Věda a víra Jiří GRYGAR Fyzikální ústav AV ČR, Praha

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Významné osobnosti fyziky a chemie
Významní vědci od renesance po současnost
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 18.
1 ÚVOD.
Mikuláš Koperník.
16. – 17. století. Narodil se v Pise Otec vážený obchodník a hudební znalec Studoval medicínu, při níž se věnoval matematice a fyzice Učil na univerzitách.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Křižovatky na cestách poznání Mirek Klvaňa, AsÚ AVČR Observatoř Ondřejov.
1. Fyzikální obraz světa.
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
1. ÚVOD DO GEOMETRICKÉ OPTIKY
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Od Newtonova vědra k GPS Aleš Trojánek Gymnázium Velké Meziříčí
Př í jemce Z á kladn í š kola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Kr á lov é Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.1.05/ N á zev projektu Digitalizace.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _605.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Nástroje středního paleolitu
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Duše aj.úvahy, aneb téma nejméně na seminární práci
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _604.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _606.
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
FY_066_Vesmír_Vesmír Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
MODERNÍ VĚDA Počátek novověku
Konec systému jednoho muže.  Prvotní není ani hmota, ani myšlení  totožnost bytí a myšlení  Vývojové fáze ducha: 1. Absolutní duch 2. Jinobytí (příroda)
Renesance a humanismus
Filosofie úvod do problému....
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Osobnosti dějin matematiky
PROČ ASTROLOGIE NEFUNGUJE, Fyzikální ústav AV ČR, Praha
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Úvod Co je to fyzika? Čím se tato věda zabývá?.
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Matematické Riskuj 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Nikola Houšková, Aneta Říhová
Problémy klasické fyziky vedoucí ke vzniku speciální teorie relativity
Filosofie křesťanského středověku
7.A Dějepis. Je to základní otázka středověku Křesťan věří v Bibli a vykládá ji rozumem Čím se má tedy křesťan řídit? Sv. Augustin: „Poznávej, abys věřil,
Matematický žebřík Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Překonávání důsledků Aristotelovy fyziky geocentrismus geocentrismus geocentrismus kruhové dráhy kruhové dráhy kruhové dráhy kruhové dráhy pád předmětů.
Petra Kocábová, Petr Máj
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
 Autor: Eva Žárová  Datum vytvoření: říjen 2011  Ročník: 8.  Vzdělávací oblast: Člověk a společnost  Vzdělávací obor: Dějepis  Tematický okruh: Osvícenský.
Fyzika - astronomie Planety. Je věda o vesmíru. Slovo pochází z řečtiny - astron = hvězda, nomos = zákon. Česky - hvězdářství. Vznikla už ve starověku.
 vesmír  vznik vesmíru  kosmický prostor  vývoj poznání o vesmíru  cesty do vesmíru  kontrolní otázky.
S OUDOBÁ KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE Mgr. Vladimír Velešík.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
HISTORIE NÁZORŮ NA VESMÍR.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
1. Fyzikální obraz světa.
MATFYZIN Samuel Brablenec.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
K novověké filosofii 16.–17. století
Problémy klasické fyziky vedoucí ke vzniku speciální teorie relativity
Matematický žebřík Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Úvod do moderní fyziky Co je to „moderní“ fyzika?
ANKETA „Vymysli název pro nové interaktivní vědecké centrum v Brně“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Fyzika - o čem je a o čem není
JE VELKÝ TŘESK ČLÁNKEM VĚDY NEBO VÍRY?
Renesance a humanismus
Věda a víra, opravdu protiklady?
Rozvoj vědy a změny ve společnosti – konec 17. a 18. století
Člověk a příroda Fyzika.
Transkript prezentace:

Věda a víra Jiří GRYGAR Fyzikální ústav AV ČR, Praha 31.12.2018

„Jevy se nemají zmnožovati, pokud to není nevyhnutelné.“ „TEMNÝ“ STŘEDOVĚK ROZVOJ FORMÁLNÍHO MYŠLENÍ Scholastika 1193-1280 Albert Veliký (teolog a přírodovědec) 1225-1274 Tomáš Akvinský (tomismus: racionální teologie) 1285-1349 William Occam (Occamova břitva): „Jevy se nemají zmnožovati, pokud to není nevyhnutelné.“ 31.12.2018 Věda a víra

1543 Mikuláš Kopernik: heliocentrická soustava NOVOVĚK 1543 Mikuláš Kopernik: heliocentrická soustava 1611 Galileo Galilei: pozorování dalekohledem 1618 Johannes Kepler: tři zákony pohybu planet 1687 Isaac Newton: Principia (matem. základy) 1725 James Bradley: Aberace světla hvězd 1839 Friedrich Bessel: Paralaxa hvězd materialismus 1796 Pierre Laplace vs. Napoleon 31.12.2018 Věda a víra

1916 Albert Einstein: OTR (megasvět) ? REVOLUCE VE FYZICE 1916 Albert Einstein: OTR (megasvět) 1925 – 1927 Kvantová mechanika (mikrosvět) 1931 Kurt Gödel: Neurčitost v matematice 1948 George Gamow: Velký třesk 1980 Unitární teorie („Teorie všeho“) 1990 Deterministický chaos (počasí, život na Zemi) „Nenázorná“ věda! 31.12.2018 Věda a víra

Shodné rysy soudobého poznání Kurt Gödel (1906 – 1978): Nemožnost úplné formalizace vědeckého poznání _____________________________________________________________________________ Matematika Přírodní vědy Teologie Axiomy Principy Dogmata Formální vědecké myšlení Neúplné poznání 31.12.2018 Věda a víra

ale jak se máme do nebe dostat“ ÚLOHA BIBLE Galileo: dvě Boží knihy: Bible a Příroda („je psána matematickým písmem; chceme-li jí porozumět, musíme se naučit této abecedě“) Cesare kardinál Baronius (1538-1607): „Bible neříká, jak nebesa fungují, ale jak se máme do nebe dostat“ Podobenství – Bible je užívá kvůli univerzalitě a nadčasovosti Přirovnání k popularizaci vědy 31.12.2018 Věda a víra

VÝROKY MYSLITELŮ Wilhelm Leibnitz (1646-1716): „PROČ EXISTUJE SPÍŠE NĚCO NEŽ NIC?“ Blaise Pascal (1623-1662): „Ostrov poznání se zvětšuje, leč i délka pobřeží.“ ( = to, co řeší věda) Teilhard de Chardin (1881-1955): Směřování k bodu Ω! 31.12.2018 Věda a víra

„Věda bez náboženství je chromá; náboženství bez vědy je slepé.“ Louis Pasteur (1822-1895): „Protože jsem hodně studoval, věřím jako bretoňský sedlák. Kdybych studoval ještě více, věřil bych jako bretoňská selka.“ Gilbert Keith Chesterton (1874-1936): „Od doby, kdy lidé přestali věřit v Boha, jsou ochotni uvěřit v každou pitomost.“ Albert Einstein (1879-1955): „Věda bez náboženství je chromá; náboženství bez vědy je slepé.“ 31.12.2018 Věda a víra

Pověra je karikaturou víry PROTIKLADY VĚDA x PAVĚDA VĚDA : S přibývajícími znalostmi stoupá počet nezodpovězených otázek Základy věd jsou rozplizlé! PAVĚDA: Nepoužívá formální logické ani kriticky skeptické myšlení Degenerované poznání: Neslučitelný protějšek věd i teologie VÍRA x POVĚRA Pověra je karikaturou víry 31.12.2018 Věda a víra

ZKUŠENOSTI ASTRONAUTŮ 1961- Jurij Gagarin: „Během letu ve vesmíru Boha neviděl“ 1968-1972 (Projekt Apollo) Frank Borman (A 8): Evangelium sv. Matouše James Irwin (A 15): Baptistický kazatel Eugene Cernan (A 17): „Bůh je skvělý inženýr“ VĚDA NEUMÍ VŠECHNO Věda odpovídá na otázky: „JAK SVĚT FUNGUJE?“ Přetěžké „dětské“ otázky : PROČ? 31.12.2018 Věda a víra

BLUDY MINULÝCH STOLETÍ 1850 Bedřich ENGELS: Dialektika přírody Degenerace marxismu – leninismu na pavědu! 1946 Dominik PECKA, Artur PAVELKA, Bohdan CHUDOBA: Křesťanský realismus a dialektický materialismus 1980 Postmodernismus Paul FEYRABEND, Jean-François LYOTARD Dan QUAYLE: „Nejhorší, co se může stát s vašim rozumem je, že o něj přijdete!“ 31.12.2018 Věda a víra

Doporučená literatura Universum – čtvrtletník České křesťanské akademie (U) Bukovská Z. aj. (ed.): Věda a víra: jednota, boj protikladů nebo lhostejnost? Aldebaran, Valašské Meziříčí (2004)   J. Davis: Kosmické finále. U35 (2000) V. Frei aj.: Křesťanská víra a vědecká skepse. U30 (1999) J. Grygar: O vědě a víře. Karmelit. n., Kostel. Vydří (2001)   J. Grygar: Svět vědy a víry. Aldebaran, Val. Meziříčí (2002)  G. Ladinský: O vesmíre, Bohu a večnosti. U18 (1995) J. Moravec: Teologie a přírodní vědy. U28 (1998) E.Larson,L.Witham: Vědci a náboženství v USA. U37(2000) K. Šprunk: Encyklika „Fides et Ratio“. U31 (1999) K. Ward: Proč Bůh musí existovat? U35 (2000) 31.12.2018 Věda a víra