rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lukáš Petr 5. A Stonek.
Advertisements

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Studijní materiál. Vypracovala: Kateřina Jenáčková
Rostlinná pletiva.
STONEK KAULOM.
Vegetativní orgány rostlin
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Rostlinné orgány.
ROSTLINNÉ ORGÁNY 1.VEGETATIVNÍ KO Ř EN STONEK LIST 2.GENERATIVNÍ KV Ě T SEMENO PLOD PRÝT VY_32_INOVACE_Bi1r0106 Mgr. Jan Marek.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 1. díl (kořen – stonek)
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – II. část – stonek Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/9 Šablona:
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – I. část – vegetativní Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/8.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pletiva dělivá.Pletiva trvalá. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
Kořen  Spolu se stonkem a listy tvoří vegetativní rostlinné orgány  Nižší rostliny = ozn. rhizoidy, vyšší rostliny (kapraďorosty a dál) = kořeny.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Poaceae (trávy) Tomáš Benda Hana Voběrková Kateřina Tomášková QA 2013/2014.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Riskuj Botanika vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
Léčivé části rostliny. Pořadové číslo projektu:III/2 – Autor:Mgr. Kamil Tabášek Období:listopad 2012 – duben 2013 Ročník:9. Tematický okruh: životní.
List Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Pletiva Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Jednoděložné/dvouděložné rostliny Srovnání znaků vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, K čemu jsou nám dobré?
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Vegetativní orgány Kořen
Vegetativní orgány Stonek
Části rostlin podzemní části rostlin - kořeny nadzemní části rostlin
Kapraďorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výukový materiál VY_52_INOVACE_31_ opakování: list
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
Stonek Biologie 1. ročník.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Krytosemenné rostliny
Krytosemenné rostliny
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Člověk a jeho svět 4. ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Vegetativní rostlinné orgány
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
LIST.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
STONEK 26. července 2013 VY_52_INOVACE_210109
Název prezentace (DUMu): List
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
KOŘEN FUNKCE - roste jako první ze semene - upevňuje rostlinu v půdě
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Přesličky a plavuně.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
KOŘEN 2005, Čapková Marie,Gy Na Vítězné pláni, Pha 4.
Rostlinná pletiva buňky stejného tvaru k plnění určité funkce
A B C a c b 2.1 Cévy a sítkovice
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Stonek.
Úvod Autor: Pavel Žižka
Oddělení: Krytosemenné rostliny
Nepohlavní - vegetativní
Krytosemenné rostliny
Transkript prezentace:

rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní funkce generativní různých pletiv a jejich souborů vyšších rostlin kořen stonek list výživa a růst květ plod, semeno rozmnožování prýt autor: Mgr. K. Štefková

kořen (radix) upevňovací příjem vody a minerálních látek vodivá (CS – xylém, floém) zásobní (ne vždy) syntetická (fytohormony) kořínek (radikula) klíčení kořen hlavní + vedlejší = postranní (2děložné) k. hlavní zaniká  k.náhradní = adventivní (1děložné) funkce základ v semeni kořenová soustava

podélná stavba kořene kořenové vlásky absorpční zóna = zóna kořenového vlášení pericykl endodermis střední válec cévní svazky pericykl prodlužovací = diferenciační zóna primární kůra rhizodermis meristémy přesýpavý škrob zóna dělivá = vzrostný vrchol kořenová čepička

příčná stavba kořene rhizodermis primární kůra endodermis střední válec pericykl floém dřeň xylém

metamorfózy (přeměny) kořene bulvy, hlízy – fce zásobní vzdušné kořeny – příjem vzdušné vlhkosti příčepivé kořeny – popínavé rostliny haustoria – pronikají do CS hostitele (poloparazité a parazité) dýchací kořeny (PNEUMATOFORY) – výměna plynů asimilační kořeny – fotosyntéza (orchidej)

hospodářské využití potraviny krmivo léčivé rostliny koření průmyslové suroviny mrkev, ředkev, topinambur řepa smetanka lékařská lékořice řepa cukrovka

určete typy kořenů

stonek (kaulom) charakteristika funkce nadzemní článkovaná část rostliny nese listy, květy, pupeny články = internodia uzliny = nody oporná transportní zásobní asimilační

příčná stavba stonku primární = prvotní - epidermis (deriváty) - primární kůra (hypodermis, mezodermis, endodermis) - pericykl ( adventivní kořeny) - střední válec (CS, dřeň) epidermis = pokožka primární kůra střední válec dvouděložné rostliny jednoděložné rostliny kambium cévní svazky v kruhu roztroušené dřeň

sekundární stavba stonku = druhotná = druhotné tloustnutí stonku vzniká činností vně dovnitř letokruhy – jaro – léto - jen u dvouděložných rostlin kambia druhotné lýko druhotné dřevo velké dřevní buňky – světlá část malé dřevní buňky – tmavá část borka lýko dřevo kambium

rozdělení rostlin podle typu stonku dužnatý stonek dřevnatý stonek stromy keře polokeře byliny dřeviny hroznovité vidličnaté vrcholičnaté větvení hlavního stonku

metamorfózy (přeměny) stonku oddenek – podzemní část, zásobní (konvalinka, puškvorec) oddenkové hlízy - podzemní část, zásobní (brambora) stonkové hlízy – ztloustlá nadzemní část (kedluben) úponky – přichycení (vinná réva) šlahouny – rozmnožování (jahodník) trny, kolce – ochrana (trnka) brachyblast – zkrácená větévka (jehličnany) puškvorec brambor kedlubna jahodník vinná réva trnka

hospodářské využití potraviny krmivo léčivé rostliny koření průmyslové suroviny

list (fylom) přeměny listu charakteristika funkce výtrusnicové listy květy trny úponky šupiny cibule listy masožravých rostlin listy sukulentních rostlin obvykle zelený orgán omezeného růstu fotosyntéza transpirace výměna plynů kapradiny dřišťál vikev ochrana pupenů na oddencích cibuloviny přeměny listu

vnější stavba listu listy jednoduché čepel celistvé dělené listy složené zpeřené dlanitě složené řapíkaté přisedlé souběžná dlanitá zpeřená střídavé vstřícné přeslenité čepel řapík žilnatina postavení listů na stonku

vnitřní stavba listu hospodářské využití mezofyl – někdy rozčleněn na houbový a palisádový parenchym probíhá zde fotosyntéza – asimilační pletivo typy listů podle vnitřní stavby monofaciální – svrchní i spodní strana stejné bifaciální – rozlišena svrchní a spodní strana potravinářství – zelenina, koření, pochutiny lékařství krmivo, hnojivo kutikula pokožka mezofyl palisádový parenchym hospodářské využití xylém průduch floém houbový parenchym pokožka

kořen - opakování

stonek - opakování epidermis = pokožka primární kůra střední válec dvouděložné rostliny jednoděložné rostliny kambium cévní svazky v kruhu roztroušené dřeň

list - opakování

kořenové vlášení

bulva (miřík celer, řepa cukrová)

kořenová hlíza (jiřina)

vzdušné kořeny (monstera)

příčepivé kořeny (břečťan)

haustoria (jmelí)

pneumatofory (mangrovy)

typy bylinných stonků lodyha stonek s listy stvol stéblo stonek s listy stonek bez listů, nese květ dutý stonek trav s kolénky