Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období plk. Ing. Tomáš LERCH 1.1.2019
Předběžný vývoj dopravní nehodovosti za měsíc říjen 2013 DN US TZ LZ HMŠ ALK 2005 15 737 117 431 2 380 791 269 600 668 Statistika od 1. října 2006 14 718 96 336 2 187 705 032 700 577 do 29. října 2007 15 035 93 286 1 972 705 216 100 608 2008 13 685 77 330 2 066 653 674 300 564 2009 6 684 87 270 2 018 445 674 700 437 2010 6 078 79 242 1 694 387 760 300 453 2011 6 696 57 283 1 975 407 453 000 469 2012 7 181 60 259 1 992 422 049 100 421 2013 7 334 45 206 1 717 394 128 000 363 -8 403 -72 -225 -663 -397 141 600 -305 Rok 2013 a porovnání -7 384 -51 -130 -470 -310 904 700 -214 s roky minulými -7 701 -48 -80 -255 -311 088 100 -245 -6 351 -32 -124 -349 -259 546 300 -201 650 -42 -64 -301 -51 546 700 -74 1 256 -34 -36 23 6 367 700 -90 638 -12 -77 -258 -13 325 000 -106 153 -15 -53 -275 -27 921 100 -58 102,13 75,00 79,54 86,19 93,38 86,22 index (rok 2012=100%) Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Předběžný vývoj dopravní nehodovosti za uplynulé období roku 2013 DN US TZ LZ HMŠ ALK 2005 161 840 911 3 748 23 650 7 953 497 600 6 923 Statistika od 1. ledna 2006 156 470 776 3 318 20 116 7 628 897 800 5 526 do 29. října 2007 148 689 933 3 344 21 268 6 905 046 800 6 164 2008 132 267 800 3 230 20 825 6 406 679 400 5 968 2009 61 248 689 2 978 19 915 4 099 265 500 4 778 2010 61 788 621 2 451 18 115 4 034 302 400 4 236 2011 61 136 580 2 652 18 767 3 762 114 000 4 358 2012 66 812 567 2 614 19 175 3 996 308 700 4 157 2013 69 258 481 2 287 18 819 4 050 994 500 3 818 -92 582 -430 -1 461 -4 831 -3 902 503 100 -3 105 Rok 2013 a porovnání -87 212 -295 -1 031 -1 297 -3 577 903 300 -1 708 s roky minulými -79 431 -452 -1 057 -2 449 -2 854 052 300 -2 346 -63 009 -319 -943 -2 006 -2 355 684 900 -2 150 8 010 -208 -691 -1 096 -48 271 000 -960 7 470 -140 -164 704 16 692 100 -418 8 122 -99 -365 52 288 880 500 -540 2 446 -86 -327 -356 54 685 800 -339 103,66 84,83 87,49 98,14 101,37 91,85 index (rok 2012=100%) Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Leden až září 2013 – usmrcené osoby počet kategorie osoby rozdíl 164 řidičů osobních automobilů 76 chodců -21 63 spolujezdců v osobních automobilech -19 55 řidičů motocyklů -20 48 cyklistů -4 15 řidičů nákladních automobilů 8 spolujezdců v nákladních automobilech 3 2 řidiči mopedů -1 1 řidič jiného motorového vozidla cestující v autobusu spolujezdec na motocyklu řidič malého motocyklu řidič traktoru Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených chodců od roku 2000 do roku 2012 Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Vývoj počtu usmrcených chodců po měsících Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených chodců podle viditelnosti za období leden až září Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených chodců dle denní a noční doby za období leden až září Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených chodců podle druhu komunikace za období leden až září Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených chodců podle lokality a věku za období leden až září 2013 Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu pro chodce Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Vývoj počtu usmrcených cyklistů po měsících Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených cyklistů podle viditelnosti za období leden až září Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených cyklistů dle denní a noční doby za období leden až září Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených cyklistů podle druhu komunikace za období leden až září Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet cyklistů a zaviněných nehod Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Leden až září 2013 – zavinění dopravní nehody Viník, zavinění nehody Počet nehod tj. % z celkového počtu Index Počet usmrcených Rozdíl usmrcených ŘIDIČEM MOTOROVÉHO VOZIDLA 53 081 85,7 103,0 394 90,4 -65 ŘIDIČEM NEMOTOROVÉHO VOZIDLA 2 126 3,4 98,4 22 5,0 -8 z toho dětmi 205 0,4 80,4 1 0,0 CHODCEM 798 1,3 84,3 14 3,2 -2 299 0,6 79,5 -1 JINÝM ÚČASTNÍKEM 116 0,2 104,5 ZÁVADOU KOMUNIKACE 435 0,7 197,7 TECHNICKOU ZÁVADOU VOZIDLA 345 94,0 LESNÍ, DOMÁCÍ ZVĚŘÍ 4 676 7,6 116,8 3 JINÉ ZAVINĚNÍ 347 113,4 2 0,5 Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Hlavní příčiny dopravních nehod v nadcházejícím období - řidiči nepřizpůsobení rychlosti vozidla stavu a povaze vozovky, situaci v silničním provozu a klimatickým podmínkám nedodržení bezpečnostní vzdálenosti přejetí do protisměru vlivem zhoršených klimatických podmínek, ztráta orientace nevyhovující stav a funkčnost osvětlení na vozidle sjeté či nevyhovující pneumatiky na vozidle špatná funkčnost brzdové soustavy vozidla Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Hlavní příčiny dopravních nehod v nadcházejícím období – nemotorizovaní účastníci neviditelnost chodce mimo obec, zejména za snížené viditelnosti – nepoužívání reflexních prvků na oděvech, chůze po nesprávné straně vozovky neviditelnost chodce v obci, zejména v místech bez veřejného osvětlení nebo v jeho stínu - nepoužívání reflexních prvků na oděvech, chůze mimo chodník nebo po nesprávné straně vozovky, nebezpečné přecházení vozovky cyklisté - jízda na neosvětleném jízdním kole, bez odrazek a reflexních prvků, jízda po nesprávné straně vozovky, nepoužívání ochranných pomůcek Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Chodec bez reflexního prvku na vzdálenost 60 m – potkávací světla Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Chodec s reflexního prvku na vzdálenost 60 m – potkávací světla Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Chodec bez reflexního prvku na vzdálenost 100 m – dálková světla Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Chodec s reflexního prvku na vzdálenost 100 m – dálková světla Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Rizika podzimního a zimního období na pozemních komunikacích snížená viditelnost, zkracující se denní doba zhoršené klimatické podmínky – déšť, mrholení, mlhy, sníh, mráz teplotní změny komunikací zejména v ranních hodinách, lokální námrazy hůře viditelné vodorovné značení (mlha, sněhová pokrývka), znečištění silnic v blízkosti výjezdů ze staveb Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Doporučení pro řidiče motorových vozidel připravit vozidlo na zimní sezónu (nemrznoucí směsi do vozidel, stěrače, osvětlení, zimní pneumatiky) pravidelně kontrolovat stav osvětlení vozidel (funkčnost, čistota) správné a včasné používat světla do mlhy zkontrolovat funkčnost brzdového systému přizpůsobit jízdu stavu a povaze vozovky a dopravní situaci dodržovat větší bezpečnostní vzdálenost dbát zvýšené opatrnosti v místech s pravděpodobným výskytem chodců – jak v obci, tak zejména mimo ni sledovat aktuální dopravní zpravodajství přibalit na cesty výbavu pro zimní období (deka, lopatka apod.) Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Porušení § 40a zákona č. 361/2000 Sb. zjištěné při dopravní nehodě za období od listopadu 2012 do března 2013 K r a j celkový počet nehod počet zjištěných porušení §40a podíl z celkového počtu nehod Hlavní město Praha 2715 18 0,7% Středočeský 2578 46 1,8% Jihočeský 739 27 3,7% Plzeňský 774 38 4,9% Ústecký 1980 17 0,9% Královéhradecký 1054 8 0,8% Jihomoravský 1570 14 Moravskoslezský 1804 24 1,3% Olomoucký 955 7 Zlínský 704 10 1,4% Vysočina 917 21 2,3% Pardubický 889 1 0,1% Liberecký 838 2,0% Karlovarský 359 11 3,1% Česká republika 17876 259 Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Doporučení pro ostatní účastníky silničního provozu věnovat zvýšenou pozornost situaci v silničním provozu používat reflexní prvky a světlé oblečení při snížené viditelnosti, zejména mimo obec – vidět a být viděn brát ohled na klimatické podmínky a stav komunikace není-li chodník, používat k chůzi správnou stranu vozovky chovat se na přechodech pro chodce zvlášť opatrně používat na jízdním kole odrazky a stanovené osvětlení Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Opatření Policie České republiky kontrola chování všech účastníků silničního provozu dopravně bezpečnostní akce zaměřená na rizikové období (podzimní prázdniny, památka zesnulých) a rizikové skupiny účastníků (viditelnost chodců a cyklistů) v rizikových oblastech (regionální opatření) zviditelňování nemotorizovaných účastníků silničního provozu v rámci běžného výkonu služby – rozdávání reflexních pásků (celkem 14 500 ks - Zdravotní pojišťovna MV ČR, PČR a BESIP MD ČR) kontrola technického stavu vozidel (funkčnost osvětlení, stav pneumatik) kontrola sjízdnosti komunikací, aktualizace dopravního zpravodajství Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Mysleme na vlastní bezpečnost – buďme v silničním provozu viditelní. Děkuji za pozornost plk. Ing. Tomáš LERCH Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019