHOVÝMI BUŇAKMI

PŘIŘAĎ K PÍSMENU DUTINA NOSNÍ S ČICHOVÝMI BUŇAKMI ZVĚTŠENÉ ČICHOVÉ BUŇKY

VYBER A PŘESUŇ DO VĚT Vlastním smyslovým orgánem jsou…….……………, které jsou umístěny ve …………….…………… v horní části nosní………………………………………..… dutiny čichové buňky sliznici

VYBER A PŘESUŇ DO VĚT Vlastním smyslovým orgánem jsou…….……………, které jsou umístěny ve …………….…………… v horní části nosní………………………………………. čichové buňky sliznici dutiny

CHUŤ Chuťový orgán - drobné vejčité chuťové pohárky (asi 9000) rozptýlené v ústní dutině, ve sliznici jazyka, měkkého patra, na zadní stěně hltanu a na hrtanové příklopce. Chuťové receptory – chuťové buňky pohárků s nervovými vlákny hlavových nervů – vedou vzruchy do mozkového kmene a dále do chuťového centra. Základní počitky – sladké, slané, hořké, kyselé.

ÚSTROJÍ CHUTI při přijímání potravy vnímáme různé chutě, některé jsou pro nás příjemné, jiné zase nepříjemné rozlišujeme potravu : sladkou slanou kyselou sladkokyselou apod.

PROČ? na sliznici jazyka máme bradavky a v nich jsou umístěny chuťové pohárky se smyslovými buňkami !!! PROTO VNÍMÁME RŮZNÉ CHUTĚ PŘIJÍMANÉ POTRAVY!!! špička jazyka – vnímá sladké kořen jazyka – vnímá hořké boky jazyka – vnímají slané a kyselé VŠECHNY CHUTĚ SE NÁM PROMÍCHÁVAJÍ A PROTO VNÍMÁME CHUTĚ PROMÍCHANÉ

NAPIŠ Které 4 základní chuti rozeznáváme?: a)…………………………………………… b)…………………………………………… c)…………………………………………… d)……………………………………………

NAPIŠ Které 4 základní chuti rozeznáváme?: a)……sladkou……………………… b)……kyselou……………………… c)……slanou……………………….. d)……hořkou……………………….

NAPIŠ, KTERÁ CHUŤ MEZI VYPSANÝMI CHYBÍ DOPIŠ NAPIŠ, KTERÁ CHUŤ MEZI VYPSANÝMI CHYBÍ sladké

Činnost chuťového ústrojí otupuje: PODTRHNI Činnost chuťového ústrojí otupuje: Čaj Alkohol Silně kořeněné jídlo Mléko Chuťové pohárky jsou: V nosní dutině V ústní dutině Na jazyku a na patře V hltanu

ZDROJE DVOŘÁKOVÁ, E. Zdravověda pro odborná učiliště 1. ročník. 1. vyd. Praha: Septima, 1999, 72 s. ISBN 80-7216-101-6. KROULÍKOVÁ, J. a KROULÍK. Přírodopis pro 8. ročník zvláštní školy: (pracovní sešit). 3. vyd. Praha: Septima, 2001, 56 s. ISBN 80-7216-155-5. KROULÍKOVÁ, J, KROULÍK, J. Přírodopis 8. 3. vyd. Praha: Septima, 2004, 96 s. ISBN 80-7216-204-7. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Kolstrunková.