Morfologie živočišných buněk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Buňka.
Advertisements

Rostlinná buňka Josef Převor (Oktáva).
1.E Biologie.
STRUKTURA BUŇKY.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
EUKARYOTA.
Opakování pro 6. ročník s ježkem Čendou
Systém organismů.
EUKARYOTICKÁ BUŇKA Velikost – v mikrometrech (10–100, i větší)
Biologie E
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Buněčné organely.
Buňka.
Základy přírodních věd
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_527.
Prokaryota vs. Eukaryota
EUKARYOTA.
B U Ň K A.
VY_32_INOVACE_03-01 Živočišná buňka
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
Rozdělení buněk.
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Základní struktura živých organismů
BUŇKA.
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Základní struktura živých organismů
MORFOLOGIE ŽIVOČIŠNÝCH BUNĚK
BUŇKA.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_BUŇKA.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Porovnání eukaryotické a prokaryotické buňky
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Téma: MORFOLOGIE ŽIVOČIŠNÝCH BUNĚK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Epitely jednovrstevné
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
3. cvičení Buněčný cyklus.
Buněčný cyklus Mitóza Modifikace mitózy
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_BUŇKA 3_P1-2
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Trofická pojiva krevní diferenciál
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
Srovnání prokaryotické a eukaryotické buňky
4. Buňky.
5. cvičení Epitely.
Hustá pojiva Pojiva oporná
Prokaryotická buňka.
3. cvičení Buněčný cyklus.
Botanika Rostlinná Buňka.
Eukaryotní buňka Marcela Petrová 3.B
6. cvičení Pojiva Budovací tkáně.
6. cvičení Žlázové epitely.
Transkript prezentace:

Morfologie živočišných buněk 2. cvičení Morfologie živočišných buněk

Vzor hlavičky dnešního cvičení V případě praktických úkolů > popis úkolu, jeho řešení, výsledek a Váš závěr.

Nadpis KAŽDÉHO preparátu Název živočišného druhu (skupiny): latinkou Vyšší taxony Rod Druh Sledovaná tkáň, orgán: Zvětšení:

Rozdělení živých soustav Viroid je malá infekční cirkulární autokatalytická ribonukleová kyselina (RNA) nekódující žádný protein. Prion je bílkovina, která se „rozmnožuje“ tím, že mění podobné bílkoviny v organismu, lze o něm říci, že je to vadná forma určité bílkoviny.

soustava: VITAE (živé organismy) Aphanobionta (viry a viroidy) doména Archaea (archebakterie) doména Bacteria (bakterie) doména Eukaryotae (jaderní) nadříše Archeozoa nadříše Metakaryota říše Protozoa (prvoci) říše Chromista říše Fungi (houby) říše Plantae (rostliny) říše Animalia (živočichové)

Prokaryotická buňka pros (před) + karyon (jádro) Bakterie, sinice 0,1 – 10 µm Typické znaky: Nukleoid (nepravé jádro, cirkulární DNA bez membrány a bílkovin) Plasmidy Buněčná stěna (peptidoglykany / lipopolysacharidy) Ribozomy (odlišné od eukaryotických) Nepřítomnost membránových struktur (vyjma CM) – bez organel Bakteriální bičík Rozmnožování : prosté dělení BS prokaryot – peptidoglykany (murein, pseudomurein) (G+) - lipopolysacharidy (G-)

Prokaryotická buňka By Molecular cell expression http://micro.magnet.fsu.edu/cells/bacteriacell.html

prokaryotní bičík eukaryotní bičík http://ourworld.compuserve.com/homepages/dp5/flagellum.jpg http://www.eurekah.com/images/chapters/Jekey_Mitchell-2.jpg

Nejlepší možné zvětšení bakterií pod světelným mikroskopem.

Eukaryotická buňka eus (pravý) + karyon (jádro) živočichové, rostliny, houby, prvoci Průměrně 10 – 100 µm (největší = neuron – i přes 1 m) Typické znaky Jádro (nucleus) obalené dvojitou membránou (karyolema) Jadérko (nucleolus) Kompartmenty (ER, GA, vezikuly, aj.) Mitochondrie Ribozómy Vezikuly (vakuoly, lyzosomy, fagosomy, peroxisomy) Rozmnožování : mitóza, meióza Živočišná X rostlinná

Rostlinná buňka rozdíly oproti živočišné buňce Tvar: Buněčná stěna (z celulózy – oproti bakteriím) Vakuoly (hlavní „skladiště“ v rostlinné buňce, turgor) Zdroj energie Plastidy (chloroplasty, chromoplasty, leukoplasty) Rozmnožování Chybí Lyzosomy Centrioly (9x3) V zásadě jasně definovaný tvar celý život Zásobní látkou není glykogen, ale škrob

Živočišná buňka By Simon Frazer Univerzity http://www.sfu.ca/~fankbone/biol/index3.html

Rostlinná buňka By Simon Frazer Univerzity http://www.sfu.ca/~fankbone/biol/index3.html

Preparáty - 1 - Opalina ranarum (Opalinka žabí) - 3 - Gregarina blattarum (hromadinka švábí) - 5 - Melanocyt - 6 – Mitochondrie v erytrocytech kapra Ke shlédnutí: - 2 - Dírkonošci (Foraminifera) - pohled na schránky Opalinka žabí (Opalina ranarum Ehrb.) Obsahuje mnoho jader. Na povrchu má brvy. Žije v tlustém střevě skokana zeleného. Hromadinka švábí (Gregarina blattarum Sieb.) Známý cizopasník ve střevě švábů. Cysty jsou obaleny silným hlenovitým obalem a uprostřed jsou spory, které vycházejí na povrch osmi až deseti kanálky.

Práce s imerzním objektivem Při zvětšení 400x lokalizujeme sledovaný objekt do středu zorného pole. Otočíme revolverovým měničem objektivů, tak aby nad preparátem „nezavazel objektiv“. Kápneme 1 kapku imerzního oleje na preparát. Pomalu dotočíme revolverový měnič obejktivů a nastavíme imerzní objektiv. Opatrně dostříme MIKROŠROUBEM. Pozor na nejvyšší pozice křížového stolku, abychom objektivem nerozdrtili preparát.