Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
Osnova Rozpočtová a fiskální politika Fiskální federalismus Pojem rozpočtového práva Systém rozpočtového práva Rozpočtová soustava Prameny rozpočtového práva Zásady rozpočtového práva
Struktura příjmů SR v roce 2016
Struktura výdajů SR v roce 2016
1. Rozpočtová a fiskální politika rozpočtová politika redistribuce veřejných příjmů a alokace veřejných výdajů cíl – vyrovnanost rozpočtu fiskální politika využívání veřejných rozpočtů k ovlivňování makroekonomického vývoje (HDP, inflace, nezaměstnanost) cíl – ekonomická stabilita
2. Fiskální federalismus přiřazení příjmů a výdajů jednotlivým veřejným rozpočtům a vazby veřejných rozpočtů v rámci rozpočtové soustavy modely fiskálního federalismu model fiskálního federalismu v ČR
A. Modely fiskálního federalismu horizontální vertikální centralizovaný decentralizovaný kombinovaný
B. Model fiskálního federalismu v ČR PŘÍJMY VEŘEJNÝ ROZPOČET VÝDAJE Nadnárodní úroveň Rozpočet EU Národní fond Centrální úroveň Státní rozpočet Státní fondy Rozpočty krajů Regionální úroveň Rozpočty RRRS Rozpočty DSO Municipální úroveň Rozpočty obcí
3. Pojem rozpočtového práva pododvětví finančního práva normy, pravidla a ustanovení upravující soustavu veřejných rozpočtů, obsah veřejných rozpočtů, fondovní hospodaření, rozpočtový proces a vztahy vznikající při tvorbě, rozdělování a používání rozpočtových fondů (veřejných rozpočtů) rozpočtové právo v užším smyslu v širším smyslu
4. Systém rozpočtového práva Rozpočtové právo obecná část zvláštní část
4. Systém rozpočtového práva část obecná pojetí, pojem a systém rozpočtového práva postavení rozpočtového práva v systému práva prameny rozpočtového práva rozpočtové zásady subjekty, předmět a obsah rozpočtového práva subjekty, předmět a obsah rozpočtověprávních vztahů rozpočtověprávní instituty část zvláštní rozpočtová soustava obsah veřejných rozpočtů fondy rozpočtový proces
5. Rozpočtová soustava státní rozpočet místní rozpočty rozpočty státních fondů rozpočet Evropské unie další veřejné rozpočty
6. Prameny rozpočtového práva ústavní základy mezinárodní smlouvy právní předpisy Evropské unie zákony nařízení vlády vyhlášky vnitřní předpisy judikatura
I. Ústavní základy čl. 42 a 33 Ústavy čl. 97 Ústavy čl. 101 odst. 3 Ústavy čl. 62 písm. j) Ústavy čl. 11 odst. 5 Listiny rozpočtová odpovědnost ne (zatím?)
II. Mezinárodní smlouvy obecné Smlouva o přistoupení České republiky k Evropské unii zvláštní Smlouva o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii (tzv. fiskální pakt) smlouvy o zamezení dvojímu zdanění
III. Právní předpisy Evropské unie Smlouva o fungování Evropské unie čl. 310-325 čl. 126 čl. 107-109 čl. 110-113 čl. 30-32 sekundární předpisy Evropské unie nařízení (EU, EURATOM) č. 966/2012 rozhodnutí Rady č. 2014/335/EU, Euratom
IV. Zákony rozpočtová pravidla (218/2000 Sb.) rozpočtová pravidla územních rozpočtů (250/2000 Sb.) zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti (23/2017 Sb.) zákon o státním rozpočtu zákony upravující státní fondy další zákony – 219/2000 Sb., 420/2002 Sb., 320/2001 Sb., 215/2004 Sb., 134/2016 Sb. …
7. Zásady rozpočtového práva zásada každoročního sestavování a schvalování veřejných rozpočtů zásada včasnosti veřejných rozpočtů zásada časového ohraničení veřejných rozpočtů zásada reálnosti a pravdivosti veřejných rozpočtů zásada úplnosti veřejných rozpočtů zásada jednotnosti veřejných rozpočtů zásada přehlednosti veřejných rozpočtů zásada neúčelovosti příjmů a účelovosti výdajů veřejných rozpočtů
7. Zásady rozpočtového práva zásada dlouhodobé vyrovnanosti veřejných rozpočtů zásada veřejnosti (finanční publicity) veřejných rozpočtů zásada sestavování veřejných rozpočtů jako brutto (hrubých) rozpočtů zásada efektivnosti a hospodárnosti veřejných rozpočtů zásada přednosti výdajů před příjmy zásada omezení přesunů ve veřejných rozpočtech a úhrady potřeb v těchto rozpočtech nezajištěných zásada zjišťování rozpočtových důsledků právních předpisů a jiných opatření
B. Rozpočtové provizorium SR Vyhlášení ve Sbírce zákonů Materiální rozpočtové provizorium Schválení rozpočtu 1. ledna Vyhlášení ve Sbírce zákonů Formální rozpočtové provizorium Schválení rozpočtu
C. Nároky z nespotřebovaných výdajů
C. Nároky z nespotřebovaných výdajů
F. a G. Rozpočtová skladba jednotné třídění příjmů a výdajů vyhláška č. 323/2002 Sb. hlediska třídění příjmů a výdajů odpovědnostní druhové odvětvové konsolidační zdrojové doplňkové programové účelové strukturní transferové
a) Odpovědnostní třídění jednotky třídění kapitoly jen státní rozpočet správci kapitol ministerstva a ústřední správní úřady organizační složky, které mají zvláštní rozpočtovou kapitolu organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu pro rozpočtové účely zvláštní kapitoly Státní dluh Operace státních finančních aktiv Všeobecná pokladní správa
příjmy za poskytnutí věcí, služeb, prací, výkonů a práv b) Druhové třídění Výdaje na nákupy na pořízení hodnoty náhrady transfery výdajový druh příjmový druh jednotky třídění třídy seskupení položek podseskupení položek položky Příjmy příjmy za poskytnutí věcí, služeb, prací, výkonů a práv transfery
b) Druhové třídění
c) Odvětvové třídění třídění výdajů třídění příjmů jednotky třídění podle druhu činnosti, na kterou se výdaje vynakládají, nebo zaměření právního subjektu, kterému jsou poskytovány třídění příjmů podle druhu činnosti, ze které příjmy plynou či zaměření subjektu, který finanční prostředky poukazuje nebo odevzdává jednotky třídění skupina oddíl pododdíl paragraf
c) Odvětvové třídění
I. Saldo státního rozpočtu
I. Státní dluh
I. Státní dluh
L. Čerpání kapitálových výdajů
e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy