Preparát nativní – pozorování skutečného tvaru, pohybu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lom světla F f čočky, lidské oko Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Advertisements

Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Zpracovali: Alena Šlézová Zuzana Uhlíková
BARVENÍ MIKROSKOPICKÝCH PREPARÁTŮ
Optika ČVUT FEL Sieger, 2012.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Bakteriologie Určování bakterií.
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
OBECNÁ BIOLOGIE MIKROSKOPOVÁNÍ
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ZKOUMÁME PŘÍRODU
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Světelné jevy Optika II..
Mikroskopy příčné zvětšení objektivu příčné zvětšení okuláru
Zobrazení rovinným zrcadlem
19. Zobrazování optickými soustavami
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
OPTIKA.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Mikroskopie.
60.1 Základy mikroskopování
Lom světla.
Praktikum - mikrobiologie
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Využití difrakce v praxi
Vypracoval: Karel Koudela
Planparalelní destička
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Optická mikroskopie Marek Vodrážka.
Mikroskopické techniky
Mikroskopická technika
Rozklad světla optickým hranolem
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
2. Laboratorní cvičení.
Pozorování krevních nátěrů
OPTIKA. SVĚTELNÝ PAPRSEK PO DOPADU : 1) ODRAZÍ SE 2) JE POHLCEN 3) PRONIKNE DO PROSTŘEDÍ PŘI PRONIKNUTÍ SVĚTELNÉHO PAPRSKU ZÁVISÍ NA:  Typu prostředí.
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Cytologie I. Buněčná stěna, jádro, jadérko, chloroplasty, chromoplasty, antokyany, buněčné inkluze.
Vyšetřovací metody v bakteriologii
Nativní preparát:   mikroskopické morfologické znaky vláknitých hub jejich vlákna se špatně smáčejí a v preparátu často bývají vzduchové bubliny: lépe.
MORFOLOGIE ŽIVOČIŠNÝCH BUNĚK
Bc. Jan Hutl a Základy práce s lupou a mikroskopem 4. Žáci se naučí zásady práce s lupou a mikroskopem Práce s lupou, postup práce, práce s mikroskopem,
 nativní – pozorování skute č ného tvaru, pohybu  fixovaný barvený - barvení bun ěč né st ě ny nebo struktur, bu ň ky jsou usmrcené fixací nad plamenem.
Makroskopické a mikroskopické pozorování mikroorganismů Mgr. Petra Straková Podzim 2014.
Mikroskopy Světelný Konfokální Fluorescenční Elektronový.
Iva Jaborníková Použité kultury, se kterými jsem pracovala:  Bacillus mycoides CCM 145  Lactobacillus brevis CCM 3805T  Micrococcus luteus.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
a) MONOCHROMATICKÉ A b) GRAMOVO BARVENÍ elektronová mikroskopie světelná mikroskopie procházející zástin fázový fluorescence světlo kontrast imunofluorescence.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
délka 1,2 m Johann a Zacharias Jansenové (16. stol.) Systém dvou čoček Typy světelných mikroskopů.
Příklady na zákon lomu Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Mikroskopické techniky, makroskopické znaky kolonií
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Cytologie a morfologie bakterií - cvičení
Obecná zoologie - cvičení
Escherichia coli Šedo-bílé kolonie tyčky G- Zápach! Bičíky
Makroskopické pozorování mikroorganizmů, Gramovo barvení
Cytologie a morfologie bakterií Bi7330
"The role of the infinitely small in nature is infinitely large"
Bakterie Nikola Klaclová.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Základní vlastnosti světla
Lom světla - příklady Autor: Mgr. Alena Víchová
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Protokol č. 2 Vnější a vnitřní struktury
Sklíčkové kultury Cytologie a morfologie bakterií – cvičení
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
"The role of the infinitely small in nature is infinitely large"
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Transkript prezentace:

Preparát nativní – pozorování skutečného tvaru, pohybu fixovaný barvený - barvení buněčné stěny nebo struktur, buňky jsou usmrcené fixací nad plamenem nebo chemicky (etanolem nebo acetonem), usmrcené buňky lépe přijímají barvivo a lépe přilnou k podložnímu sklíčku Zdroje: Mikrofoto preparátů předmětu Bi7340 (rok 2007) http://www.microbelibrary.org/Gram%20Stain/details.asp?id=2028&Lang= !!Atlas mikroorganismů: http://www.sci.muni.cz/mikrob/Miniatlas/mikr.htm

vyšší numerická apertura menší numerická apertura Imerzní objektiv: Paprsek přecházející ze skla do imerzního prostředí svůj směr nemění a může se podílet na tvorbě obrazu. Imerzní prostředí - kapalina o stejném n jako krycí sklíčko. Často cedrový olej (n = 1,52). Imerze umožňuje korigovat některé opt. vady mikroskopu. větší index lomu vyšší úhel α vyšší numerická apertura nižší rozlišovací mez NA = 1,2 – 1,4 Pro žlutozelené světlo: Rozlišovací mez 0,4 μ m Suchý objektiv: Paprsek vystupující z preparátu pod úhlem α se na rozhraní mezi krycím sklíčkem a vzduchem láme od kolmice a nemůže se již podílet na tvorbě obrazu. menší index lomu menší numerická apertura vyšší rozlišovací mez n= 1 NA = max 1 Pro žlutozelené světlo: λ = 550 nm NA = 0,95 Rozlišovací mez = 0,6 μ m Rozlišovací mez δ = λ / n . sin α R. Hook - po 1.olejová lampa Kapalina zvyšuje účinek světla

Jasné pole – barvené preparáty pozorování světelným mikroskopem max zvětšení 1500krát, max rozlišení 200 ηm pozorování pod imerzí – mokré pracovní prostředí umožňuje větší zvětšení, zvyšuje numerickou aparaturu, soustřeďuje světelné paprsky

Gramovo barvení Slouží pro rozlišení G+, G- a pro určení tvaru buněk samotných (koky, kokotyčky, tyčky, spirily, pleomorfní buňky, vlákna) a také jejich uspořádání do charakteristických útvarů (balíčky, řetízky bacilů i koků, tetrády, sarciny) Grampozitivní – tmavě fialové až modročerné zbarvení - komplex barviva a jódu není vyplaven Gramnegativní – červené nebo růžové zbarvení – komplex barviva a jódu je odbarven etanolem nebo acetonem a buňky jsou dobarveny safraninem

Micrococcus luteus CCM 169 Grampozitivní kok zv. 1000× Preparát: DVOJICE ČTVEŘICE SHLUKY

Micrococcus luteus CCM 169

Micrococcus luteus CCM 169

Sporosarcina ureae CCM 860 G+ koky Preparát: Sarciny (= balíčky po 8) Dvojice Shluky

Staphylococcus Jednotlivé buňky Dvojice Hrozníčky Zdroj: http://www.microbelibrary.org/Gram%20Stain/details.asp?id=2028&Lang=

Streptococcus Jednotlivé buňky Různě dlouhé řetízky

Bacillus cereus CCM 2010 Grampozitivní tyčka zv. 1000× Preparát: DVOJICE JEDNOTLIVÉ BuŇKY ŘETÍZKY

Bacillus cereus CCM 2010

Bacillus megaterium CCM 2007 Preparát: Jednotlivé buňky (velké) Dvojice Řetízky

Bacillus thuringiensis CCM 19

Bacillus sphaericus CCM 1615 G+ tyčky

Streptomyces griseus ssp. griseus CCM 2386 G+ vlákna zv. 1000×

Saccharomyces cerevisiae - eukaryotický typ b., barví se grampozitivně!!

Escherichia coli ( G- krátké tyčky) 2-3 x 0,4-0,6 um Bacillus cereus CCM 2010 ( G+ tyčky)

Serratia marcescens CCM 303 Gramnegativní tyčka zv. 1000× Preparát: Jednotlivé drobné tyčinky

Serratia marcescens CCM 303 Gramnegativní tyčka zv. 1000× Preparát: Jednotlivé drobné tyčinky

Serratia marcescens CCM 303 G- tyčka zv. 1000×

Pseudomonas fluorescens CCM 2115 G- tyčky