Název: Člověk zručný – homo habilis Autor: Mgr. Eva Vondrková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRAVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
Název: Vývojový druh člověka – procvičování, opakování
DUM Téma: Pravěk (vývoj člověka) Vyučovací předmět: Dějepis Ročník: 6.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
6. ročník Pravěk a starověk
Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Člověk zručný (Homo habilis) Starší doba kamenná
Název: Člověk vzpřímený – homo erectus Autor: Mgr. Eva Vondrková
Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Číslo: VY_32_INOVACE_26_10 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Mykénská.
Paleolit 6. ročník.
Název: STAROVĚKÉ ŘECKO Autor: Mgr. Eva Vondrková
Číslo: VY_32_INOVACE_26_12 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Postavení.
Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název: Člověk současného typu – homo sapiens sapiens
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Vrcholné státní orgány Autor:
Název: Peloponéská válka Autor: Mgr. Eva Vondrková
Život člověka v době kamenné
Rozdělení pravěku na jednotlivé etapy
Název: Člověk rozumný – homo sapiens Autor: Mgr. Eva Vondrková
Pravěk – člověk zručný Petr Machala.
ČLOVĚK ZRUČNÝ (HOMO HABILIS)
Paleolit v Čechách Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Rok v jeho proměnách IV. -
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Přínos české kultury 1. část.
Číslo: VY_32_INOVACE_26_19 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Terakotová.
a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
6. ročník Pravěk.
6. ročník Pravěk.
6. ročník Pravěk.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.
Vývoj člověka. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: PaedDr. Dana Studničková.
Anotace Žáci si během prezentace opakují a upevňují znalosti tématického celku PRAVĚK. Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření září 2011 Ročník IV. Vzdělávací.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORAGANIZACE AUTOR: MGR.JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_01_PRAVĚK.
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
HOMO HABILIS ČLOVĚK ZRUČNÝ Vyskytoval se na Zemi v rozmezí 3 miliony – 1,5 milionů let. Přesnou hranici vzniku tohoto druhu antropologové nestanovili,
Dějepis 6. ročníku Člověk zručný.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
VLASTIVĚDA Lidé a čas Život v pravěku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
O nejstarších dějinách Čech
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Dějepis 6. ročníku Člověk vzpřímený.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název: Národní symboly Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
VY_32_INOVACE_01_PR_VÝVOJ ČLOVĚKA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA l. O čem bude řeč? Antropogeneze – vývoj člověka. Předchůdci člověka: o Australopithecus o Homo habilis – člověk zručný o Homo erectus.
Transkript prezentace:

Název: Člověk zručný – homo habilis Autor: Mgr. Eva Vondrková číslo: VY_32_INOVACE_26_03 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název: Člověk zručný – homo habilis Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Dějepis Ročník: 6. ročník

Metodický list – anotace: Didaktický učební materiál Člověk zručný – homo habilis slouží k podpoře výkladové části hodiny. Metodické pokyny jsou uvedeny na jednotlivých stranách. Pokud není uvedeno řešení správných odpovědí, vyplývá z textu prezentace.

ČLOVĚK ZRUČNÝ – HOMO HABILIS Nejstarším druhem rodu Homo je člověk zručný. Objevil se před 2,5 mil. – 1,5 mil. let př. n. l. Živil se hlavně sběrem různých semen, bobulí, ovoce, vajec.

Chytání drobné zvěře Člověk zručný lovil drobné živočichy (králíky, hlodavce, ještěrky, želvy). Při jejich usmrcování začal používat jednoduché nástroje – zaostřené kameny, které našel v přírodě. Později začal vyrábět nástroje sám – otloukáním kamene o kámen. Tak vznikl sekáč a úštěp. Tím pak řezal dřevo, maso, kůže.

Opracování kamene: Opracování kamene bylo velmi obtížné. Člověk zručný vzal tvrdší kámen a tím tloukl do jiného kamene (valounu), až se kus kamene odštípl. Odtud označení úštěpy. Na valounu vznikla ostrá hrana, kterou mohl sekat či řezat.

Obydlí člověka zručného Od počátku žili lidé ve skupinách = malých tlupách, protože si navzájem pomáhali při opatřování potravy i při obraně proti nebezpečí. Dorozumívali se různými zvuky a posunky – první zárodky řeči. Tlupa neměla stálé sídlo kvůli hledání potravy. Jako dočasný úkryt jim sloužily převisy skal a přístřešky z větví. Pozůstatky homo habilis byly nalezeny pouze v Africe.

Otázky: Čím se živil člověk zručný? Proč začal vyrábět jednoduché nástroje? Z čeho a jak je vyráběl? Proč žili lidé v tlupách? Proč vznikly zárodky řeči? Vysvětli význam slova „zručný“ a nahraď ho synonymem (= slovo stejného nebo podobného významu).

Zdroje a citace: MICHOVSKÝ, Václav. Dějepis: pravěk a starověk pro základní školy. Vyd. 4., v Práci 1. Praha: Práce, 1995, 71 s. Učebnice pro základní školy (Práce). ISBN 80-208-0337-8. BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila, Lubor KYSUČAN a Marie FEJFUŠOVÁ. Dějepis: vzdělávací oblast Člověk a společnost. 2. vyd. Brno: Nová škola, 2011, 139 s. Duhová řada. ISBN 978-80-7289- 291-4. Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Homo habilis [online]. c2013 [citováno 16. 09. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Homo_habilis&oldid=10499331> Obrázek č. 3 stažen 16. 9. 2013: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Homo_habilis.JPG Obrázek č. 5 stažen 20. 6. 2014: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Arrowhead.jpg